• כל הטיפים לקיץ טוב עם הילדים שלך

    הגדלה

    "הקונפליקט: סדר בבית וילדים בחופשה: "קודם כל," מבהירה קרן, "צריך לזכור שחופש הוא הפסקה בין שתי שנות לימוד ולא חופש מהחיים. וכמו שאנחנו לא נוותר חלילה על קיום מצוות, לא נוותר בבית גם על כללי התנהגות בסיסיים. אפשר כמובן להגמיש את החוקים אבל לא לוותר עליהם לגמרי..." מתוך ראיון מדהים עם קרן איילון, מטפלת משפחתית, באדיבות "עטרת חיה" • לכתבה מלאה

    סדר בימי החופש – כך נארגן את היום ואת הבית > ההדרכה המלאה של המטפלת המשפחתית קרן אילון מאת דבורה לאה אמיר

    קוראים לה קרן אילון והיא מטפלת זוגית ומשפחתית, בעלת קליניקה פרטית בפתח־תקוה, מדריכה ומטפלת ב"אור הבית" ומרצה בנושאי זוגיות ומשפחה.

    שאלתי אותה מה האני מאמין שלה.

    "אני מאמינה", פותחת קרן, "שכל אדם צריך להיות מחובר למשאבים שבו, להתמקד בהם ולפתח אותם. מבחינתי הורים שמחוברים לעצמם, ליכולות שלהם ומביאים אותם לידי ביטוי בהורות וכן מסייעים לילדיהם לגלות את 'האור' שבהם יכולים להיות מאושרים יותר וליצור אווירה שמחה ורגועה בבית. זה עובד בדיוק על העיקרון של 'מסכת החמצן' שאנו רואים במטוס בהוראות לשעת חירום, קודם המבוגר צריך לחבוש את המסיכה ורק אחר־כך לעזור לילד ולכן ברגע שההורה שלם עם עצמו, מרגיש שהוא מביא את היכולות שלו לידי ביטוי, מרגיש סיפוק והגשמה, הוא יכול להיות הורה טוב יותר, בן זוג טוב יותר וכו'"…

     

    שמירת סדר־היום בחופשה הארוכה

    "איכשהו החופש תמיד 'מפתיע' אותנו מחדש" מתפלאת קרן, "מה כבר הגיע סוף השנה?… אני מאמינה שתכנון מראש מונע 'כאב ראש'. ככל שלילדים ולנו ברורה יותר המסגרת, יש פחות ויכוחים עם הילדים, הילדים מרגישים יותר ביטחון כי הם יודעים מה הולך לקרות וככה כולנו רגועים יותר ויכולים להתעסק במהות ולא במריבות מסביב שמתישות את כולנו – הורים וילדים. אני מציעה לשבת לשיחה משפחתית עם הילדים לתכנון החופשה. לשיחה הזו יגיעו הילדים שלנו בכל הגילאים. גם אלה שלא יודעים לדבר ולהשתתף ואנחנו נדאג להביא את הקול שלהם. נעשה סבב בין הילדים ונשאל מה הם היו רוצים לעשות בחופש, ניתן לכל אחד להביע את הרעיונות שלו. בחלק הזה ניתן לכולם להגזים ולפנטז – זה חלק מהכיף. בשם הקטנטנים נשאל: 'מה נראה לך שהוא היה רוצה לעשות? ממה הוא יהנה?' את הרעיונות נרכז על דף.

    "לאחר מכן נערוך פגישה נוספת. הפעם ניתן לערוך אותה רק עם הילדים הגדולים ונחליט יחד מה ניתן למימוש ומה נאלץ לדחות לעתיד. במסגרת ההחלטות ניקח בחשבון את רצונם של הילדים, יכולת ההורים ואילוצי המציאות. היתרון של שיתוף הילדים הוא שהם ירגישו חלק מהתוכנית, יחושו שהקשבנו להם, לקחנו אותם בחשבון וירגישו מחויבות רבה יותר כלפי ביצוע התוכנית. כמובן שיש סיכוי טוב יותר שהם ישתפו פעולה גם עם דברים שלא הם בחרו לעשות. התכנית הזו תכנס ללוח החופש שלנו, שיהיה מבוסס על סדר־יום קבוע עם ימים ופעילויות מיוחדות שעליהן החלטנו יחד עם הילדים.

    "כמובן שהדבר הכי חשוב הוא שתהיה מסגרת יומיומית עם סדר־יום ידוע מראש עבור הילדים. סדר היום יכול להשתנות ממשפחה למשפחה אבל נקפיד להכניס אליו "עוגנים" ברורים של: השכמה, זמני ארוחות, זמני שינה וכמובן שניתן להכניס גם תפילה, פעילויות שגרתיות שוטפות כמשימות הקשורות לבית ועוד. את לוח סדר־היום ניתן לעצב יפה יחד כפעילות משפחתית או לבקש מהילדים להדפיס ולעצב אותו, ניתן לתלות אותו כמובן במקום מרכזי בבית. גם למשפחות שפחות מתחברות לטבלאות ותכנונים מראש אני מציעה לקבוע לפחות שניים־שלושה עוגנים שיעזרו לילדים לעשות קצת סדר כדי שהם לא ילכו לאיבוד לגמרי".

     

    הקונפליקט: סדר בבית וילדים בחופשה

    "קודם כל," מבהירה קרן, "צריך לזכור שחופש הוא הפסקה בין שתי שנות לימוד ולא חופש מהחיים. וכמו שאנחנו לא נוותר חלילה על קיום מצוות, לא נוותר בבית גם על כללי התנהגות בסיסיים. אפשר כמובן להגמיש את החוקים אבל לא לוותר עליהם לגמרי. כך שניתן לאפשר לילדים אולי לישון מאוחר יותר בבקרים, או ללכת לישון קצת יותר מאוחר, אבל צריך להיות ברור להם למשל מה הכללים כשהם נשארים לבד בבית – למשל: לא להדליק אש או לא לפתוח לאנשים זרים, ושאם הם יוצאים הם צריכים להודיע להורים לאן ומתי הם חוזרים וכן הלאה. זה חלק מעניין הסדר בבית בימי החופשה!

    "לעניין הסדר הפיזי בבית, אני מאמינה שאם זה יכנס למסגרת סדר היום ויהיה חלק קבוע ממנו הסיכוי שזה יקרה הוא הרבה יותר גבוה. כלומר: אם מחליטים למשל שמיד אחרי שקמים מסדרים את המיטות ושלפני שהולכים לישון מסדרים את החדר וכו'… יהיה יותר קל לכם ולילדים לעמוד בזה ולא תמצאו את עצמכם מסדרים את הבית אחרי שהילדים הולכים לשון. אני גם חושבת שכדאי לתת לילד בכל גיל, לקחת חלק בזה על פי היכולת שלו".

    בהקשר הזה חשוב לגב' אילון לציין שאם מחליטים על מבצע שמטרתו לעודד את הילדים לקחת חלק במשימות הבית, כדאי שהמבצע הזה יהיה משפחתי – שהילדים ינסו להשיג את הפרס כקבוצה ולא יתחרו אחד בשני. "אפשר ש'הפרס' יהיה בילוי משפחתי שבו הם בחרו. תחרות בין הילדים מעוררת הרבה פעמים קנאה ואילו תחרות משותפת יכולה לעודד חיבור ביניהם" היא אומרת.

    "כל הורה מכיר מקרוב את צמד המילים 'משעמם לי'. המילים האלה בדרך כלל מעצבנות אותנו וגורמות לנו להציע להם מיד פתרונות להפגת השעמום… והילדים מצידם לא רוצים כלום… האמת היא שזה ממש לא הפתרון" מדגישה קרן, "בדיוק כמו שכשאנחנו רעבים ופונים לפתרונות של מזונות מהירים (ג'אנק פוד) – התוצאה תהיה השמנת יתר, כך גם פתרונות מהירים לשעמום מובילים לשעמום גדול יותר. קודם כל, מבינים ששעמום הוא רגש (כמו כל הרגשות האחרים: עצב, תסכול וכו'), שהילדים צריכים להתמודד איתו בעצמם!

    "יותר מזה, השעמום נחוץ להתפתחות הילד ויש לו לפחות ארבעה יתרונות חשובים:

    1. יצירתיות – זמן פנוי הוא תנאי בסיסי לפיתוח יצירתיות אצל ילדים. יציאה מהשגרה הרגילה של העשייה והמחשבה מאפשרת לילד מפגש עם עולם הדמיון שלו ומסייעת לו בפיתוח היצירתיות. רק כשתניחו לו להשתעמם הוא יוכל להמציא משחקים חדשים, סיפורים משלו ועוד.

    2. עצמאות – כשאנחנו מאפשרים לילד שלנו להשתעמם, אנחנו בעצם משדרים לו שאנחנו סומכים עליו שיוכל להעסיק את עצמו בדברים שהוא אוהב ושמעניינים אותו. בכך אנחנו תורמים לחיזוק הביטחון העצמי שלו ולפיתוח עצמאות ובגרות.

    3. 'מי אני?' – השעמום יכול להוביל להתבוננות פנימית, לעזור לילד לגלות מה הוא באמת אוהב לעשות? עם מי הוא בוחר לבלות? מה מעניין אותו?

    4. פיתוח היכולת להיות 'לבד', עם עצמי – היכולת להיות 'לבד' שונה בתכלית מלהיות 'בודד'. היכולת הבריאה הזו של האדם להיות עם עצמו, מתפתחת בסביבה בריאה בה יש אמון והילד מרגיש מוגן. היכולת הזו תאפשר לילד כשיגדל, ליצור קשרים קרובים ובריאים עם אחרים מכיוון שהוא ירגיש שהוא לא מאבד בתוכם את עצמו.

    "אז חשוב שלא תיבהלו מהשעמום של הילדים ושתחזירו אליהם את האחריות למצוא משהו שמעניין אותם. אפשר לחשוב עם הילדים מה הם יכולים לעשות (לשאול אותם: מה האפשרויות העומדות בפניהם? או מה הם היו רוצים לעשות עכשיו? ולא להציע את הפתרונות).

    "לסיכום, ברגע שאנחנו ההורים נתייחס לשעמום כאל רגש לגיטימי ושלב התפתחותי חשוב לילד שלנו – נגיב בצורה רגועה יותר, האווירה בבית תהיה נעימה יותר והילד שלנו יוכל להתפתח בצורה מיטבית".

     

    התמודדות עם המקטרים ש"רוצים הביתה"

    "אני חושבת שאפשר להימנע מהמצבים האלה מלכתחילה אם מכינים את הילדים לטיול ומתכננים את הטיול נכון. אני ממליצה, לשלב את הילדים בהכנה לטיול, כשהם מרגישים שותפים הם גם באים פחות בטענות אחר־כך. אפשר לתת להם אחריות על הכנה של דברים מסוימים לטיול: כמו משחקים לדרך, תמונות או מידע של אתרים בהם נבקר, הכנת דיסק עם שירים אהובים על כולם לנסיעות, הכנת סנדוויצ'ים ופירות. חשוב גם, לספר להם בדיוק לאן נוסעים, להראות להם תמונות של המקום, לספר להם על היעד, לשאול אותם מה היו רוצים לעשות? ולשלב את תחומי העניין שלהם בטיול.

    "צריך לזכור גם שאם רוצים למנוע שעמום וקיטורים, צריך לעשות דברים שהילדים אוהבים כמו: טבע, בעלי חיים, מים, פארקי משחקים ושעשועים. ילדים פחות אוהבים מרכזי קניות, אתרי מורשת, שיטוטים בעיר הגדולה ובתי קפה. גם נסיעות ארוכות עלולות להתיש את הילדים ולהיות מקור למריבות, שעמום ועצבים ולכן כדאי לתכנן עצירות והפסקות ולהביא להם תעסוקה לנסיעה" ממליצה קרן.

     

    תכנון טיול עם/בלי ילדים

    "טיול עם ילדים מאוד שונה מטיול לבד וצריך לקחת את זה בחשבון כששוקלים את האופציה הזו" מסבירה גב' אילון. "קודם כל, להבין שממש לא הולכים לנוח…שהקצב הרבה יותר איטי, צריך להתחשב ברצונות ובצרכים של כל אחד מבני המשפחה וזה מסרבל ומאט את הטיול. ולכן אני ממליצה לא לדחוס את הטיול יותר מידי. עדיף להתמקד וליהנות באטרקציה אחת או שתיים ביום. וכפי שציינתי קודם, לעשות הרבה הפסקות בדרך.

    "טיול עם ילדים צריך להיות גם מאוד מתוכנן: מה עושים בכל יום? מה אוכלים? איפה ישנים? אבל להשאיר גם מקום לגמישות אם מגלים מקום נחמד בדרך או שרוצים לנוח קצת. בחופשה עם ילדים חשוב להקפיד על ארוחות מסודרות ושכל הזמן יהיה אוכל בהישג יד. ילדים רעבים נעשים עצבניים וחסרי סבלנות!

    "מבחינת הלינה – עדיף להישאר כמה ימים בכל מקום לינה. זה נותן לילדים תחושה ביתית, חוסך את ההסתגלות למקום לינה חדש בכל לילה ולהורים זה חוסך את האריזות… והכי חשוב לזכור, שילדים לא צריכים את האטרקציות הכי מורכבות ויקרות, אין צורך לשלב בכל יום פארקי שעשועים יקרים. מספיק לעשות פיקניק בחוץ, לעצור בגן שעשועים או לשכשך באגם והם יהיו בעננים".

     

    רעיונות לאמהות

    "אני חושבת שחופשה היא זמן מצוין לחיבור עם הילדים ולאיסוף של זכרונות נעימים 'לאלבום התמונות' המשפחתי שלנו. יש לנו הזדמנות להגיע לדברים שלא מצליחים להגיע אליהם כל השנה. כמו לגמול את הילדים ממוצץ, לחזק אותם במוטוריקה עדינה, לבלות יחד בכיף, להתחבר אליהם מהלב ולגלות אותם. החופשה נותנת גם לנו ההורים הזדמנות טובה להתחבר 'לילד שבתוכנו'. אז שבצו פעילויות שגם אתן נהנות מהם, דאגנה ל'תחנות דלק' אישיות וזוגיות על בסיס יומיומי. אל תשכחו את עצמכן!"

    קיץ בריא וחופשה מהנה!

     

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.