• חינוך בחופשה: מקבץ ענק של פעילויות בקבוצות

    הגדלה

    לגזור ולשמור: במסגרת המדור "חינוך בחופשה" אנו מגישות מגוון ענק של משחקים והפעלות לילדים בקייטנות, קעמפים ומועדוני צבאות ה', שמותאמים לכלל הגילאים והסגנונות • אל תפספסי - לכניסה למאגר

    הפעלה בקבוצות

    מגוון פעילויות רגילות ומסכמות.

    סוף הדרך:

    מטרת הפעולה : הגעה ראשונה למקום היעד.

    מהלך הפעולה: הילד אמור לעבור מתחנה לתחנה ע"י מילוי משימות לדוגמא בתחנה הראשונה יש לו פתק שעליו להביא תפוח עץ לתחנה הבאה ושם לקבל את המפה של התחנה הבאה….

     כשרוצים מצליחים:

    מטרת המשחק: מילוי משימות בזוג קשור.

    מהלך המשחק: המשימות נעשות בזוג כשילד אחד קשור בעיניו והשני בידיו עליהם לעבור מכשולים ולהגיע לתחנה הסופית.

     ניווט לילי:

    מטרת הפעולה: הגעה לבסיס,ראשון.

    מקום הפעולה: יער חשוך.

    ציוד: מפה , פנס, חבלים.

    מהלך הפעולה: מחלקים את החיילים לצוותות של ארבע או חמש (מפקד חובה לכל צוות) יש תדריך לפני : אתם צריכים להגיע לבסיס הזה והזה בזמן משוער ע"פ מפה ואסור לכם להיתפס ע"י השוטרים מי שנתפס משלם קנס (ע"י משימה שמקבל מהשוטר או שיש שטרות בשטח שוחד לשוטר) הילדים מקבלים מפות פנסים חבלים מים וכו' וכו' כמובן שלפני היציאה לפעולה עושים  איתם אימוני זחילה, הסוואה, ריצה וכו' וכו'

     היציאה מרוסיה:

    מטרת המשחק: לצאת מרוסיה ולהגיע לרבי.

    זמן המשחק: כשעה בדיוק!

    מהלך המשחק: המשתתפים עומדים בנקודת מוצא כשניתן האות רצים המשתתפים לשטח ומחפשים את שולחן משרד הפנים שם הם צריכים לבקש דרכון הפקיד נותן דרכון רק אם המבקש מתרץ את בקשתו בתירוץ מתאים (כמובן שהוא לא יכול לומר שהוא רוצה ליסוע לרבי כי הפקיד לא יתן לו את הדרכון) וכך גם בשגרירות ובסוכנות הנסיעות (שם מקבל את הויזה והכרטיס טיסה) בכל העת מסתובבים אנשי קג"ב בשטח ומחפשים חסידים עם מסמכי הגירה (אסור לשוטרים להתקרב יותר מחמש מטר לפקידים חוץ מהמפקד של השוטרים) ברגע ששוטר תפס חסיד עם מסמכים הוא מכניס אותו לכלא ומחרים את מסמכיו ניתן לשחרר חסיד מהכלא ע"י שוחד.

    כשהחסיד מצויד בשלשת המסמכים הוא צריך למצוא את נקודת הסיום (770) שם הוא נותן את המסמכים לפקיד ומקבל בתמורה אזרחות אמריקאית כשעובר שעה מודיע האחראי על סיום המשחק המנצחים הם אלה שהגיעו ל-770 .

    מלפפונים:

    מטרת הפעילות: היכרות.

    מהלך הפעילות: ילד אחד מקלף מלפפון ובזמן הזה על הילד השני לומר על עצמו שש פרטים מי שמפסיד אוכל את המלפפון…

    הפעולה המשחררת:

    מטרת המשחק: לשחרר יהודים.

    מסר: כשעושים פעולה טובה – משחררים עוד יהודי מהגלות.

    מהלך הפעילות:  הילדים מתפזרים במגרש, המפקדים רצים אחרי הילדים, תופשים אותם, ומכניסים אותם לאזור מוגדר שנקרא: גלות. על אזור הגלות ישנם כמה מפקדים ששומרים. הילדים יכולים לשחרר ילדים אחרים מהגלות ע"י מעשים טובים.

    כיצד הם עושים זאת?

    ליד אזור ה'גלות' יש אזור שמוגדר מראש כשטח שאסור לתפוש בו את הילדים. לשטח זה מגיעים הילדים שרוצים לשחרר את האחרים. בשטח עומדים כמה מפקדים 'שומרי הגלות' ומקבלים קהל:

    כל אחד שרוצה לשחרר ילד מכניס את ידו לתוך קופסא ומוציא משם משימה. (למשל: לימוד פסוק בע"פ – תוך דקה.)

    לילד ניתן דף מתורגם לרוסית, ואם הצליח לאחר דקה לחזור על פסוק בע"פ – משחרר ילד אחר (איזה שהוא בוחר) ומקבל על השיחרור ניקוד.

    דייגים:

    מטרת המשחק: לדוג את הדייג.

    מהלך המשחק: הילדים יושבים במעגל, המדריך בוחר מנחה . המנחה עומד באמצע ואמר לכל הילדים להוריד ראשים ולעצום עיניים ,המנחה מכה קלות על שני ראשים (בשקט מוחלט) ואומר: "דייגים להרים את הראש" רק אלה שדפקו על ראשם מרימים את הראש מזהים אחד את השני ומיד מורידים חזרה את הראש. ופה מתחיל האקשן:"בוקר טוב גן ישראל" כולם מרימים את הראש עכשיו על הילדים לזהות את הדייגים, בוחרים ילד שמרצה את שיקוליו("זה בטוח שלומי עובדה הוא הסמיק…) נערכת הצבעה אם הרוב בעד על שלומי להוכיח למה הוא לא הדייג ("אני כל הזמן מסמיק…") ושוב נערכת הצבעה אם הצליח עוברים לילד אחר ואם לא הוא הופך לצופה…

    אם הדייג שרד עד הסוף ולא נחשף הוא ניצח אם הוא נחשף הילדים ניצחו.

    טיפ: כדאי לומר לילדים להוכיח בגרות ובאמת לא להציץ…

    טרק – טור:

    מטרת המשחק : לזהות את המילה.

    מהלך המשחק: הילדים מתחלקים לשני קבוצות כל קבוצה מקבלת חצי מילה כשהילד נכנס שני הקבוצות צועקים יחד כל אחד את המילה שלה … על הילד לזהות מה היא המילה המחולקת.

    חוטים:

    מטרת המשחק: לחבר כמה שיותר חוטים.

    זמן המשחק: לילה, חושך.

    מהלך המשחק: בשטח המשחק מפוזרים חוטים קצרים בשני צבעים ( תלוי בכמות הקבוצות ) הילדים מתחלקים לשני קבוצות על כל קבוצה לאסוף את הצבע השייך לה ולחבר ממנה חוט ארוך

    מנצח מי שחיבר חוט הכי ארוך בזמן קצוב.

     שעועית:

    מטרת המשחק: ליצור "גן ישראל " משעועית.

    זמן המשחק: לילה, חושך.

    מהלך המשחק: הילדים מחולקים לשני קבוצות על כל קבוצה לאסוף כמה שיותר שעועית וליצור ממנה את המילים "גן ישראל / "הקעמפ הכי טוב" .

    מנצח : הקבוצה שהשלימה הכי מהר את צמד המילים.

    סיפור מגמגם:

    מטרת המשחק: לספר בלי לומר "אה" "ש" "ו"

    מהלך המשחק: על הילד לספר סיפור בלי להשתמש שמילים "אה" "ש" "ו" אם לא הצליח עוברים לילד הבא.

    תפיסה חזותית:

    מטרת המשחק: לאסוף כמה שיותר קלפים.

    מהלך המשחק: לילדים מחולקים קלפים עם מספרים כל הקלפים כפולים כל ילד מקבל שלוש קלפים . ברגע שהמדריך דופק על הרצפה על כולם להפוך את הקלפים ולהסתכל במהירות למי יש קלף זהה לשלו כשמזהה עליו לומר את שם הילד מי שאמר ראשון ניצח ומקבל את הקלף של הילד.

    מנצח: מי שיש לו הכי הרבה קלפים.

    הקפה ביער:

    מטרת משחק: להקיף כמה שיותר עצים.

    זמן: לילה , חושך.

    מהלך המשחק: מחלקים הילדים לשני קבוצות כל אחד מקבל חלקת יער. בהינתן האות שני הקבוצות רצות כל אחד למקומה ומקיפה את העצים בסרטים ,בהינתן האות כולם מפסיקים ורצים חזרה לקו היציאה . המדריך נותן אות ושני הקבוצות רצים כל אחד למקומו של השני וצריכים להוריד כמה שיותר סרטים. בהינתן האות כולם חוזרים למקומותיהם ואז לוקחים את החוטים שהורדו ומחברים ממנו חוט אחד ארוך.

    מנצח מי שחיבר את החוט הכי ארוך.

    תחרות קישוט:

    מחלקים את הילדים לשני קבוצות כל קבוצה מקבלת שטח אותה עליה לקשט ללא אמצעים מספיקים הקישוט אמור להיות כמה שיותר קשור לגן ישראל לדוגמא לכתוב עם בלונים את המילה גן ישראל.

    פעילות בלונים:

    תחרויות בלונים:

    ישיבה על בלונים ופיצוצם

    על משתתפי התחרות לשבת על בלונים וכל המפוצץ ראשון את בלונו הוא המנצח.

    מרוץ בלונים:

    על משתתפי התחרות לנפח בלונים בזמן קצוב (10 שניות), כעת יעמדו המתחרים בקצה החדר ו'יעיפו' את הבלונים רחוק, בלון ש'עף' למרחק הגדול ביותר ניצח.

    איסוף בלונים:

    משתתפי התחרות מקבלים 'מלאי' (-קרטון) של בלונים מנופחים, עליהם לאסוף בידיהם כמה שיותר בלונים בזמן קצוב, המנצח הוא מי שנשאר עם יותר בלונים ביד.

    איסוף בקצוות:

    בדיוק כמו 'איסוף בלונים' רק שצריך לאסוף את הבלונים מצוואר הניפוח שלהם.

    בלון דביק:

    כל אחד ממשתתפי התחרות מקבל שני 'מנפחים'  -חיילים שינפחו עבורם בלונים- על המתחרים 'להדביק' את הבלונים על עצמם בזמן קצוב, המנצח הוא מי ש'הדביק' על עצמו את מס' הבלונים הגבוה ביותר.

    בלון מצוייר:

    כל חייל מקבל בלון עליו לנפח אותו ולצייר עליו ציור יפה, הכל תוך 5 דקות, אח"כ המפקד מציג את הבלונים לקשישים ועורך 'משאל'  עם הקשישים מבלי לומר את שמות הציירים, הבלון שזכה בתואר 'הבלון היפה' מזכה את בעליו (הצייר) בנצחון.

    הערה: כל פעם שיש צורך בזמן קצוב יש ליווי מוזיקלי שפוסק בתום הזמן.

    אבני חן:

    מטרת הפעולה : לאסוף כמה שיותר אבנים יקרות.

    זמן: לילה, חושך.

    מהלך הפעילות: לוקחים חצץ ומערבבים אותו עם צבע עד שהוא נצבע חזק לוקחים כמה סוגי צבע וקובעים כמה כל צבע שווה ויש אחד ששוה הכי הרבה הרבה בקיצור מפזרים ועושים תחרות איזה קבוצה צברה הכי הרבה.

    משחק הכיסאות:

    מטרת המשחק: להישאר אחרון .

    מהלך המשחק: בתחילת המשחק יש כיסאות לכולם חוץ מלאחד מפעילים מוזיקה ורצים סביב הכיסאות ברגע שנכבה המוזיקה הילדים צריכים להתיישב מהר בכיסא פנוי מי שפיספס נשאר בלי כסא עד שנשאר המנצח.

    זרם סוף:

    מטרת הפעילות: לתפוס כמה שיותר ילדים.

    מהלך הפעילות: הילדים עומדים בקצה אחד של העולם בשורה מאוזנת והמדריך עם התופס עומדים מולם בקצה השני המדריך מסמן בעיניו לאחד הילדים שיעביר זרם לימינו ולשמאלו ע"י לחצת יד ואז הילדים במהירות מעבירים לחיצת יד בעוד התופס מתקרב ברגע שהלחיצה הגיע לילד האחרון הוא צועק זרם סוף והתופס אמור להתחיל לתפוס.

    המטמון:

    מטרת הפעילות: למצוא את המטמון.

    מהלך הפעילות: הילדים מקבלים סימני דרך עם משימות ברגע שהם עשו משימה הם מקבלים עוד סימן דרך עד שמוצאים את המטמון.

    חבילה עוברת:

    הילדים יושבים בעיגול המדריך מתחיל להעביר מאחד לשני חבילה כשמוחאים כף החבילה נעצרת , הילד שאצלו נעצרת החבילה מקלף שכבה אחת מהחבילה ומבצע את ההוראה הכתובה שם.

    בסוף החבילה מסתתר קופסא עם … סוכרייה בתיאבון, רק לא לשכוח לברך…

    סולמות וחבלים:

    מטרת המשחק: הגעה למשבצת המאה.

    צורת השטח: הקבוצות יושבות בנפרד, כשביניהם מונח לוח ענק (3X3 מטר)! הלוח מחולק ברבועים המסומנים במספרים מאחד עד מאה. על הלוח מונחים כששה סולמות ושישה חבלים בגדלים שונים, על כל המשבצות מונחים סימנים של משימה (סימני קריאה), שאלה (סימני שאלה) הפתעה (פרצוף תמה).

    בצד הלוח ישנם שלושה קופסאות: שאלות, משימות והקופסא השלישית מכילה הפתעות.

    מכינים לכל פלוגה חייל דמה, שייצג אותה על לוח המשחק.

    מהלך המשחק:שני נציגים מהקבוצות מתחילים את המשחק ומתקדמים ע"י הטלת קובייה ענקית (אפשרות הטלה ע"י שמיכה).סימן שאלה – שאלה אמריקאית (שאלות מצחיקות על החיים בקעמפ, על נושאי המלחמה ועל עוד כל מיני דברים מעניינים וחסידיים), על אי עניית שאלה נכונה יחזור הגדוד לנקודת ההתקדמות האחרונה שבה הוא עמד. סימן קריאה – משימה מעניינת לפלוגה (מתוך קופסת המשימות) – על אי ביצוע המשימה יחזור הגדוד שתי משבצות אחורה. סימן תמיהה – הפתעה, (מתוך קופסת ההפתעות) כדי לנצח צריך ליפול היישר במשבצת המאה.

    נטילת ידים:

    מטרת המשחק: החדרת  נטילת ידים.

    מהלך המשחק: הילדים מחולקים לשני קבוצות בכל קבוצה הילדים עומדים בשורה עורפית עם כוסות בידיהם הילד הראשון נוטל מים מהכוס ומעביר לשני כמובן בלי לשפוך על הרצפה הילד השני לשלישי וכן הלאה עד שגומרים את הסיר הקבוצה שגומרת ראשונה מנצחת.

    צדקה:

    מטרת הפעילות : החדרת מצוות צדקה.

    מהלך הפעילות: הילדים מחולקים לשני קבוצות על הרצפה ליד כל אחד מונחת קופת צדקה הילדים מקבלים חוט עם מטבע בסופו על הילדים להכניס את המטבע לקופה רק בעזרת השיניים הקבוצה שכל חבריה הכניסו ראשונים ניצחה.

    הכנה לגאולה:

    מטרת המשחק: החשיבות שבלבוש היהודי.

    מהלך המשחק: הילדים מחולקים לשני קבוצות מול שני הקבוצות יש  שני שולחנות עליהם מונחים שני סטים של כובע חליפה וגארטל על נציג ראשון משתי הקבוצות רץ לשולחן לובש מהר את הכובע החליפה והגארטל ומכריז אני שמח שאני יהודי מוריד, רץ למקום, ונותן כיף לשני .וחוזר חלילה .

    מנצח: הקבוצה שכל חבריה סיימו ללבוש את הכובע והחליפה ראשונים.

    לחיים:

    מטרת המשחק: בקעמפ לא שותים וודקה מקסימום מיץ ענבים…

    מהלך המשחק: הילדים מחולקים לשני קבוצות מול שני הקבוצות יש שני שולחנות עליהם מונחים בקבוק מיץ ענבים וכוסות משקה בהינתן האות על שני הנציגים הראשונים לרוץ למזוג קצת משקה ולומר לחיים לברך ולשתות מנצח : הקבוצה שכל חבריה סיימו לומר לחיים הכי מהר.

    כי טובה הארץ מאד:

    מטרת המשחק: אהבת הארץ.

    מקום המשחק: יער.

    מהלך המשחק: הילדים מחולקים לשני קבוצות,לכל אחד מהקבוצות יש לוח ממוספר עם פאזל ( נוף ארץ ישראל) אם השלימו משימה קיבלו חתיכת פאזל. הילדים נמצאים בקו זינוק שם כל קבוצה מוציאה פתק שני הקבוצות רצות לחפש כל אחד את המספר שלו הם מוצאים את המספר על אחד העצים שם יש שילוט עם מספר זהה ומחורה יש משימה אותה עליהם למלאת ולחזור לקו זינוק עד שהשלימו את כל המשימות. מי שהשלים את הפאזל ראשון מנצח.

    הסרת הלוט:

    מטרת המשחק: להסיר את הקליפות.

    מהלך המשחק: למדריך יש תמונה של הרבי מכוסה בריבועים שחורים על החיילים להסיר את הריבועים ע"י עשיית משימות המשימות הם סיפור שבתוך הסיפור מסתתרים משימות הם לבד אמורים לדעת מה המשימות אם הם פיספסו מספרים עוד פעם.

    תוכניות חברה:

    תכנית חברה היא תכנית שקטה לא דורשת מאמץ מיוחד מהילדים ולכן היא אמורה להיות צפופה מלאה במסר והעיקר מותחת ומצחיקה.

    להלן כמה דוגמאות לתכניות חברה:

     שוברים שגרה:

    מהלך המשחק: מציבים בפני אחד המשתתפים ה"חברמנ'ים" שביל המורכב מחפצים יקרי ערך כגון שעונים משקפיים מחשבי כיס וכו' אומרים לו לעבור בשביל מספר פעמים עד שהוא מכיר אותו על בוריו

    לאחר שהשחקן בטוח ביכולתו לעבור את השביל בעצימת עיניים עיניו נקשרות ותוך כדי אזהרה שאם הוא דורך על משהו הוא חייב בנזקים מחליפים לו את דברי הערך בקערות מים ו"מכוונים" אותו להיכנס לתוך הקערה תוך כדי אזהרות כי עם הוא לא ילך לכיוון הוא עלול לדרוך על דבר מה.

    מומלץ לבקש מהשחקן להוריד את נעליו לפני התחרות.

    צחוק ובכי:

    מהלך המשחק: שתי הקבוצות יושבות אחת מול השנייה והמדריך באמצע. המדריך מורה להם שכאשר הוא פותח את ידו עליהם לפרוץ בצחוק מתגלגל ואילו כאשר הוא קומץ את ידו עליהם להתייפח ולבכות בקול גדול וכך המדריך פותח וסוגר את ידיו לסרוגין והקבוצה המחזיקה מעמד היא המנצחת.

    הסוד האישי.

    מטרת המשחק: לגלות מהו סודו של 'בעל הסוד'.

    זמן המשחק: כשעה.

    ציוד: במה, שולחן למנחה, שולחן לאנשי הצוות, שני מיקרופונים, טלפון עם רמקול, שלטים עם הסודות.

    מבנה: צוות (-מתחלף)  בן ארבעה חיילים עם מיקרופון  על הבמה מול הקהל, ליד הצוות – מנחה עם מיקרופון.

    הכנת המשחק: הצלחת המשחק תלויה בבחירה ובהכנה טובה של בעלי הסוד. מארגן המשחק בוחר מראש את בעלי הסוד בזהירות ובסודיות. כדאי להגיע לרשימה של כשישה בעלי סודות שונים ומגוונים. חשוב ביותר להכין היטב עם כל בעל סוד את סיפורו לערב זה (-לא יותר מ5 –  10 דקות) ואת הרמז שיעזור לגלות אותם.

    גורם נוסף להצלחת ערב זה  – הבטחת עבודתו התקינה של הטלפון. יש לערוך בדיקה לפני תחילת המשחק (לפני בא הקהל).

    מהלך המשחק:  על הבמה יושבים המנחה וה'צוות' שערוך ומוכן לשאול שאלות שיביאו  לגילויו של בעל הסוד, איש צוות עומד בקשר עם בעלי הסוד ומורה להם להיות בהיכון על יד טלפון של בזק.  המנחה מתקשר לבעל הסוד הראשון: 'שלום ויחי המלך המשיח, אפשר לשאול אותך מספר שאלות?' כשנענה בחיוב הוא מפעיל 'קוצב זמן' ומעביר את רשות הדיבור ל'צוות',  הם לפי סדר הישיבה מתחילים לשאול שאלות, כשהם נענים בתשובות של 'כן' 'לא' ו'בערך' בלבד. (-בעל הסוד יכול לשנות את קולו במקרה שהוא מאוד מוכר לחיילים). על ה'צוות' לגלות את הסוד מקסימום ב 5 דקות.

    כעת (-לאו דווקא מיד, אין הכרח לרגע מסויים-) המנחה מציג לקהל את 'סודו' של בעל הסוד, בכדי לתת לקהל לעודד את ה'צוות' במחיאות כפיים וכד' (חם-קר). וזאת כמובן בצורה מוסתרת מעיני ה'צוות'.

    איש צוות שנראה לו שהוא עלה על פתרון – מצביע, המנחה עוצר את השאלות ונותן למצביע לענות – אם ניחש נכון קבוצתו מקבלת 100 נק', אם לא ניחש נכון אזי הניקוד לקבוצתו לסיבוב זה יורד ל-50 נקו' (במקום 100), כמובן שבפעם השניה של ניחוש לא נכון הוא יורד מהבמה.

    על המנחה להודיע מראש מהי המטרה של המשחק, כלומר מה מתבקש הצוות, כי לפעמים אי אפשר להגיע לפרטי הסוד אלא רק לזיהויו של בעל הסוד, במקרה כזה- יורה המנחה לבעל הסוד לחשוף את סודו ולספר את סיפורו שבהקשר ל'סוד'. כמו כן כשהמנחה רואה שה'צוות' קרובים מאוד לגילוי הסוד הוא יכול להוסיף דקה או שתיים לזמן.

    לתוספת אוירה אפשר ברגע גילוי הסוד להשמיע מנגינה הקשורה ל'סוד' או ל'בעל הסוד'.

    דוגמאות של סודות וניסוחם: שאול חיון – 'שיחקתי בסרט – שהתרמתי כסף לחתן'

    רפי מלכה – 'יש לי תעודה של מספר סיפורים'

    הערה: במשחקים אלו ההצלחה תלויה בידי המנחה – שישן טוב, שיאכל טוב, והעיקר שיתפקד טוב – ביעילות, בזריזות, ובהומור.

    צדק ומשפט.

    בית דין – משפט פומבי על נושא סתמי\הומוריסטי

    ויכוח – שני נציגים (אחד מכל קבוצה) מנהלים ביניהם ויכוח על נושא שאין לו הכרעה (יש צדדים שוים לכאן ולכאן) בצורה הומוריסטית  – הגיונית.

    שכנוע – המנחה בוחר באחד המשתתפים ומטיל עליו משימה: עליו לשכנע את הקהל בדבר שהוא עצמו מתנגד לו, לדוגמא: אחד שמתלונן על טיולים ליליים צריך לשכנע את הקהל מדוע הכי טוב וכיף לעשות טיול לילי דווקא ולא יומי.

    ביקורת – כל מפקד בוחר נושא אותו עליו לבקר בחריפות בצורה הומוריסטית אבל עם הגיון, יש להכין את הנושא והביקורת מראש – חובה! (הנושא יכול להיות אפילו טיפשי למדי כך שביקורת ברצינות תעשה את שלה). לדוגמא: השיר "יונתן הקטן, רץ בבוקר אל הגן, הצטנן המסכן, וקיבל נזלת, לה לה לה אפצ'י , לה לה לה אפצ'י" הביקורת היא קשה: זהו שיר אנטי חינוכי בעליל:      א. ילד שרץ על הבוקר זה משדר פחדים ולחצים,  ובכלל ילד קטן שהצטנן אין שום סיבה שימשיך ללכת לגן ועוד בפרט ששרים לו לה לה לה ומנגנים לו על העצבים, די! הוא לא מרגיש טוב! וכו' וכו'.

    בדרך לאי בודד –   כל קבוצה שולחת צוות של שלושה חיילים, עליהם להכין רשימת ציוד של עשרה חפצים בעבור יציאה לאי בודד למשך זמן לא ידוע. מה יקחו?   על פי הוראה מהמנחה עליהם להסביר לקהל מדוע הם בחרו לקחם דווקא את עשרה חפצים אלו, במה הם חיוניים כל כך?

    כעת סופרת כל סיירת את מס' הנק' שצברה.

    מנצחת הסיירת שהשיגה הכי הרבה נקודות.

    כל האמת.

    מטרת המשחק: לגלות מה האמת.

    זמן המשחק: כשעה עד שעה וחצי.

    ציוד: במה, שולחן למנחה, שולחן לאנשי הצוות, שני מיקרופונים, דפי שאלות.

    מבנה: על במה יושבים מנחה וצוות 'דוברי האמת',  ממולם יושב הקהל מחולק לקבוצות.  בידי המנחה כעשרה דפי שאלות כשבכל דף כתובה שאלה אחת וארבעה תשובות כשרק חלקן נכונות, מיקרופון למנחה, ומיקרופון לצוות 'דוברי האמת'.

    הכנת השאלות: יש צורך שצוות 'דוברי האמת' עצמם יכינו את השאלות, רצוי שביניהם יהיו בעלי חוש הומור ויודעים לספר מעשיות, וכן גם  'מלומדים' הידועים כאנשים רציניים, נחמד אם יהיה ביניהם אחד שידוע בציבור כ'בלופר' שסיפוריו דרושים 'סינון', בקיצור חבר'ה עם אופי שונה,  ובכך להגיע למרב השוני באופי הסיפורים.

    יש להכין מראש טבלה למנחה ולכל אחד מצוות 'דוברי האמת' ובה סימון מדוייק לכל שאלה – מי אומר את האמת ומי מכזב, ובאיזה סגנון, לדוגמא: מי קצת מאריך בפלפול עם הגיון, ומי סתם 'שמע' או 'נראה לו', ומי ראה פעם משהו ולא זוכר מתי.  כמובן שכל אחד מהדוגמאות יכול לשמש גם ל'אמת' וגם ל'בלוף' – דבר שמבלבל מאוד, ויוצר אוירת מתיחות בקהל.

    מהלך המשחק: החיילים נכנסים לאולם ויושבים במקומותיהם, המנחה מסביר את מהלך המשחק, ומציג את כל אחד מצוות 'דוברי האמת'  את עברו העשיר ואת הידע הרב שלו, לאחר מכן נותן הוראות על מסירת התשובות, ומתחיל בהצגת השאלות, הצוות יתחיל מיד בסיפוריו לפי סדר שנקבע מראש.

    כמובן שאין הציבור יודע כמה סיפורים יהיו נכונים וכמה יהיו בדיה, לעובדה זו  משמעות חיונית במהלך המשחק – כולם חייבים להקשיב לכל הסיפורים בדריכות, אחרת לא יוכלו להחליט בסיום מי דיבר אמת ומי כיזב.

    כאשר סיימו ארבעת הכזבנים 'דוברי האמת' את סיפוריהם – מגיע רגע ההכרעה, הזמן למתן תשובות מוגבל – 2 דקות. קבוצה שחייליה מחולקים בדעות – יערכו הצבעה מהירה בכדי להגיע לסיכום.

    בתום הזמן יאסוף המנחה מהקבוצות את תשובותיהם, ויזקוף לכל קבוצה את מס' הנקו' המגיע לה.

    לאחר מכן יבהיר המנחה את התשובה הנכונה בקצרה. ומיד יעבור לשאלה הבאה.

    כעת יתברר שלאו דווקא הצעקן שבחבורה צדק בדבריו, ולא תמיד אלה שמצטטים מהספרים צודקים. כך יעלה ויגבר המתח בקהל.

    סיום: רצוי להפסיק את המשחק כשהוא בשיאו, לסכם את הניקוד, ולהכריז על ניצחון לקבוצה המנצחת.  הזמן האופטימלי למשחק הוא שעה ורבע עד שעה וחצי, לפעמים בלהט המשחק נשכחת עובדה זו.

    הערות: מכשיר עזר – רמזור. באמצעותו אפשר לקצוב את הזמן הנתון לקבוצות לסכם את תשובותיהם, בזמן הסיפורים האור ירוק, נגמרו הסיפורים האור צהוב לסיכום התשובות, עבר הזמן אור אדום – חייבים למסור תשובות. לחצן הרמזור נמצא בידי המנחה, כמובן שהרמזור אינו חיוני כל כך, אך בהפעלה מדוייקת הוא יכול להוסיף טעם למשחק.

    אפשר להוסיף 'פלפל' למשחק בהודעות המנחה כמה חבורות נפלו בפח עד עכשיו אצל 'דובר אמת' מסויים, או מי היה ה'כזבן' שנכשל, וכדו'.

    שלשה בסירה אחת.

    אופי המשחק: הצגת בדחנים.

    זמן המשחק: שעה עד שעה-וחצי.

    ציוד: שני מיקרופונים

    מבנה: במה וקהל. על הבמה שני שופטים, וצוות. על הצוות להיות שנון, בעל חוש הומור וכושר אילתור מהיר, אך יש לזכור שגם הבדרנים הטובים ביותר זקוקים להכנה מוקדמת.

    המנחה יכין כמות גדולה של 'פרובוקציות הומור'  (- בדיחות מאולתרות מראש) אותן יחלק לכל אחד מהצוות כבר בהכנות הראשוניות, מבלי כמובן שהחיילים ידעו על כך.

    מהלך המשחק: הצוות יושב על הבמה ולידם השופטים, שבערב זה חייבים להיות מנוסים ובעלי חוש הומור רב. מולם יושב הקהל, אשר פרט למחיאות כפיים (או בהינתן רשות – קריאות עידוד) אין לקהל שום תפקיד בערב זה.

    המנחה מציג את הצוות בפני הקהל היושב מולו, מסביר כללית על תכנית הערב, ופותח במשימה הראשונה. ינתנו כמה דקות לצוות להכין תשובות ובינתיים ישמיעו מוסיקת-רקע. הצוות יגיש את דברי השנינה. אין חובה על כולם להשתתף בכל פריט.

    חשוב מאוד שלא יהיו 'רגעי דומיה'. דרושה רציפות בהגשה וכל רגע חייב להיות מתוכנן! – לכן מאוד חשוב תפקידו של המנחה ליזום רעיונות כיצד להעביר את זמני ה'חשיבה' בצורה היתולית לא פחות.

    צריך לחשוב על מילים ברוסית.

    רשימת משימות אפשריות:

    1. מצא ראשי תיבות למלה ……. בלמ"ס  \

    2. הגדר מהו ……..  חופש הגדול  \

    3. מה היית עושה אילו היה בידך ……..?  פך שמן  \  מפעל לייצור אדמה  \  גיפ' 4X4 חדיש ללא הגה  \  חבילת גבינה מתיבת נח  \

    4. מה היית עושה אילו היה באפשרותך …. ?  לעוף  \  להרים 100 טון  \  להוציא אש מהפה  \

    5. אילו פגשת את …… מה היית אומר לו? את שמשון הגיבור  \  את הכבשה שברחה מהעדר של משה רבינו  \   אלכסנדר מוקדון  \  אחשורוש

    6. מצא שאלות לתשובות הבאות: כי לא ראיתי את העמוד  \  בגלל הבננה  \  לא כיף ולא נחמד אבל לא נורא  \  חשבתי שהלכת  \ בגלל המפקד

    7. השלם את הפתגם: לך אל הנמלה …. \  אין דבר העומד בפני…..  \  על שלשה דברים ….. \  אם אין ….. אז אין……  \  אין משיחין בשעת ה….  \  מי שחוכמתו מרובה ממעשיו …..  \

    8. מה היית עושה אילו:  היו שמים אותך בבקבוק זכוכית  \  היית בן 900  \  היה לך בראש דיסק קשיח  \  היית דביק  \  היית הופך ל'פנס רחוב'  \  היו מטיסים אותך לירח  \

    9. תן פרסומת ל:  \  לוח שנה של שנה שעברה  \  הר הזבל  \  מלכודות ענק לנמלים  \  שעון מקולקל  \

    10. הלחן שיר עם המילים:

    11. השלם את המעשה: מעשה במנכ"ל היער שהלך להדפיס חולצות לקעמפ' שלו  הבעיה היחידה היתה ש…..

    12. שאלות מדוע: מדוע טובים השניים מן האחד?/מדוע סייג לחכמה שתיקה?/מדוע אין משיחין בשעת הסעודה?/מדוע העצל נשלח אל הנמלה?

    רשימת 'פרובוקציות הומור':

    1. פירוש מושגים:

    'דינאמיט' – דרך מפוצצת לגמור ויכוח.

    'טלסקופ' – מכשיר שכשאתה מקבל בו מכה על הראש אתה רואה כוכבים.

    'נפטאלין' – 'משקה ידידות' יפני.

    2. שאלות קצרות:

    מדוע כלב נובח אינו נושך? – א. הכלב נאמן לאדם ולא רוצה לקלקל את הפתגם.

    ב. מנסיון, כשכלב נובח אין לו כבר את מי לנשוך.

    מדוע קרני התייש צומחות על הראש ולא על הזנב?

    א. כדי שאם יזמינו את התיש למסיבה הוא יוכל לשבת.

    לכניסה למדור "חינוך בחופשה"

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.