• נגיעה נשית • פרשת ויגש

    הגדלה

    השבוע אספר סיפור אמיתי, לא מסדנאות האימון והייעוץ, עם שם בדוי וטשטוש הפרטים. סיפור על חלומות - טובים ורעים, מרתיעים ומנדים, חלומות שמתגשמים ומוגשמים. סיפור שמתחיל בחלומו של יוסף, על אחיו שמשתחווים לו, ממשיך בשנאת האחים ליוסף ולבסוף, כתוצאה מכך ומאירועים נוספים האחים כמעט הורגים אותו. • לטור המלא

     

    ב"ה

     

    נגיעה נשית לפרשת ויגש/מירי שניאורסון

     

    השבוע אספר סיפור אמיתי, לא מסדנאות האימון והייעוץ, עם שם בדוי וטשטוש הפרטים. סיפור על חלומות – טובים ורעים, מרתיעים ומנדים, חלומות שמתגשמים ומוגשמים. סיפור שמתחיל בחלומו של יוסף, על אחיו שמשתחווים לו, ממשיך בשנאת האחים ליוסף ולבסוף, כתוצאה מכך ומאירועים נוספים האחים כמעט הורגים אותו. בהשתדלות האח הגיבור והמלכותי יהודה, הם ״רק״ זורקים אותו לבור… בהמשך עומד יוסף בניסיון קשה עם אשת פוטיפר, רק בזכות הרוחניות שבו, אך מושלך לבית הסוהר לזמן ארוך. שם הוא פותר את חלומותיהם של שני שריו החשובים – שר המשקים ושר האופים, וכך היה. לאחר מכן מובהל יוסף מבית האסורים לבית המלך פרעה כדי לפתור לו את חלומו, על שבע שנות רעב שיגיעו לאחר שבע שנות שובע, וישכיחו את השובע. יוסף מוסיף ומייעץ לפרעה – שימנה אדם שיכין את המדינה לשנים הקשות. פרעה החכם ממנה בתגובה את יוסף למשנה למלך. עשרת אחיו של יוסף, (למעט בנימין הקטן) יורדים למצרים בעקבות הרעב שהגיע עד ארץ כנען, ומגיעים למשנה למלך ולא מזהים את יוסף. הוא מזהה אותם ומנסה לעוררם בתשובה על מכירתו, ואכן מצליח בכך. שיא הסיפור – כשיוסף מטמין את הגביע המיוחד שלו בשק של בנימין, תופס אותם בגנבתם, כביכול, ואומר להם: "אתם משוחררים, אך את בנימין אני משאיר לי כאן כעבד." יהודה מסרב לכך, שהרי נתן ערבות אישית לאביו שיחזור את הבן הקטן הביתה.

    ובשיא הדרמה – ״ויגש אליו יהודה״, כך פותחת הפרשה, בתוקף ובעוז. בלי לבקש רשות. אומנם יהודה פונה ליוסף במילות כבוד: ״בי אדוני״, ״ידבר נא עבדך״, אך הוא נותן ליוסף להבין שאין פה שתי אפשרויות, ואפילו מוכן להיות עבד תחת בנימין. כשיוסף רואה את מסירות הנפש של יהודה לאחיו, הוא לא מתאפק ומתוודע לאחיו, מוכיח להם שהוא אחיהם, ואז קורה המהפך – פרעה בכבודו ובעצמו שומע על הסיפור ואומר לו שיזמין את אביו ואחיו לגור במצרים. הוא אף נותן להם את ארץ גושן, החלקה הטובה ביותר.

    בזכות התוקף והגבורה של יהודה משתכנע יוסף שאחיו כבר לא שונאים לו ונחשף בזהותו האמיתית. האחים שחוששים מנקמה זקוקים לו שירגיע אותם שהוא לא נוטר טינה וכל מה שאירע לו היה בהשגחה אלוקית. גם בגלות, בסביבה של אנשי רשע, מצליח יוסף לשמור על הקדושה ואף משפיע עליהם להכיר בה׳ ומגדיל את אהבת ה׳ ויראתו בעולם. הדוגמה האישית שלו לעמידה על עקרונות מתחלקת לשניים: יש להתחסן מהשפעות שליליות של העולם ורק אחר כך להתחיל להפוך אותו למקום מתוקן וקדוש. גם מבחינה רוחנית טוב להם במצרים שכן יעקב אבינו שלח להקים שם בית תלמוד תורה בטרם הגיע וזוכה במצרים ל-17 (טו״ב) השנים הטובות ביותר שלו.

     

    הסיפור השני הוא על יוכבד. משפחתה המורחבת יורדת למצרים עם סבה הגדול יעקב-ישראל. לידתה מתרחשת ברגע הכניסה למצרים – בין החומה החיצונית והפנימית. היא הנפש השבעים והיא עתידה להפוך לאם גואלם של ישראל משה רבנו, אחותו הגדולה מרים ואחיו אהרון אוהב השלום.

    ניצוח וטיפוח הם שני השלבים הנדרשים לתיקון עולם: ניצוח – פעולה גברית לוחמנית כדי לשבור ולהכניע את הקליפות המתנגדות לקדושה. טיפוח – פעולה נשית המכוונת לעלות ולרומם את העולם (לאחר שנכנע) אל הקדושה. כשם שבגלות מצרים, שפתחה את התהליך העולמי העצום להעלאת ניצוצות הקדושה הטמונים בשבעים אומות העולם, הייתה זו אישה, יוכבד, שהשלימה את שבעים הנפש – כך גם הגאולה תגיע בזכות נשי ובנות ישראל (הרבי). מצוות הח״ן שקיבלנו (הדלקת נרות-המאירה את הבית ואת השבת, חלה-המזינה את המשפחה, וטהרה- הבונה את הזוגיות בקדושה) משקפות את הפיכת העולם למתוקן ומואר באור השכינה, ומזרזות את הדרך אל הגאולה.

     

    יהיו הדברים לזכותם של ישראל יוסף בן יוכבד בת לוי לאורך ימים ושנים טובות ומאושרות.

     

    הכותבת: מירי שניאורסון-מנטורית ברוח יהודית, מייסדת נפלאו"ת.

    מרצה מנחה ושליחה בתקשורת  לכניסה לאתר לרכישת הספרים "פרשה באהבה" לחצו כאן    mail: [email protected]   טלפון 054-9292901

     

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.