• הרב אשכנזי: בפאות הארוכות אין היתר של כיסוי ראש

    הרב אשכנזי והמכתב בעניין הפאות
    2 | הצג גלריה

    הרב מרדכי שמואל אשכנזי מרא דאתרא דכפר חב"ד מתריע במכתב להנהלת בית רבקה על פרצה ההולכת ומתגברת בנושא צורת הפאות של נשים נשואות ● " הפאות הארוכות והפזורות ועל אחת וכמה וכמה כשהן עשויות משער טבעית שמטרתן להידמות לשער האישה - אין בהן את ההיתר של כיסוי ראש על ידי פאה".

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    44 תגובות

    1. zer
      ב׳ בכסלו ה׳תשע״ד (05/11/2013) בשעה 13:19

      למה בנוגע לניהול בית רבנים אומרים לבעלים להקשיב לאישה? כי התחום הזה קרוב ללבה. היא בנויה כך שמבינה ומרגישה מה הוא הדבר הנכון.
      לגבי השפעה של שיער ארוך ומפוזר של אישה על גבר מופקד אצל גברים.כי בתור אישה אין לנו שום מושג מה זה גבר. בואו נסמוך על מה שרבנים אומרים. . תגובה לשירלי

      • מיכל הרשקוביץ
        כ״א בכסלו ה׳תשע״ו (03/12/2015) בשעה 18:37

        אין שום השפעה לשיער של אשה על גבר. אלא אם כן הגבר הזה שקוע כל הזמן בשיער של נשים, אז ממילא כל פאה שהוא רואה גורמת לו להיסחף למקומות לא רצויים. הגבר צריך לשמור על העיניים שלו ולא להסתכל על אף אחת!
        פאה שהיא לא צנועה, ובולטת מאוד באורך שלה, כל אחת מבינה שזה לא צנוע כי דבר בולט הוא לא צנוע.

    2. zer
      ב׳ בכסלו ה׳תשע״ד (05/11/2013) בשעה 12:53

      אני לא מצאתי מקור לכך שאורך מקסימלי של פאה הוא עד הכתפיים. אבל אני רוצה לחלק עמיכן את הבנה שלי . ( מתנצלת מראש על שגיאות זו לא שפת אם שלי ) אז כך : כל מה שיפה מהנה את נשמה. זהו " טבע " שלה – מטוב ויפה להנאות ולסלוד מרע וכיאור. ביטוי גשמי להנאת נשמה הוא דרך חמישה חושים. מה שנעים בני אדם רוצים לראות מקרוב, לגעת, למשש, להריח.
      באישה כי ברייה נטמן כח אדיר של יופי – זהו רצונו של הקב"ה . אישה היא התכשיט בין כל הבריות . לכן היצרן של התכשיט מסר הנחיות שמירה על איכותו של אוצר. אותם הנחיות "מתורגמות" ללשון של גדרי הצניעות שהם מתבטאים במושגים של מדד וגוון.
      לכולנו מוכר מושג " בדיעבד ". זו רמה הכי נמוכה לביצוע מצווה. מי תשתמש במזוזה כשרה בדיעבד או תיתן מזון כשר בדיעבד? רק מהדרין.
      גם בעניין אורך של פאה. כאשר אורכה הוא עד לכתפיים זהו מתקבל כמדד רצוי למראה של אישה שרוצה להעיד על עצמה שקיום רצונו של ה' התברך חשוב לה.ככל שפאה מתארכת מעבר "לקו האדום", כך נגרמת התרחקות מקוים מצווה למהדרין לכיוון בדיעבד.
      נקודה אחרונה. אם אני לא טועה ישנו מושג " יצר הרע בתחפושת חסידית". אם אני מבינה אותו נכון זה אומר שיצר מוצא תרוץ לאי הצמדות לדרישה כללית בתורה עצמה ובחסידות. אין לו (לשיער של פאה טבעית) שייכות לייצר הרע ואין בו כלל וכלל את העניין של "שער באישה ערווה". נמשיך לקיים הוראות המלך המשיח. זוהי טענה נכונה לגבי חשיבות פאה על פני כיסוי ראש אחר. גם אין מה לטעון נגד חשיבות לקיים דבר המלך. ממבט ראשוני הכל מצוין. קשה לזהות כאן את פרשנות של היצר.
      בספר "לנשי ובנות חב"ד" בעמ. 194 מוזכר על " ניתן לעשות בשערות ככל שרוצים – אבל הכל צריך להיות באופן שיתאים לדיני התורה". ובעייני שיער בתורה ידוע שאפילו בנות הרבה לפני זמן שידוך מלהתחילה אמורות לאסוף שיער ארוך לקוקו או צמה. גם שאין ללכת בשיער פזור ו/או מראה רטוב ו/או תסרוקת עם פוני מכסה את חלק מפנים. זה שרבי לא העיר לאף אחת כי זו לא דרכו. ומה שנוגע להלכה תמיד רבי הפנה לשאול רב מורא הלכה. סליחה שיצא ארוך. ובוודאי שאין ברצוני לפגוע במישהי. בעזרת ה' נעשה ונצליח.

      • מיכל הרשקוביץ
        כ״א בכסלו ה׳תשע״ו (03/12/2015) בשעה 18:35

        יש לך טעות. גם בנות רווקות לא צריכות לאסוף את השיער. כך מובא בפוסקים, זה לא חדש. זה שרווקות אוספות את השיער, זה תקנון של בתי ספר. אין שום איסור על מראה רטוב או תסרוקת עם פוני. תראי לי ספר הלכה אחד שאוסר זאת!! אלה גדרים שנקבעו עבור רווקות כדי שלא יהיה מצב של ג'ונגל, שכל תלמידה תבוא לבית הספר עם תסרוקת אחרת.


        תגובתך צונזרה מכיון שכל עוד רבני חב"ד פסקו על דבר מסויים, אין לנו היתר לבוא ולערער על דבריהם.

    3. חיהלה
      ט״ז במרחשוון ה׳תשע״ד (20/10/2013) בשעה 15:09

      הנה סיפור מדהים שקראתי ממש היום בספר של חיים ולדר (אנשים מספרים על עצמם 5):
      היתה אישה בשם סיוון שהתקרבה לדת,אבל בקטע של הכיסוי ראש היא נתקעה ופשוט לא הצליחה לקבל את זה,ממש פיזית. היא כלל לא הכירה את המושג "פאה",עד שיום אחד מישהי אמרה לה בעבודה על אחת מהעובדות האחרות:"היא לא דתייה,הרי היא לא מכסה את הראש". סיון אמרה לאותה אישה:למה את מדברת עליה בעוד שאת בעצמך לא מכסה את ראשך? אותה אישה כיסתה את הראש עם פאה,והיא אמרה לה בהפתעה:"מה אף פעם לא שמעת על פאה?" והיא הסבירה לה וסיון באמת הסכימה וקנתה פאה צנועה. יום אחד סיון הלכה לבנק להפקיד את המשכורת שלה, ופתאות נכנס כושי שמן עם אקדח,ירה לתיקרה וצעק:"שוד!!!!!!" הוא ציווה על הפקידות לרוקן את הכסף שבקופות,בעוד הוא שודד את כספם של הלקוחות העומדים בתור את כל הכסף שהיה עליהם.סיון מסרה את כל הכסף שהיה עליה (שהסתכם אגב בכמה אלפי דולרים) בלי לצייץ והשודד כבר עמד לעזוב את המקום,ופתאות נשמעו קולות סירנה מבחוץ. מסתבר שחכמולוג אחד הזמין את המשטרה,ועשרות שוטרים הקיפו את בניין הבנק. השודד לקח את סיון,ושם אותה לפניו כדי שתשמש לו מגן. הוא הצמיד את האקדח לרקתה,יצא מהבנק והודיע לכל השוטרים שאת הם מזיזים את האצבע הוא יורה. הוא הוביל אותה למכונית,וציוה עליה לפתוח את הדלת של האוטו. :"אבל אתה תופס את הידיים שלי" ענתה סיון. הוא היסס לרגע,ואז תפס ביד אחד את "שערה",וביד השניה תפס ביתר שאת לרקתה. סיון הרימה את כפות ידיה לראשה,שיחררה את שני הקליפסים שמצמידים את הפאה לשיער והתכופפה וברחה תוך שהיא מכסה את ראשה בצעיף שעל צווארה… השודד עוד תפס במה שנראה כשערה של סיון,ולא מבין לאן נעלם הראש… אבל הוא לא הספיק לתמוה הרבה זמן,כי תוך שניה הוא מת מ-25 כדורים שניקבו את גופו…

      • zer
        ב׳ בכסלו ה׳תשע״ד (05/11/2013) בשעה 13:11

        גם אני קראתי אותו. מדהים. אין בעיה בפאה. אין בעיה בטבעי. בעיה מתחילה יותר מחיפוש אחרי לעשות מראה של פאה יותר יפה . כמו שידוע סיפור על אחת מרבניות. רבנית שטרנא שרה ורבי שלום דב בער. כלה קיבלה במתנה כובע עם נוצה לפי אופנה באותם ימים. אביו של כלה רבי שמואל הסיר את הנוצה והחזיר את כובה.
        התכן שרבי נגד ביתו? הוא לא רוצה שהיא תהיה יפה?
        כובע ללא נוצה לא יפה?
        מה אני רוצה להגיד בזה? כל אחת יודעת בתוך תוכה למה היא מוסיפה עוד אורך או עובי בפאה, למה מסרקת את פוני לכיוון פנים, למה משאירה שיער של פאה מפוזר שהיא ביד מעבירה מצד לצד. אני חושבת זה אותו יופי שכבר מיותר להוסיף ליופי קיים. ועל זה צעקת רבנים.

      • מיכל הרשקוביץ
        כ״א בכסלו ה׳תשע״ו (03/12/2015) בשעה 18:31

        סיפורי סבתא, כל הזמן הסיפורים מתחלפים והמסר הוא אותו מסר… הסיפור הזה למשל, קרה במציאות אך ללא ההקדמה שהמציא מאן דהו על ההיא שאמרה לה בעבודה וכו' .

        הטענה הזאת היא טענה מאוד נפוצה בפי אלה שמתנגדים לפאות, הם טוענים שהחילוניים לועגים לדתיים שזה לא כיסוי ראש כי זה יותר יפה משיער טבעי, בלה בלה. תכלס, למה אף חילונית לא מוכנה לכסות את הראש שלה בפאה? אה, היא יודעת טוב מאוד מה יותר יפה ומה פחות יפה…

        כאשר הרבי אמר ללבוש פאה, הוא ידע מה שהוא אמר. ואנו צריכות לבצע בלי חוכמות ובלי התחכמויות. הרבי אמר במפורש, שהפאה תהיה כל כך יפה, שכל מי שתראה תרצה גם ללבוש. מי שיודע את זה, לא מתרשם מסיפורי סבתא שממציאים אנשים משועממים.

    4. שרה
      ד׳ באדר ה׳תשע״ג (14/02/2013) בשעה 20:19

      נשים יקרות המקושרות באמת לרבי! באו ונחשוב לגופו של ענין בלי נגיעות אישיות .
      הרי מקפידים על התלמידות שלא יפזרו את השיער מפני שיש בזה חוסר צניעות, שיער פזור מושך את העין וצניעות ענינה דווקא לא להתבלט ולא למשוך יתר תשומת לב .
      על אחת כמה וכמה אישה נשואה שצריכה להיות צנועה,
      ברור ומיותר לומר שהפאה הינה הכסוי הטוב ביותר אין מי שחלילה יחלוק על דבריו הקדושים של הרבי .
      אבל חייבים להודות שגם לפאה יש כללי ם איזה היא בכלל צניעות ואיזה היא ח"ו היפך הצניעות.
      בואנה נעשה עוד צעד לקירוב הגאולה ולהתגלות משיח צדקינו תיכף ומיד ממש .
      בואנה נקבל על עצמינו החלטה טובה רק פאה וכמובן פאה צנועה מכובדת ויפה.

      • שירלי
        י״ח באדר ה׳תשע״ג (28/02/2013) בשעה 21:05

        אני חולקת עלייך, אני לא חושבת ששיער פזור מושך את העין.

        כל הענין של "פריצות" הוא משיכת תשומת לב מיותרת ובולטת על רקע אחיד, ולדוגמא, אם מישהי תלבש פאה בסעודיה כשכולן עם רעלות, זה יהיה בולט ופרוץ. אבל מישהי שתלך עם פאה בארץ ישראל שרוב הנשים החרדיות עם פאות וגם החילוניות הולכות עם השיער שלהן, זה לא בולט בכלל.

        אותו דבר אם הנשים בכפר חב"ד לובשות פאות ארוכות – מישהי שלובשת פאה ארוכה זה לא בולט ולא מושך תשומת לב, רק כל ה"טררם" שעושים סביב זה גורם לנשים (וגם לאנשים ח"ו) להתעסק עם זה יותר מדי, זאת לא דרך חב"ד!!

        אני מסכימה שפאה ארוכה יותר מדי שהיא ממש בולטת, זה גרוע, אבל לא נראה לי שרוב הנשים בכפר הולכות עם כזה דבר. ואם זה לא ארוך מדי, אין בזה בעיה, ובכל מקרה זה עדיף ממטפחת כשרואים חצי מהשיער בחוץ. שזה אסור מהתורה.

        חוץ מזה אין קשר בין רווקות לנשואות, לתלמידות בבית ספר יש כללים משלהם ובדרך כלל מחמירים עליהם מאוד (תלבושת אחידה ועוד) כדי להכניס אותם למסגרת מסויימת של כללים, אבל לפי ההלכה גם התלמידות יכולות ללכת עם שיער פזור בלי שום בעיה, ובדיוק כמו נשואות.

      • חיהלה
        י״ז בסיון ה׳תשע״ג (26/05/2013) בשעה 14:54

        לשירלי!
        הרב אשכנזי לא דיבר רק על הנשים בכפר,הוא דיבר על כל הנשים בארץ ו(אולי)גם בעולם!

    5. רחל
      כ״ו בשבט ה׳תשע״ג (06/02/2013) בשעה 16:46

      מוזר , ממה שידוע לי העניין הוא לכסות את הראש כולו ולא שיהיה ניכר שזהו כיסוי זר ..

      • גיטי
        ל׳ בשבט ה׳תשע״ג (10/02/2013) בשעה 20:42

        ב"ה אבל יש בטוח בעיה עים הפיאות הארוכות משום פריצות וזה מאד גרוע בברכת יחי המלך המשיח

      • דבורה לאה
        י׳ בשבט ה׳תשע״ד (11/01/2014) בשעה 19:29

        אני ממש מזועזעת מהתגובות פה באתר!!!!!!!
        לדעתי עורכי האתר צריכים ל-ס-נ-ן את התגובות!!!!!
        אם מישהי מעיזה לכתוב על הרב אשכנזי שהוא….
        אז לאן הגענו?????
        ועוד בתוך האתר של חב"ד??? ולהעיז לחשוב שאולי הרב סותר את דברי הרבי???!!!
        ומעבר לכך עוד להביא סימוכים מאתרים אחרים על כך שמכתב של הרב לא פועל נכון????!!!!
        לאאאאאא!!!!!!!! הנשים החבדיות שהולכות בפריצות, הן אלו שצריכות להתבייש במראה שלהן!!!!
        הן אלו שעושות את הבושות לרבי, בכך שמייצגות את חב"ד כפשרנית!!!!
        תאמינו לי שלרב יש הרבה שכר בשמיים על זה שהוא אומר את האמת למרות לשונם הלעגנית והחצופה של הנשים!!!
        מישהו צריך לומר לאותן פרוצות את האמת בפנים!!! נכון, האמת באמת לא קלה וכל הרעש מסביב למכתב מראה עד כמה הוא היה הכרחי!!!!
        שנזכה כבר לגילוי האמיתי של הרבי!!!!

    6. יחי המלך
      כ״ו בשבט ה׳תשע״ג (06/02/2013) בשעה 16:35

      אני לא ממש שלמה אם זה

    7. נחמה
      כ״ו בשבט ה׳תשע״ג (06/02/2013) בשעה 1:35

      היתר לבישת פאה? מה זאת אומרת היתר? לא רק לפי הרבי, כמעט כל גדולי הדור קבעו שפאה זה חובה!

      הנה לקט נחמד שמצאתי ואני מעתיקה לכאן, אולי זה יכפר על הרושם שנוצר כאן כאילו פאה זה "היתר" כלשהו:

      ◄ החזון איש: "לפאה יש יתרון"!

      מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט'). כמו כן מעידים תלמידיו, הגר"י מאיר זצ"ל (שהעיד גם שהחזו"א התיר לאחותו לעשות פאה משערות עצמה, במעמד כמה מתלמידיו), הגר"י פרידמן, הגר"ח גריינמן, ועוד.

      ובספר "מעשה איש" (חלק ג' פרק ו' – מעשה רב) מובא: "הרה"ג רבי אליהו פרידמן זצ"ל הגיע פעם לבית רבינו [החזו"א]… היה תמוה אצלו שראה את הרבנית, אשת רבינו, הולכת עם פאה על ראשה, וכנער ירושלמי, היה הדבר אצלו לפלא. אמר לו רבינו: ראיתיך תמה… מה שלבשה אשתי – אין זה שיער עצמי אלא פאה, ובאיזורים שלנו כך נהגו ללכת".

      ומרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, במענה לשאלה שהובאה בספר "נזר החיים" (דף רי"ד): "בשם החזון איש אומרים, שיש מעלה בפאה, משום שמכסה את כל השערות… ויש אחרונים שמחמירים בפאה, אך אצלנו לא נהגו להחמיר".

      ובספר מאיר עוז (סימן ע"ה) הביא את דברי הגר"ח קניבסקי שליט"א: "וכן הורה לי הגר"ח קניבסקי שליט"א, כששאלתיו אם ראוי לי להחמיר בזה, ונקט לשון המשנה ברורה, ושבמקומותינו המנהג ללכת עם פאה, והוסיף שאשתו של החזון איש הלכה עם פאה, וכן אמו אשת הקהילות יעקב, וסבתו, וכל נשות ליטא, הלכו עם פאה, ובוודאי שלא היו עושות דברים שאינם לכתחילה".

      וכן מובא בספר "אורחות רבינו הקהילות יעקב" (חלק ג' אות ס"ג): "אמר לי הגר"ח קניבסקי שליט"א, זקנתו הרבנית ע"ה, אמו של מרן החזו"א זצוק"ל, לבשה פאה נכרית, וכן הרבנית ע"ה זוגתו של מרן החזו"א לבשה פאה נכרית, וכן הרבנית ע"ה זוגתו של מו"ר זצוק"ל [בעל הקהילות יעקב] לבשה פאה נכרית".

      ◄ הגרב"צ אבא שאול: "העדיף את הפאה וכך הורה לנשים אחרות"!

      מרן הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל, ראש ישיבת פורת יוסף ומגדולי הפוסקים הספרדיים:

      בקונטרס "כיסוי ראש לאשה" (יו"ל בתשס"ח) מובא, "יש מהעולם שרצו לטעון שה"אור לציון" רק הליץ בעד המנהג אבל למעשה לא התיר, ולכן שאלתי את בנו הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א האם נכון הדבר, וענה לי בזה הלשון, באופן כללי סבר אבי שמטפחת עדיפא, אבל כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות" (עיין בשו"ת אור לציון חלק ב' פרק מ"ה הלכה ט"ז, שם התיר במפורש).

      ואכן אימתו את הענין עם הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א, ראש ישיבת "אור לציון" ורבה של שכונת מטרסדורף בירושלים, ואמר כי כך הם הדברים, ממש כמו שכתב בקונטרס הנ"ל. וגם אישר את השמועה כי יש עמו מכתב ארוך מאביו הגאון זצ"ל בענין זה, ובו הוא כותב בפירוש כי יש עדיפות לפאה על מטפחת מפני שמצוי בה גילוי שערות, ואין הוא סובר כדעת המתירים גילוי אצבע אחת או שתי אצבעות וכו'. אך לא רצה לפרסם את המכתב עד אריכות ימים ושנים של הגר"ע יוסף.

      ורמז למכתב זה ניתן לראות בספר "תפארת ציון", ושם כתב בזה הלשון: "והיתה לו (לגרב"צ אבא שאול זצ"ל) חכמה בפסק, לצאת מתוך בעיות סבוכות, ואכמ"ל. והיו הוראות שהיה עונה בחכמה, עד שיש שלא היו יורדים לסוף דעתו. וכגון בענין פאה נכרית… היה מסתיר פסקים מסויימים מחמת השלום. פעם אמר לי לערוך מפיו תשובה ארוכה ומנומקת בענין מסויים, ולהסתירה שלא תתפרסם אלא לאחר אריכות ימים ושנים".

      ◄ התיר פאה במפורש בספריו!

      ולאלה הממציאים בשמו שאסר ללבוש פאה, יעויין בשו"ת אור לציון חלק א' סימן י"א, שם כתב להתיר פאה, וחזר על זה בחלק ב' (פרק מ"ה הלכה ט"ז – קונטרס אחרון, פסקי הלכות בקצרה) ושם כתב:

      "ראה בספר אור לציון תשובות חלק א' או"ח סי' י"א, במה שנתבאר שם ליישב דברי הרמ"א שכתב שמותר לקרות ק"ש כנגד אשה הלובשת פאה נכרית, ושמותר לה לצאת כך לשוק במקום שרגילות בכך, ונתבאר שם שכן היא גם דעת הרמב"ם ומרן השו"ע".

      ◄ הגר"ש משאש: "מצוה וחובה על הנשים להתקשט, ולא להתנוול ע"י מטפחת"!

      מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל, ראב"ד ירושלים ורבה של יהדות מרוקו (תבואות שמש אה"ע סי' קל"ז, שמש ומגן חלק ב' סי' ט"ו-י"ז):

      "אני רואה במנהג זה [של לבישת פאה נכרית] דבר חשוב ביותר, ומעלה גדולה נמצאה בו, לפי מש"כ הפוסקים החולקים על מהר"ם אלשקר על מה שהתיר גילוי שערות חוץ לצמתן… והנה באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש, וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים קרוב לשליש ראשן מגולה, וכסהו והתגלה".

      ועוד כתב, "טוב שנקח מנהג זה שיש בו כיסוי הראש לגמרי בלי להניח שום שערה יוצאת חוץ וכו', משתלבש מטפחת או כובע ותלך אחר מנהג שיש בו מחלוקת. ולדעת צד אחד יש בו משום פריעת ראש דאורייתא שנגלה שערה מגופה ממש".

      ועוד כתב, "מצוה וחובה על הנשים להתקשט לבעליהן וכו' בהיתר, ולא להתנוול ע"י מטפחת ויגרמו לבעליהן לתת עיניהם באחרות ח"ו, וכמה חששו חז"ל והתירו הרבה איסורין שלא תתגנה האשה על בעלה".

      ◄ אפשר לראות כאן את תשובתו באריכות:

      (הלינק הוסר. אסור לפרסם לינקים באתר)

      ◄ הגר"ב זילבר: "יש לזה מעלה שאפשר לקיים בקל דברי הזוהר"!

      מרן הגאון רבי בנימין זילבר זצ"ל, חבר מועצת גדולי התורה, בשו"ת "אז נדברו" (חלק י"ב סי' מ"א):

      "גם האיסור דפריעת ראש באשה אינו מוכרח שזה רק בגלל צניעות, אלא ככל התורה שיש עוד טעמים שנעלמו מאיתנו, והראיה שהרי לפי הזוהר אסור גם בחדרי חדרים, ומשמע אפי' אין שם שום איש היא מוזהרת שלא יצאו השערות מחוץ להכיסוי. וזה לשון הזוהר פרשת נשא [מתורגם], "אמר ר' יהודה, שיער הראש של האשה שמתגלה, גורם לאחר להתגלות ולפגום אותה, בשל כך צריכה האשה שאפילו קורות ביתה לא יראו שערה אחת מראשה, כל שכן בחוץ". וכו'. ולזה ברור הוא שהשערות של הפאה לא הוי כשערות הטבעיים שלה, ויש לזה מעלה שאפשר לקיים בקל דברי הזוהר "דאפילו וכו' שערה אחת מראשה".

      ◄ הגר"מ שטרנבוך: "האוסר פאה אינו מחמיר אלא מיקל מאוד"!

      מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, ראב"ד העדה החרדית, בשו"ת דת והלכה (סי' א'):

      "וביותר רצוני להדגיש, דהאוסר היום לכל אחד פאה נכרית מדינא, אינו מחמיר רק מיקל בזה מאוד, שאשה היום במטפחת אינה מכסה כל שערותיה תמיד, וזה מקום לחוש לאסור מדינא אפי' מהתורה לרשות הרבים, ואם בפאה נכרית החשש לרוב הפוסקים רק מדת יהודית, במטפחת החשש מגילוי שיער, והיינו פגיעה בדת משה ממש, וא"כ המחמיר עלול להקל לגרום איסור תורה, שרק יחידים אצל הספרדים שיפרקו פאה נכרית, יזהרו במטפחת שתכסה תמיד כל השערות כדין, וגם אם בפאה נכרית הרי זה שינוי מדרכי אבותינו, במטפחת לחוד ובמיוחד לספרדים הרי זה שינוי טפי, שזה מפורש בשו"ע שצריך עוד לרשות הרבים רדיד ולא סגי במטפחת לבד, וכן נהגו באמת אצלם מדורי דורות, עד שסביבם נשתנה המנהג והתחילו במטפחת לבד. וא"כ אפי' במטפחת אין בזה חומרא, רק קולא נגד הפסק ומנהג מדורי דורות שצריך חוץ מהמטפחת רדיד דוקא".

      לעיון בדבריו:

      (הלינק הוסר. אסור לפרסם לינקים באתר)

      ◄ הגרמ"י לפקוביץ: "בתעמולה נגד פאה יש סכנה לעיקרי הצניעות"!

      הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל, ראש ישיבת פוניבז', במכתב שהובא בקובץ בית הלל י"ט:

      "בס"ד, י"ז סיון תשס"ד. למעלת כבוד הרב… על דבר אשר כמה שאלו בזה שחתמתי על כרוז שמשתמע ממנו קריאה להרחקת חבישת פאה נכרית, אפרש דעתי בענין.

      הנה דבר פשוט שלא היתה כוונתי לחוות דעתי בעצם היתרון של הפאה הנכרית, אשר נידון זה כבר עלה על שולחן מלכים גדולי הדורות הקדמונים זי"ע, ומגדולי הדורות ז"ל היו שהנהיגו כן בביתם ונהרא נהרא ופשטיה, ובהרהור אחר פסקם יש בה פרצה.

      ובאמת דכיסוי הראש ע"י פאה גרמה טובה לכיסוי נאות של שערות הראש לבל יראו החוצה, גם לאלו שע"י כיסוי המטפחת לא היה דבר זה נשמר אצלם היטב, וכל מטרת החתימה היתה לבקשת קבוצה לחזק המנהגים שהנהיגו ע"פ אמותיהם והחיזוק היה בתרתי, האחד שלא יראו עצמן כיוצאים מן הכלל, ועוד והוא העיקר, שלא יבואו ע"י המטפחת לפרוץ ולהוציא משערן החוצה כאשר נכשלו בזה רבים.

      אבל התעמולה שעושין בדבר [נגד לבישת פאה], יש בזה סכנה, לערער עיקרי הצניעות המחוייבת מן הדין, ואין דעת תורה נוחה מזה שיצא ח"ו איזה פרצה, ואלו המבינים ישפיעו על השניים בכדי שהצניעות יהיה שמור בכלל ישראל".

      ◄ הגר"מ פיינשטיין: "פאה נכרית יותר טוב ממטפחת"!

      הגאון רבי יצחק עבאדי שליט"א, ראש כולל "אוהל תורה" בלייקווד, בשו"ת אור יצחק (אה"ע סי' ג'), מעיד על דברי מרן הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל:

      "וזכורני מיד לאחר נשואי שאלתי את הגאון הגדול הנ"ל [בעל אגרות משה] אם צריך ללבוש כובע על הפאה נכרית, ואמר לי שאין צריך. ועוד הוסיף לומר לי כי פאה נכרית יותר טוב ממטפחת, כי פאה נכרית מכסה את כל השערות, ועוד שבזה תמיד נשאר מכוסה כל זמן שהיא על ראשה, מה שאין כן במטפחת".

      ◄ והוסיף על כך הגר"י עבאדי שליט"א – "ופוק חזי שדבריו צודקים".

      ◄ הגר"י טשזנר: "המטפחת הרבה פעמים מחליקה"!

      הגאון רבי יהודה טשזנר שליט"א, אב"ד ומו"צ באופקים, בספרו שערי תורת הבית:

      "חובה על כל אשה נשואה לכסות ראשה. והרבה נשים שואלות במה עדיף לכסות ראשן, עם מטפחת או עם פאה? והנה מעיקר הדין כל דבר המכסה הוא כשר, אלא שיש כאן ענין של הידור מצוה. כי לכסות עם מטפחת הוא יותר צנוע מלבישת פאה, אכן הפאה מכסה יותר טוב את השערות שלה, כי בזה אפשר בקלות לכסות גם את כל השערות שבצדדים, וגם היא צמודה היטב ואינה נופלת, אבל עם מטפחת קשה לכסות את כל השערות שבצדדים, וגם המטפחת הרבה פעמים מחליקה וע"י זה מתגלים שערותיה. על כן, אשה שיודעת איך לקשור את המטפחת באופן שמכסה היטב את כל שערותיה, ובלי להחליק פה ושם, יש עדיפות והידור בלבישת מטפחת, אבל אם אינה יכולה להיזהר בזה, עדיף ללבוש פאה. ויש לשים לב, כי כל ענין כיסוי הראש הוא משום צניעות, שלא יראה מהשערות הטבעיות שלה החוצה".

      ◄ הגר"מ גרוס: "ללכת עם פאה גם בבית"!

      מרן הגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א, אב"ד חניכי הישיבות, בספר "והיה מחניך קדוש":

      "וצריכה להיזהר מאוד שלא יצא משיער ראשה אף משהו, ונשים שמשאירות שערות גדולות יקשה הדבר מאוד שלא יצאו מעט שערות דרך המטפחת, ועדיף שתלך עם פאה נכרית אף בבית, וע"י זה לא יצאו שערות".

      ◄ הגר"ג ציננער: "יש מעלה לחבוש פאה"!

      הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א, רב ומו"צ בבורו פארק, מח"ס "נטעי גבריאל", בקובץ אור ישראל (ל"ו-ל"ז):

      "ולאחרונה שכשנודע החשש על הפאות שהם מע"ז הסירו הנשים את הפאות ולבשו מטפחות, וראינו בכמה מקומות ובפרט בערי ארה"ב שהיו יוצאות שערותיהן מבעד המטפחת, מה שלא אירע בפאה נכרית".

      ועוד כתב: "יש מעלה בחבישת הפאה, שהרי בכיסוי מטפחת מצוי שחלק השיער מגולה, וכבר נתבאר בפוסקים לאסור כלל, דלא כדברי מהר"ם אלשקר סי' ל"ה".

      ועוד כתב: "והנה בימים ההם היו נוהגים ללבוש צעיף ועליו המטפחת, שני כיסויים, או בכמה מקומות שנשים גילחו את שערות ראשן, ובימינו אין הדבר נהוג בכמה קהילות ישראל, לכן יש מעלה לחבוש פאה המכסה את כל השערות".

      ועוד כתב: "עוד מקובל מגדולי ישראל טעם על שלא רצו להחמיר כל כך בזה [ולאסור לבישת פאה], מפני שלא תתגנה על בעלה. ובפרט בדורותינו אלה ראו ענין זה נחוץ למאוד, שדרכו לצאת חוצות לפרנסתו".

      ◄ הגר"י קאפח: "הלואי וכל בנות ישראל ילבשו פאה"!

      הגאון רבי יוסף קאפח זצ"ל, מגדולי חכמי תימן, כתב בתשובה כתב יד שהתפרסמה בחוברת 'המשביר':

      "פאה נכרית קדושה ומקודשת, והלוואי וכל בנות ישראל ינהגו בה. כי אין שום הלכה אצלנו שיש לקחת את האישה לדקורטור כדי שיבחר ויתאים לה את הלבוש המכער אותה דוקא, אלא מותרת להתנאות בפאה נכרית".

      וכן הביא בספר "ברכת משה" על הלכות ברכות (פרק א' סעיף מ"ב בהערה): "וכ"כ מורי הגאון זצ"ל בתשובה כתב יד וזה לשונו, גם כיום לדעתי יכולה הכלה לחבוש פאה נכרית יפה שביפות ונהדרה שבנהדרות, והכי איתא במשנה, והוי כיסוי ראש מעליא".

      ◄ מוהרא"ש: "טוב מאוד לחבוש פאה"!

      הגאון רבי שלמה אליעזר שיק שליט"א, מגדולי רבני חסידות ברסלב, בספר "שיחות מוהרא"ש" חלק ט':

      "אלו הנשים שהולכות בשערותיהן, לא די שיש להן מטפחת, כי רואים בחוש אשר דרכה של המטפחת לזוז ממקומה, ובכך נראות שערות ראשה בחוץ. ועל כן טוב מאוד לחבוש פאה נכרית, שעל ידי זה לכל הפחות תהיינה מכוסות השערות. ואף שיש מהנשים הספרדיות הנוהגות שלא ללבוש פאה נכרית משום פריצותא, עם זאת מי שרוצה להסתכל בעין אמת ולהבין את האמת, ההכרח לו להודות, אשר אי אפשר בשום פנים ואופן לכסות את השערות במטפחת בלבד, כי היא נוטה הצידה, ואז נראות השערות בחוץ, ויש על זה קללה מהזוהר הקדוש, עד כדי כך שאומר הזוהר, שכל העניות והדחקות שאדם סובל, היא רק מחמת שהאשה הולכת בגילוי שערותיה בביתה, ומכל שכן בחוץ, ועל כן בזה שהאשה חובשת פאה נכרית הרי זה כמי שמתלבשת באיזה כובע, כי סוף כל סוף אין זה השיער שלה, כי אם כמו כובע על השיער, אשר זה טוב יותר, ובזה היא מכסה את כל שערותיה שאין רואים אותן בחוץ".

      ובספר שיחות מוהרא"ש חלק י"ג: "בקרב הספרדים נוהגות רוב הנשים לילך רק בצעיף משי על השיער (מטפחת), והסכנה בזה, שהצעיף מחליק מהשיער, ואז נתגלות השערות. ואז טוב יותר לילך בפאה".

      ובספר אשר בנחל (חלק ל"א, תשובה ה'-כ"ד): "כפי שהיום הולכות הנשים עם שערותיהן בלי תגלחת, ואזי חצי ראש בחוץ בגילוי שיער, בודאי עדיף ללכת עם פאה שיכסה את השערות לגמרי, וזה ברור מאד מאד".

      ◄ "אין איסור לאשה שתיראה יפה וחסודה"!

      וכתב עוד שם, "ומובא בספר "שמש ומגן" מהצדיק הקדוש רבי שלום משאש, זכר צדיק וקדוש לברכה, אשר מדבר מאד מאד בעד חבישת פאה, אף שהיה חכם ספרדי, והוא מסביר בהגיון למה היום כן כדאי לנשים לחבוש פאה ולא מטפחת… שעדיף כי תלכנה הנשים בפאה, ולכל היותר הן תראינה יפה יותר, אשר אין זה איסור לאשה שתראה יפה וחסודה" (חלק ס"ב, תשובה י"ב-תקצ"ה).

      ◄ הרבי מליובאוויטש: "לא להסתפק בכובע ומטפחת"!

      "בעצם הענין דלבישת פאה נכרית, ולא להסתפק בכובע ומטפחת, מבואר ההכרח בזה בכמה מקומות. והרי רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול, וכהפסק דין בשו"ע או"ח סי' ע"ה" (אגרות קודש להרה"ק מליובאוויטש זצ"ל, חלק י"ט, איגרת ז'תכ"ה).

      ◄ כל נשי חב"ד, ללא יוצא מן הכלל, צריכות ללבוש פאה!

      "מבלי להיכנס לסיבות שמנעו עד עתה את ההנהגה של דברים מסויימים בבתי אנ"ש, בלבושים ובחינוך הבנים, רצוני להדגיש לכן שוב, שמהיום ואילך על כולן, ללא יוצא מן הכלל, להתאחד עם נשות אנ"ש הלובשות פאה" (אגרות קודש חלק י', איגרת ב'תתק"ע. מאידיש: "אגרות קודש מתורגמות" חלק ב'. הובא גם בליקוטי שיחות חלק כ"ג עמ' שמ"ט. איגרת זו נשלחה לכמה ארגוני נשים).

      ◄ אשה צריכה לשכנע את חברותיה ללבוש פאה!

      "במענה למכתבה מד' תצוה בנוגע לפאה, בו כותבת שאינה מבינה בדיוק מה הכוונה בזה, ענין הפאה הוא, שהשערות תהיינה מכוסות לגמרי, ובמילא אם מכסים רק חלק, אין זה כפי שהכוונה בזה היא. גם היתה צריכה להשתדל שגם אחרות יעשו כן, ולבאר להן שזוהי הדרך וסגולה לבריאות, פרנסה ונחת אמיתי מהילדים, והשי"ת יעזור לבשר בשורות בזה" (אגרות קודש חלק ח', איגרת ב'תס"ג. מאידיש: "אגרות קודש מתורגמות" חלק ב').

      ◄ גם אם מישהי תבטיח לכסות היטב עם מטפחת, יש להורות לה ללבוש פאה!

      "ובפרט שכאמור זהו נוגע לרבים, שאפילו אם פלונית אומרת שבהנוגע אליה אין נפקא מינה באיזה אופן תכסה ראשה, כיון שבכל אופן יהיה הכיסוי כדבעי, מובן שאינה יכולה להבטיח בהנוגע לאחרות" (אגרות קודש חלק ט"ו, איגרת ה'תקי"ג).

      ◄ הוראה לאשה להדר וללכת עם פאה, אף אם אמה הלכה עם מטפחת!

      "יש מקום לומר שמי שהוא יטעון על דבר הנהגת האמהות שלאו דוקא בפאה. אבל כבר מילתי אמורה, שהרי זה מברכות עקבתא דמשיחא, אשר בת קמה באמה להוסיף עליה בשמירת התורה והמצוה" (שם).

      ◄ הגר"מ אשכנזי: "אין לתושבת הכפר לצאת מביתה ללא חבישת פאה"!

      וכך כתב הגאון רבי מרדכי שמואל אשכנזי שליט"א, רב ואב"ד דכפר חב"ד, במכתב מיוחד שפירסם:

      "ב"ה, ערב ראש השנה תשס"ח. אל אנ"ש שיחיו תושבי הכפר. בקשר לכיסוי הראש של נשים נשואות, אשר לאחרונה נהייתה בזה פירצה נוראה – הנני להודיע: א. מובן ופשוט אשר בחבישת מטפחת או כובע, כשאפי' רק מקצת מהשערות מגולות – הרי זה היפך השולחן ערוך! ב. ע"פ הוראות כ"ק אדמו"ר, על האשה לחבוש אך ורק פאה נכרית! הדברים מחייבים את כל אחת ואחת ללא יוצאת מן הכלל. אי לכך: אין לתושבת הכפר לצאת מביתה ללא חבישת פאה, והנני רואה בהוראה זו חלק מתקנון הכפר! ונזכה לכתיבה וחתימה טובה, כהבטחותיו הקדושות של הרבי שע"י חבישת הפאה זוכים לבני חיי ומזוני ולפרנסה".

      • רחל
        כ״ו בשבט ה׳תשע״ג (06/02/2013) בשעה 16:47

        תוכן יפה אבל זה כ"כ ארוך שאין לי כח לקרוא…

      • גיטי
        ל׳ בשבט ה׳תשע״ג (10/02/2013) בשעה 20:53

        ב"ה
        האג"ק שציינה במכתבה הארוך הוא של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש שליט"א ולא של הרבי הריי"ץ מליובאוויטש זי"ע

      • ש'
        א׳ באדר ה׳תשע״ג (11/02/2013) בשעה 17:38

        שרואים את כל האורך כבר לא מסוגלים לקרוא..:-P

      • חיהלה
        י״ז בסיון ה׳תשע״ג (26/05/2013) בשעה 14:56

        רחל,צודקת…

    8. טלי
      כ״ו בשבט ה׳תשע״ג (06/02/2013) בשעה 0:35

      תחליפו את השם של האתר ל"נשי ובנות ש"ס"

      • חיהלה
        י״ז בסיון ה׳תשע״ג (26/05/2013) בשעה 14:57

        חחחחחחחח…..
        😉

    9. שירלי
      כ״ו בשבט ה׳תשע״ג (06/02/2013) בשעה 0:32

      ב"ה

      באמת שהיה נדרש מכתב כזה, שיטפל באורך הפאות שהולכות ומתארכות עם הזמן. פאה ארוכה מאוד באמת מושכת תשומת לב מכל הסובבים וזה אסור. עם זאת אני חושבת שהרב הגזים בהגדרה של "עד הכתפיים", בעלי אומר שאין שום מקור בהלכה להגדרה הזאת, ואף אחת ממילא לא תלך ככה. אולי הוא הקצין בכוונה כדי שיבחרו בדרך אמצעית?

      בכל אופן אני חושבת שהמכתב הזה, באופן בו הוא נכתב, גם לא ברור וגם מזיק לחסידות חב"ד. באתרים כמו 'כיכר השבת' ואחרים הדבר פורסם וגרר תגובות שאפשר להבין מהם שהמכתב הזה מנוצל לצרכי תעמולה וניגוח הנשים שלובשות פאות.

      בכל מקרה אני חושבת שלדעת הרבי עדיף פאה ארוכה ממטפחת שלא תכסה כמו שצריך! וגם פאה ארוכה היא כיסוי, בלי קשר לפריצות, כמו שגם מטפחת ארוכה יכולה להיות כיסוי בלי קשר לפריצות!

      ראיתי תגובה מדהימה בכיכר השבת, מישהו שאל שאלה פשוטה: האם הרב אשכנזי חולק על הרבי בעצמו?

      הוא כותב שפאה מטרתה לא להידמות לשיער, וזה לא עולה בקנה אחד עם דברי הרבי…

      "פעם היו מגלחים את הראש לגמרי, מאוחר יותר נעשה המנהג לחבוש פאה נכרית ע"ג השיער. ובפרט בזמננו, שאפשר להשיג פאה נכרית בכל הצבעים, והיא נראית יפה עוד יותר מהשיער שלה עצמה, תתבונן האישה בעצמה (ואין צורך לשם כך בהתבוננות גדולה של שעה או מחצית השעה) מהי הסיבה האמיתית לכך שהיא אינה רוצה לחבוש פאה נכרית אלא מטפחת – כיון שהיא יודעת שבנוגע לפאה נכרית אין ברירה להסירה… מה שאין כן בנוגע למטפחת יודעת היא שיש לה ברירה, שביכולתה להסיטה למעלה יותר ויותר, או לפעמים להסירה לגמרי. ודבר זה ידוע הרבה מהמציאות. יכולה היא לטעון, שהיא תלך לבושה במטפחת כראוי. בודאי שטוב הדבר אם יהיה כך, אבל מהמציאות יודעים שאין הדבר כן" (תורת מנחם חלק י"ב עמ' קפ"ח, שיחת ר"ח אלול תשי"ד. שיחה זו הובאה גם בספר "ליקוטי שיחות" חלק י"ג עמ' קפ"ח ואילך).

      הרבי כותב במפורש: פאה בכל הצבעים – יותר יפה מהשיער הטבעי!

      • idit
        כ״ו בשבט ה׳תשע״ג (06/02/2013) בשעה 1:18

        תגובה מדהימה…

        בהקשר הזה אפשר לציין את הסיפור שהביא הרב וולפא שליט"א בספר הנפלא לקט שכחת הפאה עמוד ס"ג:

        "את הדברים דלהלן שמעתי בטלפון מפי הגברת זלדה נעמעס [ז"ל, אשת חינוך ידועה מחסידי חב"ד] מברוקלין ניו יורק. "כשהגענו לארה"ב מאירופה בשנת תשי"ח לאחר נישואינו, נכנסנו אל הרבי ליחידות. אני לבשתי כובע וחצי פאה, ולא ראו לי אף שערה אחת משערותי. במהלך היחידות וכו' אמר הרבי: "צריך ללבוש פאה"! אני עדיין לא קלטתי אז מה זה "רבי" ונסיתי להתווכח, ואמרתי: "כל השערות שלי מכוסות, והשערות שרואים זה חצי פאה". והרבי ענה: אבל צריך ללבוש פאה! חצי פאה זה כמו חצי בריאות". והמשיך: "עבור לבישת פאה מובטח בריאות, פרנסה ונחת מהילדים ומהנכדים… ומה עוד את רוצה"? עניתי לרבי: "זה מספיק". ואז אמר הרבי: "תמצאי כאן מישהי שהיא מבינה בזה, והיא תלך איתך לקנות פאה יפה, שמי שתראה את זה תרצה גם היא ללבוש פאה". ובפנותו לבעלי אמר הרבי: "לך לרב חדקוב, הוא ילווה לך כסף לפאה יפה עבור אשתך". כמובן שאחרי ברכות כאלו, אין אני יוצאת מפתח ביתי עם מטפחת. אפילו כשאני יורדת להוציא את הזבל החוצה, גם אז אני לובשת את הפאה"….

        נראה לי שהמכתב העמום הזה של הרב אשכנזי לא מתאים כל כך לניסוח הבהיר של הרבי. פאה יפה, שכל מי שתראה את זה תרצה גם היא ללבוש פאה….

      • נחמה
        כ״ו בשבט ה׳תשע״ג (06/02/2013) בשעה 1:37

        כל הכבוד לך שירלי!

        אנחנו צריכות להיות גאות בדבריו של הרבי!

        גם אם יוצאים נגד הפאות הארוכות, צריך לדעת איך לצאת בצורה שלא תגרום יותר נזק!

    10. קורלי מורן
      כ״ה בשבט ה׳תשע״ג (05/02/2013) בשעה 23:27

      הגיע הזמן..

    11. חיהלה
      כ״ה בשבט ה׳תשע״ג (05/02/2013) בשעה 18:05

      מסכימה עם כל מילה שיש במכתב!!!
      אם למשל איש לא דתי עובר ברחוב ורואה מישהי עם "שיער" פזור וארוך-זה יהיה חילול ה' גמור.

      • שירלי
        כ״ו בשבט ה׳תשע״ג (06/02/2013) בשעה 0:34

        אני חושבת שאיש לא דתי תמיד יחפש בנשים חרדיות את הלא טוב, על מנת להשמיץ אותן. בעיניו, נשים חרדיות צריכות להיות מלוכלכות ומוזנחות. לדעתי אשה חרדית צריכה להיות יפה, ועם זאת להקפיד על גדרי הצניעות. בכל מקרה "מה יגידו" לא צריך לעניין אותנו. פאה באורך נורמלי לא אמורה למשוך תשומת לב, ולא צריך דוקא מראה של קסדה. זו דעתי.

    12. חי' מושקא
      כ״ד בשבט ה׳תשע״ג (04/02/2013) בשעה 16:12

      בס"ד, יחי המלך המשיח!

      כל המכתב (כמעט) הזוי..
      א. נכון, עדיפה פאה..
      ב. אין שום בעי' שהפאה תראה כשיער האישה..:
      "היה אצלי סטודנט מקולג', ואמר לי שאינו מניח תפילין ואינו לובש ציצית, משום שאינו מבין בשכלו מדוע יש לעשות כן. הסיבה היחידה שאין רוצים לחבוש פאה נכרית היא – משום שלא מבינים בשכל האישי שיש צורך בזה [מחמת שאין הבדל בין מראה הפאה למראה השיער הטבעי, והפאה לעיתים מוסיפה יופי]. מדוע אין סומכים על הקב"ה? כשמצווים "להשקיע דולר אחד", ומבטיחים תמורתו "מאה אלף דולר" – הרי אפילו על הספק כדאי לעשות זאת!…" (לקו"ש י"ג עמ' קפט)
      ג. כיסוי הראש ע"י פאה איננו היתר. כיסוי הראש ע"י פאה הוא חובה, ואם הפאה לא צנועה- זוהי בעי' לכשעצמה, אבל עדיין לא עדיף להתיר מטפחת בה יראו השערות.. (כמו שלא נאמר שעדיף חצאית קצרה מהברך על פני חצאית ארוכה מג'ינס..)
      ד. ישנם שני כללים בתקנון בנוגע לאורך הפאה, והם לא מחוברים אלא נפרדים: או שהפאה תהי' קצרה מהכתפים, או שתהי' אסופה..
      ה. כנ"ל בד'.
      בשכר ההקפדה על ההופעה הכשרה והצנועה תזכינה להקמת בתים חסידיים ולדורות ישרים יבורכו ונצא בקרוב ממש לקראת משיח צדקנו ונוכל לאמר: "ראו גידולים שגידלנו". -אכי"ר.

      יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

      • שרהל'ה
        כ״ה בשבט ה׳תשע״ג (05/02/2013) בשעה 18:18

        המכתב עצמו של הרב שליט"א מאשר פאות עד הכתפיים ולא משו אחר [כגון:פאות ארוכות ובטח שלא מתפחות}

      • שרהל'ה
        כ״ה בשבט ה׳תשע״ג (05/02/2013) בשעה 18:28

        *מטפחות

      • חנה
        כ״ה בשבט ה׳תשע״ג (05/02/2013) בשעה 20:48

        ישר כח! תגובה לעינין..

      • חי' מושקא
        כ״ה בשבט ה׳תשע״ג (05/02/2013) בשעה 21:32

        שרהלה יקרה.. התייחסתי באופן מקביל לסעיפים של הרב..
        בסעיף ג' כותב הרב:
        "הפאות הארוכות והפזורות, ועל אחת כמה וכמה כשהן עשויות משיער טבעי- שמטרתן להידמות לשיער האשה-
        אין בהן את ההיתר של כסוי ראש על ידי פאה."…
        ציינתי שכסוי ראש על ידי פאה איננו היתר, אלא חובה.
        ולכל היתר שמסכימות עם כל מילה במכתב של הרב- אשמח שתסבירו לי למה אני טועה..
        בברכת- ואת רוח הטומאה אעביר אעביר מן הארץ.. נאו!

        יחי המלך המשיח!

      • שירלי
        כ״ו בשבט ה׳תשע״ג (06/02/2013) בשעה 0:38

        אני רוצה להוסיף על סעיף ב' שכתבת. ראיתי דברים מדהימים שכתב הרב קאפח, שהוא מהגדולים של התימנים. לקרוא ולא להאמין…

        כך הוא כתב בתשובה כתב יד שהתפרסמה בחוברת 'המשביר': "פאה נכרית קדושה ומקודשת, והלוואי וכל בנות ישראל ינהגו בה. כי אין שום הלכה אצלנו שיש לקחת את האישה לדקורטור כדי שיבחר ויתאים לה את הלבוש המכער אותה דוקא, אלא מותרת להתנאות בפאה נכרית" (אני עושה העתק הדבק ממה שמצאתי באינטרנט…)

        וגם בספר "ברכת משה" על הלכות ברכות (פרק א' סעיף מ"ב בהערה): "וכ"כ מורי הגאון [רבי יוסף קאפח] זצ"ל בתשובה כתב יד וזה לשונו, גם כיום לדעתי יכולה הכלה לחבוש פאה נכרית יפה שביפות ונהדרה שבנהדרות, והכי איתא במשנה, והוי כיסוי ראש מעליא".

        וכמה שהוא צודק! באיזה תחום בלבוש הנשי קובעים לנו שדוקא הלבוש המכוער הוא הצנוע? שום תחום! רק בפאה בוחרים את הפאות המכוערות ביותר, משום מה, וממליצים עליהם. צניעות היא לא כיעור!

    13. כ״ד בשבט ה׳תשע״ג (04/02/2013) בשעה 12:11

      מישהו צריך להביא לידיעת הרב (או יותר נכון לידיעת הרבנית שלו…) את הנזק הגדול שנגרם מניסוח לא מדויק של המכתב.
      כי יותר מידי אנשים ונשים הבינו שהרב פוסל את הפאה בכלל ולא רק פאות שלא עומדות בגדרי הצניעות…

    14. רות הלל
      כ״ד בשבט ה׳תשע״ג (04/02/2013) בשעה 0:23

      פרסמו את המכתב באתר של ערוץ 7 ועאב לי לקרוא את התגובות שהיו על הכתבה.
      כאב לי כי ברובן היו נכונות.
      רובן הגיבו על כך שנשות חב"ד "חוגגות" על זה שנוהגים לחבוש פיאה והם קונות את הפיאות הכי יקרות שיש, למרות שברובן הן לא צנועות…
      כואב הלב אבל זה נכון.
      בתוך עמי אני יושבת והפיאה שלי לא מגיעה הכתפיים…, אבל בזכות שפירסמתם את המכתב המלא, מעתה לא אליך בפיאה לא אסופה!
      בעזרת ה' בלי נדר…

    15. מינדי
      כ״ג בשבט ה׳תשע״ג (03/02/2013) בשעה 22:26

      כל הכבוד לכן נשי חב"ד! (אני לא חב"דית אבל אוהבת את חב"ד לכן נרשמתי) כשראיתי את המכתב חשבתי איך תקבלו את זה וראיתי שיש לכן אמת פנימית להודות ולקבל! אשריכן!

    16. רחל אדרעי
      כ״ג בשבט ה׳תשע״ג (03/02/2013) בשעה 19:20

      המכתב נכון ביותר בכל פרטיו!!!!!!!!!!

    17. חני
      כ״ג בשבט ה׳תשע״ג (03/02/2013) בשעה 18:20

      קצת הבנת הנקרא לא תזיק

    18. dikla
      כ״ג בשבט ה׳תשע״ג (03/02/2013) בשעה 18:03

      כל הפאות אבל הן משיער טבעי, מוזר! אין בעיה נאסוף את השיער אבל כמעט כל הפאניות היום עובדות רק עם טבעי

    19. מושי
      כ״ג בשבט ה׳תשע״ג (03/02/2013) בשעה 16:52

      לא חשבתי שיש בעיה בשיער טבעי בפאה

      • שירלי
        כ״ו בשבט ה׳תשע״ג (06/02/2013) בשעה 0:39

        לא נראה לי שהרב התכוון שאסור ללבוש פאה משיער טבעי. הוא התכוון שאם זה ארוך מדי, זה נראה טבעי וזה אסור (למרות שאני לא מבינה מה הבעיה שזה נראה טבעי. איפה כתוב שאשה נשואה צריכה להיראות נשואה? היא צריכה לכסות את הראש וזהו)

    20. chanl
      כ״ג בשבט ה׳תשע״ג (03/02/2013) בשעה 9:02

      האם אני מבינה נכון? צריך ששיער הפאה לא יהיה טבעי??

      לגבי האורך- בהחלט שהגיע הזמן לעורר על כך!

    21. דבורי770
      כ״ג בשבט ה׳תשע״ג (03/02/2013) בשעה 4:29

      האם יש בעיה בשיער ארוך אסוף? מלשון המכתב משתמע שכן…

      • רות הלל
        כ״ד בשבט ה׳תשע״ג (04/02/2013) בשעה 0:25

        צודקת, זה באמת נשמע כך..

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.