• "סקופ: אמא של הכלה ספרדייה" • טור נוקב

    אילוסטרציה. למצלומות אין קשר לכתבה
    הגדלה

    באתר החרדי "כיכר השבת" התפרסם טור אישי נוקב של העיתונאי החרדי אבי בנטוב, בו הוא קובל על המגיפה הנוראית של הפסילה בשידוכים על רקע עדתי • אחד מהידענים התקשר לאחד הצדדים עם סקופ, מידע סודי, ולחש לתוך השפופרת, שאימא של אחד מהצדדים היא מבית ספרדי, השם ישמור • לטור המלא

    בחודש האחרון התעסקתי באיזה שידוך, נהייתי שדכן לעת מצוא, זה לא השידוך הראשון שאני עושה בחיים, עשיתי כבר שמונה, עם השלמת השידוך הזה אני מתקרב למניין שידוכים.

    בעיני, עולם השידוכים, דומה לעולם המכירות, להבדיל אלף אלפי הבדלות, אבל יש כאן, התאמת מוצר/בן זוג, יש כאן שימת דגש על היתרונות של המוצר/בן הזוג, תאום ציפיות בן הצדדים, דיון מאוד מעמיק בנושא התשלום, כמה כל צד נותן, בשידוך אתה כשדכן משמש כסוג של פושר, דוחף את העגלה כלפי מעלה, לעבר המטרה, לעבר סגירת העסקה, סגירת השידוך.

    לפני כשנה, נתתי הרצאה בסיום קורס שדכניות, השתתפו בהרצאה כארבעים נשים צדקניות, הרוצות לעסוק במקצוע השדכנות, רק השאלה שניקרה במוחם כל הקורס, איך הן מקבלות את דמי השדכנות בסוף השידוך, ולהרגיש שהכסף מגיע להן, והן לא צריכות להרגיש כעניות בפתח, שדוחפים להם מעטפה, ועל מה שיש בתוכה צריך לומר סוג של תודה, הסברתי להן מה שהסברתי, לא כאן המקום לפרט, אבל דבר אחד ברור, שדכן שעושה מלאכתו נאמנה, צריך לדאוג שלשידוך תהיה התאמה מלאה, ולא רק מעצם היותם זכר ונקבה, הוא, השדכן, מחובתו לטפל בכל השלבים, מאלף ועד ת, אמור להיות אכפת לו שיבנה בית בישראל, ולא רק שהוא יוכל לקנות עוד בית, כך כל הצדדים ירגישו מטופלים, וישלמו לו בכיף.

    די במשיכת חוטם כדי להרוג איש

    הנקודה שאני רוצה לכתוב עליה, זה לא איך עושים שידוך, או איך נוטלים דמי שדכנות באלגנטיות מעושה, אלא אני רוצה לציין פסוק מחומש בראשית פרשת ויחי, "כי באפם הרגו איש" [מ"ט,ו'], לפעמים די במשיכת חוטם אחת כדי להרוג איש, לפסול מועמד למשרה, לתפקיד, הקלות הבלתי נסבלת של הזזת החוטם היא נוראית, אנשים לא חושבים מה לומר ואיך להגיד, כמו שיש מצווה לומר, יש גם מצווה לא לומר.

    נכון, שמחובתם של ההורים לעשות את מקסימום הבירורים, בכדי למנוע תקלות בעתיד, למצוא התאמה בין הצדדים, בעיות גנטיות, מידות באופי ובגוף, יחוס, כסף, הכול צריך להיעשות בצורה מבוקרת של השואל והנשאל, החוקר והנחקר, לפעמים המשטרה מנהלת חקירה "סמויה" אבל כל העולם יודע, אפילו החשוד משתף פעולה עם המשטרה, ומודה שהחקירה עליו סמויה.

    אנשים מגיעים לבניין ששם מתגורר החתן/הכלה, ושואלים שכן שכן "מי עושה אצלם את הקניות לשבת, האבא או האימא, ומי סוחב את הקניות למעלית, האם הם משתמשים בשרות משלוחים, תגיד הם מקבלים הרבה דואר, לאיזה עיתון הם מנויים, נו באמת, זו חקירה סמויה, זה רלוונטי לעתידם המזהיר של הזוג. אנשים איבדו פרופורציה בבירורים, הרי עצם הבירור אצל מכר, קרוב, הוא מתלבט מה עליו לומר ומה עליו לא לומר, סוג של שאלה מכשילה, העונה עונה כהבנתו, ולפעמים נכשל בלשונו שלא באשמתו.

    ה"מידע הסודי": אימא של אחד הצדדים – ספרדייה

    אבל, נוכחתי לדעת, שישנם נשמות טובות, חלקם מאינטרס, חלקם מטיפשות, והכי שעצבנו אותי, זה אלו שפעלו מרוע עם טיפשות, שזה אומר, לומר דברים שלא היו ולא נבראו, אחד מהידענים התקשר לאחד הצדדים עם סקופ, מידע סודי, ולחש לתוך השפופרת, שאימא של אחד מהצדדים היא מבית ספרדי, השם ישמור, עמלתי קשות להכחיש מידע חיוני זה, אני רוצה לדעת ולהבין, איך אתה ישן בלילה מלכלך קטן שלי, איך אתה לא נירדם, כשאתה ישן על דם רעיך, אני יכול לומר בברור, שאין אדם שאין לו שעה, אין אדם שאין לו איזה תיק קטן, שאפשר לנפח אותו, ולהוציא דברים מהקשרם, אין משפחה שלא מרוחה לה חמאה על הראש, אז אתה, מלכלך קטן שלי, קטן אמונה, אתה מנסה להפריע לבורא עולם, שמשעת בריאת העולם, הוא, האדון ברוך הוא, מזווג זיווגים, מה חשבת, שבינך או ביתך, כשיגיעו לפרקם לא תקבל מידה כנגד מידה.

    בקשתי ותחינתי לכל קורא שורות אלה, כל השנה בכלל, ובימים אלה בפרט, שהינם ימי ספירת העומר, המגיפה הנוראה הכתה בעשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא, שלא נהגו כבוד אחד בשני, עדיף שכולנו נרבה באהבת חינם, במקום בשנאת חינם, ראוי הוא, שכל אחד מאיתנו יחשוב טוב, על הדמעות הרבות שהורידה אותה אם "ספרדייה" על שנחשדה על מוצאה המזרחי ח"ו, בגלל הוצאת לשון הרע מיותרת, ביודעה שסבא וסבתא נהרגו על קידוש השם באוושויץ.

    כדאי הוא, שלפני שכל אחד המחייג בכדי לומר לשון הרע מיותר, שירעדו לו הידיים, ושיזכור לומר לעצמו שלשון הרע לא מדבר אליו, ואלי, אשרי ואשרי חלקי שזכיתי להתעסק בשידוכים, השידוך שהתעסקתי בו החודש נסגר בשעה טובה, לשמחת ההורים, הזוג, והמשפחות המכובדות, ולמגינת לבם של הנשמות הטובות, הקב"ה עשה את השידוך הראשון בהיסטוריה, בכך ששידך בין אדם הראשון לחווה, אומר החוזה מלובלין, כל העוסק בשידוכים זוכה לבנים תלמידי חכמים, ונדבק בדרכיו של הקב"ה, ורואה פירות בעולם הזה, ובעולם הבא.

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    40 תגובות

    1. ב.ר
      ו׳ באדר א׳ ה׳תשע״ד (06/02/2014) בשעה 23:55

      אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש הבדלי מנטאליות…

    2. מושקא
      ו׳ באדר א׳ ה׳תשע״ד (06/02/2014) בשעה 15:16

      בס"ד

      אצלנו ב בשידוכים קרה מקרה הפוך:
      אנחנו אשכנזים מכל הכיוונים, ואין לנו בעיה עם ספרדים! אנחנו שליחים של הרבי בעיר שבה יש הרבה ספרדים מכל המוצאים, ואנחנו דווקא מאד רגילים למנהגים ספרדיים, לאוכל ספרדי (כן, גם לחריף מאד…) ואפילו מבינים קצת ערבית – מרוקאית…
      עכשיו אחד מהאחים שלי בשידוכים. אימא שלי אמרה מראש לשדכניות שאין לנו בעיה עם ספרדים –
      מה הבעיה עם העידה והמוצא? העיקר שתהיה בחורה חסידית ועדינה…
      ובאמת מידי פעם השדכניות הציעו בחורות ספרדיות איכותיות ומתוקות, הכל טוב ויפה…
      עד שהציעו לו בחורה מסויימת, ספרדיה, שאחרי שהצד שלנו אישר – הצד השני ברח מיד. למה????
      השדכנית ניסתה ללחוץ – עד שהם אמרו:
      "מה??? איך זה יכול ליהיות שבחור אשכנזי ירצה ספרדיה??? כנראה שיש לו איזושהי בעיה…"

      היינו בהלם מוחלט….
      אני קוראת לכל הבנות החב"דיות:
      תצאו מזה!!!
      אז מה אם ההורים שלך הגיעו ממרוקו וההורים של הבחור הגיעו מפולין ???
      מההסכמה שלו לפגישה אתן מסיקות שהבחור סובל מבעיה רפואית או נפשית???!!!
      תחשבו על זה…
      כנראה שאותו בחור שהסכים, הוא פשוט בחור חסידי אמיתי, עם אהבת ישראל – שמקיים את הוראת הרבי שעדה היא לא סיבה לפסול שידוך!!!

    3. hodayabenson
      י״ז בשבט ה׳תשע״ד (18/01/2014) בשעה 20:48

      התנהגות שנוגדת את האידיאולוגיה של חב״ד.. איפה ה״אהבת ישראל״??

    4. חני
      א׳ באלול ה׳תשע״ג (07/08/2013) בשעה 14:09

      ואני תמניה שנשואה לאשכנזי : מאושרים עד הגג ויש לנו ילדים יפים! ב"ה!!!

    5. ofir770
      ו׳ בתמוז ה׳תשע״ג (14/06/2013) בשעה 15:32

      אני חושבת שכל אחד ואחת בציבור שלנו צריך להיזכר מהי "אהבת ישראל" שהרבי מדבר עליה כל הזמן וללא הרף..
      אנחנו טורחים ויודעים לעשות אהבת ישראל באופן מעולה בחוץ- אבל פנימה אצלנו, פתאום בשידוכים זה פשוט נשכח ומתפוגג לו ה' ישמור..
      אולי כדאי שנפתח את האגרות קודש ונראה מכתבים על גבי מכתבים בהם הרבי כותב שעניין העדתיות אינו משנה כלל וכלל!!!
      שהיום כבר אין את אותם ההבדלים המנטליים באופן חד ובולט כמו פעם, ושאין עניין שלא להתחתן ספרדים עם אשכנזים ולהפך.
      למחשבה…

      יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!!!

    6. אני
      כ״ז בסיון ה׳תשע״ג (05/06/2013) בשעה 0:59

      חנה770- כל מילה בסלע!

    7. נחמי
      י״ח בסיון ה׳תשע״ג (27/05/2013) בשעה 16:01

      אני לא מבינה מה הבעיה, די ברור לי למה שאכנזי/אשכנזיה, לא ירצו להתחתן עם ספרדי/ספרדייה, וכן להיפך –
      נניח וסב הבחורה נפטר, לא לכולם נעים להסתובב עם השם 'סעדיה הרשקוביץ' ולהיפך 'געצ'ל אמזלג'.
      מגיעים לסבא וסבתא – אוכלים אצלם קטניות, או לא?

      וכן הלאה.

    8. מור770
      א׳ בסיון ה׳תשע״ג (10/05/2013) בשעה 1:08

      תקשיבו בנות!!!!!!!!!!! צאו מהסרט, צאו מהכללות!!! והכי חשוב שתזכרו שכולנו נולדנו בארץ ישראל שאם לא אכפת לכן היא ארץ מזרחית, אז כל אחת היא בדיוק כמו חברה שלה, זה לא כמו פעם!!
      וכל מי שמקשקשת פה דברים על ספרדים שמקלים במצוות שתתחיל להרגע כי הרבי בעצמו אומר שהספרדים הקפידו הרבה יותר על מצוות מסוימות בזמן בגלות כמו למשל טהרת המשפחה. ובכלל לא שייכות הכללות לכאן ולכאן בכל עניין, זה פשוט לא שייך!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! יראת שמיים זו יראת שמיים!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! לא קשור לעדה. נקודה.

      • ש'
        ג׳ בסיון ה׳תשע״ג (12/05/2013) בשעה 9:49

        מצטרפת!

      • חיהלה
        ט׳ באדר א׳ ה׳תשע״ד (09/02/2014) בשעה 17:38

        צודקת בכל מילההה!!!

    9. חני 22
      כ״ט באייר ה׳תשע״ג (09/05/2013) בשעה 20:13

      למערכת האתר!
      אני מזועזעת שהבאתם כתבה כזו!
      מבינה את הנקודה, שהרעיון הוא לשמור על הפה, אבל הדוגמא הזו נכתבה ברצינות גמורה לפי הכתבה.
      אז אני יודעת שיהיו כאלו שיגידו זה רק דוגמא שהכותב הביא, אבל זה לא קורה אצלנו.
      אני מנסה לחשוב אם באותה מידה המערכת היתה מעלה פה כתבה על שלום בית שיש שם דוגמא שלא מתאימה לנו מסיבות אחרות…
      זה כאילו לתת מקום לכתיבה כזו, ודעה כזו…
      אני חושבת שצריך להוריד את הכתבה מי שמסכימה איתי שתגיב!

      • א.א.
        א׳ בסיון ה׳תשע״ג (10/05/2013) בשעה 12:47

        מסכימה לחלוטין. גם אני הייתי בשוק. בהתחלה חשבתי שהוא כותב בציניות, אבל אז הבנתי שהוא רציני בצורה תהומית, ומה שמפריע לו זה לא שזה שהאמא ספרדיה נחשב כתם, אלא עצם לשון הרע. הזוי…

      • אני
        כ״ז בסיון ה׳תשע״ג (05/06/2013) בשעה 0:53

        גם אני מסכימה, אבל חני 22 היקרה מאוד, תעשי טובה לכולנו ותצאי מהסרט. גם אצלנו זה קיים, וחצי קיים! קיים בצורה הכי מעצבנת שאפשר להעלות על הדעת. אז נכון שאנחנו עוד יחסית "סבירים" בהתייחסות הכללית לכל הנושא לעומת יתר הזרמים במגזר החרדי (עוד לא ממש יצא לי לשמוע על אפליה על רקע עדתי במוסדות החינוך שלנו), אבל בשידוכים פתאום העניין צף כמו שמן בכוס מים. חוצמיזה, מצטרפת לזעזוע העמוק. גם לי לקחו כמה רגעים עד שנפל לי האסימון שהכותב לא צחק כשהביא את הדוגמא הנ"ל. ה' ישמור, לא עלינו,אמרו שהיא "ספרדיה"…וגם אם כן, א-ז מ-ה?????? מה היא מצורעת? כל הקטע של "האשכנזים הנעלים" נשגב מבינתי. לא מבינה ולא מנסה להבין את הסיפור של האנשים שמתנהגים ככה. יותר מזה וסליחה על ההשוואה הבוטה אבל העניין צורם, זה מזכיר תקופות אפלות של הפליה על רקע גזעי וכד' שממש לא נעים להזכר בהן… ובעניין אחר, לדעתי אחיין שלי בן ה-6 מסוגל לכתוב ברמה יותר גבוהה…חבל שבעיתונות החרדית לא מקפידים על סטנדרטים גבוהים של כתיבה עיתונאית. בגלל זה אנחנו תמיד רמה (או כמה רמות) מתחת לכולם בדברים האלו…

    10. בתי
      כ״ט באייר ה׳תשע״ג (09/05/2013) בשעה 13:54

      בס"ד
      אוקי כתבה יפה…אבל מה קורה אם באמת הבחורה ספרדיה?אז כן צריך לפסול?במה אשכנזיה יותר טובה מספרדיה?ומה קורה עם חוסר האחדות בתוך הספרדים?כל אחד פוסל את העדה השניה…מתנהגים בצורה מכוערת ביותר.
      וממש עושים את המוות לעדות מסוימות… ואח"כ ידברו על אחדות… נמאס מהשקר!גזענים!

    11. מלכה
      כ״ח באייר ה׳תשע״ג (08/05/2013) בשעה 11:54

      כתבה מאד יפה.. נקודה למחשבה עד כמה אנו צריכים לחשוב לפני שמוציאים מילים מהפה , יישר כח!!

    12. משיח נאו
      כ״ז באייר ה׳תשע״ג (07/05/2013) בשעה 23:34

      אוי כואב לי מאוד שנכנסתם ל..כן כן שנאת חינם! וויכוח מיותר!! מזה מי בכלל הביא את הכתבה הזאת זה מקומם אותי מאוד!! מזה אשכנזים ? ספרדים? כולנו עם אחד. וחבדניקיים אמיתיים שמשתדלים בין ספרדיה בין אשכנזיה לעשות את רצון הרבי שליט"א מלך המשיח !! לאן הדרדרתן???

      אין ספרדיה גאה או אשכנזיה גאה!! כולנו באהבת ישראל ומסוגלים להתחתן גם עם הצד השני בלי שום נחיתות וכו'!!

      שאלתי פעם, אחת שהמבטה שלה רוסי, שאלתיה את רוסיה נכון? היא ענתה לא! השתוממתי ואז ענתה בשיא הגאווה אני יהודיה!! כן כולנו יהודיות וחבדניקיות המוכנות ומנסות למסור את נפשותינו אל מה שהרבי מבקש מאיתנו!!

      אחת שמאוד מעריכה את הצד שלא ממנו הנני באה !!!

      • העם רוצה משיח
        כ״ט באייר ה׳תשע״ג (09/05/2013) בשעה 11:34

        את ממש חמודה.
        אני גם מעריכה הרבה בנות שלא מגיעות מהצד שלי.
        אבל זה לא סותר את הגאווה בעדה שלי אני ספרדיה גאה ואין לי בעיה להתחתן עם אשכנזי.
        אני חושבת שזה השלמות לקבל גם את עצמינו וגם את האחר.

      • שינא
        י״ד בסיון ה׳תשע״ג (23/05/2013) בשעה 22:38

        את צודקת 100% העיקר שכולנו יהודיות כשרות וזה מה שהרבי רוצה הרבי לא רוצה שנתווכח על עדות העיקר שכולנו יהודיות
        ורק עם האחדות תבוא הגאולה משיח נאוו!!!!!!
        אין זמן עכשיו להתוכח על עדות בואו כולם נצא לשליחות ורק כך נוכל לקרב את המשיח עוד היום!!!!!
        יחי אדוננו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!!!!!!!

    13. נחמה
      כ״ז באייר ה׳תשע״ג (07/05/2013) בשעה 23:06

      בס"ד
      חכם מי שיודע לשלב בין חמימות של ספרדים ואיפוק וקור רוח של אשכנזים, לכל צד יש מעלות וחסרונות ומי שיודע לשלב זוכה, הזכות לכבוד וחובה לכבד, זה המשמעות של ואהבת לרעך כמוך, בהצלחה לכולם

      • שושנה
        כ״ז באייר ה׳תשע״ג (07/05/2013) בשעה 23:26

        כל ישראל ערבים זה לזה, האם להיות ספרדייה זה פשע??

    14. מקרבת ת'משיח
      כ״ז באייר ה׳תשע״ג (07/05/2013) בשעה 12:43

      אשכנזים? ספרדים?
      לא משנה מה העיקר שכולנו יהודיות גאות
      יחי המלך!!!

    15. יחי המלך המשיח!!
      כ״ז באייר ה׳תשע״ג (07/05/2013) בשעה 12:03

      ב"ה בחב"ד הנושא של עדות (בשידוכים) הוא רק עניין של מידע. כמו גבוה, נמוך וכד'.
      זאת אומרת- כמו כל מידע אחר בנוגע למדובר/ת.
      מובן שהכתבה לא הגיעה ממחוזותינו.
      שכולם יזכו לשידוך הנכון בקלות ומתוך שמחה ועם כל הברכות הצריכות.
      והעיקר שעוד היום נזכה לחתונה הגדולה של כנסת ישראל עם הקב"ה – נאו!

      • העם רוצה משיח
        כ״ט באייר ה׳תשע״ג (09/05/2013) בשעה 11:29

        מסכימה עם כל מילה

    16. חנה
      כ״ו באייר ה׳תשע״ג (06/05/2013) בשעה 23:01

      אני חושבת שכותב הטור התכוון לאמר לנו שנזהר בלשונינו בפרט בנושא הזה.
      העדות הן רק הדוגמא שהוא הביא,אל תתפסו לקטנות…

    17. באצילות
      כ״ו באייר ה׳תשע״ג (06/05/2013) בשעה 6:50

      הכותב בעצמו הוא ממוצא ספרדי מובהק. אבי בנטוב.. בן טוב זה שם ספרדי ידוע.. גם בחב"ד

      קצת צרמה הגישה שם.. אבל בואו לא נסחף.. 🙂
      שתהיה גאולה פרטית לכולן בטוב הנראה והנגלה דווקא. משיח נאו!

    18. דבורה לאה
      כ״ו באייר ה׳תשע״ג (06/05/2013) בשעה 1:10

      בהחלט נקודה למחשבה…
      אך הנקודה הנוספת למחשבה היא נקודה כואבת בהרבה אותה מציין הכותב בין השורות.
      אצטט ברשותכם "אחד מהידענים התקשר לאחד הצדדים עם סקופ, מידע סודי, ולחש לתוך השפופרת, שאימא של אחד מהצדדים היא מבית ספרדי, השם ישמור, עמלתי קשות להכחיש מידע חיוני זה". העוקץ כאן כ"כ סמוי אך כ"כ ברור כפי שהיטיב זאת הכותב לבטא. מה ז"א עמלתי קשות להכחיש מידע חיוני זה? האם לא עם אחד אנחנו? האם מדובר כאן חלילה בגוי?! שצריך להכחיש את מוצאו מכל וכל?
      אני לא באה בתלונות על השדכנים שסך הכל מספקים את הדרישות, אלא על חוסר הרגישות בכתיבת הדברים.
      חבל שדווקא בחב"ד- שאחת מהכותרות שלה היא אהבת ישראל- דווקא כאן כ"כ בא לידי ביטוי השוני בין ספרדים ואשכנזים.
      ושלא יובן חלילה לא נכון, לכל אחד יש הזכות להתחתן עם מי שרק ירצה, וזה אפילו הנכון ביותר. אבל רבותיי, קצת, קצת רגישות. אין צורך להכפיש את הזולת כדי לרומם את עצמנו…
      אין שום בעיה, אל תתחתנו איתנו! אבל היזהרו מאוד לא לדרוך על יבלות, כי זה כואב לנו!
      אשמח מאוד אם הכותב יוכל להגיב על תגובתי.
      משיח נאו!

      • דבורה לאה
        כ״ו באייר ה׳תשע״ג (06/05/2013) בשעה 1:21

        לאחר עיון חוזר, הבחנתי כי מדובר בכתבה שהתפרסמה בכיכר השבת.
        אני לא מכירה את השם שצוייין.
        אך גם אם אין מדובר במישהו מאנ"ש,
        מילים כאלו נאמרות במחוזותינו אנו,
        ו… אבקש מעורכי האתר להיות רגישים לתחושותיהם של הגולשות, ולהשתדל לא לפרסם כתבות שעלולות לפגוע אפילו באחת מהגולשות.
        אני מבינה את הצורך בכתבות מעניינות, אך אין מצווה להרבות בשינאת חינם, או ב"לדגדג לקוראים", וד"ל.

      • העם רוצה משיח
        כ״ט באייר ה׳תשע״ג (09/05/2013) בשעה 11:27

        לדעתי מילים אילו נאמרו מציניות אל.
        תמהרו להיפגע, תעשו טובה.

    19. מור770
      כ״ה באייר ה׳תשע״ג (05/05/2013) בשעה 20:51

      לא הבנתי עדיין מה הוא רצה לומר כאן!! כאילו מה? שזה לשון הרע לומר שהאמא ספרדיה?? משהי שהבינה מתבקשת להסביר………

    20. חב"דניקית
      כ״ה באייר ה׳תשע״ג (05/05/2013) בשעה 20:20

      אני אשכנזיה נשואה לתימני, שנינו חסידי חב"ד. טוב וכיף לזרז את הגאולה. הגיע הזמן שחב"ד תשתחרר מהסטיגמות ותתחיל להפנות קצת אהבת ישראל גם כלפי פנים….

    21. חני
      כ״ה באייר ה׳תשע״ג (05/05/2013) בשעה 18:22

      🙂

    22. א.ל
      כ״ה באייר ה׳תשע״ג (05/05/2013) בשעה 15:33

      אם כבר מעלים על מידע שנאמר מרוע …
      יש מידע שלא נאמר וזה גם רוע, כמה זוגות גרושים יש בגלל שלא סיפרו על בעיות נפשיות וכדו'?
      אחת שנכוותה…

    23. רחל
      כ״ה באייר ה׳תשע״ג (05/05/2013) בשעה 0:32

      הרבי אומר שהשידוכים בין הספרדים לאשכנזים הם גם שידוכים טובים!!!! ואין עניין להסתייגויות בגלל מוצא מה שצריך לעניין זה מידה דומה ביראת שמיים ומציאת חן.
      ספרדייה גאה!

      • אי בי
        כ״ה באייר ה׳תשע״ג (05/05/2013) בשעה 19:19

        על מה הגאווה? יהודיה גאה עדיף..

      • דבורה לאה נחום
        כ״ה באייר ה׳תשע״ג (05/05/2013) בשעה 21:27

        צודקת 100% רוב הספרדים הם אנשים חמים עם לב טוב והאשכנזים (אבל אמיתיים..)הם קרים יותר (מניסיון…)

      • ש'
        כ״ו באייר ה׳תשע״ג (06/05/2013) בשעה 14:47

        לד"ל סורי אבל את לא יכולה להכליל!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • חיהלה
        כ״ו באייר ה׳תשע״ג (06/05/2013) בשעה 19:36

        לדבורה לאה נחום!
        האשכנזיים אומנם קרים אבל…מחושבים!
        חוץ מזה שבמצוות הם המהדרין שבמהדרין…

      • א.ל
        כ״ו באייר ה׳תשע״ג (06/05/2013) בשעה 22:42

        מה עובר?? אשכנזים? ספרדים? בחב"ד??
        בנות קצת אהבת ישראל
        חב"דניקית גאה!

      • חנה770
        כ״ז באייר ה׳תשע״ג (07/05/2013) בשעה 21:48

        מה הקשר אשכנזים יותר מהדרים??
        אני מכירה הרבה ספרדים חסידיים לגמרי שמהדרים ברמה הכי מהודרת שיש
        וכן להיפך אשכנזים שממש אבל ממש לא מהדרים
        זה לא קשור לעדה אלא לרמת החסידות של הבן אדם אז מספיק עם השטויות.
        יש מספיק ספרדים חסידיים כמו שיש אשכנזים לא חסידיים

      • העם רוצה משיח
        כ״ט באייר ה׳תשע״ג (09/05/2013) בשעה 11:19

        איזה הגזמות!!!!!
        כדי שנסדר את העניינים.
        יש ספרדים שהם בדרך כלל אנשים חמים ומקלים במצוות.
        יש אשכנזים שהם בדרך כלל אנשים קרים ומהדרים במצוות.
        ויש חבדניקים שבדרך כלל מהדרים במצוות וכאן אין חלוקה לאשכנזים וספרדים.
        אך בקשר לאופי החבדי בדרך כלל יש חלוקה בין אשכנזים לספרדים ובין משיחיסטים לאנטים.
        חבדניקית משיחסטית ספרדיה גאה ולא גזענית

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.