• מחקר: בעלים באמת לא שומעים את התינוק בוכה

    צילום: חיה מוניס
    הגדלה

    מעטים הגברים שקופצים מהכרית עם כל ציוץ בכי של התינוק. כמובן שיש אבות נפלאים, שקמים לתינוק מיליון פעמים בלילה ומאפשרים לאמא לישון, אבל לרוב הם זקוקים להנעה קטנה לפעולה, תיווך של בת זוגם האהובה שתסב את תשומת לבם לעובדה שהתינוק ער. תגידו דיכוי פטריארכלי, תגידו שמיעה סלקטיבית – אבל עכשיו, למרבה הזוועה, יש להם פתק מרופא. הם לא עושים את עצמם – הם באמת לא שומעים לסיפור המלא

    רוני שגב זכריה, אתר 9 חודשים – מאקו

    מעטים הגברים שקופצים מהכרית עם כל ציוץ בכי של התינוק. כמובן שיש אבות נפלאים, שקמים לתינוק מיליון פעמים בלילה ומאפשרים לאמא לישון, אבל לרוב הם זקוקים להנעה קטנה לפעולה, תיווך של בת זוגם האהובה שתסב את תשומת לבם לעובדה שהתינוק ער. תגידו דיכוי פטריארכלי, תגידו שמיעה סלקטיבית – אבל עכשיו, למרבה הזוועה, יש להם פתק מרופא. הם לא עושים את עצמם – הם באמת לא שומעים.

    גברים אדישים, נשים מנתרות

    המחקר, שנערך במכון הלאומי האמריקאי לבריאות הילד, כלל קבוצה קטנה של נשים וגברים. הם הוכנסו לחדר וחוברו לאזניות שהשמיעו רעש לבן ולאלקטרודות שמיפו את גלי המוח שלהם. לאט לאט התחילו החוקרים לשרבב מקטעים קצרים של בכי תינוקות מוקלט לתוך רצף הרעש הלבן. באופן צפוי למדי, תגובתן של הנשים הייתה מהירה ומשמעותית יותר, בעוד שגלי המוח של הגברים נותרו רגועים להפליא. "זיהוי השוני בדפוסי התגובה לבכי עוזר לנו להבין טוב יותר את האינסטינקט ההורי", אמר ד"ר מארק בורונשטיין, ממובילי המחקר.

    מה שכן מפתיע היא העובדה שלא היה הבדל משמעותי בדפוס התגובה של אמהות ושל נשים שלא ילדו, וכי הן רווקים והן אבות נשארו באדישותם המופלאה למשמע הבכי בחדר המחקר. במילים אחרות: גם אישה שאין לה ילדים משלה שומעת טוב יותר בכי של תינוק מאבא ממוצע. נתון מעניין נוסף שעלה במחקר הוא כי בכי של תינוקות שאובחנו לאחר מכן כאוטיסטים עורר בגברים תגובה מהירה יותר מבכי של תינוקות רגילים.

    ואולם, לא מדובר כאן בחוסר צדק משווע בלי סיבה נראית לעין. החוקרים מסבירים כי המוח הנשי צריך להיות רגיש יותר לקולות של תינוקות כדי להפעיל ביעילות את "רפלקס שחרור החלב" – אותה תגובה אוטומטית שגורמת לנו להרטיב את החולצה כשאנחנו רואות תמונה של התינוק שלנו, או אפילו רק חושבות עליו. עם זאת, מכיוון שבעידן המודרני גם אמהות צריכות לישון, רצוי לגרום לאב החרש זמנית לקחת חלק פעיל יותר בהתעוררויות הליליות של הצאצא, או לפחות לפצות על אי הקימה הלילית בביצוע מטלות אחרות.

    "גברים ונשים שונים במהותם, ואין ספק שקשיים וקונפליקטים סביב גידול הילדים ומשימות החיים המשותפים מהווים נייר לקמוס של מערכת היחסים הזוגית", אומרת טלי עיני אילן, יועצת אישית, זוגית ומשפחתית. "למרות השוני, כאשר הזוגיות טובה ומבוססת על תקשורת נכונה, הקשבה, הבנה ורגישות, נראה שותפות בחלוקת הנטל, למרות השוני הביולוגי. בשנים האחרונות אנו נוכחים לפגוש את מה שנקרא 'הגבר החדש': איש קריירה, שיתעורר ויקום בלילה לילדיו, המהווה שותף מלא בגידול הילדים ובכל תחומי החיים המשותפים.

    "מניסיון שלי, ייעוץ זוגי המטפל בכעסים, במאבקי הכוחות ומקנה מודעות וכלים מעשיים, מוביל לתקשורת טובה, אכפתיות, התחשבות ותחושת שותפות מלאה. כל שינוי במשפחה, גם אם משמח כמו תוספת של ילד (ראשון או נוסף) מצריך שינוי והערכות מחדש של בני הזוג, אם יש כלים לטפל בשינוי הזה, כולם יוצאים נשכרים".

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    6 תגובות

    1. מקרבת ת'משיח
      ד׳ בתמוז ה׳תשע״ג (12/06/2013) בשעה 20:14

      איזו תמונה חמודה!!!
      וגם הכתבה מאוד יפה!!!
      😉 =)

    2. מלכת השבת
      ב׳ בתמוז ה׳תשע״ג (10/06/2013) בשעה 22:19

      אמנם את התינוק הקטן שישן 2 ס"מ ממנו, לא שומע. אבל את הגדול בחדר השני כן. מעניין לחקור את זה גם. למרות שיש כאלו שגם את זה לא שומעים.

    3. חיהלה
      י׳ בסיון ה׳תשע״ג (19/05/2013) בשעה 21:43

      למען האמת המחקר הזה לא הוסיף לי הרבה…..
      🙂 😉 🙂

    4. בתי
      י׳ בסיון ה׳תשע״ג (19/05/2013) בשעה 13:18

      בס"ד
      כתבה יפה!אהבתי(=

      תודה למערכת.

    5. ציפי גרין
      י׳ בסיון ה׳תשע״ג (19/05/2013) בשעה 10:27

      בתור אמא מנוסה, אני לא זקוקה למחקר שיוכיח זאת…

      אבל, יש בכי שכן מעיר את הגברים – התינוק יכול לצרוח, והם לא יתעוררו. אמו תבכה חרישית – מיד הם יקומו…

    6. אושר
      י׳ בסיון ה׳תשע״ג (19/05/2013) בשעה 1:48

      חיה! איזה תמונה 🙂

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.