• מדוע 'גרוזיני' פחות טוב מאשכנזי?

    אילוסטרציה. צילום ישראל ברדוגו
    הגדלה

    וכאן, כאן נשאלת שאלה דומה הזועקת ועולה מקירות הלב: למה, למען ה', למה 'גרוזיני' פחות טוב מאשכנזי? וכי דמו של גרוזיני איכותי פחות מדמו של אשכנזי טהור? מה חטאו בכך שנולד במשפחה שמוצאה אינה מרוסיה? שאלו נא אשכנזי ממוצע, מדוע, באמת מדוע, אינך מחבב תמנים/מרוקאים/עירקים... וכי נפגעת מהם פעם? האם מנת המשכל שלהם נמוכה יותר? וכי הם נחמדים פחות? האם ההתקשרות לרבי פגומה חלילה? כל התשובות שליליות • במת הגולשות

    יש לי עיניים כחולות, אבל היופי שלי לא מנקר. אני לא טיפש וגם לא חכם יותר מידי. לא עני או נזקק, אך גם לא הגביר של השכונה. סתם, אדם פשוט ונחמד, חי את חייו, משלם משכנתא על הדירה, מיסים, מחנך את ילדי בחינוך ליברלי- מתירני, ממש באותו בית ספר שבו לומדים הילדים שלכם.

    אז למה, למה אתם שונאים אותי?

    אנחנו גרים זה לצד זה, בהונגריה שבאירופה, ואוזננו 'ניצלות' לשמוע את חדשות הטריות: המפלגה מבקשת את רשימת יהודי המדינה ומקום מגוריהם…

    לא, איננו מדברים על תקופת השואה. בשנת תשע"ה, 2014, עסקינן!

    נסו לקחת שאינו יהודי ממוצע, המתפרנס ומגדל את משפחתו כאחד האדם ולהוציא ממנו תשובה הגיונית המתקבלת על הדעת: למה, למה אתה שונא את שכנך היהודי, שכל כך מנסה להידמות לך?

    לא תצליחו. אין תשובה כזו.

    אנו מכירים, הלכה היא עשו שונא ליעקב, מן גזירה כזו שכתובה בתורה. ובכל זאת, צובט בלב. גזירה.

    כמה נפלא היה לי לגלות תשובה חסידית מאירה ומחממת את הלב: שונאים אותנו, לא כנקמה. שונאים אותנו לא מקנאה. גם לא בגלל חטאנו הרבים. סיבה אחת ויחידה: אהבת ה' אלינו. לטובתנו. לשמור על ייחודיותנו.

    תארו לעצמכם, שיחס הגויים אלינו היה כאל כל אדם מכל עם אחר. מה היה מונע מיובל, מירין ומכל חבריהם המהגרים להתבולל עימם ולשכוח את מוצאם? מה היה מונע מקברניטי המדינה, המנסים ללא הצלחה לגרוף את אהדת העולם, להבין כי אנו 'עם לבדד ישכון'? אמנם, ההתבוללות קיימת, והרבה, אך ללא ספק, שנאת הגויים אלינו, משמרת את הגחלת היהודית. לא מאפשרת ליהודים לחמוק מייחודיותם ולחוש ככל העמים.

    איזה ביאור נפלא.

    מתוך כך, נפלה לי תובנה מרגשת נוספת.

    חברה יקרה יש לי, יעל שמה ומוצאה גרוזיני. בחורה ערכית, חסידית, מקושרת לרבי בכל נימי נפשה, מוכשרת ומוערצת. בכל זאת, בעסקי שידוכים, כאשר מוצע לה בחור אשכנזי, היא בודקת היטב היטב מדוע נאות הבחור 'להתפשר' על בחורה אמנם מוצלחת במיוחד, אבל, שומו שמים, גרוזינית!

    וכאן, כאן נשאלת שאלה דומה הזועקת ועולה מקירות הלב: למה, למען ה', למה 'גרוזיני' פחות טוב מאשכנזי? וכי דמו של גרוזיני איכותי פחות מדמו של אשכנזי טהור? מה חטאו בכך שנולד במשפחה שמוצאה אינה מרוסיה?

    שאלו נא אשכנזי ממוצע, מדוע, באמת מדוע, אינך מחבב תמנים/מרוקאים/עירקים… וכי נפגעת מהם פעם? האם מנת המשכל שלהם נמוכה יותר? וכי הם נחמדים פחות? האם ההתקשרות לרבי פגומה חלילה? כל התשובות שליליות. בכל זאת, אחר התנצלות, יאמר לכם כי לבנו הוא רוצה אשכנזיה.

    אולי, וזו רק מחשבתי, אולי זוהי גם כן גזירה/חסד משמיים. ה' כל כך אוהב את עדותיו השונות, התפילות הייחודיות, המנהגים, הלבושים המאפיינים והמיוחדים כל כך, שחבל לו לוותר עליהם.

    תארו לעצמכם שהיתה חלה ערבוביה טבעית בין עדות המזרח (המיעוט) לאשכנזים (הרוב), כפי שמתקבל בשכל ישר,

    מי היה מכיר את המימונה, חינה, חריימה, מופלטה, נשמת כל חי, שיר השירים, סעודת אמנים….

    לא חבל?

    שמחו, עדות המזרח, במי שאתם., ה' אוהב אתכם ככה, כעדה שלימה. המשיכו לשמור על מנהגיכם היפים, על הניחוח המופלא והייחודי שאין דומה לו בכל העולם כולו.

    ואם יהווה טור זה מעט מרפא לפצע כואב, והיה זה שכרי.

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    44 תגובות

    1. משיח נאו
      ה׳ בשבט ה׳תשע״ה (25/01/2015) בשעה 20:54

      משום מה כל המתייפיפות כאן הן אשכנזיות שמנסות "להסתיר" את הבעיה בזמן שהיא קיימת ביג טיים בכל נושא השידוכים. תשמעו איך שדכנית מדברת לבחורה חבדית מעדות המזרח ומייאשת את הקיום שלה אפילו!

      • משיח נאו
        ה׳ בשבט ה׳תשע״ה (25/01/2015) בשעה 20:56

        אז שוב תענו לי שהקב"ה מזווג זיווגים והכל טוב ויפה, אבל את פני השטח זה לא משנה.

      • יחי !
        י״ב בשבט ה׳תשע״ה (01/02/2015) בשעה 19:47

        תרגעי זה לא כל כך נכון אני ספרדייה שלמה ( ומממממש נחמד לי עם זה) ואני ממש לא בקנוניה הזו של ספרדים ואשכנזים תסלחו לי מזה המשחקי כבוד האלה ? מסתכלים על בן אדם איך שהוא זה כל כך רע למדוד אדם לפי דעה ….

      • יחי !
        י״ב בשבט ה׳תשע״ה (01/02/2015) בשעה 19:48

        * עדה

    2. חיה שרה
      כ״ח בטבת ה׳תשע״ה (19/01/2015) בשעה 18:36

      בנות אני חצי אשכנזיה וחצי ספרדיה וזה ממש שטויות!! מזה הגזענות הזו??? אשכנזיות עדינות???ספרדיות גסות?? מכירה את שני הצדדים מקרוב וזה קישקוש!!! כולם אותו דבר!!! וחוץ מזה ה היחיד שקובע מי יתחתן עם מי!!!! את אשכנזיה לא בכבוד שלך להתחתן עם ספרדי???וחוץ מזה שזה בא (הגזענות) כל אחת מהבית שלה!!! גם אם זה בקטע של צחוקים ולא בקטע רע בכלל … בסוף זה נקלט איפשהו וזה יוצר אצל הבן אדם סטיגמה!!!

    3. קטונתי
      כ״ז בטבת ה׳תשע״ה (18/01/2015) בשעה 21:19

      סתם ככה, חשבתן על זה שהאמהות הקדושות שכולנו רוצות להיות כשרה רבקה רחל ולאה היו ספרדיות ממש? וחוזב"שיות? איך בחור תמים וצדיק כמו יצחק אבינו לקח את רבקה? (עם כזה אבא וכזה אח…) ויעקב שלקח את רחל ולאה למרות שהיו "חרניות", וגם הייחוס לא משהו.. עם אבא כזה רמאי, איך הוא נכנס לכזו משפחה בכלל?…
      אז נקודה למחשבה- אם לא השידוכים הנ"ל, לא היה קיים עם ישראל!!

    4. קטונתי
      כ״ז בטבת ה׳תשע״ה (18/01/2015) בשעה 21:07

      מבלי להיכנס לגזע או לא גזע, האם הגולשות הנ"ל לא מסכימות שיש הבדל בין המנטליות של האשכנזים למנטליות של הספרדים? אני לא רואה את זה כחיובי או שלילי, אלא כשוני בין בני אדם. ולכל עדה יש את היופי שלה. ונכון שבדור הזה הבדלי המנטליות פחות מורגשים, לכן בדורנו רואים יותר חתונות של אשכנזים וספרדים, אבל עדיין יש עדות שאצלם העדתיות יותר מורגשת ויש עדות שפחות. למשל אצל הבוכרים, הגרוזינים, המרוקאים והתימנים (בכל אופן אלה שאני מכירה) באופן כללי העדתיות כן מורגשת במשפחה. זה סגנון חיים שונה. לכן אלה שרוצים/ות להתחתן עם מישהי/ן שדומה להם/ן פחות או יותר, לא יערבבו עדות. תחשבו על זה שגבר ואישה זה מספיק שוני שצריך להתמודד איתו, אז יש כאלה שמעדיפים לא להוסיף על זה עוד שוני של מנטליות… לא חייבים להיות גזענים וכל המילים הלא נעימות שהוזכרו כאן בשביל להגיד "לא" על הצעה מעדה אחרת , פשוט לא רוצים להתמודד עם השונה.
      לי באופן אישי יש חברות טובות (אפשר לומר שרוב חברותיי) ספרדיות, ואני באה ממשפחה אשכנזית. אז לא יגידו עלי שאני "גזענית". עובדה שגם בתהליך השידוכים שלי נפגשתי עם כל מיני- גם ספרדים, גם חוזרים בתשובה. ועם שתיים כמעט סגרתי, אבל מבחינה רגשית לא יכלתי לומר כן בלב שלם, אז הפסקנו. באיזה שהוא שלב הסביר לי מישהו חכם, שזה שהפריע לי צבע העור לדוגמא, (והפריע לי זה שמפריע לי כזה דבר שולי) זה בגלל שאני אמורה להתחתן עם בחור אחד ויחיד, וכדי לדעת מי הוא זה המיוחד שנקבע לי משמיים, יש מה שנקרא "הרגש הלב", מן ראדאר פנימי שמאותת "זהו, זה הוא!" ואת תרגישי רק עם הבחור שלך. אז כאן את מרגישה שזה בגלל הצבע, אצל אחר זה יהיה בגלל המבטא וכו', עד שתגיע לאחד המיוחד שלך, ואז כבר לא יפריע לך כל מיני דברים שחשבת שיפריעו. (כמו בת דודתי שלא רצתה אחד עם שטריימל, ובסוף סגרה עם אחד עם שטריימל גדול, וכששאלו אותה "היתכן?!" ענתה "אחרי שהכרתי אותו, לא משנה לי גם אם ישים עציץ על הראש…")
      אז נכון שזה מאוד לא נעים לשמוע "לא" בגלל המוצא, אני לא בעד מלכתחילה, (ואגב, דעתו הקדושה של הרבי מצדדת בעד שידוכים בין עדתיים, ומוזר שאף אחת לא העלתה את זה עד כאן) אבל לא תמיד זה בגלל גזענות, זה פשוט כי רוצים כמה שפחות להתמודד עם שוני (כנ"ל, שוני בין גבר ואישה זה מספיק התמודדות…).
      ולכל אלה שמחכות עדיין ושומעות "לא" מהצד השני, (בין אם זה בגלל עדה ובין אם בגלל מראה או שם לא רגיל וכדו'…) ליבי איתכן!! אבל מציעה לכן במקום להתמרמר ולהתלונן על רוע המזל והגורל המר, עדיף להתמקד בלזכור שמי שמנהל את העניינים זה לא השדכנים, ולא ההורים, יש ריבונו של עולם שקבע לך את האחד המיוחד שלך, וזו הדרך שהחליט "לסנן" לך אותו…
      ומניסיוני האישי (והלא קל במיוחד…) אני יודעת שר ק ההסתמכות על הקב"ה מועילה, ככל שחזקים יותר בביטחון בה' אחד ויחיד מגיעים מהר יותר לבחור האחד והמיוחד!!
      מאחלת לכולן "מסננת" נעימה וקצרה!! ובעז"ה מהרה ישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים… קול חתן וקול כלה…!!

      • גולדי שאער
        כ״ז בטבת ה׳תשע״ה (18/01/2015) בשעה 22:03

        את לא אמיתית!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 0ra
        כ״ט בטבת ה׳תשע״ה (20/01/2015) בשעה 16:56

        בהקשר לתגובה הארוכה שלך יקרה, תרשי לחלוק על התירוץ הנדוש שהבאת כאילו יש שוני במנטליות אז ממילא מעדיפים להתחתן עם אותה עדה.
        א. אם היית מציינת שהשוני במנטליות לגבי מגזרים דתיים אחרים, אז אני יכולה קצת ולא לגמרי להבין למה ספרדים מעוניינים דוקא בספרדיות ואשכנזים באשכנזיות וכו'. אבל —- לגבי חסידות חבד שאנו משתייכות אליה. לא אבין בחיים שלי למה קיים ההפרש וההבדל הזה!!! בכלל למה מזכירים עדות? זה היות ואנו חסידים ויש לכולנו!!!! מנטליות אחת ומנהגים זהים לחלוטין ואנו מתפללים באותו נוסח ואנחנו הולכות עם פאות והבחורים שלנו שמים שני זוגות תפילין וכו' וכו'. אז איפה יש כאן הבדלים במנטליות????
        לזה אני קוראת תירוצים של יצר הרע. פעם עוד הרבה לפני קום המדינה היו בארץ תושבים ספרדים שלא גלו כמו כולם וכשהם ראו את גלות אירופה מגיעה לארץ ישראל הם לא רצו להתחתן איתם כי חשדו בהם שהם מתבוללים בגלל כל מה שקרה לפני השואה ואחריה. היום האשכנזים הרימו ראש והם מרגישים כאילו הם האליטה של החברה החבדית. (זה רק עד שיש להם בן או בת לא ככ בסדר מכל מיני בחינות, אז הם יודעים יפה על קיומם של הספרדים.
        בקיצור אף אחד לא מקיים מה שהרבי רוצה וחושב. זולת בעלי תשובה מקסימים שלא איכפת להם בכלל. הם דנים את האדם לגופו אם חכם אם יפה אם בעל מידות וכו ולא לפי המוצא שלו.
        ב. הזדעזעתי לשמוע לאחרונה, שאפילו מרוקאים לא רוצים תימניות ואפילו ממש מתעבים אותם. אני דוקא להם מאחלת למצוא שידוכים הגונים וטובים תימניות. מה נהייה כאןןןןןןןןןן ה' ישמור. לא מספיק שונאים אותנו הגויים גם בנינו יש הבדלות!!!

        ג. יש לי אחות תימניה כמובן שייכת לזרם המזרחי אדוק. חיתנה 3 בנים מקסימים ואיכותיים עם אשכנזיות יפות ומקסימות.
        לא שמעתי אצלם מילה אחת על העדפה של עדה זו או אחרת, הם מתחתנים כי הבן זוג מוצא חן בעיניהם נקודה.

        ד. שמעתי על נישואים מעורבים אשכנזים ותימנים שנעשו על ידי הזוג עצמו וההורים לא מכירים אותם בשל כך. זאת חוצפה ממדרגה ראשונה. מי אתם חושבים שאתם??? אנו חסידים וזהו. מותר ואפשרי להעדיף אבל לא על רקע עדתי זה מפוצץ!!!

        עכשיו אני מבינה למה משיח מתעכב. בגלל האנשים האלה שיש להם העדפות ותוך כך הם מעליבים את הצד השני. ואתן יודעות מה קורה לאנשים שמעליבים. כואבת כואבת מרגישה שהעולם כולל אנשים שאני מדברת עליהם צבועים

      • ברשר
        כ׳ במרחשוון ה׳תשע״ח (09/11/2017) בשעה 21:03

        מקסים !! תגובה כ"כ נכונה ואמיתית !

    5. יהודית
      כ״ז בטבת ה׳תשע״ה (18/01/2015) בשעה 17:58

      אין שאלה בכלל וזה קיים לצארנו הרב וזה חושך הגלות ורק המשיח יתקן את זה נתפלל עוד יותר חזק לביא הגואל

    6. אני
      כ״ז בטבת ה׳תשע״ה (18/01/2015) בשעה 7:25

      חברותי היקרות, בבקשה תצאו מהסרט. כל מי שמספר לכן את סיפור ה"מנטליות השונה" אינו אלא מוכר לכן לוקש'ן. כיום אין כזה דבר מנטליות שונה! כולנו ילידות הארץ, דור 500, דוברות עברית, אצל כולנו מעטרים את שולחן השבת געפילטע חיור עם גזר על הראש ומטבוחה פיקנטית, כולנו לומדות בבית ספר של הרבי, אומרות תניא בבוקר, עושות בגרות באנגלית ולומדות קצת יידיש. כולנו מתחתנות בסוף בכפר חבד, עם אותם הניגונים ברקע, עם אותו האוכל של ריבקין ועם שמלת כלה לבנה ונפוחה שנראית בדיוק אותו דבר אצל כולן. אדרבא, לפעמים אני חושבת שהיה נחמד אילו הייתה נשמרת ייחודיות עדתית כלשהי ולא היינו נראות כאילו יצאנו כולנו מאותו פס ייצור אחד ויחיד…אז די עם המשחקים, בואנה נודה באמת: הגזענות אוכלת כל חלקה טובה וזה עצוב וחבל מאוד מאוד.

      • ברשר
        כ׳ במרחשוון ה׳תשע״ח (09/11/2017) בשעה 21:31

        אם באמת כמו שאת כותבת אין היום בעיה של מנטליות – למה למען ה' יש כ"כ הרבה משפחות ספרדיות שפגשתי משך שנים
        שמבקשות מהשדכניות רק אשכנזי ולא רוצות לשמוע על ספרדי ?! למה הם כאלו גזעניים ?!?! שאלתי אמא ספרדיה כזו מה לא טוב עם הספרדים ? היא אמרה שהבנות שלה ממש כמו האשכנזים ושאלתי אותה למה היא לא רוצה ספרדי שהוא ממש כמו אשכנזי ? – ממש כמו הבנות שלה ? אחרי שהרצתה לי שהיום אין הבדלי מנטליות ובלה בלה .. – לא ידעה מה לענות לי
        עוד נקודה למחשבה …..כנראה שיש דברים שלא סיפרה לי והיא יודעת שקיימים ולי אסור להגיד זה גזענות ..
        לי ברור שלחלק מהבחורים \ בחורות יש מאוד אופי מהבית ומהעדה – ולכל עדה יש טוב ופחות .. וכמו שכתבה ora למעלה יש מספיק התמודדויות בין בעל לאשה ולא כל אחד\אחת מוכנים לקחת עוד שוני (אנשים קרים יותר או חמים יותר יש גם בין עדות האשכנזים והספרדים ) מכירה אשכנזיה מהונגריה מבית מאוד חם – יחסית .. שלא רצתה שידוך עם בחור ממוצא רוסי
        כי אמרה שהם מאוד קרים ובטח לא מישהו ממוצא גרמני – קרים אולי יותר – ובחורה בוכרית שלא רצתה לשמוע על מרוקאי יש בזה מן האמת כי מדובר בגנים ודם חם או קר יותר וכמה שהסביבה משנה יש אופי שנשאר במשפחה לטוב ולמוטב ..
        ואם נדע שה' מכוון עוד לפני הלידה מי התחתן עם מי אז הרצון שלה \ או לא לשנות עדה זה מלמעלה – בתנאי שזה בא ממקום של כבוד ולא התנשאות אלא שלא רוצים לקחת עוד שוני לחיי הזוגיות וברור ובטוח שיש גם אשכנזים וספרדים שמתנהלים כמו העדה השניה – ועל זה אומרים "זה לא הצבע זה הטבע" וה' מחתן בינהם ואם מפריע למישהו הצבע הבהיר או הכהה – כל עוד זה לא התנשאות – זה גם מלמעלה – כי זה לא השידוך הנכון
        כמו כל דבר שמפריע ומסתבר שפשוט זה לא היה השידוך
        – הכותבת היא אשכנזיה שחיתנה את בנה עם כלה מ ק ס י מה
        מרוקאית ! (ולא – אין לבן שלי שום דפקטים -הציעו לו בחורות אשכנזיות מקסימות שלא היו השידוך שלו .. פשוט בררנו על
        האופי של הבחורה והתאים מאוד לאופי שלנו) בהצלחה לכולם !

    7. פנינה
      כ״ו בטבת ה׳תשע״ה (17/01/2015) בשעה 19:19

      לא יודעת מה איתכם אבל הרבי אמר שזה לא צריך להפריע להיתחתן וזה לא מה שימנע מבית בישראל להתקיים זה לא אומר שאם לבחורה לא נוח אז היא צריכה להיתחתן עם ספרדי אלאשאם היא אוהבת אותו והוא אותה והיא חסידית והוא גם אז לא צריך לישבור את השידוך בגלל עדות שונות ובסך הכל לכל אחד ואחת יש חצי שני ומי שהייתה צריכה להיתחתן עם ספרדי אלוקים סידר את זה וזה יצא ככה

    8. יחי המלך!
      כ״ה בטבת ה׳תשע״ה (16/01/2015) בשעה 8:54

      מעיין היקרה, לראשונה ששמעתי שיש כזה דבר בחב"ד הזדעזתי! אבל לצערי הרב מתרגילים לכול. נקווה שהדבר המטופש הזה שנכנס אלינו ממחנות חרדים אחרים יעבור . אבל לפי מה שמספרים לי הבעיה רק מחמירה לדוגמא: חבדניק ספרדי רצה לחתן את הבת שלו עם בחור אשכנזי טוב, המשפחה דחו את זה מייד למרות שהבת חסידית מאוד. לאחר מכן שהאח שלה היה בשידוכים המשפחה האשכנזיה רדפה אחריהם.. האבא אמר שהוא לא רוצה אשכנזים וחתן את הבת שלו עם בחורה נהדרת ספרדיה. כמו כן שמעתי שיש גם משפחות ספרדיות בחב"ד שלא רוצות אשכנזים. הדבר עצוב כי זה הפך דעתו של הרבי. יהיה רצון שנתראה עם הרבי ואז השטיות האלו יעלמו מן הארץ . עם אחד כולנו!

    9. העם רוצה משיח
      כ״ד בטבת ה׳תשע״ה (15/01/2015) בשעה 22:13

      לך בחורה בגיל השידוכים.
      זכרי ה' הוא מזווג זיווגים ואת צריכה לעשות את הכלי, מה שאומר שאם בחור סירב לך כי את ספרדייה, שמנה, "דוסית", או לא מספיק "דוסית" זה אך ורק כי זה לא הזיווג שלך, שמחי שלא את היית צריכה לומר את הלא ובכך לא נכנסת לספק פגיעה… כשיגע הבחור שלך, הוא יהיה שלך. ולאף אחד אין אפשרות למנוע את זה נקודה.
      ובכל זאת בקשר לאשכנזים וספרדים.
      יש אשכנזים גזענים ויש ספרדים גזענים. הסיבה העיקרית לגזענות בתחום השידוכים זה הפחד להיכנס למנטליות שונה. היום יש משפחות רבות שהמנטליות הישנה כבר לא כל כך רלוונטית, כי חייהם בנויים על מנטליות חב"דית ישראלית. אך יש משפחות שהמנטליות שלהם עוד קשורה לעדות (משני הכיוונים) וכאן יש מוקם לברור.
      ברכותי שה' שיעזור לכם למצוא את הבחור שלכם בקלות ובשמחה.

    10. יחי המלך!!
      כ״ד בטבת ה׳תשע״ה (15/01/2015) בשעה 13:34

      ב"ה
      צודקת בהחלט!! אין מה לומר!!
      ו..אלינו עדות המזרח:
      הבה ונמשיך ביתר שאת וביתר עוז לשמור על י י ח ו ד י ו ת י נ ו!!!
      כי אין דבר יותר נפלא מלהיות מי שאתה!! (ובמיוחד אם מדובר בנו!:-))
      אוהבים אותכם אחינו האשכנזים , אך צר לנו נאלץ לשמור מרחק
      עדדד…
      עד שיבוא משיח צידקנו ויגאל אותנו מהייחודיות הזאת!:-)

      • רעבע תתגלה!
        כ״ג באלול ה׳תשע״ה (07/09/2015) בשעה 18:26

        אנחנו שונים? אנחנו נאלצים לשמור מרחק? כולנו אותו הדבר, ולכולנו אותה מטרה,

    11. בת מלך
      כ״ד בטבת ה׳תשע״ה (15/01/2015) בשעה 10:25

      תכלס! מה שנכון נכון!!! שאף אחד לא יגן על כבודו, יש פה אמת והיא ברורה!
      ועצוב המצב…כולנו הבנים של הרבי-שווים!
      מי שלא רוצה אותך, אל תרצי אותו!!!

    12. חנהלה
      כ״ג בטבת ה׳תשע״ה (14/01/2015) בשעה 22:34

      יחי
      הכול שטויות כשזה מגיע זה מגיע ובגדול!!!!!!!!!!
      זה כל כך לא חשוב העדה!כל עוד שני הצדדים חבדים ולשניהם יש רצון משותף לבנות בית שיהיה בע"ה בנין עדי עד על יסודי התומ"צ בית של הרבי זה העיקר!!!!!!

    13. יחי המלך המשיח!
      כ״ג בטבת ה׳תשע״ה (14/01/2015) בשעה 19:05

      נקודה קטנה…✳ אני לא הולכת להיות המוכיחה כאן, ממש לא

      • יחי !
        כ״ז בטבת ה׳תשע״ה (18/01/2015) בשעה 18:57

        אני איתך חחחח…. כולנו חבדניקים שצריכים לעבוד עליהם ואם היינו עובדים באמת עם אהבת ישראל אמיתית היה אפשר לראות המון ספרדים ואשכנזים נשואים באושר ….. קיצר כל אחד יעבוד על עצמו המילים האלה מרגיש שהם מיותרות ….. תחשבו איך הרבי של כולנו הרבי שליט״א מגיב על התגובות פה …… בהצלחה בעבודה שלנו על עצמינו ובאהבה אמיתית לא משנה מי את !!!
        נ.ב
        הגלות הקשה היא זו שהפיצה את היהודים בכל העולם ואנחנו במקום לשוב ולהתאחד ולא לדבוק במנטליות של הגויים אם זה סוער מהצד הערבי או קריר מהצד האשכנזי אנחנו רק עוזרים לגלות לבצע בתוכינו בתוך אחים פירוד שכזה ובגלל מה ??!!! מדינה שונה ? מנטליות שונה ? נו באמת ……

      • יחי !
        כ״ז בטבת ה׳תשע״ה (18/01/2015) בשעה 18:59

        *שצריכים לעבוד על עצמם

    14. moshiach נאו !!!
      כ״ג בטבת ה׳תשע״ה (14/01/2015) בשעה 18:47

      סליחה, אני לא מבינה. איך מדברים פה בכזו צורה לא מכובדת (אני מתכוונת לתגובות) על יהודים? בסדר, הם מעדיפים אשכנזים. זה מאוד קשה שבחורה שלא רגילה למנטליות שונה תיכנס לבית כזה ותרגיש נוח. זה טבעי. מה לעשות שאשכנזיה עדינה ושברירית לא תמצא את מקומה בבית עם שוויגער מרוקאית עליזה שבאה לבית הכלה מתי שבא לה עם חיוך עליז ו"באתי לראות מה שלומכם" ולתת כל מיני קמיעות לשים אצל הילדים כשבבית האישה בכלל לא נוגעים בזה כי אומרים ש"עלינו אין עין הרע". זה קשה. אם בחורה מחליטה שהיא מוכנה לכזה דבר, בכלל לא בטוח שגם הצד השני רווצה להיכנס לעסק הזה. אין מה לכעוס עליהם בגלל שאני בכלל לא בטוחה שאם הייתם מהעבר השני של המתרס הייתם מתנהגים בצורה שונה.
      דבר שני, מי שמדבר על גזענות מצד האשכנזים סה ממש לא נכון. פעם בכיתה שלי הייתה נערה ספרדיה שכל הזמן הייתה מדברת ומסיתה נגד אשכנזים ולהיות אשכנזי פרוזו היה להיות מצורע. אני לא חושבת שגזענות זה תכונה רק של צד אחד אלא זל שני הצדדים. אני בטוחה שאם כמה מהמגיבות לא היו מגיבות כמו שהגיבו הכל היה יותר טוב… עם קצת רצון טוב והרבה אהבה אמיתית, השנאת חינם שהייתה פה לא הייתה קורית

      • שישה:-)
        כ״ד בטבת ה׳תשע״ה (15/01/2015) בשעה 15:03

        נסחפת!!

      • גליה
        כ״ד בטבת ה׳תשע״ה (15/01/2015) בשעה 20:04

        לעניות דעתי עוד לא שמעתי על חמות מרוקאית חבדניקית שתתנהג כמו התיאור שלך, עליזות זה טוב. חוסר טקט זה לא קשור לעדה. חבל שבתוך חבד כך מדברים-מתנהגים,
        אגב, אפילו מרוקאית חבדניקית לא תחלק קמיעות, גם לה יש רבי…… ואם זה המשותף זה גובר על הכל, מסתבר שגם להיות חבדניק זה מנטליות שאמורה לאחד בין העדות (ולא רק במבצועים).

      • אני
        כ״ז בטבת ה׳תשע״ה (18/01/2015) בשעה 7:05

        תסלחי לי, אבל איכס. לא רק שהתגובה שלך נוטפת גזענות בצורה מחרידה, היא גם משקפת בורות מדהימה. קמעות? כולנו חבדניקים! "אשכנזיה עדינה ושברירית"?! האשכנזיות כולן עדינות ושבריריות והספרדיות כולן גסות או כלשונך "עליזות"? תני לי לנחש, את אשכנזיה. ותני לי לנחש עוד משהו, מעולם לא פגשת ספרדיה ואת ניזונה מסיפורים, שמועות ומידע קלוקל שהאכילו אותך איך לא-אשכנזים גזענים למדי. ולא שיש לי משהו אישי נגד אשכנזים (אני עצמי חצי אשכנזיה), אבל כל כך כואב לי לראות פעם אחר פעם איך בנות מתבטאות בלי לשים לב אפילו בביטויים שמשקפים בדיוק את מה שהן חושבות- האשכנזים עדינים יותר, חכמים יותר, חסידיים יותר ובכלליות טובים יותר (רק לי זה מזכיר תקופות אפילות בהיסטורית עמנו? נראה שגם לכותבת הכתבה עלו אותן קונוטציות…) אז תסלחי לי, אשכנזיה יקרה. אף אחד לא נהנה להשמיץ אחרים סתם. אם את היית נתונה לנידוי החברתי המזעזע שהוא מנת חלקם התמידית של הספרדים, את היית נשמעת לגמרי אחרת. כי עם כל הכבוד, יש הבדל עצום בין גזענות אשכנזית שהיתה שם מלכתחילה, לבין גזענות ספרדית שהתפתחה מאוחר יותר כתוצאה מהכפשה ונידוי תמידיים ודחיקתם של הספרדים לשולי החברה בכל המובנים.

      • 0ra
        כ״ט בטבת ה׳תשע״ה (20/01/2015) בשעה 17:06

        האכילו אותך הרבה חומר הרסני
        במקום להתעסק בעיקר מתעסקים בשטויות…

      • 0ra
        כ״ט בטבת ה׳תשע״ה (20/01/2015) בשעה 17:28

        לכל המרוקאיות שנפגעו מהגברת שדיברה על זה" שלא רוצים חמות מרוקאית עליזה ועם קמעות וכו'".נכון שזאת סטיגמה דבילית שהמציאו עליהן יש מרוקאים טובים ופחות טובים יש אשכנזים ופחות טובים וכן על זה הדרך…..
        אבל וזה אבל גדול גם אצלכם המרוקאים יש גיזענות שהעליבה אותי כחבדניקית ממוצא תימני. אתם לא אוהבים בלשון המעטה תימנים אפילו יותר מהאשכנזים שלא אוהבים תימנים…. תודו בזה. כשנודע לי הדבר רק לפני שנתיים בערך. הייתי מוכת שוק אמיתי. אני לתומי חשבתי שזה הולך על שני מחנות. אשכנזים ספרדים. לא העליתי על דעתי שגם מרוקאים שונאים תימנים!!!! אני בכל אופן אוהבת מרוקאים חהחה וגם אשכנזים חהחה.

    15. פנינה
      כ״ג בטבת ה׳תשע״ה (14/01/2015) בשעה 15:29

      דבר ראשון אשכנזים הםלא היתחתנו עם עדות המזרח למה בחורה אשכנזית עדינה שתקבל מרוקאי תוססס עם משפחה חפלות חינות וכו היא תרגיש לא טוב כי היא לא רגילה לזה היא לא חיה ככה

      • אני
        כ״ז בטבת ה׳תשע״ה (18/01/2015) בשעה 7:12

        והנה שוב ה"עדינה" וה"תוסס עם חאפלות"…אפשר להשתגע! אנשים, אתם אפילו לא מודעים למה שהביטויים שלכם משדרים??? טוב נו, גזענות אי אפשר להסתיר. בסופו של דבר היא תמיד תצא החוצה…
        מערכת יקרה, לדעתי אם כבר צנזורה, אז גם על תגובות מהסוג הזה.

      • חיה שרה
        כ״ח בטבת ה׳תשע״ה (19/01/2015) בשעה 18:40

        שטויות!!! היום גם אשכנזים עושים "חפלות"ו"חינות" כמו שקראת לזה….. ויש לי חברה שארוסה שם משפחתו הוא שניאורסון עשו חינה!!!!

      • 0ra
        כ״ט בטבת ה׳תשע״ה (20/01/2015) בשעה 17:12

        וכשיש למי מהאשכנזים בן שסרח מהדרך או בן שביטל שידוך???? אז כאן הספרדים הם אופציה פתאום!!!
        תפסיקי לבלבל את עצמך ותתחילי ללמוד תניא לעומק מה שאת בודאי לא עושה. אז הנה קבלי על עצמך החלטה טובה
        לכל האשכנזיות והאשכנזים למיניהם שאני אוהבת אותם כמו את כולם ללכת ללמוד תניא לעומק. שיעורים וכו' ואז
        תצאו מהגלות שאתם בתוכה.

      • חני
        א׳ בשבט ה׳תשע״ה (21/01/2015) בשעה 16:10

        נמאס עלי הנושא הזה, אבל החלטתי להגיב:
        המשפחה שלי מגיעה מפולין, שני הצדדים, מה שנקרא "אשכנזים".
        לידיעתכן, מקופחות יקרות: כמו בכל מוסד חבד"י, גם בגן וגם בבית הספר ובתיכון למדתי עם בנות משלל ארצות מוצא (וזה, אגב, דבר שכמעט לא קיים בקהילות חרדיות אחרות מחוץ לחב"ד, לאלה שטוענות ההיפך). בגן, בתור ילדה קטנה, בכלל לא ידעתי מה זה אומר "אשכנזי", מה שכן ידעתי הוא שיש לי כמה חברות תימניות, ואם הן שואלות אותך "את אשכנזיה?" אז הדבר האחרון שכדאי זה לענות בחיוב כי אז היו עושים ממך מה שנקרא "צימעס". זה לא נגמר בגן. זה ממשיך גם עכשיו- בסוף תיכון. לי באופן אישי זה כבר לא מפריע (רק בגן נעלבתי), אבל מה שאפשר להבין מזה הוא שלא משנה מה המקור שלך, תמיד תוכל להתעלק על המוצא של השניה כדי להציק או לצחוק. זה דבר שתלוי באדם עצמו וברגישות שלו לשני באשר הוא.
        ולגבי באופן אישי? אם תשאלו אותי היום מה אני, אני אענה לכן "ישראלית", כי אני חושבת שזהו, נמאס מהסטיגמות. תהיו עם ישראל פשוט ואחד.
        ו…כן, אני רוצה מרוקאי…

      • קריותית!!
        כ״ט בשבט ה׳תשע״ה (18/02/2015) בשעה 19:21

        כדאי שתרגעי ומהר!! אותו דבר אפשר גם הפוך!! וחוצמזה מכירה ספרדים שאת מדברת?? יש אשכנזיות יותר תוססות כדברייך מספרדים!!!

    16. משיח-נאו
      כ״ג בטבת ה׳תשע״ה (14/01/2015) בשעה 15:27

      זה כל כך נכון!! אני גרוזנית חזב"שית ו ת מ י ד מסתלכים עליי כאילו אני שונה, ובדיכוים.. וואי וואי… כואב לי!! אני הפכתי את כל העולם שלי בשביל חזור בתשובה, אני גם מבית ספרדי, והפכתי לחבד"ניקית, אז למה עושים לי את המוות?!?!

      • קריותית!!
        כ״ט בשבט ה׳תשע״ה (18/02/2015) בשעה 19:22

        כואב הלב..

    17. מעיין
      כ״ג בטבת ה׳תשע״ה (14/01/2015) בשעה 14:28

      אם הייתי יודעת כמה "גזענות" יש בחב"ד לא נראה לי שהייתי משייכת את עצמי לזרם אבל מה לעשות שרק אחרי שכבר נכנסתי עמוק והתחלתי את תקופת השידוכים רק אז גיליתי את זה…
      עצוב מאד כמה שזה נכון אבל התבוננתי בזה לנסות להבין למה זה ככה ועוד בחב"ד!
      אני חושבת שבכל מקום בעולם יש… קליפה… אם נכון להגדיר את זה כך.
      הפולנים והרוסים שזה רוב האשכנזים, מאד דומיננטי אצלם קליפת ה"גזע" כמו שהגרמנים דגלו בה ("גזע הארי" הם העילוי, הם הכי טובים, לא להתערבב עם אף אחד) וכך הקליפה הזאת כנראה נדבקה קצת ביהודים שבאו משם.
      סה"כ זו קליפה וזה בעיה שלהם… הראיה המעוותת שלהם לא משנה את המציאות האמתית.
      בע"ה שמשיח יתגלה ויסיר מכולנו את הקליפות

      • פנינה
        כ״ג בטבת ה׳תשע״ה (14/01/2015) בשעה 15:31

        מעיין דרך אגב כשאת אומרת קליפה על אשכנזים ועל יהודים זה גיזענות חוץ מזה הרבה ספרדים שונאים גם את האשכניזים גיזענות זה דבר טיבעי אני לא דוגלת בו וזה לא רק מדובר לספרדים גם לאתיופיים ואלה ששונים מאיתנו טבע של בנאדם זה לא להתחבר למי שדומה לו אז ככה החיים ולא כולם עובדים על עצמם וחבל

      • אני!
        כ״ג בטבת ה׳תשע״ה (14/01/2015) בשעה 17:11

        המלצה לכל הכואבות והנחיתיות למיניהם: בפעם הבאה תחשבו ותנסחו טוב את מה שאתם כותבות.-1
        2- אני מבינה את הכאב אבל.. אתם באמת רציניות עם ההשווה שעשיתם בין הנצים יימח שמם לבין יהודים יראי שמים שמחפשים התאמה מקסימלית בינם לבין הבן זוג שלהם?????
        אם כתבת את התגובה מתוך שיקול דעת,אז אני מציעה לך לחשוב שוב פעם על הנושא ולגבש דעה פחות פנאטית קיצונית וטיפה יותר מבוססת על דברי הרבי ,אם את באמת חבדניקית..

      • מושקא
        כ״ג בטבת ה׳תשע״ה (14/01/2015) בשעה 19:13

        מעיין יקרה
        נעים להכיר, אני חב"דניקית מלידה וכן, אני גם אשכנזי'ה.
        אני חושבת שאת צריכה לשאול את עצמך 2 שאלות. שתי שאלות שיפתרו לך את השאלה שלא נשאלה:
        1. למה בעצם הגעת לחב"ד? מהי הסיבה האמיתית?
        2. האם חב"ד זהו זרם/חוג/עדה? או שיטה. שיטה שמחוברת באופן ישיר לנשיא הדור.
        3. האם כל מי שמכנה את עצמו בשם התואר "חב"דניק, אכן ראוי לשמו?!

        על השאלה הראשונה לא אוכל לענות בשמך כמובן. אך אוכל לעזור לך להשיב על 2 השאלות שלאחריה:
        חב"ד הוא שמה של התנועה החסידית שהקים אדמו"ר הזקן. זו בעצם שיטה ישירה לעבודת ה' פנימית, ע"י ובעזרת התקשרות לנשיא הדור. חב"ד הזו, לעולם לא הייתה מפלה על רקע עדתי.
        ולשאלה השלישית: כואב, נכון. אך לא כל אחד ראוי לתואר "חב"דניק שמשמעותו – הליכה בשיטת אדמו"ר הזקן והתקשרות לנשיא הדור. גם מי שנולד להורים המכנים עצמם בשם זה. חב"ד אינה קלישאה, וגם אינה רק "חוג" בתוככי המגזר החרדי. חב"ד היא מהות. בשביל להיות ראוי לשם "חב"דניק" – צריך לעבוד על הפנימיות. ואכן, חב"דניק אמתי לעולם לא ינהג באופן של חוסר אהבת ישראל.

        אם בחרת להיות חב"דניקית – כדי להגדיר לעצמך "זהות מגזרית" – אכן את צודקת. אם היית יודעת מראש כמה גזענות יש ב"חב"ד" של היום – היית מחפשת לך מגזר יותר יפה בעינייך.
        אך אם בחרת להיות חב"דניקית כשאת רוצה ומודעת למשמעות של חב"ד באמת – אז מה שנותר לך לחשוב, זה רק איפה את רוצה למקם את עצמך במפה. אם את חב"דניקית אמתית – תתייחסי לכל ה"מפלים" באהבת ישראל, תרחמי עליהם על כך שלא זכו לדעת חסידות מהי.

        נ.ב.
        הצגתי את עצמי כחב"דניקית ואשכנזיה.
        ואני גאה לספר לך, ששניים מאחיי נשואים באושר לבנות בנות עדות המזרח.
        (הערה קטנה: לפעמים הסיבה לסירוב כלפיי בחור/ה בני עדות המזרח, נובע מהחשש לגבי מנטליות שונה – לרוב בימינו זה אכן לא קיים. אך יישנם משפחות אשכנזיות בעלות אופי אשכנזי כבד, בדיוק כמו שיש העובדה שיש כאלו גם בצד ה"שני". ולא הייתי ממליצה לבחור/ה רגילים להיכנס לשם, מהסיבה הפשוטה – הם לא ירגישו בבית..)

      • מעיין
        כ״ג בטבת ה׳תשע״ה (14/01/2015) בשעה 20:38

        תודה לכל הנעלבות שמרגישות מותקפות (כי זו האמת) שהגיבו. מצטערת אבל אני עדין חושבת כך. האדמורים התבטאו שקיימת קליפת יון בחסידים. מישהו קם ואמר איך אתה מעז לקרוא לי יווני?? שהם לא פחות עשו סבל לישראל מאשר הנאצים.
        אני חבדניקית כי אני רוצה להיות מקושרת לרבי, ומה לעשות שלמרות הכל הרבי בחר בי להשתייך לחסידות זו וב"ה אני שמחה בדרכי.
        לא כל חבדניק שהוא צאצא של צדיק או מדורי דורות חבדניק עושה אותו מושלם ובדרגת צדיק. זה לא בא בתורשה. לכולנו יש "קליפות" סליחה אם המילה הזו כל כך גסה בשבילכן… אני אשנה אותה ליצר הרע. זה גם יעליב?
        אל תקחו את זה אישית, חלילה אני לא אומרת שכולם ככה, אני מכירה המון המון שנשואים לספרדים אבל לצערי עוד לא יצא לי (חוץ מבוכרים אולי…) לראות אצל ספרדים או אפילו אצל אשכנזים לא חבדיים שמייחסים כל כך כך הרבה חשיבות לרקע המולד של האדם שזה לא תלוי בו ולא בבחירתו, זה לא רק העדה, זה גם הרקע המשפחתי- חוזרים בתשובה. ייחוס וכל מיני כאלה
        לא מעט יצא לי לשמוע מבנות שכבר הגיעו לגיל "מבוגר" שאין להן ברירה והן צריכות "להתפשר" מה הפירוש של להתפשר?
        לרדת ברמה?
        וכמו שמושקא אמרה אם עקבתי נכון, אין קשר בין ההתנהגות של חבדניק לחסידות חבד ולרבי. מי שרוצה יכול ללכת בעקבותיו ולשמוע אחר הוראותיו שראיתי לא מעט בנושא הזה. שלא צריך לייחס חשיבות לרקע הדתי, עדתי של הבחור/בחורה אלא צריך להסתכל על מה הוא והיכן הוא מונח היום.

      • חני
        כ״ד בטבת ה׳תשע״ה (15/01/2015) בשעה 22:51

        עניין של מנטליות זה הכל! בימינו כתוצאה מהשפעה מערבית התרגלנו שהחברה המערבית היא העיקר ואת כל העולם צריך לחנך לפיה. אמת שהמון מושגים חדשים נכנסו בזכותה, ודוגמה מעמד האישה, ערך חיי האדם וכו' אך יחד עם זה גם ההרגשה שאנחנו בראש. השפעות שכולנו חולקים בצורה כזו או אחרת, לכן לא פלא שמסתכלים על רבים מהיהודים מעדות המזרח כמקבלים מהתרבות הערבית. וכמו שאמרו חאפלות וכדו' (קצת פחות אצל הגרוזינים, אבל עליהם יש סטריאוטיפים אחרים.) לכן אמנם הדבר הוא שקר גמור, אבל לפני שמתחילים לשפוט משפחות אשכנזיות שנוהגים בצורה כזו, צריך גם לבדוק בעצמנו האם כל העולם האישי שלנו מבוסס על ערכים יהודיים חסידיים אמיתיים! (אני בת לעדות המזרח, ואין בליבי שום דבר נגד האשכנזים שנוהגים כך. כיון שכנ"ל אצל כולנו יש השפעות כאלה או אחרות.)

      • אני
        כ״ז בטבת ה׳תשע״ה (18/01/2015) בשעה 7:44

        ל-אני!
        שאלה לי אליך, איזה הבדל רעיוני את רואה בין תורת הגזע לתורת הגזע? אלו חשבו שהם טובים יותר ונעלים יותר ואלו, נעבך, חושבים בדיוק את אותו הדבר. אלו ראו בערבוב הגזעים דבר שלא יעשה ואלו לא מוכנים לשמוע על נישואין לבני הגזע השני…את רוצה להבסביר לי את ההבדל? כי אני, פנאטית שכמותי, לא רואה אותו…

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.