• על רגל אחת • עם בתיה בן אור

    אילוסטרציה
    הגדלה

    "אם הילד מתקשה לשרבט מילים, אל תהיו שאננים",  בתיה בן אור - האמא של מרכז "רגש" מבית "יד לילד המיוחד", מדברת לראשונה על עצמה ומקום עבודתה, על תחום השפה והמשקל החיוני שיש לתשומת הלב ההורית בגיל הרך, וגם: על הילד המיוחד שלה - "האושר של החיים שלנו" היא מבהירה. באדיבות מוסף עטרת חיה של בית משיח • לכתבה המלאה

    בתיה בן אור, בת 45, אמא לעשרה ילדים, מנהלת מרכז "רגש", גרה בבית דגן.

    התחלה

    "נולדתי בהרצליה לפני 45 שנה".

    אבא

    "שמרון, מוסרי, יליד סוריה, עלה לפני שנולדתי".

    אמא

    "מרסל ע"ה גם היא ילידת סוריה, נפטרה בגיל צעיר.

    נעורים

    "קיבלנו חינוך לא דתי וגדלנו בבית חם מאוד".

    החצי השני של הנשמה

    "בעלי גיא, מוהל במקצועו, עוזר בשליחות שלנו ואף בשליחות הביתית".

    חזרה בתשובה

    "נסעתי עם גיא עימו הייתי בידידות לטיול במזרח הרחוק, כשחזרנו, גיא התחיל ראשון לחזור בתשובה ואני אחריו הפכנו לחב"דניקים ואז נישאנו בנישואין חב"דיים לכל דבר ועניין".

    מרכז "רגש"

    "עשיתי  ב'בית רבקה' תואר ראשון בחינוך מיוחד – תחום שהתעסקתי בו מגיל 17, וחיפשתי עבודה בתחום.

    באותה תקופה החליטו ב"יד לילד המיוחד" להקים את המרכז, ההקמה הראשונית נעשתה על ידי סיגל גת, ואז פנו אליי מהעמותה הזו.

    במשך השנים התרחב המקום ונוספו עוד שרותים פרא-רפואיים: קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק ובעתיד הקרוב – פיזיותרפיה.

    בתחום הפסיכולוגי: הדרכת הורים וטיפול פסיכולוגי בילדים.

    בנוסף יש תחום של תראפיות רגשיות: אומנות, מוזיקה, תראפיה על-ידי הצומח, ציור, דרמה, תראפיה באמצעות טיפול בבעלי חיים, חדר סנוזלן = חדר תחושות.

    הטיפול הרגשי כולל גם רכיבה טיפולית והידרותרפיה בבריכה, שנוסף לפני שנתיים. עפרה כלב מקנה הוראת קריאה לילדים ובמיוחד לילדים עם צרכים מיוחדים, בהצלחה גדולה".

    דיבור ואומר

    "בתחום השפה קיימת במסגרת 'רגש' קלינאות תקשורת. התחום השפתי הוא תחום רחב ועם השנים יותר ויותר ילדים נזקקים לעזרה בתחום, כי המודעות לכך עולה.

    צריך להבין שכבר מינקות מתפתחים השפה והתקשורת של התינוק, בהתחלה על ידי בכי ואחר-כך מלמולים; בכל שלב התפתחותי יש ציפיות ונורמות קבועות. לתינוקות בעלי 'תסמונת דאון' מתחילים עם קלינאות תקשורת מינקות, ממש מהלידה כי יודעים שילדים אלה עלולים לצבור פערים.

    אנחנו יודעים שמגיל שנה אמורים להתחיל ניצני מילים ראשונות למשל כמו: במבה – 'בבה', ההורים צריכים להיות ערניים בגיל הזה. אם הילד מגיע לגיל שנה ושמונה חודשים ועדיין מתקשה לשרבט מילים אל תהיו שאננים ותפנו לייעוץ. טיפול בזמן יכול לחולל פלאים.

    כל טיפול בתחום השפתי מתחיל עם בדיקת שמיעה, אם יש לו ירידת שמיעה או נוזלים באוזניים, זהו סימן שהוא לא מתפתח כמצופה.

    בילדים פגים המעקב צריך להיות קבוע, במקרה חריג יש לפנות לרופא ילדים ואחר כך ל'התפתחות הילד', ושם קובעים תור לאבחון. אין צורך להמתין עד שהילד יהיה בגיל שלוש ולהגיע למסקנה שהוא אינו מדבר, כדאי לטפל בקושי מוקדם יותר.

    לדוגמא, הגיע אלינו לאחרונה ילד שעולה לגן חובה בשנה הבאה והוא חייב לעבור לחינוך מיוחד, במקרה כזה אם ההורים והצוות החינוכי היו מודעים לבעיה ומעירים על זה, והילד היה מתחיל טיפול בגיל שנתיים, הוא היה משלים את הפער והולך כעת לגן רגיל במקום לחינוך מיוחד".

    הילד המיוחד שלי

    "לפני שנה וחצי נולד לי הילד העשירי עם 'תסמונת דאון'. בימים הראשונים היה לי קושי גדול לקבל שפתאום זה קורה אצלי, שהרי אני הייתי רגילה להיות בצד הנותן, אבל מהר התעשתנו והתאהבנו אהבה שקשה לתאר בילד הזה. הוא נולד עם מום רציני בלב ועבר ניתוח לב פתוח.

    אני יכולה להגיד, שהוא האושר של החיים שלנו. האחים שלו אוהבים אותו, חוטפים אותו האחד מהשני והוא מחזיר להם אהבה. מאז שיוסף נולד אנחנו בקשר עם אמהות לילדים כאלה ומעבירים להם את המסר שזה ילד שהוא מתנה. לאף אחד לא אומרים: 'שיהיה לך כזה', אבל אם נולד, צריך להבין שזו מתנה".

     

    מאת: חנה אסטריק

     

     

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.