• מתפללות ומדריכות • זכות שהיא אחריות

    הגדלה

    חני להט ואוסנת מעטוף מדריכות כלות צעירות ודינאמיות מספרות איך הגיעו לעבודה הקסומה ורבת האחריות הזו ונותנות לנו הצצה למראה עולם ההדרכה בעידן המודרני · הדרכה לא קלה מאת אסתי לנצ'נר, באדיבות מוסף עטרת חיה של בית משיח • לכתבה המלאה

    העולם מלא בתפילות, אם יערכו ניסוי בפתח הר המוריה וודאי יגלו כי בכל שנייה עולות עשרות תפילות לשמיים. לבריאות, זוגיות, פרנסה או תפילה פשוטה ליום מוצלח.

    בין שלל התפילות עולות לשמיים מידי יום, תפילתם של בעלי המלאכה. תפילת הרופא, תפילת המורה

    וגם, תפילת מדריכת הכלות.

    אם מביטים לעומק העניין מבינים עד כמה האחריות שעל כתפיה היא כבדה. עד כמה כל מילה שיוצאת מפיה נחקקת עמוק ועד כמה הדברים שתלמד ישפיעו באופן ישיר על חייהם של הזוג הצעיר.

    שוחחתי עם שתי נשים צעירות שהחליטו לעשות הסבת מקצוע ולעסוק בתחום הכל–כך חשוב הזה. מתוך תחושת שליחות ואמונה לעזור ולסייע לעוד בחורה צעירה לפתוח את הפרק החשוב בחייה בצורה נכונה.

    להקשיב ללב

    חני להט נשואה ואם לארבעה ילדים מפתח תקווה, הגיעה לתחום לאחר שמונה שנות עבודה סוציאלית. חני עזבה משרה שעל פניו נראה כאילו הייתה משאת חייה. עם הזמן היא חשה כי התפקיד תובעני ושוחק ושהיא יכולה להשתמש בכלים שרכשה בתפקידה הראשוני לתפקיד הדרכת כלות, אותו חלמה ללמוד ורק המתינה להזדמנות.

    חני עזבה את העבודה הסוציאלית הבטוחה והתחילה להקשיב ללב.

    "לפני כשנתיים" היא פותחת, "התחלתי להבין שמשהו במה שאני עושה לא נכון לי. התחלתי להרגיש שהעבודה הסוציאלית פחות מתאימה לי על אף שביצעתי אותה היטב. העדפתי לעסוק בתפקיד שליבי נמשך אליו. אחת מנקודות המפנה הייתה, בתום חופשת הלידה. הרגשתי חסרת כוח ומוטיבציה לחזור לעבודה. אך למרות שבסופו של דבר חזרתי, הרעיון של לעשות משהו אחר לא הרפה ממני.

    "יום אחד החלטתי לקום, לעשות מעשה ולעזוב את העבודה. אט אט, התחלתי להגשים את חלומותיי, פניתי ללימודי הדרכת כלה והכנה לחיי נישואין ב'ינ"ר', מוסד ללימודי נישואין ומשפחה. ומיד עם קבלת התעודה יצאתי לדרך וב"ה התחלתי לראות הצלחה במעשה ידיי.

    "בהדרכתי, בין לבין ובהתאם לצורך, אני משלבת כלים מעולם העבודה הסוציאלית. לא בכובע של מטפלת, אך בשיטה שאיתה ליוויתי אנשים רבים בתהליכים שונים.

    "אני יכולה לומר שכיום לימודי הדרכת כלות הם הרבה מעבר ללימוד הלכות טהרת המשפחה. התפקיד הפך למקצוע של ממש, יש צורך בידע נוסף מתחומים שונים, ועל–כן אני משתלמת בכל הזדמנות, מעשירה ומרחיבה את הידע שלי. ההדרכה אף צריכה להיות מותאמת לרוח הדור הצעיר".

    בואי כלה

    "את המפגשים עם הכלות, אני מקיימת בביתי, באווירה ביתית, פרטית ונינוחה, תוך הקפדה על חסיון.

    הפגישה הראשונה עם הכלה, מוקדשת להכרות ולאיסוף אינפורמציה אודות הכלה.

    לאחר פגישה ראשונית זו, אני בונה לה  תוכנית הדרכה ייחודית לפרטים הייחודיים לה. במהלך התהליך, אני יוצרת קשר עם מדריך החתנים לשם תאום ציפיות. לא פעם נוצרו בעיות קשות בשלום בית על רקע הפערים בין הדרכת החתן לזו של כלתו.

    כמו–כן, במסגרת תהליך ההדרכה, ישנם מפגשים המיועדים לתכנים רלוונטיים אחרים כמו, יחסי כלה–חמות, נושא הידוע כרגיש ונפיץ. אך עם למידה והבנה של הכלה את מקומה של החמות, הדברים נראים אחרת ויש סיכוי רב להתפתחות של יחסים בריאים וחמים.

    פגישה אחרת עוסקת בהתנהלות כלכלית נבונה, לאור העובדה שהזוג צפוי להתמודד עם עול כלכלי אשר טרם התנסה בו. הזוג הצעיר הולך לנהל יחד חשבון בנק משותף, לשלם חשבונות וכו'. לעיתים נדמה לזוג הטרי, שהוא ״עשיר גדול״ לאור המתנות הכספיות שקבלו בחתונה. תפיסה המהווה מכשול ועלולה לגרום להם להתחיל את חייהם הכלכליים ברגל שמאל.

    עוד פגישה בנושא תקשורת בין בני זוג ומיועדת לשני בני הזוג יחד. כמובן מותאם למנהגי בני הזוג ובהתחשב ברצונם. בפגישה זו, מתנסים במיומנויות תקשורת התורמת לשיח בריא בין בני הזוג בהווה ובעתיד.

     

    "באופן כללי, אני מתייחסת לתפקידי באחריות רבה. הכלה מגיעה אליי בצומת קריטית, ולהדרכה יש השלכות על המשך חייה. טעויות, חלילה בצומת זו עלולות לחבל בשלום בית ובאיכות חיי הנישואין ואעשה הכל ללוותה צעד צעד וללמדה ב'רחל ביתך הקטנה' כדי שתצא מובנת ועם מספיק כלים להתחיל את חייה החדשים ברגל ימין ועל הצד הטוב ביותר".

    מקצוע עם אש בעיניים

    אוסנת מעטוף נשואה ואם לשנים מרחובות התחילה את דרכה המקצועית כמורה. על אף הצלחתה בתחום הרגישה אוסנת 'שיש משהו מעבר' שיש תחום נוסף בו היא יכולה לתת ולתרום ואוסנת ידעה בדיוק מהו.

    "כילדה" משתפת אסנת, "אני זוכרת את אימי היקרה שהדרכת הכלות הייתה בנפשה. משהו באש שהיה לה בעיניים בכל פעם שהיא הייתה מדברת על הנושא הצית בי את הרצון לעסוק בזה בעתיד. למרות שהייתה לי משרה טובה כמורה רציתי לעבור הכשרה נוספת בנושא שכל כך קרוב לליבי.

    ממחשבה למעשה, נרשמתי ללימודי 'רזי טוהר' בכפר חב"ד. לימודים אשר מעבר לכך שהם הכשירו אותי בצורה מקצועית ועניינית הם הקנו לי יידע רב ופתחו בפניי עולם שלם ונפלא. הלימודים התקיימו יום בשבוע והתבצעו במקביל לעבודתי כמורה.

    "יום אחד, סיפרתי בחדר מורות בבית הספר בו אני מלמדת על הלימודים שלי. המורות, שרובן לא נמנות על חסידות חב"ד הרימו גבה בפליאה ושאלו 'זה לא תחום ששייך רק לרבניות מבוגרות?' עניתי להן בחיוך שגם המדריכה המבוגרת ביותר התחילה מאיזושהי נקודה בחיים שלה.

    "ובאמת" מבינה אסנת מאין באה התמיהה, "אנו רגילות לראות בעיקר נשים מבוגרות שעוסקות בתחום. אך אני רואה רואה חשיבות גדולה לכך שגם נשים צעירות תלמדנה את התחום משום שהן מכירות מקרוב את עולמן של הכלות הצעירות. בשנים האחרונות נולד צורך גדול יותר מאשר בעבר והוא להתאים את הלימודים לדור החדש. בשונה מבעבר, היום רוב הכלות מגיעות עם ידע מוקדם אשר לאו דווקא מגיע ממקום בריא ונכון. נסיונה של המדריכה המנוסה הוא אוצר בלום והידע שלה חשוב מאוד. אך חשוב גם להבין את הצורך של כלה צעירה לשוחח עם מישהי בגובה העיניים.

    "שיטת העבודה שלי היא לימוד מעמיק בסדרת מפגשים בהם אני מלמדת את החומר על ידי מצגות. אני מאמינה שכאשר הדברים עומדים מול העיניים הם נזכרים טוב יותר. בד בבד, אני רואה חשיבות רבה שהלימוד יהיה גם חוויתי, מסוכם בצורה מעניינת. גם דרך הלימוד החוויתית תורמת רבות לזכירת החומר ולהנאה מהלימוד. גם אני מרוויחה מאוד מהעבודה עם הכלות, בזכותן אני משתלמת, לומדת ומעמיקה את הידע שלי בנושא הכל כך חשוב הזה".

    לסיכום, כאשר כלה ניגשת לבחור מדריכת כלות היא צריכה לבחון זאת בכובד ראש ולבדוק עם עצמה מה חשוב לה שיהיה בהדרכה שהיא תעבור בעזרת–ה'. לתקופת לימוד זו יש השלכות רבות על העתיד ויש לדאוג שהלימוד יתקיים על הצד הטוב ביותר עבורה.

     

    העולם מלא בתפילות, אם יערכו ניסוי בפתח הר המוריה וודאי יגלו כי בכל שנייה עולות עשרות תפילות לשמיים. לבריאות, זוגיות פרנסה או תפילה פשוטה ליום מוצלח.

    בין שלל התפילות עולות לשמיים מידי יום, תפילתם של בעלי השמחות. האם הטרייה, הנער לקראת בר המצווה…

    וגם, תפילת הכלה,

    תפילה זכה, בבקשה כנה שאחרי כל שלל ההכנות הגשמיות, הלימוד וההכנה הרוחנית. יבורך הבית אותו היא בונה.

    ולקראת תקופת החתונות הבאה עלינו בברכה, שנזכה סוף סוף לחתונה לה מצפה כל העולם. חתונת הקב"ה עם כנסת ישראל בגאולה האמיתית והשלימה.

     

     

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.