• חופשיה בחופשת לידה • רויטל מרקוספלד

    הגדלה

    תינוק חדש בא לעולם, ואתו הציפיה לקראת השינוי הגדול, המממש ובא.  לחלקכן זהו הילד הראשון, לחלקכן זהו עוד אח/ות שמצטרפים למשפחה. עם זאת, בתוך כל המולת ההתרגשות והציפיה, חשוב להיערך לקראת הלידה. ניהול פיננסי נכון חשוב תמיד, אך המעבר שבין זוג צעיר, נטול דאגות וספונטני, למשפחה עם תינוק, או למשפחה המתרחבת, לא פשוט על כל המשתמע מכך. • לכתבה המלאה

    תינוק חדש בא לעולם, ואתו הציפיה לקראת השינוי הגדול, המממש ובא. נשים רבות עומדות מול הצומת המוכר שבין הארכת החופשה לטובת התינוק, לבין הצורך לחזור לעבודה מייד בתום החופשה. לחלקכן זהו הילד הראשון, לחלקכן זהו עוד אח/ות שמצטרפים למשפחה. עם זאת, בתוך כל המולת ההתרגשות והציפיה, חשוב להיערך לקראת הלידה: קורסי הכנה ללידה, התייעצות עם מומחים על פי צורך, ארגון הבית לקראת הפעוט, האנשים ששואלים אותך:" נו מתי את יולדת?" וכו.' לא פחות חשוב להתכונן כלכלית לקראת הלידה ובהתנהלות הכלכלית אחריה.

    ניהול פיננסי נכון חשוב תמיד, אך המעבר שבין זוג צעיר, נטול דאגות וספונטני, למשפחה עם תינוק, או למשפחה המתרחבת, לא פשוט על כל המשתמע מכך. הדרך הנכונה היא להקנות הרגלי צריכה ותכנון תקציבי טובים, שישמשו אתכם לעתיד.

    טיפ חשוב: חיסכו!

    לידה היא מאורע גדול לא פחות מכל אירוע משמעותי בחיים, יש להיערך אליה מבחינה כספית. בתקופת ההיריון את עלולה להתפתות לבזבוזים מיותרים, או רכישות יקרות מנשוא הכיס. תכננו את ההוצאות החודשיות שלכם במהלך ההיריון כך שתוכלו לחסוך כסף מידי חודש. הוא ישמש אתכם ברכישות חד פעמיות ושוטפות לקראת הלידה ואחריה. חישובים שונים שנערכו בשנים האחרונות, מעריכים כי גידול ילד מלידה ועד גיל 18 עולה למשפחה כמיליון ₪, במיוחד במדינתנו הקטנטונת עם יוקר מחייה מעמיר. הסכום משתנה ממשפחה למשפחה, אך יש לקחת בחשבון שמדובר בכל מקרה בסכום הגדל לאורך שנים רבות. מה גם שברוב המקרים ההורים עוזרים ותומכים בילדים כלכלית גם לאחר גיל 18.

    הוצאות חד פעמיות

    לקראת לידה מרבית הזוגות ממהרים לרכוש שלל מוצרים ומכשירים שישמשו אותם כהורים במיוחד לאלה שזהו ילדם הראשון. על מנת להיות צרכנים נבונים, שימי לב למספר נקודות:

    מילת המפתח: סבלנות. למעט רכישה של מוצרים הכרחיים כגון סל קל וביגוד ראשוני, אין צורך לפקוד את חנויות מוצרי תינוקות בע"מ, ולרכוש מוצרים וגדג'טים למיניהם. לא אחת קורה שהורים גילו שלא היה להם נוח לחתל על שידת ההחתלה היוקרתית שהם קנו או שהם נהנים מהמנשא היקר שרכשו. התאזרי בסבלנות, ואז תגלי לאחר הלידה מהם הצרכים האמיתיים שלכם, כך לא תכנסו להוצאות מיותרות.

    יד שניה זו לא מילה גסה: חכי לפרסומים של יד שניה. באתרים של מוצרי יד שניה (כמו יד 2 או win win) תוכלו למצוא מוצרים במצב מצוין ובמחיר נמוך בהרבה. לא יכולה בלי וואטסאפ? נצלי אותו לטובתך . במקרים רבים שכנים, חברים ומכרים יכולים להעביר אליכם ציוד שרכשו ואין להם צורך בו – לכי על זה, מניסיון שלי, חוסך המון!

    סקר שוק! אל תתפתי לרכוש מוצרים בחנות הראשונה שקופצת לך לעין, קחי את הזמן שלך, ובדקי באינטרנט ו/או בחנויות השונות לפני שתוציאו אלפי שקלים על עגלות וכיו"ב.

    גמ"ח זה לא רק למועטי יכולת. בשלושת החודשים הראשונים מומלץ להשתמש בעריסה לתינוק – היא מתאימה יותר לגודלו הקטנטן, מה שתופס פחות מקום, מומלץ במיוחד למשפחה שהתרחבה עריסה כזו ניתן לשאול בחינם מסניפי יד שרה או כל ארגון אחר.

    ממליצה לך להתחיל כך, ורק בהמשך לקנות מיטת תינוק.

    לא יכולה בלי לחגוג את המאורע המרגש? זכרי כי כמו כל אירוע, אפשר להוזיל עלויות. לא חייבים לבחור באולם היקר ביותר או בקייטרינג האיכותי ביותר. שימי לב שאתם לא נכנסים להוצאות מיותרות בשל אירוע משפחתי שכזה, גם אם הסביבה לוחצת עלייך. דווקא בתקופה זו רצוי לחסוך לטובת הוצאות הטיפול בתינוק. ביננו, למי יש כוח אחרי לידה (תשאלי אימהות ותיקות.). הערכו מראש כבר במהלך ההריון לאירוע הצפוי.

    ילדת? עכשיו המבחן הכלכלי האמיתי-קניות, קניות ועוד קניות.

    ההוצאות השוטפות לאחר הלידה: טיפול בתינוק חדש במשפחה, או ראשון , מתווסף לטבלת ההוצאות השוטפות של המשפחה לאחר הלידה. הבייבי שלך דורש: חיתולים, תחליפי חלב (במידה והאם לא מניקה או מניקה באופן חלקי) והוצאות שונות כגון מוצצים, בקבוקים, סבון לתינוק, חומרי רפואה (מדחום, טיפות ויטמינים וכיו"ב). סעיף זה משתנה מחודש לחודש וממשפחה למשפחה אך בכל זאת נתייחס לשלושה סעיפים מרכזיים:

    חיתולים: חולת מבצעים? עקבי אחריהם! ההבדל יכול להיות דרמטי בהוצאה הכוללת. שימי לב שמספר החיתולים בכל אריזה משתנה מחברה לחברה, ולכן כדאי להשוות כמה ייעלה לכם חיתול בודד. עלות חיתול תנוע סביב ₪ 8 ליחידה. ככל שמידות החיתול גדולות יותר כך העלות לחיתול בודד גדולה יותר. וודאי שהחיתול מתאים ונוח לתינוק גם במידה וגם במגע לעור -חיתולים זולים "עושים את העבודה" עבור התינוק שלכם, לא צריך לרכוש מותג יקר.

    תמ"לים (תחליפי מזון לתינוקות:) גודל האריזה לא אחיד בין החברות, ולכן גם כאן כדאי להשוות לפי חישוב של גרמים. מבצעים כבר דיברנו? חשוב! לתמ"לים יש פג תפוגה, אל תתפתי לקנות אריזות גדולות, אם אין צורך.

    נגמרה החופשה? חוזרים לעבודה. באם החלטת להאריך את חופשת הילדה, ובין אם לאו, שיקול כלכלי נוסף הינו הוצאות טיפול בילד. תשלום עבור מעונות או עבור מטפלת הינו סעיף הוצאה חודשי גבוה מאוד. הסכום עבור מעונות ומשפחתונים, המפוקחים ע"י משרד הכלכלה, זול יותר, בפרט אם את זכאית להשתתפות של המדינה, אך הוא עשוי להגיע ל אלפי שקלים עבור מטפלת פרטית.

    בחני אפשרויות טיפול במקום מגוריכם. את רוצה את הטוב ביותר עבור התינוק, טיפול איכותי וקשוב ביותר, אך חשוב לזכור שישנם שיקולים נוספים לבחירת מסגרת, וכן שגם מסגרות בהם יש מספר ילדים הטיפול בכל ילד הוא איכותי, והכל בהתאם לאיכות הדמות הטיפולית.

    חושבים על העתיד לילד – חוסכים

    רצוי, ואף כדאי להפריש סכום חודשי כחסכון עבור כל ילד שנולד. אפשר לחסוך את קצבת הילדים החודשית מביטוח לאומי,. כיום המוסד מפריש ,בנוסף, סכום לטובת חיסכון עד גיל 18בחרו את המסלול הטוב ביותר שיניב לכם את התשואה הטובה ביותר. בכל מקרה – הפרישו סכום שתוכלו לעמוד בו. הרבה פעמים אנשים מעדיפים מתנה כספית. השתמשו בו להפקדה ראשונית, ולאחר מכן הוסיפו לו גם סכום חודשי.

    חיסכון זה חשוב ביותר כיוון שהוא מנוף לעתיד (ממליצה לך בחום רב לא לגעת בו בשום אופן,) כשהרך הנולד יגיע לבגרות ואף לחתונתו – "לפתע" ינחת עליו סכום לא מבוטל שיכול לסייע באופן ניכר.

    שונא מתנות יחיה, אבל….

    בדקי האם באמת יש צורך במתנה שקיבלתם. אולי עדיף להחליף את המתנה למוצר אותו אתם צריכים ואינכם יכולים אחרת לרכוש. במקרים רבים תקבלו במתנה בגד שמתאים רק לשלושת החודשים הראשונים, ואם כבר המדף קורס מבגדים במידה הזו, דווקא כדאי להחליף למידות גדולות יותר, כך שלא תצטרכו לרכוש בעתיד (עם זאת, שימו לב לחילופי העונות ועשו את ההתאמות הנדרשות.)

    כסף, כסף, כסף

    לאחר לידת תינוק, ההורים זכאים למספר מענקים ותשלומים, וכן לזכויות שונות הקשורות בתעסוקת האם והאב. נציין להלן את המרכזיים שבהם:

    מענק לידה: כל אישה זכאית למענק לידה. לא מדובר בסכום רציני (ביננו, אולי רק לחבילת טיטולים הראשונה), ובכ"ז מדובר בתשלום המוענק ליולדת על ידי הביטוח הלאומי, וניתן לכלל הנשים, גם אם אינן עובדות. הזכאות למענק לידה היא ליולדת שילדה בבית חולים או אושפזה בבית החולים מיד לאחר הלידה.

    והכסף האמיתי באמת-דמי הלידה: קחי ממני טיפ מניסיוני האישי, אל, אבל אל תבזבזי את דמי הלידה. יש לנו נטייה לחשוב שאם קיבלנו סכום כסף, אז למה לא לנצל זאת? למה לא ליהנות כאן ועכשיו? משפט חכם ששמעתי אותו פעם:" שקל לבן ליום שחור". תשמרי את הכסף לכל מיני מטרות כמו: ביגוד למשפחה, חגים, הוצאות רכב. סמכי עליי, זהו הטיפ החזק ביותר שאני יכולה לתת לך. הדבר הזה הציל אותי לא פעם אחת.

    ולסיום סיומת:

    רוצה בכל זאת להאריך את חופשת הלידה, לבלות עם הבייבי המדהים שכה חיכית לו, אך בכל זאת להרוויח? דמי הלידה הינם עבור 15 השבועות הראשונים ללידה, ידוע לך, נכון? תצרי לך הכנסות פאסיביות כבר במהלך ההריון. גששי באינטרנט מה נכון חוקית לגביי הכנסות במהלך החופשה, בתשלום או לא. אם אין כל בעיה חוקית, את תוכלי להמשיך להכניס כסף, ולהעביר עוד זמן איכות עם תינוקך ללא דאגות.

    יש לך 9 חודשים להתכונן לרגע הגדול, עשי זאת בחוכמה. יחד עם זאת, זכרי, כסף הוא רק אמצעי, לא מטרה! אז שיהיה רק במזל!

    רויטל מרקוספלד, מאמנת ויועצת לכלכלת משפחה
    לאימון כלכלי אישי, סדנאות באיזור מגוריכן:
    054-4562647
    [email protected]

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.