• חמישה מי יודע?

    הגדלה

    הקורונה הגיע וחג הפסח קרב ובא: חמשת החוקים וההרגלים לבית מסודר משלך! • לכתבה

     

    דבורה לאה אמירמי לא חולמת על בית מסודר מאורגן, כזה שביום ראשון קמים לבית נקי כאילו לא הייתה אתמול שבת, בלי ערמות בכיור, בלי צעצועים בכל פינה, בלי ערמות כביסה בכל הבית ושולחן נקי ללא רבב.

    נשמע חלום? בואי נתחיל להכניס כמה הרגלים לשינוי קטן ומהותי לרווחתם של כל בני המשפחה.

    במהלך סדנאות שהעברתי בנושא סדר וארגון הבית שמעתי מהמשתתפות מה הקשיים שאיתם הן מתמודדות כשהן צריכות לטפל בילדים, לצאת לעבודה, לדאוג לצרכים היומיומיים ולנהל משק בית.

     

    פסח כבר ממש כאן ולכבודו אספתי לכן חמישה הרגלים קלים שיעזרו לכן לשמור על הסדר בבית:

     

    1. מקומות ייעודיים לכל חפץ בבית

    ההרגל הראשון שעליו אני ממליצה הוא להקנות בבית מקום קבוע לכל חפץ!

    מקום קבוע למטאטא ולמגב, לחומרי ניקוי, לכלי כתיבה, לחומרי יצירה ולספרי הילדים.

    מה כל כך מהותי בכך שיש מקום קבוע לכל חפץ? כשאת מסדרת את הבית או דואגת שמישהו אחר יסדר, כולם יודעים היכן המקום של כל חפץ וחפץ וכך כל דבר חוזר למקומו.

    אולי לחלקכן זה נשמע ברור מאליו, אבל חפץ שאין לו מקום נוטה להתפזר!

    ומה לגבי הילדים? חשוב להראות להם פעם אחר פעם היכן המיקום של כל חפץ בבית, שוב ושוב, עם הרבה סבלנות עד שהם ילמדו ויכירו את המיקומים הקבועים ויוכלו להחזיר למקום את חפציהם.

     

    2. מקומות תלייה ואחסון 

    ההרגל השני שיעזור לכן לשמור על סדר בבית הוא ליצור מקומות אחסון ותלייה.

    לתלות בכל חדר מתלים: מתלים למגבות, מתלים לכובע, לחליפה, למעילים, למטריות. כשיש בבית מתלים לא תאמינו כמה 'בלאגן' ירד מהכיסאות, מהשולחן ומכל פינה שעליה התרגלתם לזרוק בגדים, תיקים ומעילים.

    נרגיל את עצמנו ובני הבית לתלות מיד על המתלה תיק, מעיל, כובע או מטרייה.

    כדאי לרכוש לילדים מתלים צבעוניים, לתלותם בגובה שלהם ולהרגיל אותם לתלות את חפציהם מיד כשהם נכנסים הביתה.

    דאגו למתלים יפים ודקורטיביים. ניתן לרכוש בחנויות או ליצור בעצמכם.

    אפשר גם לתלות מתלה מאחורי דלת או ארון – כך שלא יהיה 'בפרונט', ולהקפיד לפנות משם מידי שבוע/עונה מה שכבר לא בשימוש.

    אחסון – מצאו בבית מקומות אסטרטגיים לאחסון.

    מתחת למיטה, הדום נפתח בסלון, 'בוידעם'… במקומות האחסון נאחסן כל מה שאנו לא משתמשים בו ביום-יום. בזמן הקיץ נאחסן מעילים ובגדי חורף ובחורף נאחסן בגדי קיץ.

    נסו לחשוב מחוץ לקופסה ונצלו כל פינה לאחסון. בפסח מתחלפת העונה וכולנו מחליפים את בגדינו לבגדי אביב וקיץ. זו הזדמנות לאחסן בצורה מסודרת את בגדי החורף של כל בני המשפחה במקומות שלא נמצאים לנו מול העיניים.

    מה שייוותר לכן על המדפים ובמגירות אלו הבגדים והחפצים בהם תשתמשו בתקופה הקרובה וכך ישמר לכן הסדר מבלי שתצטרכו בכל חיפוש של בגד להזיז סדרת בגדים לא אקטואליים עד למציאת הבגד המבוקש.

     

    3. אחסון בסלסילות וקופסאות

    אחד הדברים הכי נוחים שעושים לנו סדר אמתי לטווח הארוך הן הקופסאות והסלסילות.

    כדאי לרכוש סלסילות קש או קופסאות אחסון (יש ב"איקאה", ב"פוקס הום" ובסטוקים) בגדלים שונים לפי הצורך ולהניח בתוך הארונות, על המדפים ובתוך המגירות. פזרו סלסילות ברחבי הבית ומלאו אותן לפי צרכי החדר.

    סדרו במגירה קופסאות מרובעות למגבות, לתכשיטים, לחיתולי הטטרה והטיטולים, למטפחות, ללבנים ולגרביים – כל קטגוריה בקופסה משלה. בארונות הבגדים – קופסאות עם מדבקות בהן נכתוב מה מכילה כל קופסה.

    מקמו קופסאות בארונות המטבח ואף במקרר. סדרו את התבלינים, השימורים ודברי האפייה בקופסה פתוחה, רשמו על כל דבר מלמעלה מה תכולתו.

    סדרו את מגירת התרופות: מלאו את המגירה בקופסאות מלבניות או מרובעות וסדרו בפנים לפי – תרופות, משחות, עזרה ראשונה, ויטמינים וכדומה.

    קופסת יום הולדת: לכל החפצים הקשורים בימי הולדת משפחתיים: בלונים, סרטים ועוד.

    לא לשכוח קופסא של  "פיצ'יפקעס" בה נכניס כל מה שאין לו אצלנו מקום ברור כמו: קופסאות של גפרורים, גומיות, סוגרנים, נרות ועוד.

    גם באמבטיה כדאי לשים קופסה או צנצנת לצמר גפן, מקלות אוזניים – להכניס למגירה או להניח בצד ליופי.

    אם מדובר בארונות או מדפים פתוחים כדאי לבחור בסלסילות דקורטיביות ולא בכאלה מפלסטיק. לא תאמינו כמה סדר יכניסו לכן קופסאות אלו לבית ולחיים.

    ומה לגבי הילדים? לכל אחד יש סלסילה משלו בה הוא יכול לצבור את כל חפציו ואוספיו. אחת לשבוע שופכים את כל תכולת הסלסילה על הרצפה וממיינים – מה לשמירה ומה לזריקה. ההרגל הזה יעזור לילדים לשלוט על כמות החפצים שלהם ולקחת אחריות על הסדר והארגון של חדרם.

     

    4. חוק 8 הדקות

    סוף היום, את אחרי יום עמוס בעבודה, עם הילדים. ממש לא מתחשק לך להתחיל לסדר את הבית שנראה לך הפוך במיוחד. במקום זה היית רוצה לשבת עם כוס תה ואיזה שוקולד ממשלוחי המנות הרבים ולקרוא איזו כתבה מעניינת. אבל הבית מבולגן, ומחר? עוד יום.

    השתמשי בחוק 8 הדקות. את חייבת לסדר תוך 8 דקות! שימי לך טיימר או אפילו הביטי בשעון וספרי 8 דקות קדימה. זהו. עכשיו, התחילי לסדר. לא תאמיני כמה מספיקים ב-8 דקות עם טיימר! הסתיימו 8 הדקות. זהו, הפסיקי, מה שהספקת, הספקת. אני בטוחה שכמות ה'בלאגן' ירדה באופן משמעותי…

     

    5. חוק 15 החפצים

    עוד חוק שממש עוזר כשעייפים, הבית מבולגן ויש מלא חפצים סביב – כשנראה לך שלעולם לא תצליחי לסדר את הכל…

    הכריזי על מבצע! כל אחד אוסף רק 15 חפצים, אם יש כשישה ילדים ועוד אמא יהיו לכם מאה וחמישה חפצים פחות לאסוף, זה משמעותי ביותר.

    כמובן שאם תקפידו על הרגל מספר אחד בו לכל חפץ יש מקום בבית, זה ייקח מעט מאוד זמן כי כל חפץ יוחזר למקומו.

    אפשר לגוון לפעמים ולשחק משחק עם הילדים: כל אחד מרים כמות חפצים לפי הגיל שלו. ואפשר לעשות שני 'סשנים' כאלה – זה משחק, זה כיף, זה תחרותי והילדים ייהנו ממש.

    מקווה שעזרתי לך, ואם את מרגישה שיש לך קושי בסדר וארגון הבית או שאת רוצה לשדרג את ניראות הבית מבחינה ארגונית את מוזמנת ליצור קשר ואשמח לחלוק איתך את הכלים שעוזרים לי לנהל את משק הבית בצורה טובה, נכונה ואפילו שמחה.

     

    [email protected]

    ושיהיה לכולנו פסח כשר והכי חשוב שמח!

    דבורה לאה אמיר, סדנאות והרצאות סדר וארגון, ייעוץ אישי לניהול משק הבית "מבית מבולגן לבית מסודר".

     

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.