• הסבתא שמגדלת דור רביעי בשליחות

    הגדלה

    הרבנית לאה אבלסקי, שלוחת חב"ד המבוגרת ביותר באירופה, נשארה במקום גם אחרי פטירת בעלה. "השליחות כאן היא המוטו המרכזי של חיי" • לקטע המלא

    כינוס השלוחים העולמי של חב"ד התקיים השנה בגלל המגבלות סביב מגפת קורונה, לראשונה מאז החל בשנת 1987, באמצעות הזום.

    כיום יש לחב"ד כ-5,300 שליחים ב- 105 מדינות. בישראל 991 שלוחים ב- 475 סניפים.

    עדות למפעל השליחות האדיר של חב"ד שיסד הרבי מליובאוויטש, ניתן לראות גם במקרים בהם למרבה הצער נפטרים השלוחים ונשותיהם נותרות להתגורר במקום השליחות, במטרה להפיץ את האור היהדות לכל סביבתם.

    כזו היא למשל הרבנית לאה אבלסקי, שלוחת חב"ד המבוגרת ביותר באירופה (89). הרבנית עברה עם בעלה הרב זלמן להתגורר במולדובה לפני קרוב ל-30 שנה, מעט לאחר נפילת מסך הברזל. לפי בקשתו של הרבי מליובאוויטש הם היגרו למדינה אחרי שחצו את גיל 60 והפכו לזוג השלוחים-רבנים הראשון שעבר להתגורר בדרך קבע במדינות חבר העמים.

    הרב זלמן כיהן כרבה של המדינה כחצי יובל ונפטר לפני 6 שנים, אבל הרבנית לא נטשה את המקום ונשארה בו. "היה ברור שאני לא נוטשת את הספינה. השליחות כאן היא המוטו המרכזי של חיי. שליחות לא נוטשים, זו משימה לכל החיים. יש במולדובה יהודים רבים שחזרו ליהדותם בגלל הפעילות של בעלי ואני לא יכולה לעזוב אותם. אני המשענת שלהם והם המשענת שלי. הם מתמודדים פה עם שלל בעיות – פרנסה, התבוללות, חינוך ועוד, וברור שאהיה לצידם ככל שאוכל ואתן להם את כל הכלים להתמודד עם הדילמות והאתגרים שנמצאים בפניהם".

    כדי להקל על פעילותה של הרבנית, בנה יוסף יצחק מנצרת עילית ממלא את מקום את אביו כרב המדינה ושלוש מנכדותיה שהתחתנו הגיעו למקום עם בני זוגן. באופן מפתיע, וכאילו כדי להראות שנושא השליחות מצריך הקרבה ומסירות גם בגיל צעיר, שלוש הנכדות, חיה מושקא אקסלרוד, חיה זלמנוב, ולאה גוצל ילדו בשנה האחרונה והן מגדלות במולדובה המנותקת את התינוקות, הרחק מאמותיהן ומבני משפחתן.

    "זו מסירות והקרבה, אבל למדנו מסבתא שלנו שעבור טובה של יהודי שני, הן בגשמיות והן ברוחניות, אנחנו צריכים להקריב מהנוחות שלנו. אין ספק שהסבתא היא מקור ההשראה הטוב ביותר הן עבורנו והן עבור כלל היהודים במולדובה שאוהבים ומוקירים אותה מאוד", מעידה נכדתה חיה זלמנוב.

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.