• סדר פסח לפליטות מאוקראינה • אור חיה

    10 | הצג גלריה

    השנה בחג הפסח לנוכח המצב הביטחוני אור חיה אירח כ- 45 פליטות מאוקראינה על שולחן הסדר בשיתוף פעולה עם כולל חב"ד. המיזם הייחודי העניק לפליטות סיוע מקיף ומעטפת הכוללת : אש"ל מלא, שוברים לרכישת ביגוד, שיעורי הכנה לחג הפסח ותוכניות הווי חברתי מסביב לשעון במהלך החג • לכתבה המלאה

    מיזם ייחודי 

    השנה בחג הפסח לנוכח המצב הביטחוני אור חיה אירח כ- 45 פליטות מאוקראינה על שולחן הסדר בשיתוף פעולה עם כולל חב"ד. המיזם הייחודי העניק לפליטות סיוע מקיף ומעטפת הכוללת : אש"ל מלא, שוברים לרכישת ביגוד, שיעורי הכנה לחג הפסח ותוכניות הווי חברתי מסביב לשעון במהלך החג. הרב יהודה גולן:" אנו גאים להיות האור והבית של הפליטות מאוקראינה בירושלים". מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות.

    עוד בימים בהם דובר על החשש כי רוסיה תפלוש לאוקראינה ,טרם התפרצות המלחמה נערכו באור חיה לקליטתן של עשרות נערות מאוקראינה בשיתוף פעולה עם כולל חב"ד ועיריית ירושלים- רשות הקליטה ומנהל קהילה. כשהפליטות נחתו בישראל  ניתן לומר כי התשתית הייתה מוכנה והנערות שוכנו בפנימייה המפוארת של "אור חיה" במחלקה לדוברות רוסית. בצעד ראשון לקחה אותן אם הבית לסבב קניות על מנת לרכוש עבורן פריטים בסיסים. השלב הבא היה שילובן במסגרות חינוכיות. הבנות הצעירות מתחת לגיל 18 שולבו בתיכון "בית חנה" ירושלים והבוגרות יותר נקלטו במסגרת היום של התוכנית הקיימת לדוברות רוסית ובאולפנים. לרשות הפליטות עומדות מדריכות ופסיכולוגית שנמצאות שם במיוחד בשבילן כדי לעזור להן להתאקלם ולעבד את החוויה הטראומטית שעברו.

    העולם שלנו הוא כפר גלובלי. בעידן המודרני האדם הממוצע יכול להיות בכל נקודה שיבחר בכדור הארץ בכל זמן נתון. עובדה זו העלתה את הסטנדרטים והכתיבה איכות חיים אחרת. אך מה קורה שברגע אחד הקרקע נשמטת מתחת לרגלים והשמים נסגרים הרמטית. האם משהו התכונן למצב שבו הכספומט כבר לא יוציא יותר מזומנים , הסופר השכונתי יסגור את שעריו פשוט כי הוא ריק ואיך לומר, אפילו הבית כבר אינו בטוח יותר ואין מנוס מ ל ב ר ו ח  ולהשאיר חיים שלמים מאחור.

    "השעה ארבע לפנות בוקר, פיצוץ עז מחריד את בניין  המגורים שבקייב. לאה וחברותיה רצות למקלט שם הן נופלות לזרועותיה של השליחה הגב' ויצקה. האנדרלמוסיה במקלט הקטן גדולה מאוד , האנשים מנסים לדלות מידע על המתרחש , המלחמה שנכפתה על אזרחי אוקראינה תפסה אותם לא מוכנים.  "בום" נוסף מרעיד את הבניין, המקלט מזדעזע , הקירות רועדים והחשמל נופל. עד שמתגבשת תוכנית מילוט לצאת מהמדינה עוברים על הקבוצה עוד כמה ימים במקלט בתת תנאים כאשר ביום האחרון נשאר בקבוק מים ועוגה שאמורים להספיק לכולם,  הילדים מקבלים עדיפות בחלוקת המזון . כאשר השלוחים משיגים אישור מיוחד לעבור את הגבול , הקבוצה עולה לאוטובוס פרטי , הם אומרים בכוונה את תפילת הדרך. המסע הארוך מלווה בביקורות אינסופיות, מראות קשים של טנקים רוסים מבעד לאש ותימרות עשן וקול של סירנות שמיללות ללא הפוגה. בנקודת מעבר הגבול החיילים מאפשרים לאוטובוס שלהם לעבור ולנסוע, היו אוטובוסים נוספים שניסו לקפוץ על ההזדמנות ולצאת אף הם אך מטח של יריות ואש חיה נורה עליהם מטווח קצר אשר הוביל להרוגים ופצועים. בחסדי שמים הקבוצה עלתה על מטוס ברומניה ומשם הם נחתו בישראל. לאה עלתה בגפה ללא ציוד או כסף , משפחתה נותרה שם. ובאופן טבעי היא נקלטה בזרועות פתוחות במחלקת דוברות רוסית ב"אור חיה" שדאגה לספק את כל הדרוש ובכבוד.

    השנה , כשמציאות אחרת מכתיבה את הכללים ב"אור חיה" התארגנו בהתאם ברמה הלוגיסטית וברמה המערכתית. נוסף לכך הוכשר מטבח מפואר לפסח. בסבסוד כולל חב"ד חולקו שוברי קניה כדי לאפשר לנערות להתחדש בבגד חגיגי לכבוד החג. "הצוות החינוכי כולו חדור מטרה לתת לבנות כמה שיותר תחושה של בית ושייכות" כך מסכמת אם הבית.

     



















     

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.