• מסיכת צלילה לים הנקיונות של פסח

    הגדלה

    ימים עמוסים. כולם רוצים לעזור אבל לא תמיד כמו שאת רוצה ומייחלת > כך תוכלי לתכנן נכון את הנקיונות וההכנות לפסח, למנוע אי נעימויות ולנתב את הארגון לכיוון חיובי וחווייתי עבור משפחתך > טיפים שווים לכל אמא. רחל טרעגער, עטרת חיה. לקריאה

    עוד לפני שנתחיל בהכנות עצמן ועוד לפני שנתחיל לתכנן אותן, נערוך ביננו לבין עצמנו בירור קצר על נתוני המערכת המשפחתית בכלל ועל נתוניו האישיים של כל אחד ואחת השייכים למערכת המשפחתית. נהיה אמיתיים עם עצמנו, והכי חשוב – מציאותיים: מה המצב העכשווי של המערכת המשפחתית שלי? המצב הכלכלי (האם מתאפשר לנו כרגע להביא עוזרת, בייביסיטר. האם מתאפשר לנו לקנות דברים לבית או לעשות שינויים/שיפוצים בבית לפני פסח וכו'), המצב של כל אחד בעבודה שלו, בלימודים, כמה כל אחד יכול להיות פנוי כדי לעזור בהכנות לפסח. מה קורה מבחינה בריאותית אצל כל אחד (למשל: אמא לפני/אחרי לידה), מבחינת מצב רוח/מצב נפשי (מה מטריד כל אחד כרגע). מה קורה מבחינה משפחתית (נמצאים סמוך לבר־מצווה, או לקראת חתונה, לחילופין – נדרש לתת תשומת לב ועזרה לסבא וסבתא וכו').

    בכל מערכת משפחתית ניתן להחליט מראש מה מסדרים קודם ומה אפשר "למכור לגוי", בהתאם למודעות של נתוני המצב הנוכחי של משפחתנו. באותה מידה ניתן להחליט במה אפשר לחלק סמכויות ותפקידים ובמה נדרש ממני להיות האחראית בפועל.

    חשוב לקחת בחשבון מראש שבכל בית צריך בו זמנית לנקות לפסח ולהמשיך לתפקד כמו בכל יום מימות השנה: להכין אוכל, לטפל בילדים, לכבס בגדים, לערוך קניות, להכין שבת וכו'….

    לקחת בחשבון שמשום מה התקופה שלפני הפסח הינה תקופה של הרצאות, אירועים קהילתיים (י"א ניסן, "פסטי") ומשפחתיים…

    להפעיל מוזיקה רגועה ברקע במהלך הניקיונות עדיף על מוזיקה מקפיצה וממריצה כי היא עוזרת להשפיע על עבודה יותר יסודית ונעימה. חוץ מזמני הפסקות לשיחרור מהעבודות  כגון ריקוד/התעמלות/שירה יחד.

    לקחת בחשבון, במידת האפשר, מה מתאים לכל אחד/ת לעשות או לא לעשות ולערוך חלוקת תפקידים ברורה (לדוגמה: לאחד מתאימה עזרה המתבצעת בישיבה. כמו, למיין ניירת או משחקים, לנקות כלי כסף. לשני מתאים יותר לעזור בפעולות הנעשות עם מים. כמו, לשטוף כלים/כסאות פלסטיק/את המכונית, לשלישי צורך לצאת מהבית, נשלח אותו למשימות שגם הן נחשבות לעזרה גדולה…)

    ילדים למשל יאהבו לנקות דברים במים ובסוף לשחק במים – כשמתאים. כמו: לשטוף משחקי ילדים בתוך האמבטיה, לשטוף חפצים בחצר…

    להסביר לילד/לבעל/לעוזרת מה הציפיות שלי מהמשימה שביקשתי מהם. להראות או לפרט איך, מה ובאיזה אופן לנקות או לסדר.

    להתייחס ליכולות השומע בקליטת ההסברים: הגיל, יכולת הריכוז, האופי… רצוי להדגים! כשאמא מבקשת מילד 'לסדר חדר' זהו מושג אישי וכללי מדי. כדאי לפחות פעם אחת להעמיד את הילד להסתכל איך אני, האמא, עושה זאת. לומר בפרטי פרטים מה כוונת המילים 'לסדר את החדר'! כך לכל סוג של עזרה שאבקש מהילד. לבעל ולעוזרת מספיק לפרט בדיבור, אבל חשוב לפרט ולהסביר.

    לדעת מראש שילדים לא מסוגלים בדרך כלל לעזור במשך זמן רב ברצף. אפשר מראש לקבוע איתם שיעזרו X זמן וישחקו/יתעסקו במה שאוהבים (לפי שיקול דעת ההורים) X פלוס 30 דקות. אפשר לקבוע מראש שעושים כך 3 או 4 פעמים ביום.

    לעשות הפסקות יזומות שבהן מתעמלים יחד, עם שירי רקע וכלי ניקיון (כמו סמרטוט) שיהפכו לאביזרים נלווים להתעמלות.

    להכין מצלמה לתיעוד רגעים מעניינים במהלך ההכנות לפסח (לדוגמא הסיפור האמיתי הבא ששמעתי מאישה: הילד שלה הגיע הביתה עם קניות של כמה תבניות ביצים וכשפתחו לו את הדלת כל התבניות נפלו ורוב הביצים נשברו. אמו היקרה החליפה את הגערה והאכזבה במילים "תביאו את המצלמה". דוגמאות נוספות: כשמוצאים בגדים קרועים וישנים, די מצחיקים, לובשים אותם ומצטלמים. מצלמים ילדים שנכנסים לנקות מתחת לארונות ורואים רק את הרגליים שלהם בחוץ ועוד). כדאי למנות ילד האחראי על הצילומים.

    לנצל את ה"מציאות" מהניקיונות: לקנות אביזרים (עיניים, שערות מתולתלות, אף אדום…) מגרביים ישנים ניתן להכין בובות לתיאטרון בובות.

    לעשות החלפות תפקידים מתואמות – הילדים עוזרים במשך זמן מה וההורה מכין בזמן הזה מאכל מיוחד שהם בוחרים. או שכולם מתגייסים יחד למשימה עד שעה מסוימת ואחר כך יוצאים לאכול, לטייל או לקניות.

    לאפשר לעוזרים להנות ממה שהם מסדרים במהלך הארגון והניקיון, לדוגמה: להנות מתמונות ישנות, לצחוק וללבוש בגדים שכבר קטנים או שמצחיקים אותנו, לעשות מעגל של כל הנעליים שניקו ולהצטלם בתוכו…

    ליזום שינוי בתוך הבית כרענון או כתוספת חיות באווירה, כגון: החלפת חדרים בין בני הבית, תזוזת מיקום הרהיטים, סדר חדש של תוכן הארונות… תליית תמונות חדשות, צביעת קירות….

    לקנות בהפתעה מתנה לילד/ה (כזו שיודעים בוודאות שתשמח אותו מאוד). מתנה העונה על כמה צרכים בו זמנית – מתאימה כקנייה לכבוד פסח וכצ'ופר על העזרה. לדוגמה: סט סדינים/שמיכת קיץ, שידה קטנה או אביזר לטיולים (תיק, מכשיר ל"על האש", מימיות, קופסה…../קישוט לחדר/תכשיט/אביזרי מחשוב וכדומה.

    לצ'פר כל אחד שעוזר. הצ'ופר יהיה בהתאם לאופיו, לתחביביו ולתחום עיסוקיו של הילד: הצ'ופר יכול להיות בכסף, ביציאה לסידורים (רק הוא ואחד ההורים), ובאותה הזדמנות אפשר לקנות לו משהו, או לשבת לאכול ולשוחח עימו.

    הכנות נעימות!

     

    רחל טרעגער מנחה בהורות ובזוגיות

    [email protected]   054–6761301

    אם ברצונך להשתתף בוובינר, קבוצת וואטסאפ, קורסים/סדנאות – שלחי לנו שם, מס' סלולרי וכתובת אימייל.

     

     

    באדיבות מגזין עטרת חיה

    תגיות: , ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.