• בבטן האדמה, במלאת שנתיים למלחמה: מקווה טהרה נחנך בקייב

    10 | הצג גלריה

    כמעט שנתיים אחרי תחילת המלחמה נחנך אמש "בגדה השמאלית" של קייב בירת אוקראינה מקווה טהרה מהודר שבנייתו נמשכה ארבע שנים • "הקורונה והמלחמה עיכבו את הבניה אבל היה ברור לי שהוא ייפתח", אומרת שליחת חב"ד לקייב, דבורה לאה לבנהרץ • לכתבה המלאה ותיעוד

    באוקראינה יציינו בשבת הבאה שנתיים לפרוץ המלחמה ובקהילה היהודית בבירה ציינו השבוע ניצחון קטן שמסמל את המשך החיים היהודים במדינה הנלחמת על חייה. מקווה טהרה חדש ומפואר נחנך השבוע בצפון קייב, באזור שמכונה "הגדה השמאלית", בשטח הקמפוס היהודי הגדול שבו נמצאים – במרחק מה – גם בית הכנסת ובית הספר היהודי "שמחה" בבירה האוקראינית.

    בשל היותו ממוקם במרתף, מדובר למעשה במקווה ממוגן יחסית ולדברי שליחת חב"ד הרבנית דבורה לאה לבנהרץ "כיוון שקייב עדיין מופגזת וקיים חשש בכל יציאה מהבית, עובדה זו תסייע בשמירת הטהרה. גם היותו של המקווה באזור שבו יש יהודיות רבות שלא יצטרכו מעתה לנדוד לקצה השני של העיר תועיל להן להרגיש בטוחות יותר".

    לדברי נטליה ברקוביץ', יהודיה תושבת העיר, "קייב היא עיר גדולה מאוד ובגדה השמאלית בה מתגוררים מאות אלפי תושבים, לא פעל עד כה מקווה טהרה, מה שהעלה את ההכרח בו. עד היום של נשים יהודיות רבות המתגוררות באזור ושומרות על מצוות טהרת המשפחה היו נוסעות משך שעה ארוכה למרכז העיר הפקוק, ובשבתות וחגים לא היתה אפשרות להגיע למקווה. חנוכת המקווה החדשה תביא קהל גדול של נשים שנמנעו עד היום ללכת למקווה בשל המאמץ והמרחק, לעשות זאת בצורה נגישה".

    המקווה החדשה, המרהיבה ביופיה החלה להיות מוקמת לפני 4 שנים, תוך שבאמצע היא מושבתת בשל הקורונה והמלחמה שהביאו עימן גם מצוקה כלכלית גדולה. "לפני שיצאנו לדרך עשינו קמפיין גיוס המונים. גם יהודים מקומיים שאספו פרוטה לפרוטה ויהודים טובים מכל העולם עזרו לנו ואז החלה הקורונה שעיכבה את זה קצת. עד שלמדנו לחיות עם הקורונה פרצה במקביל המלחמה ושוב מצאנו עצמנו מול שוקת שבורה. מעבר למצוקה הכלכלית מצאנו את עצמנו גם ללא ידיים עובדות: ציירת מקומית שהיתה אמורה לעטר את התקרה מעל בור הטבילה ברחה לשווייץ, ובעלי עבודה נוספים נוספים נמלטו גם הם או גויסו. כשפרצה המלחמה היינו ממש לקראת שלבי סיום וכבר תכננו את אירוע הפתיחה, אך ברגע אחד הכל נעצר".

    עוד לדבריה "היו רגעים קשים של כמעט שבירה וגם אנחנו נאלצנו לעזוב לזמן קצר את העיר כאשר הרוסים כבר התקרבו לאיזור שלנו, אבל מה שהחזיק אותנו כל הזמן היה המקווה. אמרנו לעצמנו שלא יתכן שהשקענו מאמץ כה רב ובסוף המקווה הזה יהיה ללא שימוש. ידענו שנזכה לחזור ולו בזכותו ולסיים את בנייתו, כדי להמשיך לפעול בעיר ולעודד משפחות יהודיות לנהל כאן חיי משפחה לפי היהדות. ואכן אחרי 3 חודשים חזרנו לעיר והמשכנו בבניית המקווה למרות כל האתגרים".

    המקווה נחנך השבוע ברוב פאר והדר ובנוכחות מאות יהודיות שהתעניינו במצוות טהרת המשפחה והתרגשו מחנוכת המקום.

    אלינה טפליצקאיה, מנכ"לית 'פדרציית הקהילות היהודיות' באוקראינה אומרת: "אנו מברכים את הרבנית לבנהרץ ואת בנות קהילתם על חנוכת המקווה החדש. המקווה הזה הוא עדות ברורה להמשך החיים היהודים המפכים באוקראינה למרות המלחמה. אנו נמשיך לתת שירות לכל יהודי, בכל מקום ובכל נושא שיידרש".



















    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.