• לך ולזרעך עד עולם! • נעמה טוכפלד

    הגדלה

    השבוע התקיימו הבחירות לנשיאות בארצות הברית של אמריקה והעולם עצר את נשימתו. פה בישראל עסקו בשאלה הזו ביתר שאת ובייתר עוז עם השלכות אישיות ממש: מי עדיף שיבחר, מי יהיה נשיא טוב יותר ליחסים עם ידידתנו הגדולה האם לנו הם אם לצרינו. בלהט הדברים שכחנו דבר פעוט אחד: לא אמריקה היא זו שנותנת לנו את ההרשאה האם לגור בארץ ישראל, ליישב אותה, לראות בירושלים את בירתה הנצחית ולהצדיק את קיומנו כעם יהודי היושב בארצו. מי כן? • קטנה לשבת

    "וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ, אֵת כָּל-אֶרֶץ כְּנַעַן, לַאֲחֻזַּת, עוֹלָם; וְהָיִיתִי לָהֶם, לֵאלֹהִים".  (פרק יז,פס' ח)

     

     

    השבוע התקיימו הבחירות לנשיאות בארצות הברית של אמריקה והעולם עצר את נשימתו: מי זה יהיה? טראמפ או הילארי? דמוקרטים או רפובליקנים? הסקרים נבאו תחזיות ורודות המציאות הראתה דברים אחרים ובסופו של דבר נבחר מי שאמור להיות הנשיא לנשיא הקרובות , לשמחתם או למורת רוחם של האמריקנים תלוי את מי שואלים.

     

    אלא שפה בישראל עסקו בשאלה הזו ביתר שאת ובייתר עוז עם השלכות אישיות ממש: מי עדיף שיבחר, מי יהיה נשיא טוב יותר ליחסים עם ידידתנו הגדולה האם לנו הם אם לצרינו ואיזו מדיניות משרת כל אחד מהם. בלהט הדברים שכחנו דבר פעוט אחד:

    לא טראמפ ולא הילארי אחראים על בטחוננו וישיבתנו בארץ ישראל. לא מהם מגיעה הגושפנקא ולא את אישורם אנו צריכים.

    אמנם, ארה"ב היא ידידתה הגדולה של ישראל ו "אומה של חסד" כפי שהגדיר במדויק הרבי מליובאוויטש, וידידת אמת. אך בל נתבלבל, לא אמריקה היא זו שנותנת לנו את ההרשאה האם לגור בארץ ישראל, ליישב אותה, לראות בירושלים את בירתה הנצחית ולהצדיק את קיומנו כעם יהודי היושב בארצו.

     

    מי כן?

     

    הצצה לפרשת השבוע נותנת לנו תזכורת מצויינת:

    אברהם אבינו, אב המון גויים, היהודי המאמין הראשון הולך אחר ציווי ה' אל הלא נודע: "לך לך מארצך וממולדך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך.."

    ואברהם בלי לשאול שאלות מיותרות, קם ועושה. על כך הוא מקבל שכר רב והבטחה מהקב"ה שכל חשש מפני טלטולי הדרך, מיעוט הפרנסה או משברים משפחתיים לא יקרו לו אלא להיפך.

    ה' כורת ברית עם אברהם, הלא היא ברית בין הבתרים ושם ניתנת לאברהם ההבטחה הנצחית: לך אתן את הארץ הזו.."

     

    אלא, שאפשר להקשות ולשאול: הלא הברית נכרתה בין הקב"ה לאברהם, איפה אנחנו בתמונה? מי קבע שההבטחה של ה' לאברהם תקפה גם אלינו? אולי מעשיו הטובים של אברהם העניקו לנו חסינות והגנה כעם אך הארץ הלא היא של הקב"ה ברצונו נתן לנו אותה וברצונו ייקח?

     

    אלא שההבטחה היא מדוייקת: לך- ולזרעך עד עולם.

    ועל מנת להסיר ספק אברהם "הכניס" אותנו בתוך הברית שכרת עם ה'.

    אברהם מל עצמו בגיל 90 והותיר חותם בבשרו, לאור הציווי האלוקי- כי יהודי הוא. ברית זו עוברת מדור לדור מאב לבן במשך דורות על גבי דורות כשרשרת שאינה ניתקת ויש פה אלמנט אקטיבי: הנה. גם אנחנו שותפים בברית

    הברית שנכרתה בין אברהם לקב"ה אינה עסקה פרטית, ואינה הבטחה רגעית. אנחנו חלק ממנה וחלק אקטיבי. המעשים שלנו, והם בלבד- לא טראמפ, לא הילרי, לא אונסקו ואפילו לא האו"ם הם אלו שקובעים את זכותנו על הארץ הזו.

    ההבטחה של הקב"ה, והמימוש שלה על ידינו באופן אקטיבי- הם אלה שקובעים.

     

    שבת שלום ומבורך!

     

    (מבוסס על שיחה מאת הרבי מליובאוויטש, מתוך הספר "שלחן שבת", מעובד על-פי לקוטי שיחות כרך כ, עמ' 54 )

     

    לקריאת הפרשה במלואה- פרשת לך לך

     

    מוקדש  לרפואת דורית בת לובה, יובל בן אורלי, יוסף בן יוכבד מרים, אפרת נעמי בת דבורה, אשר בן מזל, איתן טוביה גירשום בן נורית פלורה, משה רז בן דליה חסייה , ולעילוי נשמות אביה הודיה בת נחמיאל, טובה בת זלמה, שלמה בן חסיה, אדל חיה בת רפי, חנה בת סעדה ושלום בן אסתר, שחר בן מירב ,מתיתיהו בן ג'ני, הרב נח ויינברג בן הינדה זצ"ל, יוסף ג'ון בן רוזה, שלומית ביאטריס בת אסתר , נתן בן קלו , קורין דורה חיה בת מיחה, סילביה  בת פאני בת-ציון (ציונה) בת אסתר שולה בת הינדה, סילביה בת תמר , שחר הדר בת אורית, אסתר רינה בת מזל לינדה,  איריס בת לאה יואב בן שפיקה, בת ציון (ציונה) בת אסתר ומלכה בת גולדה

     

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    תגובה אחת

    1. דבורה לאה
      י׳ במרחשוון ה׳תשע״ז (11/11/2016) בשעה 1:30

      יישר כח! משיח נאו

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.