• מפעולות מכון צופיה • כתבה שלישית בסדרה

    17 | הצג גלריה

    "אחותי שמעלי כבר הייתה נשואה ברוך ה', ופתאום קלטתי שאני  הבאה בתור" פותחת רותי את סיפורה "הייתי בשנה א' במכללה. חשתי לא ממש בכיוון. איך ניגשים בכלל לנושא הזה? איך אדע לקחת החלטות הרות גורל? הגעתי ליום העיון של 'צופיה הליכות ביתה' כמתעניינת קצת... נכנסתי לסדנא של 'לקראת כלה - כלים לקבלת החלטות' ופתאם הרגשתי אחרת. לסיפור המלא

    "אחותי שמעלי כבר הייתה נשואה ברוך ה', ופתאום קלטתי שאני  הבאה בתור" פותחת רותי את סיפורה "הייתי בשנה א' במכללה. חשתי לא ממש בכיוון. איך ניגשים בכלל לנושא הזה? איך אדע לקחת החלטות הרות גורל? הגעתי ליום העיון של 'צופיה הליכות ביתה' כמתעניינת קצת… נכנסתי לסדנא של 'לקראת כלה – כלים לקבלת החלטות' ופתאם הרגשתי אחרת. זה לא כזה הר שאי אפשר לעבור אותו. חלפה שנה…  בשנה ב' ברוך ה' באתי בקשרי השידוכין, בחודש הגאולה חודש ניסן. בי"ד באייר ביום העיון 'בואי כלה' הגעתי בסטטוס שונה לחלוטין… התחלתי כבר ללמוד אצל מדריכת הכלות אבל יום זה פתח לפני אופקים חדשים. כשהרב בלינוב דיבר על המותר והמיותר ועל הכוח של האישה בבית היהודי זה היה מעשי לחלוטין…  בסדנאות נכנסתי להרצאה רפואית שנועדה לכלות. קיבלתי ידע מקיף ומענה לשאלות רבות שישבו אי שם בליבי והמתנתי להזדמנות למצוא להן מענה. היה מאד חשוב, משמעותי ומרגש…

    ביום העיון השלישי, כשהייתי בשנה ג', כבר הייתי נשואה כמעט שנה. ותיקה בשטח יחסית לכלות הצעירות שהגיעו בהתרגשות גדולה בפעם הראשונה. למרות הוותק הרב… כל מה ששמעתי פתאום קיבל משמעות גדולה פי כמה. היה זה כמו לעבור מהחלק התאורטי למעשי, בנהיגה או בשחייה … בחרתי בסדנאות את הסדנא של תקשורת ואינטימיות רגשית בחיי הנישואין. מסרה את הסדנא הד"ר תמר כוסף מבאר שבע. זו הייתה נקודת מפנה בחיי הנישואין שלי. חד משמעית.

    כשקיבלתי את ההזמנה ליום העיון 'בואי כלה' בשנה הבאה חשבתי לעצמי: טוב, השנה, כתלמידת שנה ד', יום העיון הוא חלק מהמסגרת, אבל אני כבר מנוסה… תמיד טוב לקבל עוד מאותו דבר. חכם שומע פעמיים וחסיד – 770…  אלא שלהפתעתי, היה לי כל כך הרבה חדש!  הייתה הרבנית ברוריה שכל כך חיזקה אצלי את הנושא של שאלת רב. הפקת מולטימדיה חדשה על הכוח שלך כאישה וכאימא בדוגמא האישית, ואיך שהילדים הם המראה של האימא… כשהגעתי לבחור סדנא היה משהו בדיוק מתאים בשבילי: סדנת הכנה ללידה עם נחמי סגל .זו הייתה חוויה מדהימה. כל כך רלוונטית עבורי.

    ארגון נשי ובנות חב"ד שלח את הזרוע הארוכה והמלטפת שלו הנקראת 'צופיה הליכות ביתה' שתלווה אותי ותרפד לי את הדרך. שתצייד אותי במידע ובכלים מקצועיים ותכוון אותי בדיוק בצמתים בהם התלבטתי…"

    הפעילות המדהימה של מכון צופיה, נגעה והשפיעה על יסודות הבית של רותי, ונוגעת ומשפיעה על יסודות בתים אינספור,  וכל פעולה – נמשכת לדורי דורות. סיקור את הפעילות הענפה הוא טעימה, טיפות ממאגר עצום של טהרה.

    תעודת זהות

    את השליחות הייחודית לעסוק בטהרת המשפחה, להפיץ ולחזק, לעורר ולדייק, התווה הרבי בתכנית העבודה שכתב לארגון נשי ובנות חב"ד בארץ הקודש: "לנהל תעמולה לחזק ענייני יהדות בכלל וטהרת המשפחה… בפרט" (אג"ק ו, עמ' רכ"ה, איגרת א'תששמ). הרבי הועיד את העיסוק בנושאי טהרת המשפחה לארגון נשי ובנות חב"ד, ועיגן את התפקיד, החובה והזכות, בתכנית העבודה.

    לאור הוראתו הקדושה של הרבי, הוקם מכון "צופיה הליכות ביתה" שחרט על דגלו את טהרת המשפחה. ימי עיון, כנסים, מיזמים, קורסים מקצועיים, הוצאה לאור, הפקות מולטימדיה… מעגלי הפעילות רק הולכים ומתרחבים, הולכים ומשתדרגים כל העת.

    אבני יסוד

    היסודות למכון צופיה הליכות ביתה הונחו כבר לפני למעלה מ-30 שנה. אחת הפעילויות הראשונות היו ימי עיון הבית היהודי, שהציעו לנשים סמינריון מעשיר של תכניות, הרצאות וסדנאות בתנאי נופש כולל לינה. לאחר פטירת הגב' חנה סגל ע"ה, הקימה הרבנית ברוריה אשכנזי את המכון להכשרת מדריכות לכלות על שמה. לצידה פעלה רבות גם הגב' צפורה לאופר תחי'.  עם השנים התמסד המכון והתרחב, ותחת הכותרת 'צופיה הליכות ביתה' הוא מאגד בתוכו את שפע הפעילויות סביב טהרת המשפחה והבית היהודי.

     

    לאורך השנה

    המכון אימץ לו מספר קהלי מטרה אותם הוא מטפח, ומציע לכל אחד מהם את המענה הייעודי המתאים לו, החל מהמגזר החב"די ועד למגזר הכללי. בתוך המגזר החב"די מופנית הפעילות לקהלים הבאים:

    • קהל הצעירות לקראת הקמת הבית, כלות ונשואות טריות, להן נבנתה תכנית "בואי כלה". התכנית כוללת ימי עיון מקצועיים, המתמקדים בקונפליקטים הייחודיים לשלבי הנחת היסודות, ונותנים מענה למגוון היבטים – השקפתיים, חסידיים, רפואיים ופסיכולוגיים. בנוסף, יוצאים לאור עלוני "בואי כלה" הגדושים בידע מעשיר ורלבנטי.
    • קהל המדריכות לכלות ומוסרות שיעורי הבית היהודי, קהל אותו המכון מטפח ומפתח, ונותן מענה לצורך התמידי להשתלם ולהתעדכן. נושאים חדשים על הפרק, כמו גם מוכרים וותיקים, זוכים להתייחסות מקצועית, העמקה ורענון. קונפליקטים ודילמות מן השטח מקבלים מענה ופתרון. קהל המדריכות ניצב בצומת רגיש, ובעיות מורכבות צפות ועולות. המכון נמצא שם בשבילן, מנגיש בעבורן את כל המידע הרלבנטי, ואת כל החידושים והעדכונים בתחום. יום העיון השנתי המקצועי מתקיים זה למעלה מ-20 שנה. בשנים האחרונות, עורך מכון צופיה הליכות ביתה בשיתוף פעולה עם מרכז ההשתלמויות אשכילה שע"י מכללת בית רבקה, קורס מקצועי להסמכת מדריכות כלות, המוכר מטעם הרבנות והמועצות הדתיות – הישג שהוא פרי עבודה יסודית. כמו כן נערך קורס בלניות.
    • קהל הבלניות גם הוא זוכה להתייחסות ייעודית. בשיתוף מרכז 'אשכילה' נערך קורס מקצועי לבלניות. בנוסף, מתקיימים מעת לעת מיזמים מקוריים, כגון: "מקוואות בתנופה" סרט מושקע שהופק לאחר סיורים במקוואות ברחבי הארץ, והציג מקוואות מעוצבים, פיתוחים ייחודיים במקוואות שונים, כמו מתקן מנוף מיוחד לכיסא גלגלים, ועוד. בלניות ממקוואות שונים הוזמנו ליום העיון של המדריכות לכלות, ונטענו בידע ובמוטיבציה להדר ולשדרג את עבודת הקודש. המפגש בין המדריכות לכלות לבין הבלניות היה מבורך והביא להפרייה הדדית וללמידת עמיתים.
    • קהל הנשים הכללי- נשים צעירות ומתבגרות במגוון גילאים ושלבים במעגלי החיים. והנשים הצעירות – עבורן מתקיימים מדי קיץ ימי העיון והנופש המבוקשים, המעשירים את הנשים בחיזוק טהרת המשפחה לצד נושאי הבית היהודי – תקשורת זוגית, חינוך ילדים, פסיכולוגיה, תזונה ובריאות, כלכלה נבונה ועוד. בנוסף, מקיים המכון שיתוף פעולה עם נשי חב"ד הצעירות בסניפים, בהפקת ימי עיון אזוריים המתמקדים בנושאי הבית היהודי.

    בנוסף לפילוח המקיף את הקהל החב"די, פונה המכון גם לציבור הנשי הכללי, ושוקד להפיץ את מצוות טהרת המשפחה בקרב נשי ובנות ישראל. המיזם הגדול שנערך בשיתוף עם פעילי חב"ד, בו הופקו רבבות ערכות מעוצבות לביקורי בית להפצת הטהרה, נחל הצלחה רבה. הערכות הייחודיות כללו מוצרי טיפוח איכותיים לצד מגזין מהודר וחדשני 'התחדשות' המנגיש את המצווה לקהל הרחב, והיוו כלי עזר עוצמתי לפעילות. בימים אלה משיק המכון מיזם נוסף, חדשני ומבורך: בשיתוף jli, הופקה ערכה הכוללת דיסק וחוברת המגישים תוכן רב ערך להענקת ידע וכלים כיצד להנחיל את מצוות הטהרה לכל אישה.

    שיתופי פעולה מבורכים נרקמים, יד ביד עם גופים נוספים כמו: מכללת בית רבקה, מרכז ההשתלמויות אשכילה בבית רבקה, פעילי חב"ד, jli, משרד החינוך, משרד הדתות, המרכז הארצי לטהרת המשפחה  ועוד, מביאים לסיוע הדדי ולתנופת פעילות.

    במסגרת שיתופי הפעולה, מספרות חברות הצוות על שליחות ייחודית בה נוצר קשר מיוחד עם בעלות תפקידים רמות דרג במשרד החינוך, במסגרת פורום מצומצם לקידום נשים, בו השתתפו בקביעות – במשך שנתיים – נציגות ממכון צופיה הליכות ביתה. הייתה זו הזדמנות נדירה ליצור קשרים, להביא את הקול הנשי – יהודי למקומות בהם הוא מעולם לא נשמע, להעביר מסרים על כוחה של האישה, תפקידה, מצוות הטהרה, מצוות נש"ק ועוד. מהזרעים שנזרעו, נבטו פעולות נמשכות, והקשרים נשמרים עד היום.

    בהשקעה, במסירות ובעמל, נרתמות חברות המכון לעבודת הקודש, המתפתחת כל העת. הכול  על מנת להציב ולייצב יסודות איתנים, להביא אור טהור לבתי ישראל וכך לחזק את בניין העם כולו.

     

    הנשים שמאחורי הקלעים

    בראש המכון עומדת הרבנית אסתר ירוסלבסקי, ולצידה חברות הצוות המסורות: הרבנית ברוריה אשכנזי – משפיעת המכון המלווה אותו מהיווסדו בהתוויית התכנים ובעצה רוחנית, הרבנית לאה הלפרן, הגב' דבורה מקובצקי.

    משפט מפתח

    "בדבר התעמולה בעניין טהרת המשפחה במושבו, יתבונן בזה: אילו יצויר, אשר ה' אנה לידו להציל מושב יהודים מכיליון, ר"ל, הנה בטח היה מוסר נפשו על זה, והיה מהלל ומשבח את השי"ת, על גודל החסד לזכותו בזכות גדול כזה. ויותר מכן היא תעמולה זו, שהיא הצלת נפשות ממש (היום יום י' ניסן).

    החזון

    להציף את חשיבות הנושא לכל אישה בישראל, החל מהפצת המצווה בקרב אלה שאינן שומרות ואינן מכירות את המצווה, ועד להגברת המודעות לחיזוק, רענון ההלכות, לימוד ותוספת הידור, בקרב הנשים השומרות טהרה ואף המהדרות, כי תמיד נחוץ לחזור וללמוד.

    "את החזון הכללי הזה אנו פורטות למעשה, בפעילויות חדשות וביוזמות מקוריות. כרגע אנו עובדות על פיתוח תשתית ארצית של רשת שיעורים מקצועיים בנושאי הבית היהודי, כדי להגיע לנשים בכל הארץ, לסייע להן ולהמריץ אותן ללמוד ולהעשיר את הידע, ולהאיר את ביתן, בהתאם להוראות הרבי" מספרות חברות המכון. " והחלומות לעתיד עוד רבים: קורסים בנושאי הבית היהודי במקומות שונים בארץ, פיתוח מחלקת ההוצאה לאור במגוון יוזמות –  כתיבת תכנית הכנה לבנות העל יסודי, הפקת חומרי עזר למדריכות ולמוסרות שיעורים, הפקת חומרי עזר לימי עיון אזוריים. הפקת מולטימדיה טובה עולה כ30,000 ₪… הפקה כזו, למשל, תוכל לעבור בימי עיון ברחבי הארץ ולגעת בקהל נרחב של נשים. יש תכניות רבות וכר נרחב של עשייה, בשאיפה לזכות להגשים את החלומות ולהמשיך הלאה, לשדרוגים נוספים".                       

    הן נותנות את הלב לרבי. לב טהור…

    גם את יכולה לתת את הלב לרבי ולהצטרף לחוג הידידות של ארגון נשי ובנות חב"ד,

    ולהיות שותפה בהרחבת מעגלי הפעילות ומעגלי הטהרה, עד לקיום הייעוד "וזרקתי עליכם מים טהורים.." בגאולה הקרובה.

    להצטרפות אנא פני לשיפי- 0506704139

     

     

































    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.