• נגמר לך? תקראי את הילדים לסדר • פרקטי

    הגדלה

    אחרי חנוכה הגיע וזה הזמן להתחיל עם כוחות חדשים ורעננים את המשך השגרה היומיות. אם גם את מרגישה כי נגמר לך הכוח לסדר הכול לבד, אז הגיע הזמן שתלמדי איך להרגיל את הילדים לעזור . נשות מקצוע נותנות טיפים ורעיונות יצירתיים איך לנהל את הסדר הביתי, באופן כזה שהילדים יהפכו להיות חלק מהפיתרון ולא הבעיה ויהפכו לשותפים של ממש. • לכתבה המלאה

    מגזין עטרת חיה / דבורה לאה אמיר

    אני זוכרת את התקופה במדרשה, כשהגעתי לדירה, הסדר והניקיון לא היה הצד החזק בה. אני זוכרת שרציתי לנקות את החדר שקיבלתי ובהעדר חומר ניקוי נאלצתי לשטוף רצפה עם אבקת כביסה… הגעתי מבית עם הרגלי ניקיון וסדר ב"ה, ומאד סבלתי מהלכלוך ובעיקר מהתנהלות הבנות שלא גילו אכפתיות כלפי הבית שבו גרו וחיו. כשקיבלתי את משרת ההדרכה והאחריות על הסדר והניקיון, גיליתי שלא רק עם ילדים צריך לעבוד אלא גם עם בחורות גדולות ממש.

    דבר ראשון, באמת היה אכפת לי מהפנימיה, אהבתי את הבית וטיפחתי כל פינה שבו וכשהבנות ראו שאני דואגת למפות יפות, לכיסויים מיוחדים לספות, למטבח יפה עם אלמנטים עיצוביים הן ראו שזה באמת כיף ונעים לחיות בבית נקי, יפה ומעוצב והתחילו לשתף פעולה.

    הבנתי גם כי כל אחד גדל בבית שונה עם סדרי עדיפויות משתנים וצורת חיים אחרת.

    הכנתי רשימת תורנויות מסודרת ולכל תורנות היה דף שהגדיר מה היא כוללת. לדוגמה: שטיפת רצפה. אחת יכולה לחשוב שזה להעביר סמרטוט (בדירה של שבע בנות) אחת לשבוע. ואז היא גילתה ששטיפת רצפה כוללת הרמה והזזת הרהיטים, שפיכת מים עם סבון, ואפילו את הסרטוט יש לסחוט ולתלות בסיום…

    ב"ה, בזכות פרוט התפקידים האכפתיות והעזרה, היום שתי חברות שלי משם שנשאו, מספרות כי הבית שלהן נקי בזכות התקופה שגרנו יחד, הן פשוט למדו לנקות ולסדר.

    סדר וניקיון הם מרכיב חשוב בכל בית ובפרט בבית יהודי חסידי. ידוע שהרביים שמו דגש על הסדר ("היום יום", יז' תמוז). אנו, נשים ואימהות עובדות ועם זאת חשוב לנו בית מסודר ונקי וכמובן רוצות להקנות הרגלים חיוביים לילדים שיבנו את בתיהם.

    אם כן, איך נשתף את הילדים בעבודות הבית, נרגיל אותם לעזור ונחנך אותם לשותפות משפחתית? את התשובות נקבל משתי נשות מקצוע ואמא יצירתית אחת.

    'מטרת העל' של המערכת המשפחתית

    רחל טרעגער, היום סבתא מרובת נכדים, כן ירבו, מאמנת אישית ומנחה להורות וזוגיות מחדדת לנו נקודות חשובות:

    "'מטרת העל' צריכה להיות בניית אווירה נעימה בחיי היום–יום בבית בתוך עקרונות המערכת המשפחתית ובמיוחד כשמדובר על מערכת ההולכת בדרכי תורה, מצוות וחסידות. הבית צריך להיות המקום שהכי נח ונעים להיות בו. מקום הרצוי בכל שלב בחיים, לכל אחד מבני המשפחה. מקום בו נוכל להראות את היכולות, הרצונות, החולשות והקשיים שלנו ובכל זאת נרגיש בנח. מקום בו נוכל להביע את עצמנו, את הצורך והרגש שלנו ועדיין נרגיש בו רצויים ואהובים".

    רחל מדגישה ש"יש תקופות בחיים בהן סדרי העדיפויות של הפעולות משתנים ואיתם תוצאות הפעולות משתנות אך היעד העיקרי לא משתנה – בניית אווירה נעימה וקשר חם בין בני הבית ובינם לבין התורה–ומצוותיה! יהיו תקופות שבהן נשתמש בכלי סדר וניקיון לפי סדר עדיפות שקבענו ותקופות אחרות בהן נרפה קצת והדגש יהיה על דברים כמו: מנוחת הגוף, טיפוח הגוף/הבריאות, תזונה או טיפוח קשר בין אישי בין בני המשפחה".

    רחל מעניקה כמה טיפים שיעזרו להקניית הרגלי סדר בבית:

    כדאי לקבוע מקום קבוע בבית לכל סוג של דברים, כגון: ספרים, כלי כתיבה, צעצועים, כלי תפירה ועוד. כאשר כל מקום מתחלק לתת–סוגים עם מקומות קבועים גם להם. כגון: ספרי קריאה/קודש/ילדים קטנים/בישול/רפואה וכדומה.

    חשוב ליידע את בני הבית בחלוקות ובמקומות הקבועים של החפצים וכך כל אחד יודע איפה כל דבר נמצא ולאן להחזירו בתום השימוש.

    למיין ולארגן את המחלקות השונות מעת לעת, להוציא, לזרוק ולהעביר הלאה אם צריך.

    מחלקה אחת תהיה מחלקה של דברים הדורשים טיפול: החלפה, הברגה, תפירה, צריך לקנות וכדומה.

    "כעת, אסביר איך לשלב את הילדים בשמירה על הסדר והניקיון בבית, ויותר מזה, לגרום להם לאכפתיות – שיהיה להם חשוב ושירצו בסדר ובניקיון בעצמם.

    "כשרוצים שאדם יתחבר למה שהוא עושה צריכים לגרום לו רגש חיובי בנושא הספציפי וזה יכול לבוא לידי ביטוי על ידי:

    א. מחמאות – הגורמות לו להרגיש שאהבו את מה שעשה, ראו אותו. כך הוא חש קיים ובעל ערך בעיני הוריו.

    ב. העצמת הדבר הרצוי – הילד עשה משהו טוב ואני רוצה שיעשה אותו שוב, עליי להשקיע בהעצמת הילד, להגיד לו כמה אני שמחה בזה, לספר לאחרים בנוכחותו. שום דבר לא מובן מאליו!

    ג. לצ'פר – נתינת פרסים כעידוד על הפעולה שעשה – "מתוך שלא לשמה בא לשמה".

    ד. לאהיב ולחבר – אם אני רוצה שלילד יהיה אכפת מחדרו, אתן לו קופסה יפה לאכסון החפצים, תמונת קיר לחדרו, כיסוי מיטה שייתן לו חשק להשאיר חדר ומיטה מסודרים, מדף לחת"ת וקופת צדקה יפה… – החשוב הוא שיהיה משהו שהילד יאהב ויחבר אותו למקום ולעקרונות הבית.

    ה. לשתף את הילד בהשקעות שאנו עושים בבית ובחלומות שאנו חולמים להגשים בו (כולל סיבות, עלויות, ציפיות) ולפעמים אפילו להתייעץ בדעתו, "מה החלומות שלך ומה אתה היית רוצה שיהיה בבית?" כך הוא ירגיש מחובר יותר לבית ושהבית שייך אליו וכך תתפתח אצלו תחושת אכפתיות לבית.

    ו. הסברה מפורטת – למה נקרא "מסודר" או "נקי". לקחת מקום אחד ולהדגים לילד כיצד לסדר אותו ותוך כדי לספר לו מה אני עושה ומה המחשבה שמובילה אותי כשאני מסדרת פה, ולחזור על זה מספר פעמים. (הילד, כמוני, לא נולד עם ידע בנושא, כולנו לומדים).

    ז. להימנע מביקורת ולהשקיע בדיבור על הרצוי ואת הלא רצוי להשאיר בצד.

    ח. להתחשב בילדים: לדרוש מהם עזרה המוגבלת בזמן הידוע להם מראש – ולא ליותר מחצי שעה בדרך כלל. לתת לילדים כמה אופציות לעזרה, שיבחרו מביניהם מה הם אוהבים ומעדיפים.

    "והכי חשוב, פיתוח אווירה שמחה בבית. כל שלב והאתגר שלו ואנחנו ההורים כראש למערכת צריכים להיות קשובים לאיתותים שהיא משדרת. כמו בעת לידת תינוק חדש, עניין בריאותי הדורש השקעת זמן או כח פיזי, אירוע משפחתי, עומס בעבודה, חופש במערכת החינוך וכדו'. כשמזהים איתות לשינוי, נדרש מאיתנו לחשב מחדש מהו סדר העדיפויות בבית ולהתנהג בהתאם."

    שם המשחק: יצירתיות

    שרי הוד, אם לשמונה, כן ירבו, מרחובות. נותנת לנו רעיונות:

    "בבית שלנו הנהגתי רעיון יצירתי וחוויתי לשיתוף הילדים בעבודות הבית. אנחנו משחקים כאילו ביתנו הוא בית מלון והילדים – החדרנים. הם נהנים מהרעיון ומשתפים פעולה יפה, כל אחד מסדר את חדרו ומחליף מצעים ללא מריבות וצעקות. לאחר שעבודת החדרנים הסתיימה, אני מגישה "ארוחת ערב של בית מלון" – ארוחת ערב רגילה אך מוגשת בצורת מיוחדת. ירקות חתוכים באופן מושקע, מפיות יפות לכל אחד ושולחן הנראה יותר מזמין ומפנק.

    "הילדים שלי אוהבים לערוך שולחן לשבת אז 'על הדרך' הם מסדרים כבר את הסלון, עורכים יפה את השולחן עם כלים ומפיות והבית לובש חג לכבוד שבת, כבר ביום חמישי.

    "מידי פעם כשאנחנו מנקים את הבית אנו מניחים שעון חול ואחרי 15 דקות כשהחול נגמר, סיימנו לנקות! מה שלא הספקנו, נמשיך מחר. לאחר מכן, אני נותנת צ'ופר, את הילדים הקטנים אקח לגינה עם ארוחת ערב והילדים הגדולים יכינו "מסעדה" לכל המשפחה.

    "בנוסף, על המקרר יש לוח תפקידים לכל ילד לפי מה שהוא אוהב לעשות. הכנתי לוח בצורת שעון שכל אחד מסובב ולפי מה שיוצא לו זה תפקידו להיום, ואז, אחד מוציא את הכביסה מהמכונה, אחד תולה ואחד מכניס הביתה…"

    נגיש, נעים ומסודר

    דבי מעטוף, אם לשלושה המתגוררת בלוד, מעצבת פנים, מומחית לשדרוג הבית והום סטיילינג.

    "עיצוב החדר יכול להשפיע על הילדים בשיתוף הפעולה בבית. צריך לתכנן את סביבת הילדים בצורה המתאימה להם. אם זה מדפים נמוכים לספרים שמתאימים לגובהם למשל, או אחסון משחקים בקופסאות נוחות לשליפה. כך הילדים מסוגלים ויכולים לקחת ולהחזיר בעצמם ומתאפשרת להם עצמאות. רצוי לסדר את ארון בגדים בצורה נוחה ונגישה לילד – שיוכל לבחור מה ללבוש ובקלות להחזיר כביסה נקיה.

    "גם סל כביסה צבעוני יגרום להם לרצות לאסוף את הכביסה המלוכלכת מבלי שנבקש מהם.

    "אל תעמיסו את החדר בחפצים מיותרים אלא הקפידו לסנן מידי פעם ולהשאיר בחדר רק מה שבשימוש יום–יומי, כך שיהיה מקום לשחק וקל לסדר ולארגן את החדר (מה שבשימוש לעיתים רחוקות אפשר לאחסן במקומות נסתרים ופחות נגישים).

    "אם יש בסלון משחקים אפשר להסוות אותם בסלסלות המתאימות לעיצוב הסלון ובכך לשמור על סדר אסתטי.

    לסיכום, צריך לזכור שבית נעים ומותאם לצרכי המשפחה יכול להפוך כל מטלה לחוויה!"

     

    דבי מעטוף: [email protected]

    רחל טרעגער: 6761301–054

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.