• טעימה לנשמה מתאילנד

    הגדלה

    לאחר הפסקת קורונה ארוכה חידשנו את שיעורי יום שלישי בצהריים אצלינו בבית. כשסיימנו את הארוחה, הגשתי קפה ועוגות ופתחתי בשיעור. "קחי מפה את היצר הרע הזה", אמרה אורטל והסבה את פניה "אני עובדת קשה להימנע מהרעל הזה". "למה רעל? זה דווקא יצא ממש מוצלח!" ענתה לה מרים ועשתה עוד ביס.. "למה יצר הרע? זה כשר, לא? והסוכר גם עוזר להתרכז בשיעור.". פינקתי אותן בממתק בריא והמשכתי, אך השאלה רק התחזקה • לקריאה

    אני והנחש הקדמוני / / פרשת בראשית

    לאחר הפסקת קורונה ארוכה חידשנו את שיעורי יום שלישי בצהריים אצלינו בבית. כשסיימנו את הארוחה, הגשתי קפה ועוגות ופתחתי בשיעור. "קחי מפה את היצר הרע הזה", אמרה אורטל והסבה את פניה "אני עובדת קשה להימנע מהרעל הזה". "למה רעל? זה דווקא יצא ממש מוצלח!" ענתה לה מרים ועשתה עוד ביס.. "למה יצר הרע? זה כשר, לא? והסוכר גם עוזר להתרכז בשיעור.". פינקתי אותן בממתק בריא והמשכתי, אך השאלה רק התחזקה.

    לאחר חג שמחת תורה שמח במיוחד אנו מתחילים בהתרגשות לקרוא את פרשת 'בראשית' המספרת על בריאת העולם בשישה ימים. ביום השישי יוצר הקב"ה במו ידיו את האדם ולאחר מכן את חווה (הגרסא המשופרת😉) ומביא אותם לגן עדן. ושם , מתיר להם לאכול מכל העצים והפירות, ואוסר עליהם רק את פרי עץ הדעת. ומכאן הכל מתגלגל במהירות.. (תוך פחות מ3 שעות!) הנחש מפתה את חווה והיא נותנת לבעלה ושניהם אוכלים מהפרי האסור.
    את העונשים אנו חשים על בשרינו עד היום הזה, אך את התוצאה ההרסנית ביותר אנחנו אפילו לא יודעים להעריך. זה הרגע בו הנחש הקדמוני הופיע על הבמה במלוא עוצמתו  ומאז ועד היום, רק מחליף מסכות. האם (כמוני) גם לך נדמה, שאם היית שם במקום חווה – היית מצליחה לעמוד בפיתוי?
    חטא עץ הדעת הרס לא רק את החיים של אדם וחווה אלא את כל הדורות הבאים. עד לפני החטא, הרע בעולם היה מסומן כרעל, כן, ממש כמו הסימן על בקבוקי חומרי הנקיון, אך החטא בלבל את כל הסימנים..
    ברגע שאכלו מן העץ הבינו את חולשתם וטעותם הגדולה. את הכוחות הנדרשים כדי להתמודד עם ערמומיותו של הנחש. אז איך הצליח הנחש במזימתו? כיצד יתכן שאנשים צדיקים ונעלים כאלו, שנבחרו להתחיל את המין האנושי, לא עמדו בנסיון?
    ומאז ומתמיד המלחמה ניטשת בין הטוב והרע שבפנים.  אך מה לעשות-  ה'רע' מרגיש אצלינו הכי בבית בעולם.
    הרבי מסביר שחטא עץ הדעת ממחיש עד כמה אפשר להיסחף אחר תעתועי היצר ומביא כדוגמא את העם הגרמני. הוא נחשב לעם נאור, מוסרי ומתורבת אך נסחף לרצח המוני והתנהגות חייתית במסווה של 'טוהר הגזע'..  תראו כמה רחוק אפשר להגיע כששוכחים מבורא העולם ומנהיגו!!
    כמה אנשי צווארון לבן, יושבים היום בכלא על רגע אחד קטן של עיוורון למול פיתוי ותאוות יצרים?! במעשה קטן אחד- הרסו לעצמם את כל מה שבנו בעמל במשך שנים רבות.

    אם האויב היה גלוי לעין, זה היה הרבה יותר פשוט. אך האויב הזה מגיע באלף תחפושות שונות, וצובע את החטא בצבעים זוהרים ומתוקים. לפני החטא הרע היה חיצוני ומרוחק, והיה קל להתגונן מפניו, אך הנחש המתוחכם מצליח לחדור ולהכנס פנימה לתודעה ולפתות את האישה.  "ותרא האישה כי טוב העץ למאכל וכי תאווה הוא לעיניים ונחמד העץ למראה".. כמה קורץ ומפתה זה נשמע!  איך פתאום הפך פרי תמים לתאווה גדולה כל כך שאי אפשר לעמוד בפניה?
    לכל אחד מאיתנו מגיע היצר בלבוש אחר. לפעמים זו עוגת קצפת ולפעמים עייפות, לפעמים רק משכנע לדחות את המעשה הטוב לאחר כך ולפעמים מזרז להחליט.. הוא מכיר אותנו לעומק ויודע בדיוק באלו מילים וצבעים להשתמש כדי שניפול ברשתו. לאדם פשוט הוא מדבר בשפה פשוטה, אך לצדיק גדול הוא מדבר בשפה שמתאימה לו. בתורת החסידות מוסבר שהנחש פיתה את אדם וחווה במסווה 'קדוש'.  הוא הצליח לשכנע אותם שיש להם כוחות להעלות לקדושה גם את הפרי האסור. הפיתוי אכן היה גדול והם לא הצליחו לעמוד בו. גם הצדיק הכי גדול צריך לזכור שאם הקב"ה אמר שזה אסור, אז זה אסור.  נקודה.
    כך גילה באזננו רבי שלום בער (הרש"ב) "עד שלמדתי על כך מאבי, לא ידעתי שתתכן נפש בהמית בלבוש 'דתי', שלא לדבר על לבוש 'חסידי'".
    אז איך כל המידע הזה עוזר לי להתמודד עם העוגה שלפני, בדיוק כשהחלטתי על ניקוי רעלים?

    כמה טיפים לזיהוי הנחש הקדמוני:
    עבר-לבדוק מאיפה מגיע הרצון הזה. מהאלוקית או מהבהמית?
    הווה- האם זה מונע ממני כעת לעשות מעשה חיובי אחר?
    עתיד- לאן זה לוקח אותי? האם המעשה יחבר אותי עם הבורא או ירחיק?
    השבת אזכור ש'איך שאעמיד את עצמי ב'שבת בראשית' כך תמשיך כל השנה כולה'

    שבת שלום
    נחמי, בית חב"ד בנגקוק

     

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.