• 'ישראל היום' מדווח על מכירת פמוטיה של הרבנית

    פמוטי הכסף וכוס הליפתן של הרבנית ע"ה
    הגדלה

    מוצרי יודאיקה עתיקים הם להיט במכירות פומביות, בעוד מחירים של מוצרים שהיו שייכים לרבנים מוכרים מרקיעים שחקים. השבוע ניתנה עוד הוכחה לכך כאשר זוג פמוטים של אשתו של הרבי מליובאוויטש נמכר בסכום גבוה במיוחד ‭ 86 -‬אלף דולר • וגם: באיזה שתי חסידויות בלבד נמכרים פריטים נדירים בסכומים גבוהים שכאלו ומדוע? • לכתבה המלאה

    יהודה שלזינגר, ישראל היום

    מוצרי יודאיקה עתיקים הם להיט במכירות פומביות, בעוד מחירים של מוצרים שהיו שייכים לרבנים מוכרים מרקיעים שחקים. השבוע ניתנה עוד הוכחה לכך כאשר זוג פמוטים של אשתו של הרבי מליובאוויטש נמכר בסכום גבוה במיוחד ‭ 86 -‬אלף דולר.

    בית המכירות הפומביות "ירושלים של זהב" ערך השבוע מכירות של חפצי יודאיקה שונים, ובהם שלושה מוצרים בולטים שהיו שייכים לרבי  מליובאוויטש. פמוטי כסף של אשתו, הרבנית חיה מושקא, שהוצעו במחיר  פתיחה של ‭ 7,000‬ דולר ולאחר דקות של מכירה מותחת נמכרו במחיר החריג. כמו כן, נמכר הכלי שבו אכלו הרב  ואשתו לפתן בסעודות השבת ב-‭16‬ אלף דולר, לאחר שהוצעו במחיר התחלתי  של ‭ 3,000‬ דולר.

    באותה מכירה נמכר גם שטר נדיר של שני דולרים שמסר הרבי מליובאוויטש ליהודי שעסק בחיזוק ענייני טהרת המשפחה, שהוצע במחיר של ‭ 360‬ דולר ונמכר ב-‭1,100‬ דולר.

    חסידות חב"ד נחשבת קנאית לדבריו של הרבי ומחזיקה בהם בארץ ובחו"ל. למרות זאת, פמוטי הכסף וכלי הלפתן עשו את דרכם למכירה פומבית. על פי בית המכירות, הכלים הגיעו ממשפחתה של אישה ששמה מערע גלפרין, ידידתה הקרובה של הרבנית במשך כ-‭50‬ שנה.

    על פי אנשי בית המכירות, השתיים היו בידידות עוד בשנות ה-‭.30 ‬ עם עליית הנאצים לשלטון היגרו הרבי והרבנית מברלין לארה"ב, ואילו גלפרין נותרה באירופה. היא עברה את השואה, ועם סיום המלחמה הגיעה לארה"ב בחוסר כל. הרבנית העניקה לידידתה את כליה האישיים שהתגלגלו על ידי משפחתה לבית המכירות.

    אחד הנוכחים במכירה סיפר ל"ישראל היום": "היתה דרמה גדולה סביב הפמוטים, זה התחיל במחיר נמוך והלך וטיפס למחיר שיא, שעליו רבו שני מתמודדים ואחד מהם ניצח. אף  אחד לא חשב שזה יגיע לסכום כזה".

    יהודה גליל, חוקר בבית המכירות  "ירושלים של זהב", הסביר: "יש שתי חסידויות שהפריטים שלהן שווים יותר, חב"ד וסאטמר. אלו חסידויות שיש בהן אנשים אמידים, גבירים ובעלי עסקים, ויש להם גם הערצה גדולה לרב שלהם. אם היו מציעים למכירה פמוטים של הרב מברסלב, זה לא היה הולך כי זו חסידות ענייה יותר.

    "גם אצל החרדים הליטאים זה פחות עובד. בעבר הצענו את מקל ההליכה של הרב אלישיב, וזה לא הלך. יש פחות גבירים ליטאים אבל חשוב מזה, הם אמנם אוהבים ומעריכים את הרב שלהם, אבל לא מייחסים קדושה לחפצים שלהם. הם לא מבינים למה צריך את המקל של הרב. השתמש בו, קנה אחר וזהו. לעומת זאת, אצל חסידים חפץ של הרב זה דבר שיכול להטריף אותם. יכול להיות לנו חיבור תורני שלם של הרב קוק ולא יגיע למכירה בכלל לעומת חתימה, רק חתימה של האדמו"ר מסאטמר, שיכולה להגיע לאלפי דולרים".

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    2 תגובות

    1. רחלי טרבניק
      ז׳ בשבט ה׳תשע״ח (23/01/2018) בשעה 12:38

      זה ברור,אי אפשר להעריך שווי שזאת הייתה מכירה פמבית.אבל אם הצד השני היה מוכן לשלם יותר כנראה שגם הזוכה היה מוכן לשלם יותר.

    2. SHOSHY
      כ׳ בטבת ה׳תשע״ח (07/01/2018) בשעה 22:19

      קצת מתפלאה על הסכום הנמוך. חשבתי שערכם גבוה יותר. בכל אופן בוודאי אין לזה בכלל מחיר. מבחינת הקודש

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.