• יש הבדל במנהגים? • טור אישי

    הגדלה

    "מבחינתי ה'עדה' שלי הייתה "חב"ד" ותו לא. מעבר לכך? זה מעולם זה לא העסיק אותי, וממילא לא טרחתי לברר ולא ידעתי לאיזו עדה 'נוספת' אני משתייכת..." האם יש הבדלי עדות בתוך חב"ד? איך זה מתבטא הלכתית? • לקריאה

    הדילמה: האם ננהג כהרמ"א או כבית יוסף?
    הני אלישביץ 

    "אמא, מאיזו עדה אנחנו?" שאלתי את אמי שתחי' במוצאי שבת אחת.
    הייתי אז בכיתה ז' או ט' כמדומני.
    גדלתי בכפר חב"ד, וקצת מידע על עדות כן היה לי (אפילו נכנסתי פעם עם חברה לשמוע את תפילות השבת בבית הכנסת של התימנים. ומאד התרשמתי מהייחודיות והשונות של סגנון התפילה) – אבל מבחינתי ה'עדה' שלי הייתה "חב"ד" ותו לא. מעבר לכך? זה מעולם זה לא העסיק אותי, וממילא לא טרחתי לברר ולא ידעתי לאיזו עדה 'נוספת' אני משתייכת…את אמא שלי זה שעשע: "בשביל מה את צריכה לדעת?"
    "האורחות שהיו אצלנו השבת שאלו אותי." (בנות שהגיעו במסגרת אירוח בנות הקיבוצים לשבת בכפר)
    "נו, ומה ענית להן?" אמא, עסוקה כבר בניקוי הפמוטות משבת.
    "לא ידעתי מה להגיד, ולא היה לי נעים שאני לא יודעת, לכן שתקתי, אבל אז האורחת של השכנים אמרה להם שכמו שנראה לה אני מרוקאית, אז אמרתי להם שנכון."
    "אנחנו אשכנזים…"
    "אה. טוב."

    למה נזכרתי בזה כעת?

    כנראה בגלל תשומת הלב שהקדשתי לכוכבית של הערה 113.
    לקראת סוף השיחה, הרבי מה"מ אומר שצריך רק לפקוח את העיניים ולראות "את המציאות בפועל ממש" שאנחנו בעצם כבר יושבים עם הקב"ה ב"שולחן ערוך" לסעודת שור הבר והלווייתן.
    ההתבטאות הזו מרעישה בפני עצמה, ואני זוכרת היטב את ההפתעה שבה היא התקבלה והניסיון להבין אותה לאשורה, אבל מעניינת מאד גם ההערה, בה הרבי מתייחס למושג "שולחן ערוך" כשם של ספר, ומציין שכבר הושלמה העבודה של קיום השולחן ערוך – שכידוע נכתב על ידי רבי יוסף קארו, כולל המפה שעליו (=הגהות הרמ"א על השולחן ערוך).
    כשיש הבדלי פסיקה, הספרדים הולכים לפי ה"בית יוסף" והאשכנזים לפי הרמ"א (רבי משה איסרליש).
    אבל בהערה הרבי מציין שהפסוק "ובני ישראל יוצאים ביד רמה" – רומז על הרמ"א "שלאורו הולכים כל בני ישראל עד סוף כל הדורות".
    רגע, ומה עם אלו שפוסקים לפי ה"בית יוסף"?

    זה מזכיר לי טענה של תלמידה השבוע: "המורה, אכפת לכם רק מהמנהגים של החב"דניקים!" לשמחתי לא לקח לה מדי הרבה זמן להיזכר בשלל התייחסויות גם לתאריכים או מנהגים של עדות ספרד, וגם להבין ש.. כן, זה בית ספר חב"ד. אבל הוא מיועד לכל מי שרוצה להתעלות בדרך שחב"ד מציעה, בלי הבדלי עדות ומגזרים!
    ובאמת בדיוק כאן באה הכוכבית, ופשוט מסבירה שהאשכנזים והספרדים גם יחד עסוקים בברור העולם לקדושה, והכל בסדר, אין פה פילוג ואין בדלנות:
    בנר חנוכה למשל "שגם אחינו בני ישראל הספרדים .. נוהגים כהרמ"א,
    וכן לאידך, שהאשכנזים נוהגים כהספרדים, כמודגש בפסק הרמ"א כדעת הרמב"ם ולא כדעת התוספות".

    יתרה מזאת, כפי שכתוב בהפטרה, גם גלות צרפת (שנקראת אשכנז) וגם הגלות שבספרד עוסקים יחד בעבודה הכי עיקרית שיש לנו כעת: 'לרשת את ערי הנגב' – "החיבור והאיחוד דאשכנזים וספרדים בבירור וירושת אדום".
    אז למרות שיותר מפעם אחת שמעתי מאמא שלי את ההוראה שקיבלה מהרבי להתייחס בשיעורי הלכה לקיצור שולחן ערוך בגרסת "מקור חיים", כיוון שבבית הספר בכפר ישנם גם בנות מעדות ספרד, הרי נכון להיום אפשר לומר בברור שכולנו שייכים כעת לעדה אחת מאוחדת – עדת מביאי הגאולה!

     

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.