• קריטריון הזוי: 'את חב"דניקית, לא חרדית'

    הגדלה

    מקומם: בעוד בוגרים שאינם דתיים שהתחנכו בחינוך העצמאי או מעיין החינוך מוכרים כ'חרדים' ויכולים להתקבל ללימודים במכללות חרדיות, חסידי צאנז וחב"ד מוכרים 'לא חרדים'. נשים בתגובה: "אנשים הזויים ניסחו קריטריונים" • אתר כיכר השבת פרסם תחקיר שחושף את האפליה המקוממת • לסיפור המלא

    חיים  אבני, כיכר השבת 

    כאשר שמחה לאה, צעירה מחסידות חב"ד ובוגרת מוסדות החסידות ביקשה לפני מעט יותר משנה להתחיל בלימודים במוסד האקדמי-חרדי מכללת מבחר בבני ברק, היא לא ציפתה להיתקל בדחייה בתירוץ שחב"דניקית… אינה "חרדית" לפי הקריטריונים הנהוגים במוסדות האקדמיים הפונים למגזר החרדי.

    במכללה החרדית אמנם אמרו לה כי היא יכולה להירשם למכינה הקדם-אקדמית של המוסד, אולם ספק רב אם תצליח בהמשך להירשם ללימודים במכללה. ההסבר שקיבלה אז שמחה לאה, שמנהלת בית חרדי לכל דבר, הוא שמאחר ואין "פיקוח חרדי" על מוסד החינוך החב"די בו למדה, נהלי המועצה להשכלה גבוהה קובעים כי חסידי וחסידות חב"ד אינם חרדים בהגדרתם ולא יכולים ללמוד במוסדות.

    ואכן, כפי שנאמר לצעירה מראש, לאחר שנת המכינה, כשביקשה להצטרף ללימודים אקדמאיים, היא זכתה לתשובה שלילית. בשיחה שהגיעה לידי "כיכר השבת", נשמעת האחראית מטעם מכללת מבחר אומרת לצעירה שהתעניינה מדוע לא התקבלה ללימודים במכללה: "אני צריכה להסביר לך, זה לא ברור? הסיבה היא שאת למדת בתיכון שאינו תחת פיקוח חרדי ולנו אסור לקבל מהמוסדות הללו בעקבות נהלי המועצה להשכלה גבוהה".

    בשיחות אחרות נאמר לשמחה לאה כי היא פשוט לא חרדית ולא תוכל ללמוד במוסד. הסיבה כאמור היא החלטת המל"ג לפיה חסידי חב"ד אינם חרדים. הצעירה קיבלה תשובה דומה ("את לא חרדית". ח.א.) גם ממכללת לניאדו לסיעוד שבנתניה.

    בשיחה עם 'כיכר השבת' היא מביעה תסכול מכך שאישה חרדית שאיננה מעוניינת ללמוד במוסדות אקדמאים חילוניים, לא יכולה להתקבל למוסדות האקדמאים החרדים: "אני כבר לא יודעת מה לעשות, מישהו החליט שאני לא חרדית, ואין לי אפשרות בכלל לערער על זה".

    באחת השיחות שניהלה שמחה לאה עם הגורמים במכללת מבחר, היא שאלה מדוע לא הבהירו לה מראש, לפני המכינה, בצורה מפורשת כי אין לה בכלל סיכוי ללמוד במוסדות אקדמאיים חרדים. האחראית במכללה נשמעת אומרת לה כי "המצב הזה הוא חדש, רק לפני שנתיים התחילה ה'גזירה' הזו עליך ועל כל מי שלמד במוסדות החינוך של חב"ד, אבל עכשיו במל"ג הקשיחו את הנהלים וכל חסידי חב"ד אינם יכולים להתקבל למכללה".

    בהמשך, נשמעת האחראית אומרת כי "לפני שנתיים, כשהחלו הנהלים המוקשחים, חסידי חב"ד היו מוגדרים עדיין כחרדים, אבל עכשיו במל"ג הרחיבו את ההקשחה והוציאו את חב"ד מההגדרה החרדית. לא יכולנו לדמיין שהם יגדירו את החב"דניקים כלא חרדים, זה לא אישי נגדך, יש לנו בעיה עם המל"ג, אנחנו לא יכולים לשנות את זה".

    עסקן מוכר בחסידות חב"ד ששוחח עם 'כיכר השבת', אמר כי מדובר בשערורייה של ממש: "אנחנו לא מבינים למה המל"ג סוגר בפני חסידי וחסידות חב"ד את האפשרות לרכוש השכלה גבוהה. החסידים לא יכולים ללמוד במוסדות האקדמאים החילונים, מדובר למעשה בסגירת דלתות התעסוקה בפני החב"דניקים".

    העסקן מוסיף ומבהיר כי מדובר למעשה בנהלים חדשים של המל"ג, אליהם הציבור החב"די לא היה מודע. "גורמים רשמיים בחב"ד לא ילחמו בשביל לפתוח את דלתות האקדמיה, כי זה לא ראוי… אבל מישהו חייב לעשות את זה" הוא אומר.

    הקריטריונים המפלים של המל"ג

    על פי הגדרות המל"ג, על מנת לקבל אישור ללימודים במוסד אקדמי חרדי, נדרש הסטודנט לעמוד בשני קריטריונים – לימוד במוסד חינוכי ללא לימודי ליב"ה מלאים, לצד קיום אורח חיים חרדי. המל"ג למעשה אינו מאפשר למי שאינו מוגדר כחרדי ללמוד במוסדות אלו, זאת על מנת לצמצם את ההפרדה המגדרית בין גברים לנשים במוסדות באמצעות צמצום כמות התלמידים.

    אלא שבעקבות ההגדרות השרירותיות של המל"ג, בוגרי ובוגרות מוסדות החינוך של חב"ד, אך לא רק – גם של חסידות צאנז – אינם מוגדרים כחרדים. הסיבה לכך כאמור היא שמוסדות של חסידויות חב"ד וצאנז מוגדרים כמוסדות ממלכתיים דתיים לצרכי תקציב, מה שהופך אותם על פי הגדרת המועצה להשכלה גבוהה ל"לא חרדים", להם אסור ללמוד בהפרדה מגדרית.

    מי שעוד נופל תחת ההגדרות השרירותיות של המל"ג, הם חוזרים וחוזרות בתשובה שאינם מעוניינים ללמוד במוסדות אקדמאים מעורבים, וכך למעשה נמנעת מהם ההכשרה האקדמית.

    על פי נתונים של המכון החרדי למחקרי מדיניות, אחוז החרדים שאינם יכולים ללמוד במוסדות האקדמאים-החרדים בעקבות ההגדרות השרירותיות עומד על בין 15 ל-20 אחוזים מסך החרדים המשתתפים בכוח העבודה במשק. למרות זאת, כיום מאפשר המל"ג לחמישה אחוזים בלבד מאלו שלא עומדים בקריטריונים להתקבל למוסדות אלו, זאת באמצעות וועדת חריגים.

    "במל"ג יושבים שמאלנים הזויים שמפחדים מהאקדמיה החרדית"

    אלא, שעל פי גורם העוסק בתחום החינוך במכון החרדי למחקרי מדיניות, מכסת החריגים הניתנת כיום לחמישה אחוזים אינה רלוונטית. "המכללות החרדיות מחויבות למלא מסלולים שאינם מבוקשים ואף אחד לא רוצה להגיע אליהם, כך שאת חמשת האחוזים שכיום נותנים לוועדת החריגים – מחייבים ללמוד במסלולים הבלתי מבוקשים שלא מביאים פרנסה".

    הגורם תוקף את המועצה להשכלה גבוהה: "לא צריך להיות גאון כדי להבין שאם עומד מולך חסיד או חוזר בתשובה – הוא חרדי, רק שהם מתעקשים על לימודים במוסדות שאינם ממלכתיים. נוצר מצב בו חילוני שלמד במוסדות הרבים שיש לחינוך העצמאי ולרשת מעיין החינוך בפריפריה יכול להתקבל לאקדמיה החרדית, אבל חרדי אמיתי, שלמד במוסד חסידי – לא יוכל להתקבל".

    הגורם מוסיף ואומר כי מדובר למעשה בפגיעה חמורה באוכלוסיית החוזרים בתשובה, שגם כך נחשבת לקהילה חלשה ובלי גב כלכלי. "אין שום סיבה להתאכזר לחוזרים בתשובה ולמנוע מהם את האפשרות ללימודים אקדמאים כשרים" הוא מסכם.

    אבל המתקפה נגד הקריטריונים לא מגיעה רק מחוץ למוסדות, גם גורמים מתוך המוסדות החרדים להשכלה גבוהה מלאים בזעם כלפי המל"ג. גורם בכיר במוסד אקדמי מוכר אומר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי מדובר ב"הגדרות הזויות הנובעות מאטימות של המל"ג שמנסה 'לחנך' את החרדים". הגורם אומר כי "מדובר במוסד היחיד שנותר כזכר משלטון מפא"י, אנשי שמאל קיצונים שכל מה שמעניין אותם זה לשרת את האוניברסיטאות, הם החליטו לחנך את החרדים על ידי מניעת אקדמיה חרדית, הם חושבים שזה מה שיגרום לחרדים להשתלב בחברה ולחלן אותם. הם לא מבינים שיש לנו ערכים, שאנחנו החרדים נשב בבית בלי פרנסה ולא נהפוך לחילונים".

    הגורם מסביר כי הדבר גם נובע מהחשש של המוסדות האקדמאים מהרחבת הלימודים המיועדים לחרדים: "הם חוששים מזה שאנחנו גדלים ויש אקדמיה חרדית, האוניברסיטאות רוצות שהכל יעבור דרכן, הם לא מבינים שזה פשוט לא יקרה".

    "יש באוניברסיטאות אנשים הזויים" מוסיף הגורם. "יש פרופסור שכתב שהחינוך האקדמי חייב להיות בלי הפרדה מגדרית כי זה חלק חשוב מהלימודים, איפה נשמע דבר הזוי כזה? הם פשוט לא מבינים את הציבור החרדי, הם לא יחלנו אף אחד, הם פשוט יחסלו את האקדמיה החרדית ויכריחו את החרדים לשבת בבית בלי פרנסה", הוא מסיים בכעס.

    מהמועצה להשכלה גבוהה, מכללת מבחר ומכללת לניאדו לא נמסרו תגובות.

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.