• מתכוננים לחג השבועות

    הגדלה

    החג החגיגי מתאפיין בהרבה מוצרי חלב, ומחייב אותנו גם – על פי ההלכה – לא לוותר על שמחת החג בבשר. האם וכיצד משלבים ביניהם בצורה טובה, וגם טיפים להעצמת לומדי התורה בתוך הבית. לקריאה

    מתנצלת מראש, זהו טור לא שגרתי ולא מה שחשבתן שתמצאו בו כנראה. ואולי בעצם ההתייחסות למאכלי החלב בחג השבועות דומה לסוגיית החלב והחלבי בכלל – שיש שמאמינים כי הוא חשוב והוא מקור הסידן הקריטי לגוף. ויש התופסים את העמדה הנגדית ואומרים שבמוצרי החלב מרובים החסרונות על המעלות וטוב להתנזר מהם. כך גם לגבי הויכוח על סעודות חלביות ובשריות – מתי איך וכמה – בחג השבועות.

    כשמתקרב לו חג השבועות, מצד אחד מלחיצות אותנו חברות המזון החלבי בפרסומיהן, ומצד שני מאתגרות אותנו הידידות והשכנות (המציגות לראווה את מטעמיהן) להעמיס את הבית במאפים ומאכלים אקזוטיים – על טהרת מוצרי חלב. כל זאת כאשר בעצם… בכלל מצוות החג היא בבשר דווקא, ואכילת מאכלי החלב היא מנהג. שמעתי מאישה נפלאה שחג השבועות דורש ממנה שעות בישול, טיגון ואפיה פי כמה מכל חג, כי היא משקיעה מאד בכל התבשילים החלביים. אך… בעלה כלל אינו טועם מהם, הוא לא מחבב מאכלי חלב. וכך בנוסף – היא צריכה גם להשקיע הרבה מאד בצד הבשרי. ר' לוי יצחק מברדיטשוב היה בוודאי קושר כתרים לאשה מופלאה שכזו.

    אני מרשה לעצמי לשתף אתכן בהרהורי: כמה נכון להתאמץ ולהשקיע בהכנת סעודה חלבית, שלבסוף כמעט ולא נמצא פנאי לסעוד אותה בעשרים ושש השעות של החג, העמוס בלימוד תורה, תפילות ואמירת תהילים של נעים זמירות ישראל – ובעוד שתי סעודות בשריות? האם אנשי דור המדבר שאכלו מאכלי חלב כי לא היו להם כלים כשרים לאכילת בשר, דמיינו לעצמם את מצעד הבלינצ'עס והלזניות, המוס והפסטה המוקרמת, הפשטידות וגלידות השמנת, המקדמים היום את פני חג מתן התורה, וכל זה (אולי) בגלל לחץ חברתי?

    טוב, לא באמת התכוונתי להביא מתכונים בשריים. אך עדיין יש מקום לעורר את עצמינו למצוא את האיזון  בין החלבי לבשרי, ובין הגשמי והרוחני. אולי בזכות זה תהיה לנו שהות לדברים מרוממים יותר הקשורים בחג הזה – כמו  האדרת והעצמת לומדי התורה שבין בני המשפחה.

    עיקר העיקרים בחג השבועות הוא קבלת התורה, ובנינו שערבים בעדנו צריכים להיות עדים – תמיד, ועוד יותר ביום זה – להערכה ולהערצה שבה מלווים את ראש המשפחה והבנים הגדולים ההולכים ללמוד בליל החג ונשארים ערים מתוך ציפיה למתן תורה. אמא והבנות דואגות להם לכיבוד קל וטעים כדי לעזור להם לשמור על ערנות, ומעלות – תוך כדי כך – על נס את הלומדים שעל תורתם עומד העולם.

    …ומאכלי החלב – מה יהא עליהם? שמעתי מאמהות שלא הצליחו להכין מאפה ביתי, ונעזרו במבחר המציף את מדפי המקררים שב'סופר'. כל ילד מתכבד לבחור לעצמו מעדן יקר לכבוד החג, וגם דגני בוקר שאינם נראים בדרך כלל על שולחנם, ולאושרם אין גבול. תוך כדי כך הילדים גם מתנסים בבחירה, בעמידה בתקציב, ובוויתור – לדוגמא בהסכמה לקניית דגני בוקר שהרוב אוהבים, גם אם רצה אחרת. המוצרים הקנויים האלו מהווים פתיחה נפלאה לבוקר של חג השבועות לפני שהולכים לשמוע את עשרת הדברות, בדוק ומנוסה. בכל זאת – הנה כמה מתכונים מהירים וקלים יחסית של מטעמי חלב לפניכן, המותירים אותנו עם מנוחת הנפש הנצרכת כדי לקבל את התורה בשמחה ובפנימיות!

     

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.