• פקודי – מוכנות להקמת המשכן • מירי שניאורסון

    הגדלה

    מה הקשר בין ביקור מזכירו של הרבי בסמינר 'חיה מושקא' בירושלים לפרשת השבוע? • על מה אמר הרבי "לא אני יודע. לא אבא וגם לא השכל יודע. רק הלב יודע"? • לטור המלא

    פקודי

    מוּכָנוּת להקמת משכן

    מה הקשר בין ביקור מזכירו של הרבי בסמינר 'חיה מושקא' בירושלים לפרשת השבוע? • על מה אמר הרבי "לא אני יודע. לא אבא וגם לא השכל יודע. רק הלב יודע"?

    בבוקר הגעתי מלאה בכוחות מחודשים, נכנסתי לכיתה, רשמתי נוכחות והסברתי לבנות מה עליהן לעשות. ביקשתי מהן: תחשבו שיש לכן שאלה שמטרידה אתכן, בעיה שמציקה או הרהור טורדני שמלווה אתכן כל הזמן ואתן חושבות לו רק יכולנו לשאול עכשיו את הרבי. אז הנה מגיע האיש שבמשך עשרות שנים עמד בהכנעה לפני דלתו של הרבי ועזר לאנשים לנסח את שאלותיהם. הנה מגיע האדם שהוציא והביא את דבריהם בפני הרבי. הנה האיש שאליו היינו מתקשרים כאשר רצינו לדעת 'אם יש תשובה'. ועכשיו מהרו וכתבו את שאלותיכן על דף נייר.

    רבע שעה לפני חצות היום, בדייקנות של חסיד, הגיע הרב גרונער והתיישב בחדרון קטן. נכנסתי אליו וביקשתי לתומי כי יספר לבנות דבר או שניים על עצמו. הוא כפף את אוזנו השמאלית כמתכוון לשמוע טוב יותר. אה, חשבתי, מסתבר ששמיעתו נחלשה עם השנים. חזרתי שוב על השאלה והפעם באידיש מעורבת באנגלית רצוצה. "אני לא מבין מה רצונך", ענה לי. כשחזרתי בפעם השלישית על הבקשה והפעם בקול רם, תהה: "מה פתאום?!". פתאום הבנתי…

    אבל כבר היה מאוחר מדי מכדי לעצור אותו. הרב הפנה אליי מבט מלא תמיהה ותוכחה. "מה? שאני אספר על עצמי? מה פתאום! את מי זה מעניין בכלל? הרי לא הבאתם אותי לכאן כדי שאספר על עצמי. הבאתם אותי כדי שאספר על הרבי"…

    מטבע הדברים, מרבית השאלות שכתבו הבנות, התייחס לנושא שמטריד בנות בגילן – שידוכים. הן ביקשו לדעת מתי להתחיל לעסוק בנושא, איך יודעים שמוכנים לכך ועוד ועוד.

    והרב סיפר, כן. הוא סיפר על עצמו. "כשאני נפגשתי עם אשתי תחי', נכנסתי אל הרבי ושאלתי האם הרבי מסכים שנגמור את השידוך. הרבי הרים את ידו הימנית וכופף את אצבעות ידיו בזו אחר זו תוך שהוא אומר 'לא אני יודע. לא אבא יודע. לא הרבי יודע וגם לא השכל יודע' ואז הצביע הרבי על לבו ואמר 'רק הלב יודע!'…

    "הייתה הוראה מפורשת מהרבי שהורים לא ילחצו על הילדים בענייני שידוכים. פעם הגיעה שאלה לרבי מאביה של בחורה שהתעניין בקשר לבחור מסוים והרבי שאל: 'הבת כבר יודעת שהאבא מתעניין על הבחור?'. את הרגש ואת ההחלטה הסופית מתי והאִם, רק את יודעת. רק את מרגישה".

    הזמן עבר במהירות ושאלות רבות עלו על השולחן. הרב גרונער לא ענה תשובות. הוא פשוט סיפר סיפורים. סיפורים מחדרו הקדוש של הרבי.

    "פעם אחת הגיעו שני זוגות הורים וביקשו להכניס מכתב לרבי ולשאול אם נכון שילדיהם ייפגשו. חלף לו שבוע בלבד ושוב הגיעו שני הזוגות והפעם ביקשו למסור את שמות ילדיהם לברכה, לאחר שהחליטו להקים בית בישראל. הרבי קרא לי ושאל 'האם לא היו אלה השמות שהיו פה לפני שבוע? הכיצד ייתכן שרק שבוע עבר והם כבר מבקשים להזכירם לברכה להקמת בית, האם ייתכן שבשבוע אחד הצליחו להחליט על חיים שלמים?!".

    היו שם המון שאלות שמטרידות לא מעט הורים. אין לי שום אפשרות להקיף בטור הקצר הזה את כל הנושאים. אנסה להביא כאן שתי דוגמאות:

    א] האם לספר דברים אישים על עצמי בפגישות?

    בפגישה הראשונה והשנייה לעשות היכרות יותר כללית ורק אחרי הפגישה השלישית אפשר לחשוף דברים יותר אישים.

    ב] יש לי אחות שגדולה ממני בשנתיים ועדיין לא השתדכה, האם אפשר לעקוף אותה או שעדיף לחכות עוד קצת?

    האחות הגדולה צריכה למחול לצעירה ותגידו לגדולה שבזה שהיא מוותרת לאחותה, הקב"ה ימהר ויזרז את זיווגה הרבה יותר מכפי שהיא חושבת. הרבי הורה שהוויתור ייעשה בכתב ושיראו זאת לרב מורה הוראה. עוד הורה הרבי שהזוג הצעיר שהשתדך, יקנה מתנה לאחות הגדולה שטרם מצאה זיווגה ויאמר לה ש"יש אצלנו מתנה עבורך שממתינה ליום בו תשתדכי".

    מדוע כופלת התורה את מעשה בניית המשכן? מסביר הרבי כי על המשכן "אשר ציווה ה' את משה" כבר סופר בפרשיות תרומה ותצווה ואילו על המשכן ש"עשו בני-ישראל" מסופר בפרשיות ויקהל-פקודי.

    המשכן שהראה הקב"ה למשה הוא משכן רוחני, המשכן שלמעלה; והמשכן שעשו בני-ישראל היה משכן גשמי. לכן, אף שכבר נאמרו כל פרטי המשכן בפרשיות תרומה ותצווה – חזרו ונכפלו בפרשיות ויקהל ופקודי, כי בכל אחת מהפרשות מדובר במשכן "שונה"…

    ייעודה של כל בת רווקה הוא להקים בית בישראל. להפוך אותו למשכן להשראת השכינה, זו השליחות שמוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו.

    הרבי מליובאוויטש מעולם לא ציווה. הרבי תמיד 'הציע'. במקרים יוצאי דופן אמר הרבי שזו 'בקשה נפשית'. הרבי גם לא הטיף מעולם. אך החדיר בחסידיו ערכים שלמענם כדאי לחיות, ואם צריך, גם למסור את הנפש.

    אם תרצו, דבר זה בא לידי ביטוי גם בתשובות של הרבי בנושא השידוכים. בעבר קבעו ההורים עבור ילדיהם את השידוך וזהו, השידוך נסגר. גם פה נקט הרבי בדרכו – להציע… צריך לשמוע את הילדים, להקשיב ללב שלהם, לבדוק שהם מוכנים.

    שורת סיכום:

    רק הלב שלך קובע מיהו "האחד והיחיד".

    זהו טור מהספר 'פרשה באהבה' של מירי שניאורסון

    הכותבת היא בעלת "הבחירה שלי", מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו

     

    [email protected]

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    תגובה אחת

    1. lisawf
      כ״א באדר ה׳תשע״ה (12/03/2015) בשעה 21:14

      מתי הרב הגיע לסמינר בירושלים? השנה זה היה??

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.