• ספירת העומר ומודל SMART • דבר המומחה

    הגדלה

    "השבוע בספירת העומר אנו סופרים את מידת הגבורה. מידת הגבורה מציינת את היכולת לשים גבול. להגדיר את הדברים בצורה מדוייקת ומאוזנת. מידת חסד משולה לאור ושפע. לעומתה מידת גבורה היא כלי להכיל את השפע. לתת לו גבולות שלא יתפזר לכל מקום, שיהיה מוגדר ומדוייק..." • לקריאה

    בס"ד

    שירה פולון 

    פתיחה

    לפי הקבלה ישנם 10 ספירות, 10 כוחות. נהוג לחלק אותן לשתי חלקים, כוחות השכל וכוחות הרגש. שלושת הספירות הראשונות נקראות ח"בד (חכמה בינה ודעת) והן מתארות את כוחות השכל. שבעת הספירות התחתונות (חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות), מתארות את כוחות הרגש- נקראים גם מידות. כלומר ישנם שבעה רגשות- מידות עיקריות המנעים את מעשינו והתנהגותנו. כל אחד מכוחות הרגש שלנו, בנוי מצירוף של שתי ספירות שונות. כלומר, סה"כ ישנם 49 צירופים של מידות ותכונות בנפש האדם. בשבעת השבועות שבין חג הפסח לחג השבועות אנחנו סופרים את ספירת העומר. בכל יום בספירת העומר, מאירות בנפש צירוף מידות שונה, המורכב מהספירה של השבוע והספירה של אותו היום.

    השבוע בספירת העומר אנו סופרים את מידת הגבורה. מידת הגבורה מציינת את היכולת לשים גבול. להגדיר את הדברים בצורה מדוייקת ומאוזנת. מידת חסד משולה לאור ושפע. לעומתה מידת גבורה היא כלי להכיל את השפע. לתת לו גבולות שלא יתפזר לכל מקום, שיהיה מוגדר ומדוייק.

    מודל SMART לקבלת החלטות, מגיע משיטת הטיפול הCBT.  זהו כלי, שמסייע לקבוע מטרות בצורה מוגדרת, מדוייקת ומאוזנת. לפי המודל, כדי לקבל החלטות יעילות, על ההחלטה לעמוד בחמישה קטגוריות:

    1. (S) ספציפית – כלומר מדוייקת, לא רצון כללי, אלה מטרה אחת ספציפית.

    2. (M) מדידה – כדי שתוכלי לבדוק אם הצלחת לבצע או לא.

    3. (A) ברת השגה- שאת יכולה לעמוד בה, באופן רציונלי.

    4. (R) רלוונטית- משהו שמאוד מעסיק אותך, שמתאים לערכים ולמהווים שלך, מטרה שכשתשיגי אותה זה יביא אור משמעותי לחייך.

    5. (T) תחומה בזמן- ושוב מדברים על גבולות, תגדירי מתי בדיוק את רוצה להשיג את המטרה. משם תגזרי זמנים מתי את צריכה להשיג תתי מטרות כדי להגיע למטרה שלך.

    להלן הסבר ודוגמאות על 5  הקטגוריות:

    S = Specific ספציפי

    על המטרה שאנחנו בוחרים להיות ספציפית. כלומר לא מטרה כללית או אבסטרקטית, אלה משהו מוגדר ומדויק.  למשל להגדיר: "אני רוצה להיות יותר טוב/ה בספורט" זו מטרה כללית מידי. לעומת זאת באופן ספציפי אפשר להגדיר: "אני רוצה לעשות 3 ריצות בשבוע, משך כל ריצה 20 דקות".

    M = Measurable מדיד

    עלי לחשוב איך ניתן לבדוק האם הצלחתי להשיג את המטרה. למשל המטרה "לאכול פחות" אינה מטרה ספציפית ואינה מדידה. לעומת זאת, המטרה "לא לאכול בכלל ממתקים ולא לשתות שתייה מתוקה" היא מטרה מדידה כי ניתן לבדוק האם אכלתי ממתקים? ואם כן כמה ממתקים אכלתי.

    A = Attainable  בר השגה

    עלי לקבוע יעדים שאפשר לעמוד בהם. למשל המטרה "לנקות את כל הבית בעשר דקות", ויש הררים של כביסות, כיור מלא כלים וריצפה מלאה במשחקים, היא מטרה שאינה ברת השגה. לעומת זאת המטרה "בעשר דקות הקרובות אני.. (למשל: שוטפים כלים או מסדרים את הרצפה או מטפלים בכביסה)" היא מטרה שניתן לעמוד בה.

    R = Relevant  רלוונטי

    על המטרה להיות רלוונטית עבור המטרות ארוכות טווח שבחרנו, תואמת את הערכים ואת סדר העדיפויות שלנו. למשל זה ניתן להחליט שכדי להרוויח יותר כסף, אתחיל לעבוד בשתי עבודות מהבוקר עד הלילה. אבל, למשל, כרגע אני הורה לילדים צעירים והמטרה הזו מתנגשת עם סדר העדיפויות והערכים שבחרתי (להיות עם הילדים). ולכן המטרה הזו אינה רלוונטית, אינה מתאימה עבורי כרגע. אוכל במקום זאת, לשים לי למטרה לחפש עבודה, אותה אוכל לעשות בשעות הלילה שהילדים ישנים.

    T = Time bound תחום בזמן

    על המטרה להיות מוגדרת בזמן. לקבוע שמעכשיו "אף פעם לא .. (למשל אוכל עוד עוגות או אלך לישון מאוחר)", יכולה להיות מטרה נפלאה אבל מייאשת ואולי גם לא מעשית. החיים דינמיים ומשתנים. ולכן אקבע מטרה מוגדרת בזמן. למשל "בשבוע הקרוב, כל יום אשתה רק כוס קפה אחת בשעות הבוקר". זו מטרה ספציפית, שניתן למדוד (האם שתיתי יותר מכוס אחת?, כמה כוסות שתיתי?), בר השגה (נבדוק: האם זו מטרה שניתן לעמוד בה?), רלוונטית (אני בכלל שותה קפה?), תחום בזמן (בשבוע הקרוב. קפה אחד כל יום).

    בהצלחה, בהתגברות על מכשולים וקביעת המטרות החדשות.

     

    שירה פולון |M.A. בייעוץ חינוכי

    מתמחה בטיפול CBT

    050-652-4599

    [email protected]

     

     

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.