• תחקיר מקיף: מדוע הפאות כל כך יקרות?

    הגדלה

    ערכנו עבורכן תחקיר מקיף ופנינו לכמה פאניות עם השאלות שאתן הייתן רוצות לשאול: מה טווח המחירים של פאות איכותיות, מדוע הפאות יקרות כל כך? והאם אפשר להשיג פאה איכותית במחיר זול? האם עדיף לרכוש פאה אחת איכותית, או שתי פאות זולות יותר? באדיבות עטרת חיה לתחקיר המרתק

    ראיינה: חלי לבקובסקי, עטרת חיה

    בין ה'וווארט' לחתונה; בין קניית מצעים לקניית גרדרובה, צלם, אולם ושלל התרוצצויות – ניצבת כל כלה בפני קנייה אחת משמעותית ולא פשוטה: קניית הפאה הראשונה. כיסוי הראש שילווה אותה מעתה. הכלות הטריות רוצות אותה הכי טבעית, יפה, מוצלחת וצנועה, ובמחיר סביר כמובן. האם אפשר ליהנות מכל העולמות?

    ערכנו עבורכן תחקיר מקיף ופנינו לכמה פאניות עם השאלות שאתן הייתן רוצות לשאול: מה טווח המחירים של פאות איכותיות, מדוע הפאות יקרות כל כך? והאם אפשר להשיג פאה איכותית במחיר זול? האם עדיף לרכוש פאה אחת איכותית, או שתי פאות זולות יותר? לכמה זמן האחריות, ומה היא כוללת? מה ההבדל בין סלון פאות אחד לשני, ומה מייחד כל פאנית? האם אפשרי לחפוף לבד או שחייבים לבוא כל פעם לפאנית? מה המבצעים המיוחדים לכלות? מה הקשר בין עיצוב השיער של נשים מפורסמות בעולם – אלינו החב"דניקיות? וכיצד אנחנו יכולות לקדם את הצניעות בעולם החרדי שמסביבנו? כל התשובות, בכתבה שלפניכן.

    תודה רבה לפאניות המוכשרות שבלעדיהן לא הייתה כתבה מקיפה זו: שטערנא דוברוסקין ומלכי ליפסקרמכפר חב"ד, ויקטוריה רוטשטיין ונחמה דינה ברוידא מביתר, דבורה טל מ"עולם הפאה" בירושלים, מיכל כלב מחיפה, מרים מוניס מרחובות, ריקי עמר ודיני ליפסקר מלוד, מיכל נגר מרחובות, ואתי קרןמהרצליה – בני–ברק.

    השליחות

    אתן הפאניות, עומדות בקו החזית בעניין שכל כך חשוב לרבי מלך המשיח, חבישת פאה, ודווקא פאה. יש לכן הזדמנות להשפיע על נשים ולעודד אותן להיות צנועות ויפות יותר, כיצד אתן עושות זאת?

    דיני מסבירה לנשים שהפאה הנשית, היפה והמכבדת ביותר היא פאה קצרה או באורך ביניים. "נשים מהציבור הכללי, ואפילו גויות, ואני מדברת על כאלו המכבדות את עצמן, לא הולכות עם שיער ארוך! זה לא סטייל שמכבד, וזה לא סגנון נשי. פאות קצרות לא חייבות להיות מכוערות! כי כשאומרים 'צנוע' לא מתכוונים ל'לא יפה'…

    אני מעצבת את הפאות שלי מאד שיקי, מאד אופנתי. עם גובה, פוני, גוונים. שיער בעל תנועה יפהפה או שיער 'קרשים' משגע. אני גם מתמחה בהתאמה לפנים של הלקוחה. כך שמישהי יוצאת ממני עם פאה קצרה אבל הכי מהממת ויפה ומתאימה לה והכי אופנתית ומרשימה שיש. למשל לנשים בעלות ראש גדול אני עושה שיער קצר מאחורה, (15 ס"מ), ומקדימה שיער ארוך יותר. כך שהפאה מתאימה למבנה הראש, ונראית קצרה, צנועה ומכבדת.

    אני מכוונת נשים ומעודדת אותן לאורכים כמו: 15 לפאות ממש קצרות. 25–30 ס"מ מקסימום לפאות אורך ביניים – עד הכתף וקצת יותר. מסבירה להן את דעתי שארוך זה מושך תשומת לב מיותרת ובלתי מתאימה, גורם לאנשים סביב לשים לב ולומר: 'וואו איזה שיער ארוך יש לאשה הזו!' אורך ביניים וקצר הם הרבה יותר נשיים ומכבדים".

    לדעת מיכל נ. ארוך זה פסה. "זה לא מתאים לנשים. שיער ארוך מתאים לנערות ובחורות לפני החתונה. אני חושבת שאשה צריכה להיות שלימה עם גילה. אני לא מבינה למה אישה בת 30 ו–40 צריכה להתעקש להיראות כמו ילדה בת 16? זה לא יפה ולא נשי. אני ב"ה לא הולכת עם ארוך, איני אוהבת. ה' לא נתן לי את היצר הרע ששייך לזה"…

    "ועוד נקודה: דווקא בגלל שהחב"דניקיות נחשבות לנשים 'שיקיות' ו'טרנדיות', כאלה שמבינות ביופי – הרי כאשר נראה לכולן איך אפשר לשמור על כללי הצניעות, ויחד עם זאת להראות יפה ומטופחת, אנחנו עשויות להשפיע מאוד". אגב, מיכל נ. היא סטייליסטית, שלמדה עיצוב, והיא עוזרת לנשים להתאים בגדים למראה הכללי כך שאצלה אישה יוצאת עם מראה מושלם ומותאם. "נשים מתקשרות אליי ושואלות אותי מה הולך עם מה והאם לקנות צבע כזה או אחר. זה המקצוע השני שלי, ואני משלבת אותו".

    אתי לא תגיד ללקוחה שרוצה ארוך "אל תיקחי". זה פשוט לא עובד. אבל היא מנסה לעודד זאת בדרך עקיפה, בכך שההיצע אצלה הוא של פאות קצרות ויפות, מושקעות בצבעים, ועם מראה משכנע. קצרות, צנועות ויפות. בגלל שאתי היא יצרנית בעצמה ומייצרת להרבה פאניות, יש לה אפשרות לענות על כמעט כל דרישה, ובמחיר הוגן. בנוסף, אתי מציינת שהיא הקימה את העסק שלה לפני 14 שנה בברכה מיוחדת של הרבי מלך המשיח.

    שטערנא מספרת: "מגיעות אליי נשים שרוצות פאה כדי להיראות טוב. כי חברות שלהן נראות טוב עם פאה. והבעל לא מסכים כי אמרו לו שפאה מובילה לגיהינום… מגיעים אליי זוגות כאלה, וכל אחד טוען את טענתו ואני לא מתווכחת עם הבעל, אבל גם מספרת לו על הברכות שיש בחבישת פאה שמכסה את כל הראש. מספרת להם על הרבי מליובאוויטש ומציינת שאם הוא מבקש דווקא פאה – ברור שזה הכי מהודר בצניעות.

    "לא מזמן ישב אצלי זוג מירושלים מהמגזר הדתי לאומי. הבעל, ראש ישיבה, שאל אותי איך יכול להיות שפאות היום כל כך יפות. סיפרתי גם לו על הרבי ועל כמה היה חשוב לו שנשים ירגישו טוב עם עצמן. שירגישו שהן יפות ולא מפסידות בגלל הצניעות, להיפך. הוא יצא נפעם מהרבי שלנו. ואשתו קנתה פאה מקסימה, שמכסה את כל הראש ולא פאת סרט שמגלה את השיער הקדמי כפי שיש ההולכות כך בקהילה שלה".

    טווח המחיר

    לפני שנגיע לשאלת ה'מיליון דולר' (תרתי משמע…) – מדוע הפאות יקרות כל כך – נציג את טווח המחיר הנפוץ היום בשוק הישראלי:

    הפאות של מלכי מתחילות ב–8000 ש"ח והלאה. היא מוכרת רק פאות איכות. לא סינטטיות ולא שיער מעובד. הפאות כולן הן מייצור עצמי. ויקטוריה מוכרת מ–6,500 ומעלה. דבורה מבדילה בין פאות בקופסא ( = מוכנות) העולות בין  2,400–4,000, לפאות בהזמנה שמחירן מתחיל  ב–5,500. אפילו פאות באורך 35–40 ס"מ שבמקומות אחרים עולות בסביבות 12 אלף, נמכרות אצלה ב–8,000. נחמה דינה מוכרת פאות מ- 2,200 ומעלה ומחיריה זולים יחסית לאחרות. אצל מיכל כ. טווח המחיר נע בין  4,500–6,500 לפאות חברת בוורלי (שיער ברזילאי), ועד 6,500–8,500 לפאות מחברת "פייגי לודמיר" בתפירה אישית (שיער אירופאי). פיאותיה של מרים מתחילות ב–3,500 ונגמרות ב–7,500 לפאה באורך 45 סנטימטר. וגם לשטערנא 'ליין' של פאות יפות ואיכותיות במחירים שפויים בהחלט שמתחילים ב–3900 שקל.

    למה פאות עולות כל כך יקר?

    דיני עונה שזה שילוב של כמה דברים: השיער, שהמחירים שלו מאד יקרים. "למשל אם אני צריכה שיער באורך 20 ס"מ, אני גוזרת קוקו באורך של שלושים ס"מ. וגם בקוקו עצמו יש כמה אורכים, כך שכל פאה צריכה כמה 'קוקוים', ולא אחד". ה'סקין' (החלק הקדמי של הרשת שעליה עומדת הפאה), עולה מאד יקר. "אין ייצור סקין בארץ ישראל. רק בחו"ל" גם האחריות לשנה שלקוחה מקבלת כוללת הוספת שיער ועיצוב לפי הצורך, שלא עולה ללקוחה מאום אבל בהחלט עולה לפאנית! "זה שקלול של כמה וכמה פרמטרים ולקיחה בחשבון של שיקולים שונים" אומרת דיני.

    מיכל נ. גם היא מציינת את יוקר השיער. ועושה לנו סדר בדרגות האיכות: השיער הכי זול הוא מסין ויפן. אחריו מגיע השיער הארגנטינאי שהוא יותר איכותי. אחריו שיער ברזילאי. ואז אירופאי, שהוא היקר ביותר. כמובן שבכל מקום יש גם כן  דרגות איכות. אז ראשית, יוקר השיער תלוי במקום מוצאו. חוץ מזה, היום לא רק במגזר החרדי יש ביקוש לפאות, גם במגזר הכללי גדל השימוש בהן – כמו בעולם הקולנוע או האופנה. גם שם גילו את הפוטנציאל הגלום בכפרים הברזיליאים – שם בנות מגדלות ומטפחות את שיערן על מנת למכור אותו לפרנסת המשפחה.

    "שיער בלונדיני עולה כמובן יותר יקר מהסיבה הפשוטה ש70% מהאנשים בעולם הם בעלי שיער כהה, כך שהוא נדיר וקשה יותר להשגה. מלבד העובדה, ששיער בלונדיני בדרך כלל מגיע מרוסיה ואירופה ששם השיער האיכותי והיקר ביותר.

    שטערנא סוברת כי מחיר הפאה נקבע לפי כמה פרמטרים ביניהם איכות השיער, שהוא חלק אינטגרלי מהמחיר. המותג גם יכול לעלות כי מותג מצביע על פאנית שהיא בעלת מוניטין, ידע וניסיון. "פאה היא פריט לבוש חשוב, ואשה משקיעה בו כי חשוב לה השירות, האמינות והמקצועיות – שאף היא מילה מאד חשובה בתחום".

    הדובדבן שבקצפת אלה הפאניות שמתהדרות בכך שהן מוכרות איכות והמחירים שלהן לא בשמים:

    נחמה דינה היא אחת כזו, גם מיכל כ. שהיא גננת במקצועה ומייבאת ומוכרת פאות במחירי תיווך בלבד כעיסוק נוסף ובמטרה ברורה – לתת מוצר איכותי ביותר במחיר הזול ביותר, יוצאת נגד המצב הקטסטרופלי במחירי הפיאות ובפרסומיה קוראת תיגר נגד המצב בו אישה צריכה לבחור בין פאה לרכב…

    גם מרים המביאה פאות ישירות מיצרן אישי, וכך חוסכת לנשים את תוספות המחיר שכל מי שהפאה עברה דרכו גובה, לעומת יצרניות הנוטלות על הייצור תוספת מחיר ומגיעות ל–10,000 מבלי לעפעף. "הפאות שלי הן איכותיות ביותר" היא קובעת ומוסיפה כי אינה חושבת שמוצדק לשלם סכומים כל כך גבוהים כשאפשר להשיג את אותה איכות במחירים נמוכים יותר. היא רואה בכך אידאל.

    "השם שלנו הוא 'פאות מלכות' וזה משום שאשה היא "שרת המלכות". לכן היא צריכה להיות יפה, שמחה ומרוממת. הרי מלכות, עניינה על–פי חסידות, שאין לה מעצמה כלום, ואני לא רוצה שאשה תרגיש שבגלל שאין לה מספיק כסף היא נראית דלה ולא מכובדת מספיק".

    לכן אצל מרים יש קו מחירים נורמטיבי. "ב"ה, אני מסוגלת גם במחירים הללו להתפרנס בכבוד ולהיכנס לשוק" היא מודה ומוסיפה "אני רואה ברכה בעסק, ב"ה", ותולה זאת בכך שהיא הוגנת במחירים ובשירות ומקווה שכולן תורדנה מחירים. כנראה שזה אפשרי.

    שירות ואחריות

    כשמדברים על שירות ואחריות נוגעים בנקודה רגישה עבור נשים רבות שטיב השיער לא היה כמובטח, השיער נשר, התפירה התפרקה… מרים מספרת על כך: "כואב לי הלב כשנשים ששילמו סכומים גבוהים מאד על פאה מגיעות אליי בוכות ולא מרוצות כי לא נותנים להן שירות כמו שצריך".

    היא טוענת שאצלה הדלת תמיד פתוחה. ויש לה עשרות לקוחות מרוצות, כי היא דואגת לשמור איתן על קשר טוב – "כולן שמורות אצלי באנשי קשר, ואני דואגת להתקשר אחרי תקופה כדי לוודא שהלקוחה מרוצה. רוב הפיאניות איתן דיברנו נותנות אחריות לשנה הכוללת הכל. מיכל כ. ממליצה לנצל זאת – לבדוק את הפאה היטב אם היא זקוקה לשינויים ותוספות, "וגם אם סתם בא לכם לשנות", היא מייעצת "עשו זאת בשנת האחריות".

    דבורה מסייגת את האחריות לפאות מקופסא, שהן זולות יותר, לחצי שנה בלבד. מלכי מבצעת תיקונים ושינויים עד שהלקוחה מרוצה לגמרי – בפרט הנשואות הטריות "הרבה פעמים, כשזו הפעם הראשונה, הנשואה הטרייה רק מתרגלת לפאה, לובשת, חווה מתרשמת, ואז רואה אם היא רוצה לשנות למשהו שיתאים לה יותר".

    ויקטוריה מבדילה בין שירות לאחריות. אחריות נמשכת שנה וכוללת תיקון דברים הקשורים לבניית הפאה. לעומת שירות שניתן לאורך כל חיי הפאה, וכולל שינויים ותיקונים כמו: הוספת גוונים, הקטנת סקין שמתרחב, עוד עיצוב, הוספת שיער וכדומה. – תוספות הניתנות בדרך כלל בתשלום.

    ייחודיות

    נדמה שכל הפיאניות גזורות מאותו 'שטאנץ', אולם כשאנו יוצאות לבדוק אותן מקרוב מגלים את הייחודיות שכל אחת מתהדרת בה.

    מלכי מתחייבת לאמינות, לאיכות הכי גבוהה ומבטיחה שתמיד יש לאן לחזור.

    ויקטוריה תופרת בעצמה את הפאות במקום, תחת שליטה על כל התהליך, הלוקח פנטזיה של לקוחה ומגשים אותה. היא מתייחדת ב–'לייס פרונט' שאצלה מייצרים גם לשיווק. ולמי שתוהה, ה'לייס פרונט' הוא תוספת בד שקופה מאד לאורך קו השיער, עם חורים קטנים מאד שדרכם משחילים במחט שערות קטנות. התוצאה: יצירת מראה מאד טבעי. ויקטוריה גם גאה בכך שאין אצלה קו פאות אחיד כי פאותיה נבנות על פי רצון הלקוחה. היא מדגישה שפאותיה אינן צבועות – "צביעת פאה היא תהליך כימי ופאה היא כבר לא אותה פאה לאחר התערבות כימית" והיא מדגימה: "אצלנו פיאת בלונד היא משיער בלונדיני אמתי. לכן לוקח יותר זמן בהזמנת פאות בלונדיניות, כי הוא שיער קשה להשגה".  

    לעומתה דבורה דווקא מתהדרת בכך שאצלה מתמחים בצבע וגוונים: "אני משתמשת בהרבה כימיה – צבע. אנחנו גם מספרה. נשים ובחורות באות לכאן להסתפר ולצבוע את השיער". ו…יש אצלן שרות בעברית, אנגלית, אידיש וצרפתית. כך שכל אחת יכולה למצוא את עצמה שם. זה באמת נדרש כשנמצאים בלב שכונת "גאולה" ההומה בירושלים…

    לריקי נישה מיוחדת – תיקון וחידוש פאות. יש לכן קרחות בסקין (הבד הלבן בקודקוד המדמה עור)? התפרקו טרסים (שורות שיער תפורות)? שיער נשר? צריכה צביעה? ריקי תיתן מענה לכל. "לא תמיד צריך לקנות פאה. אפשר גם לחדש פאה ישנה" ובנוסף, היא גם מעצבת שיער ומאפרת. ריקי טוענת שאצלה השרות הוא בראש. מתוך מקצועיותה היא יכולה להצביע ללקוחה, שעדיין בשנת האחריות על בעיה, עמה היא יכולה לשוב לפאנית שתתקן לה. "אני לא מרוויחה מזה" היא אומרת, "אבל רוצה שלקוחותיי תהיינה מודעות ותתחזקנה את הפאה נכון".

    נחמה דינה מתייחדת בכך שהיא גם מעצבת, מסרקת ומאפרת. ומדגישה את היחס האישי והסבלני. בעידן הטכנולוגי היא מוכרת גם דרך ה'ווצאפ', מצלמת, שולחת, הנשים מודדות, ובמידה והן מרוצות הן שולחות את התשלום. מחיר הפאות שלה כולל עיצוב – שמנה לב, לא כל היצרניות, גם מעצבות ולעיתים עיצוב דורש להיפרד ממאות שקלים נוספים…

    הייחודיות של מרים היא גם העובדה שהיא עושה מכירות בכל הארץ כך שאין צורך לבוא אליה.

    טיפים לרכישת פאה ראשונה

    ויקטוריה מנחה את הכלה: "את חייבת להיות מרוצה. להרגיש בידיים טובות, ולקבל מענה מקצועי ואנושי".

    מיכל כ. ממליצה "לתת לחלום ולסגנון האהוב להוביל. לרוב, הבנות רוצות פאה שדומה לשיערן וזה מצוין להתחלה כי השיער מוכר".

    מלכי מוסיפה שהדבר נותן הרגשה כיפית וטבעית, ומחליק את ההיפרדות מהשיער, במיוחד למי שאוהבת את שיערה. רובן ככולן ממליצות בפאה ראשונה, בה עדיין לא יודעים מה רוצים ומה מתאים, לעצב בתחילה באופן בסיסי בלבד, לא לגזור יותר מידי. לחוש את הפאה, ללכת איתה ורק בהמשך להחליט למשל אם מתאים פוני או יותר מדורג. ולא לשנות לגמרי את סגנון השיער כי גם כך פיאה היא שינוי שצריך להסתגל אליו.

    הן מציעות להשאיר הרבה אופציות פתוחות: למשל, פאה שתהיה יפה גם אסוף וגם פזור, באורך המתאים כמובן – לפי הוראות רבני חב"ד*.

    לבעלות שיער שחור, ממליצה דבורה, לקחת פאה בצבע קצת יותר בהיר, ולא שחור, כי פאה שחורה מבגרת. לבעלות שיער בהיר, לקחת קצת יותר כהה – כי פאות דוהות.

    מרים מדגישה את ההתאמה לפנים במבנה ובצבע. ואת התאמת הרשת לראש. זו נקודה חשובה כי לעיתים פאה היא מדהימה ביופיה אך מכיוון שהיא גדולה מידי והראש 'שוחה' בתוכה היא אינה מחמיאה כלל וכלל.

    ריקי ממליצה על גוונים – הם נותנים הרבה אור לפנים. אמנם לא כולן מתחברות לגוונים אך ההמלצה הבאה שלה היא ממש חשובה: "כדאי לבקש שיהיה שיער ארוך באזור האוזניים כדי שלא תצטרכי להביא שיער מהעורף לקדימה, ואז מאחור לא יישאר שיער"  – אני בטוחה שללא מעט נשים מוכר המצב האבסורדי והדליל הזה.

    מלכי לא ממליצה על פאה ארוכה מאד המעניקה מראה כבד (ופאה כבדה על הראש), אלא אם כן זו פאת קוקו או צמה שאז האורך חשוב. היא ממליצה לקחת משהו שנראה שתסתדרי אתו מבחינת איכות וסגנון. למשל, אם מישהי חושבת שתתקשה לתחזק פאת תלתלים היא ממליצה לה על פאה עם שיער חלק ועדין. מלכי מדגישה את חשיבות המבנה וחוזקו, כי פאה שלא בנויה נכון – לאחר החפיפה הראשונה הכל 'נופל' והיא כבר לא נראית טוב.

    ריקי מעניקה טיפים כלליים לתחזוקה וטיפוח: חשוב שיהיה לכל אישה ספריי סיליקון איכותי המתיר קשרים. (ניתן לרכוש אצלה). לשמור את הפאה על ראש–פאה או מגולגלת בצורה הרצויה בשקית. כדאי לשים שקית ניילון על הפאה, כך היא נשמרת מאבק. לפאות מתנפחות, או שמאבדות את הברק אחרי חפיפה, מומלץ ספריי סיליקון, העוזר לשמור על ברק ומראה הפאה וכך אין צורך לרוץ לפאנית בתדירות גבוהה. וכן לסרק אחרי כל לבישה בעדינות מלמטה כלפי מעלה.

    גם ויקטוריה מדגישה את חשיבות סרוק הפאה, לא רק בחפיפה. "כמו שנערה מסרקת את שערה כל יום, ונסו לדמיין מה יקרה אם לא תעשה זאת חודש… כך פאה חייבת סרוק יומיומי, בייחוד בעורף, ששם שיער הפאה הכי נקשר".

    אחת טובה או שתיים זולות?

    תחקרנו את הפאניות: מה עדיף לרכוש עם תקציב של 14,000 ש"ח.

    מלכי מצדדת בעד אחת טובה. פאה טובה ואיכותית מחזיקה לאורך זמן. מניסיונה, נשים שהתרגלו לפאת קאסטם טובה, ועברו לזולה – כי חשבו שזה לא כל כך ניכר, מאד התחרטו. אולי מספר חודשים היא נראית טוב, ומישהי מהצד לא תשים לב, אבל בסופו של דבר, אלו שני עולמות. אין כמו פאה איכותית שבנויה נכון".

    נחמה דינה אומרת כי ניתן לרכוש שתיים טובות – כל אחת בשבע. וממש זולות עדיף לא לקנות. גם מרים לא מאמינה בפאות זולות. שבדרך כלל איכותיות פחות. "צריך לקחת בחשבון את המחיר שמשלמים כשקונים פאה זולה". אצלה, לדבריה, יש פאות איכותיות במחירים הוגנים.

    דבורה וריקי מציעות לקחת שתיים – אחת טובה ויקרה ואחת זולה יותר. אולם הן חולקות לגבי איזו פיאה תהיה לשימוש התדיר ואיזו לאירועים. לדעת דבורה, זו של יום חול צריכה להיות איכותית יותר, כי היא נלבשת בתדירות. ופאת שבת וארועים יכולה להיות הזולה יותר. לעומתה, ריקי שומרת את היקרה יותר לאירועים – כך תישמר לאורך זמן – כי לא יהיה בה שימוש תכוף, והזולה יותר לשימוש יומיומי.

    ויקטוריה חושבת שזה המון כסף ומציעה קודם לראות איך מסתדרים עם פאה אחת. גם כך נשואות טריות מתקשות בהתחלה להסתדר עם פאה, אז שתיים?… לעיתים, אחת הפאות תישכב בארון כאבן שאין לה הופכין, כי לא אהבו או הסתדרו אתה, וחבל. בנוסף, אולי תחליט שסגנון אחר מתאים לה יותר מסגנון הפאה הראשונה שקנתה? קצר יותר או ארוך יותר. כשקונים שתי פאות מיד נמנעת האפשרות לשנות סגנון.

    ויקטוריה מוצאת לנכון להדגיש כי יש סיבה לכך שפאה היא זולה – "לא אומרת שכל הזולות אינן טובות. אבל בוודאי שמחיר קשור עם איכות. כדאי להשקיע".

    מיכל כ. לא מכריעה בשאלה, היא נותנת ללקוחה לבחור לאחר שמראה לה כל מוצר ומספרת עליו מניסיונה. אך היא מוסיפה: "בכזה סכום כל כלה יוצאת אצלי עם שתי פאות ולעיתים גם עם עודף!".

    חפיפה, לבד או אצל פאנית?

    דבורה טוענת חד משמעית שלא לחפוף לבד! "אפשר לקחת פאה בשווי 8,000 שקל, ובטיפול לא נכון, כמו מים חמים מידי, להרוס אותה בידיים. 100 שקל בחודש לפאנית שתחפוף – בהחלט שווה, לדעתי. כך את רגועה בידיעה שהפאה מתוחזקת באופן הבטוח ביותר".

    גם נחמה דינה חושבת כך ואומרת לכלות: "אתן כבר ככה משקיעות, אל תחסכו בטיפול אצל פאניות. שם הפאה מטופלת עם החומרים הכי טובים ואיכותיים. לפעמים קונים פאה יקרה ולא רואים עליה בכלל שהיא כזו בגלל טיפול לא נכון". אבל היא מסייגת כשמדובר בפאה שנראית טוב אחרי ייבוש טבעי, אותה ניתן לחפוף לבד בהדרכת פאנית. גם מרים טוענת כך לגבי פיאות מדגם ייבוש טבעי ומדריכה לכך את לקוחותיה שיש להן סבלנות ויכולת.

    מלכי היא בעד אלו שקולטות את אופן החפיפה ועושות זאת היטב. "למה לא? זה חיסכון כספי נהדר". אך היא מדגישה כי מידי פעם חשוב לבוא לפאנית, שתראה את הפאה, שתוודא שהחפיפה נעשית נכונה ושהפאה מתוחזקת היטב. "אפשר גם לבוא לפני אירוע למשל, כשרוצים עיצוב יוקרתי יותר".

    ריקי הייתה מונעת חפיפה ביתית מאלו ש'אין להן את זה בידיים', ויכולות להרוס. ומציינת את חשיבות ההקפדה על ספריי מתיר–קשרים. סירוק נכון. עיסוי עדין, במיוחד באזור ה'סקין'. שימוש במים פושרים בלבד! (מים חמים מידי מורידים צבע – במיוחד בשיער מעובד). ואילו מיכל כ. המייבאת פיאות המיועדות לייבוש טבעי סוברת: "עשי זאת בעצמך!" והיא הגדילה לעשות ואפילו מספקת סרטוני הדרכה שהיא שולחת ללקוחותיה. אך עדיין חושבת, שזה תלוי באישה, יכולת וסבלנות.

    ויקטוריה מסכימה שעם הדרכה נכונה אפשר לחפוף לבד. אבל מזהירה: "אם אין ידע, אפשר להשחית 'טרסים'. ה'סקין' מאוד עדין, לא כדאי לשים עליו ישירות שמפו או מרכך". והיא אפילו ממליצה על שמפו "הוואי" הירוק, הפשוט. ובפאה ממש מטונפת, אפילו סבון כלים מצוין – אין כמוהו בהסרת שומנים…

    מבצעים מיוחדים לכלות

    לריקי מחירים נוחים גם במחירי איפור ועיצוב שיער לכלות. גם נחמה דינה מעניקה בקניית פאה, הנחה משמעותית באיפור ובקניית כמה פאות. למלכי מבצע שווה במיוחד לכלות: בתה, חני ליפסקר, תופרת שמלות. ועל קניית פאה, שמלת הכלה מתנה! אהבתם? אני מאד.

    דבורה באה לקראת כלות ונותנת הנחות יפות. כל כלה מקבלת, בנוסף לפאה, תיק וראש, וכל חודש יש אצלה פאה שעליה ניתנת הנחה של 500–1000 שקל. לויקטוריה מבצעים כלליים והנחות אם משלמים במזומן או קונים יותר מפאה אחת.

    גם מרים נותנת הנחה בקנייה של יותר מפאה אחת ומאד באה לקראת כלות וגם כאלו שקשה להן כלכלית ונותנת פריסת תשלומים נוחה. (בפיה אף מסר לכלות הקוראות: "תתחשבו בהורים! אני עכשיו מחתנת בת. תתחשבו בבקשה, גם ככה יש לנו הרבה מאד הוצאות סביב החתונה"). אצל מיכל כ. המחיר עצמו הוא המבצע. כי מטרתה להביא פאות איכותיות במחיר הזול ביותר.

    צניעות

    איך אתן מנצלות את הבמה שלכן למכור פאות שתהיינה גם צנועות?

    דיני רואה בעבודתה שליחות של ממש. ויש לה גם סיפור: "זה התחיל מחברה שלי שהיא שליחה בחוץ לארץ והזמינה אצלי פאה דרך הטלפון. היא רצתה פאה באורך של 28 סנטים, ואני 'נזפתי' בה: 'איך את לוקחת פאה באורך כזה ולא באורך 40 סנטים???' אלו האורכים של הפאות שהייתי מוכרת אז. התשובה שלה הכתה אותי בהלם: היא סיפרה שהיא חיה בין גויות ויהודיות מטופחות ואצל אף אחת מהן אורך השיער לא עובר את הכתפיים בהרבה, והיא די מתביישת בפאה המאד–ארוכה שלה…

    "אז התחיל אצלי השינוי בחשיבה. והיום הסלוגן שלי הוא: 'הקצר – הוא הארוך החדש'. כי קצר הוא מאד אופנתי, נשי ומכבד. וזו השליחות שלי, להוציא נשים צנועות ויפות, שחובשות פאה כמו שהרבי רוצה. ואשה צנועה לא באה בסתירה לאשה יפה". דיני גם טוענת ש"מתוך שלא לשמה יבוא לשמה". "יש נשים שרוצות יפה, לא מתעניינות בצנוע… אשכנע אותן שהצנוע הוא היפה ואז מתוך הרצון ליופי, תצא צניעות" יש אצל דיני פאות מאד יפות, מושקעות, שיקיות וקצרות.

    "לנשים שבאות אליי", מספרת מיכל נ. "אני מראה את ההיצע אצלי הכולל פאות לא ארוכות. אם מישהי ממש תבקש, אשיג לה פאה ארוכה. אבל לפני כן אראה לה פאות קצרות משגעות. אראה לה גם תמונות של נשים מפורסמות בעולם שאף אחת מהן לא הולכת עם שיער ארוך מידי. ואצלן זה לא עניין של צניעות, פשוט עניין של כבוד עצמי. מלכת אנגליה למשל. סמל הנשיות, הכבודה והמרשימה, לא תלך עם שיער מעבר לאורך כתפיים.

    אתי יושבת בבני ברק מלאת הדעות. היא מקבלת מכתבי שטנה מתחת לדלת ומגלה את השלטים שלה הרוסים. באות אליה כלות שרוצות פאות אך אמהותיהן בעלות המטפחות לא מרוצות. מנגד, באות גם חסידות שרוצות פאות מאד מאד קצרות. אבל אתי מוכרת פאות, כי לרבי שלנו חשוב שנלך עם פאה דווקא. "יש נשים שאם הן לא תלכנה עם הפאות הארוכות – הן לא תלכנה עם כיסוי בכלל. אז עדיף שתחבושנה פאה מאד ארוכה. מניסיון שלי, בסוף הן מתבגרות, יולדות ילדים ומתחילות להבין את הדברים החשובים בחיים שבהם לא נמצא מראה מושך ובולט".

    שטערנא אומרת: "בתור חב"דניקית שיודעת כמה חשוב לרבי שנלבש פאות השקעתי שנים במחקר ולימוד, והיום אני עם 28 שנות נסיון. אני מתמקדת בפאות קצרות כי אני רואה נשים ושומעת מהן שקשה שיש רק פאה אחת ארוכה – בארץ שלנו שחמה שמונה חודשים בשנה. טוב לכל אישה שתהיה לה עוד פאה קצרה, יפה, מכובדת ואיכותית לצאת איתה כשחם ובכלל".

    מרים מציעה בעדינות ללקוחות עם פאות ארוכות מאד לאסוף את הפאה. "אני עצמי עם פאה ארוכה אסופה, ומרגישה שבכך אני נותנת דוגמה אישית ללקוחותיי לאשה צנועה ונאה" היא מציינת.

    כאן ראוי להזכיר שמבצע "מעגלים" לקיצור פיאות ארוכות נמשך. כל המעוניינת לגזור את פאתה שתתאים לגדרי הצניעות, יכולה לעשות זאת בסלון היוקרה של הרצליה דיין בכפר חב"ד, שם המעצבת המוכשרתשטערנא יהושע תדאג לכך בשמחה, זאת לאחר תיאום מראש עם ארגון "מעגלים": 054–3512770

    _________________

    * בפאה פזורה – אורך מרבי – על הכתפיים. (מן הראוי להחמיר שהאורך יהיה עד הכתפיים.)

    בפאה ארוכה יותר מן הכתפיים (= עד 8 ס"מ מן החוליה הראשונה), יש לאסוף את השיער לפחות ברובו.

    בפאה אסופה לגמרי – יש לוודא ששיער העורף והצדעיים לא יתגלה. האורך המותר בפיאה אסופה – 24 ס"מ מן החוליה הראשונה. (מתוך תקנון נשי חב"ד)

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    4 תגובות

    1. אסתר שושנה
      י״ד בטבת ה׳תשע״ז (12/01/2017) בשעה 9:13

      דבריו של הרבי מלך המשי:"שליחה צריכה להיראות יפה כדי שדברי"ה ישמעו יפה" וכל אישה היא שליחה של השם עצם היותה נשמה בגוף!ואם המלך אומר פאה זה פאה!אבל אך וראק צנועה כדי שתיה_ נאה ולא על מנת לקבל שמות לב ברחוב שלא מבעלה 1אנחנו מאד קרובים לגאולה ב"ה לכן הכל מתברר במדוייק והנכון לעשות!מי שעדיין זקוקקה לפאה של 40 ס"מ או יותר העודף בשיער וחסר התבוננות פנימית בתור חסידה!ברכה והצלחה

    2. מיכל הרשקוביץ
      ח׳ בתשרי ה׳תשע״ז (10/10/2016) בשעה 21:29

      תקנון נשי חב"ד זה לא פסק הלכה, זה "תקנון". עם כל הכבוד, בעלי אמר לי שאין שום מקור בהלכה הפסוקה לגדר השרירותי הזה, "עד הכתפיים". זה התחיל מתקנון של בית ספר והסתיים בכאילו הלכה לכל הנשים.

      תכלס, התקנון הזה שאי אפשר לעמוד בו בשום צורה, וכפי שכתבתי הוא גם ללא מקור, גורם לכולנו לזלזל בו. פאה עד הכתפיים נראית כמו קסדה של אופנוע, מי תחבוש לראשה כזה דבר?

      אפילו כשמדובר באיסורים חמורים, חז"ל ידעו להתחשב, ויש את המושג שלא גוזרים גזירה על הציבור כשאי אפשר לעמוד בה, מוטב שיהיו שוגגים ולא מזידים… אז מה קרה פה, כשמדובר בסתם תקנה ללא מקור הלכתי?

      צריך לעדכן בדחיפות את התקנון הזה, ולכתוב בצורה ברורה שהפאה צריכה להיות באורך סביר, ולא באורך בולט ומושך תשומת לב, וכל אחת כבר מבינה לבד במה מדובר. כל עוד יכתבו "עד הכפתיים", אף אחת לא תתייחס וחבל על המאמץ.

    3. הורביצית
      י״ב באב ה׳תשע״ו (16/08/2016) בשעה 11:29

      כן, ממש יפה הכתבה הזאת, אפשר ללמוד ממנה הרבה על הפאות.. ויש בה הרבה מסר..

    4. חני
      י״א באב ה׳תשע״ו (15/08/2016) בשעה 20:14

      איזו כתבה מקסימה!
      גם טיפים, גם הסבר וידע
      וגם שמות של פאניות מישלנו מכמה מקומות בארץ שהן שליחות במקצוען
      ויישר כח על הדגשת הנושא הכ"כ חשוב שצניעות ויופי בהחלט יכולים ללכת ביחד
      תודה על המראיינת!!!

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.