• סודם של העוגות הבחושות

    הגדלה

    כ"ב שבט במטבח, מוביל אותי להרהורים אודות 'סודן' של העוגות "הבחושות" שהרבנית נהגה להגיש לאורחיה. מהי היא המשמעות הפנימית שצומחת ועולה מעוגות אלו? • לקריאה  

    סיפרה לי אישה שהייתה מבקרת לעיתים קרובות את הרבנית, שבביתה הייתה תדיר עוגה במקפיא. הרבנית אף התבטאה ש'משקה ועוגה לא קופאים לעולם'. ניתן אולי לומר שהכוונה היא שהחמימות החסידית של 'משקה', ועוגה המשביעה את הנפש – צריכים להיות תמיד בנמצא.
    זהו פרט אחד קטנטן ממידת הכנסת האורחים המיוחדת של הרבנית ומאור הפנים שלה לכל אחת. כל אישה שפגשה את הרבנית מספרת כמה השתדלה להנעים והתעניינה באכפתיות. פרט קטנטן, ולימוד גדול בצידו.
    הבה ונתבונן במהות של עוגה בחושה. יש שיאמרו שניתן להגדירה עוגה פשוטה/ עוגה משביעה/ עוגה קלת הכנה. ובעצם היא נושאת הפכים – היא עוגה – עניין של תוספת מענגת על האוכל הרגיל – לא צורך של אוכל נפש, ויחד עם זאת היא פשוטה, ללא צרמוניה של קישוטים וייחודיות, ואינה דורשת שעות של הכנה.
    אולי זה מה שרצתה הרבנית לרמוז לאורחותיה, ואף לנו: אם צריך עוגה, על מנת ליצור אוירה טובה של נועם – יש! אך יחד עם זה יש פה "ביטול", כי עוגה בחושה = עוגה פשוטה. היא מערבבת בתוכה את כל החומרים ויוצרת מציאות של עוגה רגילה, לא יומרנית, לא מנסה להרשים ולהתבלט.
    מדברים רבות על הצניעות של הרבנית, על הבריחה שלה מכבוד – ניתן לומר שזה מתחיל עוד הרבה לפני שהיא זכתה לפירסום. נחשוב לרגע על הרבנית כבחורה שהייתה יד ימינה של אביה, נסעה איתו לגלות, הלכה בין שומרי המצוות במחתרת כדי לחלק את הכסף ששלח הרבי הריי"ץ. היא הייתה באת כוחו ומיופת כוחו לעשות כל דבר ולקבל כל דבר עבור אביה הרבי הריי"ץ. מה מצפים מאישה גדולה ודגולה, בעלת יכולות שכזו – לעת נישואיה עם הרבי?
    אולי שתנהיג את קהל עדת הנשים, שתהיה מהמנהלות הבולטות של ארגון נשי חב"ד, שתישא נאומים של אמת ופשטות מעל הבמות החב"דיות. אך במקום זה האישה הזו נחבאת אל הכלים. לא שומעים ממנה בפומבי, לא רואים אותה בהתכנסויות של נשים חב"דיות. מדוע? כי היא עטרת בעלה! הרבי הוא הנשיא והמנהיג, והיא אישתו – בטלה לרבי.
    רבים הסיפורים המעידים איך הרבנית עשתה את רצון הרבי בפשטות. וגם כששמעה שהרבי הורה לעשות משהו כמו למשל באמצע ההתוועדות להפוך את הכוס – מיד הפכה אותה, כששמעה זאת לאחר זמן.
    נאסוף באמתחתנו את הניחוח של העוגות הפשוטות, וניקח אותו עימנו כמתנה מעם הרבנית. פשטות, צניעות, הימנעות מראווה – ישחררו את הפנאי והאנרגיה שלנו ממרדף אחר תדמית חיצונית, ויאפשרו לנו להפנות את כוחותינו להשקעה בקן החמים שלנו. איך נזכה להיות נשים עוצמתיות? על ידי שנעצים ונרומם את הבעל! ניתן לו את המקום המכובד שלו, נעשה רצונו כפשוטו. נזכה לכתר של "עושה רצון בעלה" בפשטות…

    לסיום, מצורף מתכון לעוגה בחושה שניתן להכין יחד עם הילדים להתוועדות כ"ב שבט משפחתית

    עוגת מיץ
    המצרכים:
    4 ביצים
    2 כוסות קמח
    1 אבקת אפיה
    1 סוכר וניל
    1 כוס מיץ תפוזים (אפשר להחליף ב3/4 כוס יין קליל ורבע כוס מים)
    1 כוס סוכר
    3/4 כוס שמן

    אופן ההכנה:
    מקציפים את הביצים, מוסיפים סוכר עד שהקצף מתחזק.
    מכבים את המיקסר: מוסיפים את כל השאר, ומסיימים בערבוב איטי.
    אופים בתבנית בינונית רגילה במשך 40 דקות בחום 160של מעלות.
    • לאוהבים עוגה רטובה – שופכים חצי כוס מיץ תפוזים מעל העוגה בעודה חמה.
    • מומלץ לפזר על העוגה שוקולד צ'יפס.
    • טובה גם להכנה בלי מיקסר, בערבוב בכף – ואז העוגה יוצאת דחוסה יותר.

     

    תגיות: , ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.