• "מרגישה שאני מדברת לקיר" • טור חינוכי

    אילוסטרציה (צילום אודליה ש)
    3 | הצג גלריה

    "מרגישה שאני מדברת לקיר", "אני חייבת לצעוק כדי שדברים יזוזו?!", "למה הם לא לוקחים אחריות?","הם עושים מה שבא להם!!!" לפי כל הדעות, משהו בדור שלנו השתנה, נראה שהילדים שלנו חוצפניים יותר, פקחים יותר ומחפשים חופש. אז איך עלינו לנהוג, איך עלינו לחנך את ילדינו? • מנחת ההורים חיה גילר בטור חינוכי • לקריאה

    "מרגישה שאני מדברת לקיר",
    "אני חייבת לצעוק כדי שדברים יזוזו ?!"

    "למה הם לא לוקחים אחריות?"

    "הם עושים מה שבא להם!!!"

    לפי כל הדעות, משהו בדור שלנו השתנה, נראה שהילדים שלנו חוצפניים יותר, פקחים יותר ומחפשים חופש. אז איך עלינו לנהוג, איך עלינו לחנך את ילדינו? לתת להם גבולות ביד חזקה או לשמור על חופש הבחירה שלהם?

    התשובה לפי דעת הרמב"ם והרבי ללכת בדרך המיצוע, בשביל הזהב. על ההורים מוטלת האחריות לעצב את התנהגותו של הילד ולשנות את תכונותיו, תוך שמירה על עצמאותו של הילד וטיפוח לקיחת אחריות.

    איך משלבים בין משמעת ועצמאות בחינוך ילדינו?

    ראשית חשוב לדעת, שבטבעו של ילד טבועה מוכנות לקבלת עול ולמשמעת. עלינו ההורים להנחיל את המשמעת על פי כללי החינוך וההדרכה ואם נשמור על כך בהידור אז נוכל לראות תועלת בחינוך.

    להלן הנחיות עיקריות למשמעת בריאה

    1. עזרו לילד להצליח– עליכם לקבוע כללים המותאמים לילד, שאתם מאמינים שהוא יכול לעמוד בהם. כשתהיו בטוחים שאכן הכלל הוא חשוב ונחוץ, תוכלו להעביר אותו בצורה נחושה ולילדך יהיה קל יותר לעמוד בדרישות שלכם.
    2. אמרו זאת בתוקף, אך בנחת ובסבלנות!! כאשר מקנים הרגלים חדשים לילד יכול להיות לו קשה בהתחלה להתרגל לכלל החדש, המשיכו לאכוף את הגבול וגלו סבלנות ונחת.
    3. עודדו את הילד- שימו לב לשינויים שחלים בו, גם השיג חלקי לא מושלם, ושבחו את הילד במהלך התקדמותו. "אני רואה שהיום התגברת ודיברת בשפה יותר נקייה"…

     

    לצד המשמעת שהיא יסוד חשוב בחינוך, לילדינו יש צורך חזק לעצמאות ולהגשמת הרצון העצמי, לכן חשוב מאוד לטפח זאת, וכתוצאה מכך יקחו יותר אחריות על מעשיהם.

    1. שיתוף והתייעצות– שפתו בתוכניות, ברגשות, בדאגות שלכם. התייעצו איתם ושאלו אותם לשיקול דעתם. תגלו שלעיתים יש להם עצות ממש חכמות!
    2. פיתרון קונפלקטים-חשבו יחד איתם והעלו הצעות לפתרון בעיות בחיי היומיום שלכם.
    3. מתן בחירה– תנו לילדים לבחור בתוך מסגרת אפשרויות, לדוגמא: לאפשר לו לבחור זמן רחצתו, זמן להדחת כלים וכו'…

     

    כך תגדלו ילד חירותי, ממושמע אבל בעל רצון ושאיפות. שנזכה לחירות הכללית בגאולה האמיתית והשלמה תכך ומיד ממש.


    חיה גילר-מרצה ומנחת הורים ועוסקת בחינוך מיוחד.

    לייעוץ אישי, סדנאות והרצאות מרתקות. צרו קשר ל:054-9404776





    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.