• צניעות במשפחה? דעת תורה • הרבנים אשכנזי וטברדוביץ'

    אילוסטרציה (בקטן: הרבנים אשכנזי וטברדוביץ')
    הגדלה

    לאחר שפרסמנו כתבה בנוגע לצניעות האישה בבית משפחת בעלה, אנו מגישות ראיון עם רבו של כפר חב"ד, הרב מרדכי שמואל אשכנזי שיחי', והרב דב טברדוביץ' שיחי' בשאלות הנוגעות לצניעות בתוך המשפחה המורחבת • לראיון המלא

    לאחר שפרסמנו כתבה בנוגע לצניעות האישה בבית משפחת בעלה, אנו מגישות לכן ראיון עם רבו של כפר חב"ד, הרב מרדכי שמואל אשכנזי שיחי', ואל הרב דב טברדוביץ' שיחי' בשאלות הנוגעות לצניעות בתוך המשפחה המורחבת • לראיון המלא (מפאת קוצר זמנו של המרא דאתרא התייחס הוא רק לנקודות מסויימות).  באדיבות מגזין עטרת חיה.

    1. כיצד על אישה לנהוג בבית הורי הבעל בכל הנוגע לצניעות בלבוש ובדיבור?

    בבית הורי הבעל חייבים לנהוג בצניעות כלפי גברים ממשפחת הבעל. דהיינו, שלא ייחשף בשר מבשר הגוף בפניהם, וראוי להיזהר שלא תיראה בפניהם בכותונת לילה וכיו"ב, אלא בפניהם תיראה כשהיא לבושה בבגדים שיוצאת בהם לרחוב (ראה ברש"י חומש בראשית פרק ל"ח פסוק כ"ו) .

    כן מן הראוי שלא תקרא לחמיה בשמו על דרך שאין קוראים להורים בשמם. והרי נפסק בהלכה שכיבוד חם-חמות הרי זה בגדר כיבוד אב ואם מדברי סופרים, ועל כן ניתן לכנותם אבא-אמא או חם-חמות וכיו"ב אבל לא לכנותם בשם הפרטי.

    2. ישיבה משפחתית משותפת – כיצד כדאי שתעשה?

    ראוי להושיב גברים בקצה אחד של השולחן משני עבריו, ונשים בקצה השני משני עבריו ויש להימנע מלהושיב גבר מול אישה לא מקרבה ראשונה.

    3. באיזה אופן נכון לדרוש שלום בין גיסים וגיסות?

    גיסים וגיסות צריכים למעט בשיחות ולא להאריך בדיבורים ביניהם, ובמיוחד בשנים הראשונות לאחר הנישואין.

    4. האם רצוי לקיים שבתות משותפות בין גיסים לגיסות?

    לדעתי, לא ראוי לקיים שבתות משותפות לגיסים וגיסות ובמיוחד להימנע מכך בשנה הראשונה לנישואין כמו שנאמר בתורה שבשנה הראשונה הבעל לא ייצא לצבא וכדו' וכהסבר הראשונים בטעם הדבר הוא, כדי שיתרגלו זה לזה ולא יחשבו אודות אנשים אחרים, ועל כן ניתן להסתפק בפגישות אצל ההורים וגם בהם אין להפריע במיוחד בשנה הראשונה, ובהדגשה אם הגיסות-גיסים בהם בגיל דומה. הרב אשכנזי: יש להבדיל בין ארוחה משפחתית לבין בילוי משותף בישיבה בצוותא לאחר הארוחה שממנו יש להימנע בכל מקרה.

    5. ישנם משפחות שכחלק מחוויות המשפחה יוצאים לטיולים משותפים, והליכה למסעדות. האם יש בעניין זה גדר הלכתי?

    על זוגות צעירים להימנע מלצאת יחד (כמה זוגות) למסעדה וכיו"ב. כשיש כבר ילדים רבים הדבר קל יותר כיוון שכל זוג עסוק בעיקר עם משפחתו הפרטית. הרב אשכנזי: אם יישבו בשולחנות נפרדים גברים לחוד ונשים לחוד אפשר להקל. ובתנאי שהנסיעה תיהיה נפרדת. ואם נוסעים באוטובוס מן הנכון שישבו גברים לחוד ונשים לחוד.

    6. האם נכון לקרוא לגיס או בן משפחה אחר (לא מקרבה ראשונה) בשם חיבתו?

    אם קיים שם חיבה שבו הוא נקרא בפי כל וזהו שמו אצל כולם אפשר לקרותו כך, אך אם רק הקרובים ביותר מכנים אותו בכינוי החיבה אין לאישה לכנות גבר ממשפחת בעלה בכינוי זה וכן אין לאיש לכנות אישה ממשפחת אשתו בכינוי כזה. הרב אשכנזי: לדעתי אם זה שם חיבה אסור בכל מקרה אלא הפנייה תיהיה בשם המשפחה.

    תגיות: , ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    תגובה אחת

    1. רחל
      ל׳ בניסן ה׳תשע״ד (30/04/2014) בשעה 14:38

      קצר ולעניין. שאלות טובות מאד. מאד פרקטי! ישר כח!!
      תודה רבה!

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.