• מכאב לצמיחה

    הגדלה

    היזמית מירי שניאורסון, מייסדת ארגון "נפלאו"ת" ו"נפלאו"ת מתגברות" וקהילת "חכמת נשים" חושפת את סיפורה האישי על האובדן, המשברים והצמיחה שבעקבותיהם. מאת: אסתי לנצ'נר, עטרת חיה. לקריאה  

    חודש שבט הוא חודש של צמיחה, שגשוג, פריחה. 

    לצד תחושות ההתחדשות קיימת מועקה, אנחנו עדיין בגלות פנימית, הפצע עדיין כואב והציפייה לחזות בהתגלות משיח מפעפעת בנו בכל שנייה. התיישבתי לשיחה עם הגברת מירי שניאורסון – אשת תקשורת ואשת עסקים; מרצה, מנחה ויזמית מכפר חב"ד על צמיחה מתוך משברים, אמונה ומסר של גאולה.

     

    "חודש שבט הוא החודש הנשי שלי" מירי פותחת את דבריה, "החודש של הרבנית רבקה, הרבנית שטערנא שרה והרבנית חיה מושקא ומתוך שכך, באופן טבעי זהו גם החודש שלנו כנשים העוסקות כל הזמן בהתפתחות וצמיחה של חיים ומכאן אני רוצה להתחבר לסיפור האישי שלי שעוסק בצמיחה מתוך משבר.

    ״קשה לי להגדיר במשפט אחד את תחומי העיסוק שלי לאורך השנים אבל יש משהו אחד שהוא חלק ממני מאז שאני זוכרת את עצמי. תמיד הייתי יזמית, תמיד חיפשתי הזדמנויות. העולם קורא לזה 'פעילה חברתית' אבל אני אוהבת לקרוא לזה 'שליחה של הרבי' וזה מה שמלווה אותי עד היום." היא אומרת ומחייכת.

     

    צמיחה מתוך צניחה

    "הסיפור האישי שלי הוא סיפור של צמיחה ממקום של כאב ושבר. במשך שנים רבות הייתי בעולם העסקים, היה לי עסק של בגדי ילדים שהיה כל עולמי והרגשתי שאני נמצאת במקום הכי טוב שיכול להיות, אבל לקב"ה יש תוכניות משלו ולאחר מספר שנים חוויתי משבר גדול שבעקבותיו איבדתי את העסק. אובדן העסק כאב לי מאוד ולא ידעתי שכאבים גדולים עוד לפניי…

    "מספר שנים לאחר מכן זכיתי ללוות מקרוב את אבי היקר בחודשי מחלתו הקשה – שלאחריה השיב את נשמתו הטהורה לבורא לאחר ייסורים קשים. האובדן שלו טלטל את עולמי, הרגשתי שחלק ממני אבד איתו. אם לא די בכך, תקופה לא ארוכה לאחר מכן פוטרתי מעבודה נחשקת ואילו ממש לאחרונה סיימתי את תפקידי בערוץ תקשורת בו עבדתי למעלה מעשור".

    היא מדברת בשטף ונראה שהדברים לא קלים אך היא ממשיכה בביטחון "כשאני מדברת על מקומות כאובים אני אומרת זאת מתוך אמונה גדולה שאנחנו בישורת האחרונה לפני ביאת משיח וכל הרע יישטף מן העולם. אבל אפשר לומר שעברתי מנעד רחב מאוד של כאב ואובדן. כל אחד מהדברים הללו הוא משהו שלא פשוט להתמודד איתו וכאשר כל הדברים האלו מגיעים בזה אחר זה, אדם יכול להגיע למקומות מאוד נמוכים וקשים של הלקאה עצמית וחוסר יכולת להתרומם מתוך השבר.

    "יש שני סוגי התמודדות עם משבר:

    או שהוא מביא לצניחה או שהמשבר מביא לצמיחה, ושניהם תלויים בבחירה של האדם. משבר הוא בעצם הדהוד מהקב"ה לקיום שלו בחיים שלנו, והוא הזדמנות להתבונן פנימה, על איך אני מתייחסת למשבר. האם אני רואה את זה כרמז לכך שהקב"ה מאותת לי שמשהו הרבה יותר טוב מחכה לי? האם אני מבינה שהמציאות כמו שהיא משתקפת כרגע היא לא רק חיסול ואובדן של חלום אלא משהו הרבה מעבר? השבר הזה הופך להיות הזדמנות להבין כמה העולם הזה מלא בהעלם והסתר ומהווה תזכורת לכך שצריך לעצור רגע, לקחת אוויר ולהבין שיש משהו הרבה יותר גדול מעבר לפינה. זה יקח קצת זמן אבל זה יופיע.

    "האמת צריכה להיאמר, כתוב 'שבטך ומשענתך המה ינחמוני' בעת שאנחנו חווים את ה–'שבטך' את המכה, את הכאב, אנחנו לא יכולים לראות בעיניים גשמיות את הטוב שמחכה מעבר לדלת, אנחנו רואים רק את החושך ורק את חוסר האונים. הדבר היחיד שמחזיק אותנו הוא הידיעה והאמונה שזה לטובתנו, הרבי לימד אותנו שהירידה היא העלייה, היא זאת שהופכת אותנו אחר־כך ליותר טובים בתחנות הבאות שלנו.

    ״אחד הדברים שמאוד חיזקו אותי בתקופות השבר היה החיבור לרבי שקיבלתי בבית אבי. בתוך השבר, ידעתי לקחת את עצמי ולחפש את מקור החיזוק ב'דבר מלכות' השבועי, בתניא ובאיגרות של הרבי. אני לפעמים חושבת לעצמי מה היה קורה אם הייתי עדיין אותה אשת עסקים כמו לפני 14 שנה… איפה הייתי היום? בדיעבד אני מסתכלת אחורה ומבינה שלולא השינוי שנכפה עליי לא הייתי מגיעה לאן שאני היום!

    "ההארה הגדולה שבאה לי באותה תקופה קשה, הגיעה כשלמדתי את ה'דבר מלכות' השבועי והרבי דיבר שם על הכוח הנשי, הרבי אמר שהגאולה תגיע בזכות נשים וכאשר אישה תכיר בערך ובחשיבות שלה ותפעל (מתוך הרמוניה של תפקידי הגבר והאישה על פי תורה), תגיע הגאולה בה תתגלה מעלת האישה. זה פתאום היכה בי! הבנתי שיש לי שליחות עצומה בעולם הזה וכוח לעשות המון. החלטתי שאני לא משאירה את כל החידוש והיופי הזה לעצמי והבנתי שיש לי שליחות חדשה".

     

    יחד ננצח

    "אחד הפרויקטים שצמחו בשנים האחרונות הוא ארגון נפלא שמאגד יחד נשים אלמנות ל"ע בגיל השלישי. המיזם הזה נולד לפני חמש שנים, כמה שנים לאחר פטירתו של אבי ע"ה. פתאום ראיתי את אימי היקרה שנותרה לבד והבנתי שיש כאן צורך. הנשים היקרות הללו נמצאות בשלב כזה בחייהן שהן כבר פחות יוצרות בעצמן חברויות חדשות וחלקן בקושי משתמשות באמצעים הטכנולוגיים ש'מעבירים את הזמן'.

    ״אומנם יש לרובן ילדים נכדים ונינים שמבקרים אותן אבל בסופו של דבר הן מסיימות את הערב לבד כשה'לבד' מאוד נוכח ומכביד. מחקרים מדברים על אחוזים גבוהים מאוד של הזדקנות מואצת ודיכאון בקרב אנשים מבוגרים סביב התחושות של אובדן יכולות, חוסר בעשייה ובדידות. אנחנו ראינו את הצורך הזה והחלטנו להרים את הכפפה. בהתחלה הארגון כלל כמה עשרות נשים וכיום הוא מאגד תחתיו כשש מאות נשים בארבעה עשר מרכזים ברחבי הארץ. הארגון כולל מפגשים דו־שבועיים, מסיבות חגים וימי כיף, חבילות שי לחגים, מסע שליחות בארץ ישראל ואף טיסה לרבי ומלא פינוקים".

     

    נפל"אות

    "הארגון הראשון שהוקם למען כלל נשות ישראל נקרא נפלאו"ת אותו הקמתי יחד עם חברתי שאינה שומרת תורה ומצוות לעת עתה. שמו של הארגון נגזר מראשי התיבות: נשים פועלות למען אחדות וקירוב לבבות. הנשים שחברות בארגון הן מכל גווני הקשת של המגזרים והמטרה של כולן הוא קירוב לבבות. יחד אנחנו לומדות חסידות ותניא – כמעט כל ערב אני נמצאת בשיעור אחר. זה פשוט מדהים לראות כיצד נשים שבראייה חיצונית נראות כל כך שונות אחת מהשנייה, יושבות יחד ולומדות בהתרגשות גדולה מספר התניא; משנות את הפרספקטיבה לחיים, מתייעצות עם הרבי על כל שאלה וכאב שעולה, מתחילות לחגוג ימי הולדת בתאריך היהודי, משתתפות באירועי חגים (לראשונה בחיים, בגיל 60 למשל שומעות מקרא מגילה, עושות סיור במאפיית המצות) וכותבות לרבי בבקשת עזרה וברכה".

     

    חכמת נשים

    "ממש לאחרונה הבנתי שנשים חפצות ללמוד בחברותא, בקבוצה מאחדת והקמתי קהילה שנקראת 'חכמת נשים' שזהו שם שנבחר על ידי הרבי. מטרתה של הקהילה הזו היא להתאגד יחד וללמוד כיצד לחזק את החוסן הנפשי, כיצד להיפטר מתחושות של חרדה וחוסר אונים ובעיקר כיצד להיות אישה מנהיגה שמובילה את עצמה, את בני ביתה ואת חברותיה לקראת הגאולה.

    "בגלל מגבלות המלחמה חלק מהלימוד מתקיים ב'זום' ואנחנו לומדות מתוך ספר התניא, ומתרגלות באופן חוויתי בשיטת 'איתן' – 'דבר מלכות', שיחות של הרבי ועוד.

    בתחילה מאוד פחדתי להקים את הקהילה הזו ולא ידעתי איך זה יעבוד. מה שדרבן אותי היה שיחה עם מכרה לא חבד"ית שאמרה שאין קהילה שמעבירה כפשוטה את תורת הרבי ואמרתי לעצמי: 'אני חייבת לעשות את זה, זו לא שאלה בכלל'.

    "הלימוד הזה מביא הסתכלות חדשה לחיים. הקהילה כוללת נשים מכל המגזרים שרוצות 'מישהו לסמוך עליו', 'מישהו להישען עליו' – הן מחפשות את נשיא הדור. היום יותר מתמיד עם ישראל מכיר ברבי כנשיא הדור וזה מעודד מאוד לראות את זה.

     

    כוחנו באחדותנו

    התופעה הכי כואבת של הדור שלנו היא מחלת הבדידות. אנשים יכולים להיות לכאורה מוקפים חברים ומאוד פופולריים בפלטפורמות החברתיות אבל להיות מאוד בודדים והתרופה לבדידות הזו היא האחדות שלנו שבזכותה נולדו כל המיזמים. הצימאון הגדול לעוד מפגש חברתי מרומם, עוד לימוד שיחה, עוד פרויקט חברתי מראה עד כמה העם שלנו צריך את זה. בשיעורים שלי נמצאות נשים מכל הגוונים. נשים שלפני כמה שנים כנראה לא היו יכולות לקיים את החיבור הזה, אבל היום הכל השתנה. היום אנחנו מבינים כמה אנחנו צריכים אחד את השני, עד כמה מה שמחזיק אותנו זה הביחד.

     

    באדיבות מגזין עטרת חיה

    תגיות: , , , ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.