• עבודת צוות

    הגדלה

    מחלקת את המאמץ ומכפילה את ההצלחה: עבודות נשים בצוות: איך מגבשים צוות? למה זה חשוב? דוגמאות לפעילויות גיבוש > ראיון עם הגב' שרה לופז, ראש צוות חינוכי המפעילה צוות. שרה ששון, עטרת חיה. לקריאה

    היא העיפה מבט אחרון לקהל, ובתנועה חדה הסתובבה לאחור, מסמנת לתזמורת להתחיל.

    אקורד מינור החל להתנגן באולם ועד מהרה התיישבו כולן במקומותיהן, ממתינות בדממה לתחילת המופע. חודשים ארוכים של אימונים והכנות עברו על חברות המקהלה, וכעת – הגיע היום הגדול. המופע מתחיל.

    במרכז הבמה, בשורה השלישית מימין, עמדה חוה. באצבעותיה העדינות היא פרטה על הכינור שבידה, מרוכזת כל כולה בניגון וביצירה המשותפת שנרקמת כעת על הבמה. לפתע, צליל צורם קטע את ההרמוניה. אחד המיתרים בכינורה של חוה נקרע. חוה הביטה לצדדים בניסיון לתפוס את מבטן של שאר חברות המקהלה, ובניע כמעט בלתי מורגש סימנה להן להמשיך. בלעדיה. חברות הקבוצה התבלבלו לרגע, אך עד מהרה הן התעשתו והמשיכו בנגינה, יוצרות יחד שילוב חדש ומרגש – שילוב הרמוני של יצירתיות ושיתוף פעולה.

    כשחוה העיפה מבט אל הקהל, היא הבינה שהיופי האמיתי של עבודת צוות הוא לא רק ביצירה שהן יצרו אלא בקשר שהן חלקו –  תוצרת של שיתוף פעולה שהדהדה הרבה אחרי שהתווים האחרונים נמוגו אל תוך הלילה.

     

    * * *

    עבודת צוות מוצלחת היא לא רק עבודה משותפת, היא שילוב של תקשורת, אמון וחזון משותף שמובילים יחד ליצירה מושלמת ומנצחת.

    עבודת צוות היא מרכיב חיוני בכל ארגון או פרויקט וכדי שהעבודה של הצוות תהיה יעילה ואפקטיבית, כזו שתשיג תוצאות שלבד לא ניתן להגיע אליהן – שווה להשקיע ולמקסם את הפעילות של כל אחד מחברי הצוות בנפרד ושל כולם ביחד.

     

    למה חשוב להשקיע בעבודת צוות?

    לעבודת צוות יש חשיבות ולא מעט יתרונות הן לצוות והן לארגון.

     

    בניית אמון בצוות – עבודה בצוות יכולה לסייע לבניית אמון ולחיזוקו בקרב העובדים, וזאת משום שהסתמכות על אחרים יכולה ליצור ולבנות אמון. יותר מזה, תחושת האמון יכולה לספק תחושת ביטחון המאפשרת לעובדים להעלות רעיונות, להתפתח מקצועית וליצור פתרונות יעילים. יצירת האמון תורמת לא רק ברמה המקצועית, אלא גם ברמה החברתית ליצירת תקשורת נעימה בין חברות הצוות אשר משפיעה על האווירה בעבודה.

     

    פתרונות יצירתיים המגיעים מצורות חשיבה שונות – אחד היתרונות העיקריים של עבודה בצוות הוא פתרונות יצירתיים בעבור בעיות מורכבות או פרויקטים מסועפים וקשים. באמצעות סיעור מוחות של חברי הצוות ושילוב נקודות מבט וצורות חשיבה שונות, ניתן להגיע לפתרונות יעילים באופן מהיר יותר. באמצעות העבודה המשותפת ניתן להיחשף להיבטים נוספים, שהעובד היחיד לא בהכרח היה נחשף אליהם, וכך להיפתח לרעיונות נוספים.

     

    יעילות ואפקטיביות – אחת הדרכים לשיפור היעילות בעבודה היא פשוט לעבוד בצוות. העבודה בצוות מאפשרת לעובדים בה להרגיש יותר מחוברים למטרות כמו גם לחבריהם לצוות, וכך הם מרגישים גם מוערכים ומחויבים יותר להשגת המטרות. כך הם הופכים להיות יותר יעילים בעבודה, מספקים ביצועים איכותיים יותר וכן משפרים את העמידה ביעדים ובזמנים.

     

    עבודת צוות מסייעת ללמידה משותפת – מלבד מציאת פתרונות לבעיות באופן יעיל ומהיר, עבודה בצוות מאפשרת לעובדים להכיר טוב יותר אחד את השני, ובכך גם לייצר סביבה ומסגרת המותאמת ללמידה מקצועית, אשר תסייע לכל אחד מהם ללמוד ולהתפתח מקצועית בעבודה.

     

    סיוע בפתרון קונפליקטים – עבודה בצוות יכולה להביא לחילוקי דעות לא פעם, וזאת משום שכל אחד מגיע עם גישה וידע שונים. על כן, יכולים להיווצר קונפליקטים בנוגע לדרך העבודה או לנקיטת צעדים – אך זוהי הזדמנות ללמוד בצוות על דרכים חדשות לפתרון בעיות שיכולות לשמש גם לכל צורך אחר בעבודה ובחיים עצמם.

     

    כך נגבש

    על מנת להבין איך זה עובד בשטח, פניתי אל הגב׳ שרה לופז, ראש צוות חינוכי, לשמוע ממנה כיצד ומדוע חשוב להשקיע בגיבוש הצוות.

    "בצוות החינוכי שלנו יש לנו כיום 12 מורות מסורות", פותחת שרה, "כל אחת מביאה איתה את הייחודיות והמקצועיות שלה.

     

    מה התפקיד שלך בצוות?

    התפקיד שלי כראש צוות במוסד חינוכי נוגע בהרבה תחומים. אני מפקחת על היוזמות החינוכיות שעולות בצוות, דואגת לתקשורת טובה ושיתוף פעולה יעיל בין המורות, אני מספקת הדרכה ותמיכה לפי הצורך וכמובן שואפת ליצור סביבה שבה כל אחת מרגישה בנח להביא את עצמה ולתרום מכשרונה ומיכולותיה.

     

    למה לדעתך חשוב ליצור אווירה תומכת ושיתוף פעולה בין חברות הצוות?

    שיתוף פעולה חיוני מכמה סיבות. ראשית, זה מקדם תחושת שייכות ואחווה, מה שמגביר את המורל ואת המוטיבציה וגורם לעבודה להיות קלה ונעימה יותר. שנית, כאשר העבודה נעשית בשיתוף פעולה, כל אחת יכולה לתרום מכשרונותיה ומנסיונה וכך להגיע לתוצאות הרבה יותר טובות.

     

    איך לדעתך אפשר לטפח אוירה כזו בצוות?

    על מנת ליצור אווירה חיובית בצוות, יש לעבוד; זה לא בא ברגע. דבר ראשון שאני עושה – גם ובעיקר בגלל שהצוות שלנו יחסית קטן – אני דואגת לערוך היכרות בין חברות הקבוצה (וכן כאשר מצטרפת מישהי חדשה לצוות) ההיכרות עוזרת "לשבור את הקרח" הראשוני ומסייעת בדבר הבא שבעיניי הוא הכי חשוב – תקשורת פתוחה ושיתוף פעולה, כאשר הקול של כל אחת בצוות נשמע ומכובד, וכמובן גם מכבד את הדעה של השניה.

     

    איך עושים את זה?

    זה מתחיל בדוגמה אישית של התנהגות מכילה ומשתפת כלפי כל אחת בצוות. מתן הערכה לנקודות מבט שונות ומגוונות ועידוד עבודת צוות משותפת. כמו כן, אנו משקיעים בפעילויות ויוזמות לגיבוש הצוות שמקדמות קשרים ומחזקות מערכות יחסים בין חברות הצוות.

     

    תוכלי לשתף בדוגמאות לפעילויות גיבוש שהצוות שלך נהנה מהן?

    בהחלט. לפחות ארבע פעמים בשנה אנו עורכים ערב גיבוש לצוות בו כל אחת מביאה איתה משהו טעים. יש כמובן גם תכנית בנושא שקשור לחינוך וזו הזדמנות מצויינת לשבת יחד, להכיר אחת את השניה גם מעבר לעבודה ולהתגבש. פעילות נוספת היא סיעור מוחות קבוצתי שבו אנו מעלות נושא לדיון (זה יכול להיות דילמה חינוכית או דילמה שקשורה להווי בית הספר) ואנו עובדות יחד בשיתוף פעולה להכרעת העניין.

    מדהים! בהצלחה רבה!

     

    באדיבות מגזין עטרת חיה

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.