• פסחב"ד • לכל אחת?!

    הגדלה

    המעמסה והעבודה הקשה של סידור וניקיון הבית לפסח, הביאה למחוזותינו בעשור האחרון את הנוהג לרכוש חבילות נופש של 'פסח חב"ד' בבתי-מלון. הסטנדרטים של ההשגחה, המטבח התעשייתי שהוכשר. ועדיין: למי זה הפתרון הטוב ביותר? עושים 'סדר' רחוק מהבית... • מאת הגב' רחל בראון  • לקריאה  

    פסח בבית – חובה לדורות!

    "שמחה רבה שמחה רבה, אביב הגיע – פסח בא!" ההתמודדות עם חג הפסח הוא נושא שמעסיק נשים צדקניות לא מעט, במיוחד בתקופה הזאת של השנה. האם אפשר פשוט לדלג על ההתמודדות? האם היציאה לבית מלון או נופש פסח מהווה פתרון הולם? שוחחתי עם כמה חסידות חב"ד על מנת לשמוע את דעותיהן בנושא.

    זכרונות נוסטלגים מציפים את לאה כהן מכפר חב"ד, כשהיא מתארת מה חג הפסח אומר לה. "פסח! זכרונות ילדות יקרים של אמי כשהיא מכריזה על אזור אחר אזור בביתנו שהוא כעת נקי מחמץ. משלוח הפסח מגיע מהחנות ונשמר בחדר מיוחד בבית עד שהמטבח נקי לפסח. סדרי הפסח (=בחו"ל ישנם שני סדרים) עם המשפחה המורחבת. אבי קורא בהגדה. כלים מיוחדים ועוגיות שאמי הגישה. הליכה משותפת לבית הכנסת. כל הבית חדור באווירה המיוחדת של חג החרות. מיד בצאת החג הוריי היו עובדים יחד להכניס את כל כלי החג לאחסון, ואז הייתי נוסעת יחד עם אבא לקנות 'בייגל'ס' חמים היישר מהתנור…היינו מגיעים הביתה בשעה אחת אחר חצות וחוגגים… כל כך הרבה זכרונות יקרים. אם זה רק אפשרי, אני חושבת שהורים חייבים לילדיהם ולדורות הבאים את החוויה העשירה והחמימה של פסח בבית!"

    בהחלט משכנע! בנוסף מדגישה לנו אמי קליינמן מאור יהודה, "מובא בספר 'היום יום', לכ' ניסן, 'בפסח אין האחד מכבד את זולתו באכילה ושתיה …' דהיינו, כל מה שמחוץ לבית שלנו זו בעצם פשרה, מנהג חב"ד הוא שדווקא בפסח יש להדר מאוד בזהירות מחמץ. נכון שזה כיף לא להצטרך לנקות ולבשל כל הזמן, ויש אנשים שמצבם מצריך את היציאה הזאת, אבל האידאל לחסידי חב"ד הוא להיות בבית ולבצע את ההכנות לבד, זו דעתי האישית."

    "ושמחת בחגך"

    קיבלתי תגובה שונה מרות דיילס מרחובות. "נסענו כמה פעמים לפסח, כאשר המצב דרש את זה. המשפחה ברוכה ב"ה, ולפעמים ההתמודדות עם כל ההכנות וכן כל הבישולים בחג הם פשוט מעבר לכוחות. אמנם ליל הסדר בחדר אוכל ציבורי הוא לא אותה חוויה כמו ליל הסדר בבית, אבל מנגד אם ההורים לחוצים מדי, החוויה הופכת להיות לא נעימה לילדים. כשנסענו, הרגשתי יותר שמחה ומשוחררת ולכן גם הילדים הרגישו יותר טוב. הרי כתוב גם 'ושמחת בחגך…'.

    "כשאין לבן אדם מספיק כוחות להתמודד, הוא לא יכול להיות שמח. אמנם זה יותר מהודר להישאר בבית, אבל עלינו ליהנות מהחגים שהקב"ה נותן לנו, ולא לשייך את החג לכאבים ולחצים למיניהם… המסר שלי הוא שהשם רוצה שנשמח בחגים שלו! לדעתי אין צורך לתרץ ולהתנצל, אם יש את האפשרות ומרגישים שזה יתרום לשמחת החג – היציאה כדאית".

    הכל אינדיווידואלי

    רייזי גרינוולד, מיישרת את ההדורים ומסבירה, "מנהגנו בתור חסידי חב"ד הוא לא להתערבב בנושא האכילה בפסח. במקום ציבורי, אפילו למשגיח קשה לעקוב אחר הנעשה במטבח. אולם, יש אנשים בקהילה שמסיבות שונות חווים קושי בקיום הידורי החג. יכול להיות לדוגמה, שכבעלי תשובה הם פשוט לא ראו איך עושים את ההכנות והפסח בפועל, ואם ישארו בבית, לא יראו ולא ידעו איך זה אמור להתבצע בכלל! אך כשיש להם אפשרות לצאת למשהו מאורגן, הכל שונה. קודם כל, זה מוריד מהם את הלחץ של ההכנות, ובנוסף, האישה יכולה לשבת בבית הכנסת ולהתפלל במנוחת הנפש.

    "הכל אינדיווידואלי. אם ה'יום טוב' יהפוך להיות חוויה טראומטית אצל הילד, לא השגנו משהו טוב. בזמנים שאנחנו חיים בהם, יש לשקול את הדבר לפי הנסיבות האישיות של כל משפחה. יש משפחות שיש להם מנהג מפורש לא לצאת בחג לאכול מחוץ לבית.

    "בארצות הברית יש הרבה אנשים ששוכרים בית למשך החג, כי בית שכור הם מקבלים יחסית נקי ומפונה, ואז הם מכשירים ומכינים את האוכל שלהם שם ושוהים בבית השכור למשך החג. כך יש להם התמודדות פחותה עם נקיונות.

    "שהינו פעם במלון בראש השנה כאשר בעלי שימש כמשגיח כשרות למשך החג. ראינו שם זוגות צעירים שלאוו דווקא בעלי אמצעים. אך הם החליטו שכדאי להם לשלם במשך כל השנה על מנת שיוכלו לחגוג את החג במנוחת הנפש – שהאישה תוכל לשבת ולהתפלל. שהקב"ה ייתן לנו כוחות להתמודד עם כל מה שאנחנו צריכים!".

    לעבוד על הסדר תרתי משמע

    בפן האישי נותר לי בעיקר להסכים עם כל הנאמר לעיל. יצאנו פעם לנופש פסח, ולכן אני רואה את אותן המעלות והחסרונות המוזכרים לעיל. הצורך להכין פסח הכריח אותי לעבוד על נושא הסדר, תרתי משמע. אני חושבת שזה לא מקרה ושהקב"ה יודע מה לתת לנו על מנת לגלות את האוצרות הטמונים בנו.

    המשפחה צריכה לעבוד כצוות, אחרת אין מה לאכול!

    קיבלנו מכונה לסחיטת מיץ פירות הדר כמתנה מהעבודה של בעלי, ושום מתנה לא קיבלה שימוש פעיל כל-כך בביתנו כמו מכונת המיץ הזאת! בשנים האחרונות הנכדים כבר התאמנו עליה כשהתארחו אצלנו לפסח…

    בפסח המשפחה מתכנסת יחד ואני חושבת שזה מאוד חיובי לכל המשפחה, במיוחד בתקופה הטכנולוגית שלנו לקיים קשר אנושי – פנים מול פנים.

    זה גם ברור שאם ההורים יכולים להיות במצב של שמחה ומנוחת הנפש, ההשפעה תהיה חיובית על ילדיהם. לכן, מי שמאורגנת, יודעת להאציל סמכויות – במיוחד בתוך המשפחה, והיא בקשר עם משפיעה, חברות, ובני משפחה שיכולים לתמוך ו/או להדריך בעת הצורך, יש לה בסיס טוב (לכל דבר ו)להכין את חג הפסח בחיק המשפחה. מי שאין לה, צריכה לעבוד על הנושאים האלו, אבל עד אז, לא להילחץ מדי. ובאיזה מצב שנמצאים, צריכים לזכור שזה המצב שהקב"ה נותן לנו, ובעזרת-ה' זה לטובה!

     

    "ממצרים גאלתנו ומבית עבדים פדיתנו …" עד הגאולה השלימה עם משיח עכשיו!

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.