• ביקור בפנינה החסידית החב"דית הדרומית

    הגדלה

    היא בחורה חסידית, איכותית ומוכשרת. שנות התיכון מאחוריה, בבוא היום היא רוצה להקים בית חסידי, בית של שליחות, ובינתיים – זה הזמן להתכונן לחיים בכל המובנים. מבפנים דוחק בה החלום שלה... קורא לה לממש את כישרונותיה ולרכוש את המקצוע שכל כך מתאים לה. אבל היא מתלבטת. האם זהו הייעוד של בת חסידית? מימוש עצמי? • לכתבה המלאה

    היא בחורה חסידית, איכותית ומוכשרת. שנות התיכון מאחוריה, בבוא היום היא רוצה להקים בית חסידי, בית של שליחות, ובינתיים – זה הזמן להתכונן לחיים בכל המובנים. היא יודעת שזו תקופה שלא תחזור, תקופה מכוננת עתיד, והיא רוצה לנצל אותה באופן מקסימלי, ברוחניות ובגשמיות. מבפנים דוחק בה החלום שלה… קורא לה לממש את כישרונותיה, לפתח את היכולות והמתנות שבהן חוננה, ולרכוש את המקצוע שכל כך מתאים לה, מקצוע שעל ידו תוכל לקדם ולמנף את שליחותה בחיים. אבל היא מתלבטת. האם זהו הייעוד של בת חסידית? מימוש עצמי?

    תחושות אלו מקננות בליבן של רבות, שמרגישות שלא מימשו את עצמן די הצורך, ומאידך מתלבטות: מימוש עצמי ודרכי החסידות – הילכו שניהם יחדיו? האם הם מהווים ניגוד או שלמות?…

    מענה לשאלה זו קיבלנו מהרב דוד בייטש, משפיע בישיבת תו"ת כפר חב"ד ומרצה במכללת חב"ד אשקלון:

    "אמרו חז"ל: 'כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות' (ברכות נח ע"ב).

    הקב"ה ברא כל אחת עם כוחות וכישרונות המיוחדים לה ושונים מזולתה. כל אחת צריכה לנצל זאת בעבודתה ובשליחותה בעולם – לממש את עצמה.

    עבודת ה' בדרך החסידות, היא איננה עבודה יבשה ומכנית. כי אם עבודה מתוך חיות, בהתאם לייחודיות ולאופי של כל אחת.

    דווקא בניצול הכישרונות והיכולות, מרגישים סיפוק אמיתי ורוחני כאשר הם מנוצלים למילוי השליחות בעולם".

    תשובה זו המריצה אותנו לנסוע לדרום הארץ, לעיר אשקלון, כשפנינו מועדות למכללה האקדמית, מכללת חב"ד בעיר.

    כותרת- מקצוע שהוא אמצעי לשליחות

    בין כרי הדשא, בניינים מרשימים וניחוחות האקדמיה, ממוקם בניין הכיפה – כך הוא נקרא, כמו מגלה ומעיד על כך שדייריו מציבים את יראת השמיים כדרך חיים, את לימוד המקצוע כאמצעי לשליחות.

    מכללת חב"ד אשקלון פותחת כעת את השנה הרביעית. מאחוריה רזומה מפואר של  בוגרות, שהקימו בתים נאמנים בישראל. בוגרות המועסקות בשוק העבודה, במגוון מקצועות המתאימים לאישה היהודית ולבית היהודי ובעלי תרומה חשובה לשדה השליחות.

    במכללה פגשנו את הרב מנחם מענדל ליברמן, השליח הראשי באשקלון, העומד בראש צוות ההיגוי של המכללה. האזנו לדבריו הספוגים בניחוח חם וחסידי:

    "לימוד מקצוע משתלב עם חיי בחורה חסידית, המעוניינת להקים בית חסידי ולצאת לשליחות.

    הרבי מלמד אותנו שגשמיות העולם, הינה כלי ליצירת רוחניות. וכאשר לומדים מקצוע בגישה של 'כל מעשיך יהיו לשם שמים', ממלאים את מטרת הבריאה.

    כאשר אישה יוצאת לשליחות, ובאמתחתה תואר אקדמי חשוב, היא תוכל להצליח ביתר שאת וביתר עוז, עם המקורבות שעימן היא פועלת".

    כותרת- יחס אישי ל'שליחה של מחר'

    בהמשך הסיור הגענו למנהלת המכללה, הגב' דבורה לאה מושקוביץ. וביקשנו להבין את סוד הקסם של מכללת חב"ד אשקלון, ששמה הטוב הולך לפניה, והבוגרות שלה מחוברות ואוהבות אותה כל כך.

    "הצוות החינוכי המקצועי והמיוחד עובד ללא לאות לטובת כל בת ובת. הצוות שם כל תלמידה במרכז, מעניק יחס חם ומסור, אישי ומעצים, ורואה בכל תלמידה במכללה את 'השליחה של מחר'. בכל המסלולים מקבלות הסטודנטיות את הכלים שיעזרו להן בעתיד בבניית ביתן, ובשליחות בעזרת ה'", אומרת המנהלת, ומוסיפה "המכללה משקיעה משאבים רבים בתוכניות הלימוד במקצועות הקודש, ובאווירה החסידית – בהתוועדויות וימי עיון לאורך השנה. גם כעת, בתקופת הקורונה ובזמן החופשה – הבנות מתאספות לימי עיון מרתקים ומגבשים, חלקם במפגשי זום וחלקם פנים מול פנים".

    מה מייחד את הפן המקצועי במכללה? אנחנו מבקשים להבין, והמנהלת מסבירה:

    "במכללת חב"ד אשקלון, תכני הלימודים המקצועיים הם ברמה גבוהה במיוחד, עם מרצים מהשורה הראשונה כל אחד בתחומו. בנוסף בכל המסלולים אנו משלבים תפיסה חינוכית והשקפה חסידית.

    במגמת אדריכלות ועיצוב פנים לתואר הנדסאי, הסטודנטיות לומדות בנוסף לתכנון מבנים, גם תכנון מבנים יהודיים, כגון מקווה, בתי כנסת, בתי חב"ד ועוד.

    בהתמחות הנדסה רפואית – מגמת משנה מכשור רפואי, הלימודים משלבים בנוסף ללימוד המקצועי הלכות הנוגעות בתחום.

    בלימודי התואר בפסיכולוגיה, לימודי התואר משלבים גם לימודי פסיכולוגיה יהודית, מתוך מבט חסידי.

    בלימודי התואר למדעי המחשב, הסטודנטיות מקבלות גם כלים לבניית סטארט אפ ייעודים יהודים".

    ומה באשר למגבלות תקופת הקורונה? "עקב המצב בתקופה זו", מעדכנת הגב' מושקוביץ, "מערכת הלימודים תתקיים במודל היברידי, שמשמעותו – שילוב של למידה מקוונת ולמידה פרונטלית בהתאם לצרכי התלמידה ותכני הלימוד". ויש לה גם בשורה מהשטח: "הנתונים מוכיחים כי אחוזי ההצלחה שלנו גדולים פי 4 לעומת למידה מקוונת רגילה, הודות לצוות החינוכי והמקצועי מהמובילים בתחום".
    כותרת-נותנים יותר בכל התחומים

    לפני תום הסיור, אנו נחשפים לעובדה מעניינת מפי הרב ליברמן: "מחקרים מוכיחים כי החשיבה האבסטרקטית מתפתחת רק בגילאי 18–19. עד לשלב זה, ייתכן שהתלמיד התחנך ורכש ידע רב, אך עדיין לא פיתח יכולת של לימוד עצמאי משמעותי, הכולל תהליכי עיבוד והפשטה. מכאן שגילאי על-תיכון מהווים הזדמנות מכריעה לצמיחה ולהתפתחות. בצומת המכונן הזה משלבים במכללה לימודי קודש לצד לימודי המקצוע. לימודי הקודש מועברים על ידי משפיעים ואנשי חינוך מהשורה הראשונה, על מנת שכל תלמידה תגלה את האושר והעושר בלימוד תורה וחסידות."

    "תני לעצמך יותר, בכל התחומים" – קורא המוטו של המכללה, ומכוון לפן החסידי, לפן המקצועי ולפן האישי. נוסף למערכת הלימודים המקצועית, העשירה והחסידית, קיים ליווי אישי ומקצועי לכל סטודנטית ותגבור פרטני לפי הצורך.

    הסטודנטיות זכאיות בסיום לימודיהן לתעודות אוניברסיטאיות ומוכרות מטעם מה"ט והמל"ג. בוגרות המכללה נקלטו בשוק העבודה עם סיום לימודיהן.

    נוסף על כך, הנהלת המכללה קשובה מאוד לנטל הכלכלי הגדול הנופל על כתפי ההורים במימון הלימודים, ועל כן המכללה דואגת לסייע במגוון מלגות ומענקים מכובדים, בחלק מהמגמות המימון הוא עד 100% משכר הלימוד. כמו כן, ללימודי תואר במדעי המחשב קיימת מלגת קיום על סך 1,000 ש"ח בחודש.

    תודה לה' שהצלחנו בסייעתא דשמיא גלויה להקים מכללה בה האווירה החסידית משולבת בלימוד מקצוע בחן חסידי ומיוחד.

    תודות לברכתו של הרבי המלווה את המוסד מאז ועד היום.

    לשאלתנו האם ניתן עדיין להרשם למכללה?

    המנהלת עונה:

    "ב"ה היה רישום מוצלח מאוד השנה, נותרו כעת רק מספר מקומות בחלק מהמגמות.

    הרישום מותנה בראיון והתאמה לרוח המוסד.

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.