• המעמד הגדול – כולנו נהיה שם!

    הגדלה

    מהו המקום שלנו, נשים ובנות, בכינוס העוצמתי? איך אפשר לעזוב את כל הניקיונות וההכנות לפסח ולהגיע לשם? מה התפקיד שלי במעמד המיוחד הזה? ובכלל, מה מיוחד בי״א ניסן בשנת ה–120 להולדתו של נשיא הדור? > התוועדות מעוררת וממריצה לקראת י"א ניסן • לקריאה

    המעמד הגדול – כולנו נהיה שם!

    מהו המקום שלנו, נשים ובנות, בכינוס העוצמתי? איך אפשר לעזוב את כל הניקיונות וההכנות לפסח ולהגיע לשם? מה התפקיד שלי במעמד המיוחד הזה? ובכלל, מה מיוחד בי״א ניסן בשנת ה–120 להולדתו של נשיא הדור? > התוועדות מעוררת וממריצה לקראת י"א ניסן עם הרבנית שושנה לבקיבקר תחי'

    שרה גלרמן, עטרת חיה

    התיישבתי לשיחה מיוחדת ומעוררת עם הרבנית שושנה לבקיבקר, שליחת הרבי מה"מ לשכונת ״רמת מנחם״ (מנחם בגין) בעיר־הקודש צפת, לשמוע ממנה על המקום שלנו כנשים בכינוס העוצמתי, על המשמעות וההשפעה שיש להשתתפות במעמד המיוחד ועל ההכנה הנדרשת מאיתנו לקראת המאורע.

    ״י״א ניסן זה יום שמזלו גובר״ פותחת הרבנית ואומרת. ״מזלו של נשיא הדור גובר ביום הזה. וביום שמזלו של נשיא הדור גובר, אז המזל של כל עם ישראל גובר כיוון שהנשיא מנשא ומרומם כל אחד ואחת. אז מובן שיום זה הוא גם יום מיוחד עבור כל אחד ואחת מאיתנו!״

    המטרה

    ״בימים אלו אנו מתכוננים למעמד הגדול לכבוד יום הולדתו של הרבי מלך המשיח. אמנם נכון שזה לא יתקיים בתאריך עצמו באותו היום, אך בכל זאת כיוון שזהו היום (המעמד) לכבוד יום הולדתו של הרבי – בוודאי שמקבלים את כל הכוחות וההמשכות האלוקיות על מנת שנוכל לפעול את קבלת המלכות ואת התגלותו של הרבי מלך המשיח.

    מה מיוחד במעמד? ידוע שכאשר עשרה יהודים נמצאים ביחד אפילו מלאכים לא יכולים לעמוד בקדושה זו, וכאן מדובר שמתכנסים רבבות מישראל ומטרתם היא לחגוג את יום הולדתו של נשיא הדור ולהביא את התגלותו של הרבי מלך המשיח בפועל ממש!

    אז איך אפשר לא להיות במעמד כזה? אנחנו מדברים על עשרה יהודים שפועלים כזו קדושה, ופה כשנמצאים כמה רבבות מישראל והמטרה היא לחגוג ולהביא להתגלות, איך אפשר שלא לבוא ולא להיות חלק מעוצמה כזאת?

    אז בוודאי שכל אחת ואחת מאיתנו צריכה לחוש אחריות וליטול חלק הן בהבאת עצמה והן בלעורר אחרים להגיע וגם לעזור בהשתתפות כספית. להשתתף בגופו ובממונו״

    אבל… מה יהיה עם הנקיונות?

    ״ישנן הרבה נשים שחוששות להגיע כיוון שהן דואגות להתקדמות קצב הניקיונות בבית. מי כמונו יודעות עד כמה אנו זקוקות לברכה בזמן, ובכלל בכל עשייה אנחנו צריכות ברכה. במיוחד בהכנות לפסח נדרשת ברכה גדולה וזכות שהכל יהיה באופן כשר… וכאן יש עניין שחשוב מאוד לדעת – דווקא ההשתתפות היא זו שתביא את הברכה! אילו אני חושבת פעמיים אם להגיע או לא בגלל שאין לי זמן או בגלל שאני צריכה להתקדם להכנות לפסח, הרי אני רוצה שהבית יהיה נקי יותר, שנוכל להכניס את חג הפסח בהידור. לכאורה זה רצון טוב! אני לא סתם נשארת בבית… אך הנקודה פה היא שזה בדיוק העניין. בשביל שתהיה לי ברכה הן בזמן והן בהצלחה להביא לכשרותו של הבית – דווקא על ידי השתתפותי אני ממשיכה את הברכה.

    אני רוצה להספיק, אני רוצה להרוויח זמן, אני רוצה להרוויח פסח יותר כשר – אני ארוויח זאת אם אגיע! יותר טוב שאשתתף במעמד ואמשיך את ברכת השם לעבודות בבית, זה הרי קל יותר מלנקות…״ מוסיפה הרבנית בחיוך.

    ״אני יכולה להוסיף מניסיוני האישי שב״ה אני משתדלת להגיע מידי שנה ותמיד לאורך השנים לא רק שראיתי שזה לא היה הפסד בזמן, אלא אדרבה, חזרתי עם כוחות עצומים. היו שנים שבהן הכנס נערך ב–ט׳ ניסן, ב–י׳ ניסן, הכינוסים היו הרבה יותר קרובים לערב פסח וגם בשנים ההן לא רק שלא ראיתי הפסד בזמן אלא ראיתי ממש ברכה״.

    ״בנימה אישית,״ מוסיפה הרבנית ״בל נשכח שלעיתים אנחנו מביאים לכינוס אנשים ממרחק רב, אצלנו לדוגמא מביאים אנשים מצפת שזה אומר תוספת של עוד שש שעות בדרכים ולפעמים אפילו יותר… אז לכאורה הקושי הוא הרבה יותר משמעותי. זה דורש להקדיש מספר רב של שעות. אבל חשוב לזכור שאנו לא נמצאים בעמדה של נותנים אלא מקבלים. זה לבוא בשביל לקבל את מלכותו של הרבי מלך המשיח, להתמלא בכוחות ולהמשיך שפע של ברכה בכל העניינים!״

    120 – עניין של שלמות

    מה מיוחד בי״א ניסן השנה, שנת המאה ועשרים?

    ״י״א ניסן זה תאריך מיוחד, יום ההולדת של נשיא הדור, ובמיוחד השנה – שזה לא עוד יום הולדת רגיל.

    כל יום הולדת הוא משהו מיוחד ועל אחת כמה וכמה 120 שנה שזה מספר המציין שלמות.

    יש שיחה נפלאה בה הרבי מדבר על שנת המאה ועשרים להולדתו של אדמו״ר הרש״ב, באותה שיחה הרבי מציין כי הפרק הבא שנתחיל לומר פותח במילים ״שיר למעלות״. נשים לב להבדל מעניין – הפרק הקודם, פרק ק״כ פותח במילים ״שיר המעלות״. וכן שאר פרקי שיר המעלות – מתחילים באות ה׳.

    פרק קכ״א זה הפרק היחיד שבו נאמר ״שיר למעלות״.

    ומה זה אומר שיר למעלות? לעומת שיר המעלות?

    מבאר הרבי באותה התוועדות שאותה מעלה (שיר למעלות) מבטאת עלייה ללא ירידה אחריה.

    והעלייה הזו מתבטאת דווקא בשנת המאה ועשרים.

    זכינו והשנה אנו מתחילים לומר פרק זה, דבר ודאי שכל אחד ואחת חייב לקחת חלק בעלייה הזו! בעלייה שבה כל עם ישראל מתעלה בגאולה האמיתית והשלימה!

    ״דבר נוסף שראיתי בהקשר לעניין הזה,״ מציינת הרבנית, ״משהו שאי אפשר לפספס… שמתי לב לנקודה נוספת בשיחה בה הרבי מבאר את העניין של 'שיר למעלות' בהרחבה. בשיחה מביא הרבי את פירוש ה'ילקוט שמעוני' על המזמור הזה, ועל פי פירוש זה – המזמור נאמר על מלך המשיח.

    מובא ב'מדרש תהילים' שדוד המלך אמר 'משנתת עלינו מעלה זו (שיר למעלות) אין אנו יורדים עוד לשיעבוד מלכויות'. ומוסבר שם במדרש שדוד המלך אמר זאת כיוון שהגאולה העתידה שבאה על ידי משיח – זו גאולה שאין אחריה גלות. הרבי מצטט את החיד״א ואומר שהחיד״א מוסיף ש–ל׳ זה 30 מעלות שיהיו למלך המשיח, כידוע שהמלכות נקנית ב–30 מעלות!״.

    כמו שמתאים למלך

    ״השנה, בשנת המאה ועשרים זהו זמן מיוחד להביא להתגלותו השלימה של הרבי מלך המשיח.

    לאור מה שהסברנו קודם, זהו זמן מיוחד ומסוגל להתגלות משיח. ואם כך, אז אנו צריכות שעניין ההשתתפות במעמד הגדול יעסיק אותנו מבוקר עד ערב בלי לשקוט. עלינו להפעיל את כל היצירתיות והכוחות שלנו, את כל עשר כוחות הנפש במחשבה, דיבור ומעשה כדי לראות איך אני יכולה להביא עוד יהודי/ה למעמד הזה. כדי שיום ההולדת של הרבי יהיה במעמד המרשים והעוצמתי ביותר כראוי למלך.

    לא עוד התוועדות, לא עוד כינוס, צריך שיהיה באופן מכבד ביותר, מרשים ועוצמתי כמו שצריך להיראות יום הולדת של מלך!״

    חשיבות ההשתתפות במעמד

    ״בשנת תשמ״ב בהתוועדות של שנת השמונים להולדתו התייחס הרבי באופן מיוחד לעניין של הזכות הגדולה של כל אלה שהשתתפו בהתוועדות. מאוד מעניין לראות את היחס שהעניק הרבי לאורחים שהגיעו, כפי שניתן לראות בציטוט הבא:

    'כדי לבטא את הכרת התודה לכל אלה שבאו להשתתף בהתוועדות שתכליתה ומטרתה לאחד את כל בני־ישראל ביחד…' (י״א ניסן תשמ״ב)

    הרבי אמר בהתוועדות שיחלק כהוקרת תודה את ספר התניא לכל אלה שבאו להשתתף בהתוועדות, זה היה הביטוי להכרת הטוב. הרבי מה"מ חילק אז את ספר התניא לאנשים, נשים וטף והחלוקה נמשכה עד אור היום! הרבי לא ויתר ודאג שכל אחד שהגיע יקבל את ספר התניא כהוקרה אישית מצד הרבי על כך שהגיע להשתתף בהתוועדות.

    בתוך ספר התניא היה מונח דולר, וזה היה עוד לפני שהתחילה חלוקת הדולרים שכולנו מכירות… וכל זה ארע בהפתעה גמורה, בלי הודעה מראש.

    ״בעלי היה במעמד הזה,״ מוסיפה הרבנית ומספרת ״וזכינו ויש לנו ספר כזה בבית, ספר שבעלי קיבל כהוקרת תודה על השתתפותו בהתוועדות שנערכה לכבוד יום ההולדת של הרבי. הרבי מעריך ומייקר את ההשתתפות! ויותר מכך, הרבי גם דאג שהילדים יקבלו, ואפילו תינוקות. כל אישה שעברה לפני הרבי עם תינוק ביד, קיבלה תניא ודולר הן בעבורה והן בעבור התינוק.

    מכאן אנחנו צריכות לקחת את ההוראה שאי אפשר להשאיר אפילו תינוק בבית!

    אם חשבנו שנגיע ונשאיר את הילדים בבית עם בייביסיטר, נרוויח קצת שקט… אז לא. הרבי חילק לכולם! ולרבי חשוב ואכפת שכולם יבואו – אנשים, נשים וטף.

    מספיק רק לראות כיצד הרבי מייקר את ההגעה כדי להבין מה המשמעות המיוחדת של ההשתתפות בהתוועדות לרגל י״א ניסן.

    ״באותה שנה הרבי התוועד גם בליל י״ג ניסן וציין שהגיעה אליו בשורה טובה על התוועדות שהתקיימה ברוסיה באותו יום, התוועדות שחסידים קיימו. והרבי הוסיף וציין שלמרות שהם היו במצב של סכנה ופחד מאימת השלטונות – הם הבינו שצריך להתוועד. בכל מצב… הרבי הדגיש שישנם יהודים שהתוועדו למרות שהיו במצב של סכנה ופחד, ועוד בלי שעוררו אותם… על אחת כמה וכמה מי שנמצא במקום שאין לו בעיה להגיע בלי סכנה – ודאי שצריך להשתתף! וכל המוסיף הרי זה משובח!

    אז, ב״ה, אנחנו נמצאות במצב שבו אין לנו מגבלה ואין סכנה להגיע, אפילו הגבלות ה״תו הירוק״ בוטלו… אז ודאי שכל אחת ואחת צריכה להגיע ולא רק להגיע אלא להוסיף כמה פעמים ככה בכמות ובאיכות, כמו שהרבי כותב!״

    עוד… ימים, צריך להתכונן!

    ״מלבד ההגעה למעמד, יש אף להתכונן. כמו שלפני כל מאורע חשוב כמו אירוע משפחתי או חתונה אנחנו סופרות את הימים וכך זה מכניס לאווירה – באותו אופן צריך גם להתכונן למעמד. בתפקידי כמורה אני סופרת עם תלמידותיי את הימים לקראת י״א ניסן וזה גורם לנו להרגיש שזה הולך לקרות, זה מחבר אותנו יותר, הספירה מעוררת בנו ציפייה והתרגשות, התאריך לא נשאר באוויר… בצורה כזו אני מחכה ליום ומתכוננת אליו!

    ״אני משתדלת בכל שיעור עם מקורבות להעלות את הנושא, ובכל פעם אני יותר מופתעת מהפעם הקודמת. אם בתחילה חששתי ואמרתי לעצמי, 'רגע, אני הולכת עכשיו להעלות נושא כזה מול מקורבות שגרות בצפת וצריכות לעזוב את הניקיונות ולהקדיש לנסיעה הרבה שעות… והן עדיין מקורבות, או אפילו לא שומרות תורה־ומצוות לעת־עתה… איך אני עושה דבר כזה?' אבל אם הרבי אומר שצריך להוסיף בכמות ואיכות אז זה בכוחות של הרבי. ודיברתי על זה, הסברתי על המעמד וכו׳… וכשסיימתי קמה אחת הנשים ואמרה: 'בטח! מה זאת אומרת!? אני אגיע ואדאג שכל הצוות מהעבודה שלי יגיע איתי'. היא הוסיפה ואמרה: 'איך ייתכן שאנחנו רק נבקש מהרבי כל הזמן בקשות, ננדנד לרבי… עכשיו יש לנו הזדמנות להצדיע לרבי ולהוקיר לו תודה! אין ספק שנבוא!' התרגשתי מאוד.

    ראיתי בהקשר לזה שלא צריך במה מיוחדת כדי לפרסם על העניין, זה יכול להיות בכל הזדמנות. לא צריך להכין נאום מיוחד בנושא… בכל הזדמנות שיש – בהמתנה לאוטובוס, בעמידה בתור, להזכיר קודם כל את היום–הולדת של הרבי. אני אומרת לנשים שאני פוגשת: 'את יודעת? בעוד כך וכך יום היום–הולדת של הרבי!' והנשים עונות לי בהתרגשות: 'כן? אז מה נעשה לכבודו?' ואני משיבה שכבר נעשה (בקמץ) לכבודו, את רק צריכה להגיע!

    אנשים מרגישים בעצמם שאי אפשר להישאר בבית. צריך לעשות משהו. אז מה נעשה? הכל כבר נעשה, לך נשאר רק להגיע ולקבל את כל ההשפעות״.

    מצדיעים למלך!

    ״כשבאים להשתתף בהתוועדות שמתקיימת לרגל יום הולדתו של הרבי, לא עושים טובה…

    זה מעמד קבלת המלכות! אי אפשר לקבל את המלכות אם אני אשאר עם האקונומיקה בבית… כמובן שגם בזמן הניקיונות צריך להיות במצב של קבלת המלכות, אבל בשביל להביא להתגלות צריך לעשות מאמץ, לצאת מהרגילות, ובתור נשים – זאת המסירות נפש שלנו, זאת ההתמסרות שנדרשת מאיתנו, לעזוב את ההכנות לזמן מה ולבוא להצדיע למלך!״

    ״ויהי רצון שנזכה להתגשמות הפסוק הנאמר בפרק קכ״א ״מאין (מ – י״א ניסן) יבוא עזרי״ ותיכף ומיד נזכה לחזות בהתגלותו של הרבי מלך המשיח שליט״א, בהשתתפות כל קהל ישראל, אנשים נשים וטף במעמד העוצמתי לקבלת פני משיח צדקנו״.

    יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.