• מתכוני פורים? לא מה שחשבת • ערב-חג

    הגדלה

    רחלי בן חיים מסתכלת אחרת על הרגיל והמוכר. את מוזמנת לנסות גישה חדשה ומיוחדת. בפנים: מתכונים מיוחדים במיוחד לפורים • לכתבה המלאה

    עטרת המטבח

    מאת: רחלי בן חיים

    אוזני המן – לא מה שהכרת -מי אמר שאוזני המן צריכים להיות מתוקים? מגוון מתכונים לאוזני המן מלוחים ומגוונים, וגם בין תחרות 'המסכנות' להתרוממות מכוונת.

    מכירה את הרגע שבו יושבות כמה נשים ביחד, על ספסל בגינה או בכניסה לבנין ובלי משים מתחילה 'תחרות המסכנות': מי ראוי'ה – יותר מכולן – לרחמים? למי הכי קשה ?? זו לא הספיקה לאכול היום מרוב שרצה אחרי הלמידה של הילדים, אצל ההיא סיימו בידוד ארוך כעת, אחת עובדת גם בימי סגר בלי יום חופשי… לבסוף גם את נסחפת ומנסה 'לזכות' בתואר הנכסף ו'שופכת' את שק הקשיים שלך…

    אכן, תקופה לא פשוטה נחתה עלינו. התחילה עם ניחוח אוזני המן של השנה שעברה והנה כבר שוב צריך להיערך לאפייתן. ואולי… זה איתות אלוקי? גם אוזן המן נראה מבחוץ כמו משולש בצק סתמי, ורק כשנוגסים מגלים את המילוי הערב לחיך. כן, זוהי הסיבה לאפיית אוזני המן לפורים. נס פורים התגלגל כמהלך טבעי במשך קרוב לעשר שנים. רק מי שמתבונן פנימה מגלה את יד ה' שכיוונה את כל השלבים עד לסיום הנסי – הנפלא.

    בימי מרדכי ואסתר נבקע סדק בקליפה החיצונית של הטבע והצצנו אל מה שנמצא מן העבר האמיתי, הפנימי. חג הפורים מראה לנו ששום דבר לא מתרחש באקראי, ויש יד אלוקית אוהבת הבוחשת מאחורי הקלעים בקדירת המציאות לטובתנו ולמעננו.אפיית אוזני המן, אם כן, היא תרגיל בחשיבה עמוקה. היא מזרזת אותנו לסגל לעצמנו הבטה גאולתית – התבוננות בקשיים במשקפיים של אמונה ואמון בה', שהוא טבע הטוב להיטיב. חשיבה כזו תחסן אותנו ממפחי נפש והפתעות, כאשר לא יודעים מה ילד יום. הסתכלות כזו תאתגר אותנו למצוא מה הטוב הטמון ומצפה להתגלות. אפשר לתרגל חשיבה יצירתית וחיובית שכזו. מרצה לחשיבה יצירתית אתגרה את שומעותיה במשימה מקורית: מצאנה מהי התועלת במשחת שיניים בצבע שחור.. כן, כן נסו את זה עכשיו, חשוי על 5 דברים טובים במשחה כזו..

    אז בינתיים, ברגעים המעטים עד שתתגלה עכשיו ממש תכלית הכל בגאולה האמיתית והשלימה, נרשה לעצמנו "אוזני המן" קטנים באמצע הדרך… לא כאלו המלאים קלוריות, אלא חשיבתיים: נסגל הסתכלות חיובית על מצבים מפתיעים, על ידי הרעיון שהרבי כותב בלוח "היום יום". בגשמיות – להסתכל על מי שמאותגר יותר מאיתנו, וברוחניות – על מי שמעלינו, וכך נצליח לעבור את ה'יום יום' שלנו בשמחה וטוב לבב, ולהכניס אווירה טובה בבית.

    אם נסתכל על הקשיים שהביעו הנשים, נראה שעל כל מקרה כזה אפשר להביט בהסתכלות נוספת, שלא מבטלת את הקושי, אך מעצימה את הטוב: לא אכלת כי היית עסוקה בלימודי הילדים – שבח והודיה לה' שהילדים מסוגלים ללמוד בתנאים כאלו… (ו…אל תשכחי, דווקא בימים אלו קריטי לאכול!!!) סיימתם בידוד ארוך? לא נעים, אולי יש ממנו בונוס כלשהו – באווירת ה"ביחד" המשפחתית? וכך הלאה… בקיצור – לא משנה בכלל אם אוזן המן ממולא במילוי מתוק או מלוח, בתנאי שיהי' איכותי ופיקנטי, ויגרום הנאה גשמית – לחיך האוכל, שירצה לבקוע את מעטפת הבצק כדי לגלותו. אולי דווקא מלית בלתי שגרתית תוביל למסקנה מעשית: לכבוד ראש חודש ושמחת אדר, זה הזמן לקבוע פסק זמן יומי עם פנקס ועט, בו נרשום מהי ה'מלית' המשובחת שטמן לנו ה' באוזני ההמן שהאכיל אותנו היום. ואז, במקביל ל"יציאת מצרים שבכל יום", נזכה גם לפורים בכל יום, לגילוי הא' הגאולתית שבתוך הבצק הגלותי – עכשיו נאו!

    מתכונים:

    כיסני בשר קלי קלות (מתאים גם כ'קרעפלאך')

    בצק:

    4 כוסות קמח בקערה (אפשר כל קמח)

    מרתיחים בסיר:

    כוס מים

    כוס שמן

    כפית מלח

    שופכים על הקמח, מערבבים ונותנים לבצק 10 דקות להתקרר מעט.

    המילוי:

    לטגן במעט שמן 2 בצל קצוץ – כשמזהיב להוסיף

    חצי ק"ג בשר טחון

    כשהבשר הופך צבעו ללבן, להוסיף תבלינים: מלח, פלפל שחור, פפריקה

    לרדד או לשטח את הבצק דק, לחתוך ריבועים, לשים באמצע מהמילוי, ולקפל את הבצק למשולש סגור מכל צדדיו.

    להניח בתבנית, למרוח ביצה ושומשום מלמעלה.  לאפות בחום 180 מעלות ל25 דקות

     

    קלופס טונה

    הפעם מתכון עם בצק עלים, אפשר לשדרג לכל סוג בצק שהוא לא מתוק

     

    500 גרם בצק עלים

    3 קופסאות טונה בשמן קטנות (כ500 גרם)

    למילוי:

    לקצוץ ולטגן עד להזהבה 3 בצל גדול

    להוסיף: 2 שיני שום כתושות ו4 עגבניות קצוצות

    מאדים עד שהעגבניות מתרככות.

    להוסיף תבלינים: מלח פלפל שחור, פפריקה ואת הטונה כשהיא מסוננת ללא השמן.

     

    חותכים את הבצק למלבנים, ממלאים כמות בתוכו אך חשוב להשאיר את הצדדים ריקים, על מנת שהבצק יצליח להיסגר בצדדים.

    למרוח ביצה ושומשום מלמעלה, לאפות בחום 160 מעלות כ40 דקות עד שהקלופס זהוב (בדומה לבורקס) כשמתקרר, חותכים למלבנים. לבריאות!

     

    בורקס חלבי

    לבצק:

    100 גרם מרגרינה/ חמאה

    2/3 כוס מים חמים

    חצי גביע שמנת חמוצה

    רבע כוס שמן

    חצי קילו קמח

    מערבבים את כל החומרים בוו לישה ונותנים לבצק להצטנן במשך שעה

    למילוי:

    מאתיים גרם גבינת פיראוס מפוררת

    250 גרם גבינה לבנה

    ביצה

    חלבון ביצה

    תפוח אדמה בינוני מבושל ומעוך לפירה

    מלח ופלפל שחור

     

    לשטוח את הבצק בצורה דקה, לקרוץ עיגולים (אפשר עם כוס גדולה), לשים באמצע את המלית, לקפל לחצי ולהדק את הצדדים היטב.

    מעל למרוח ביצה ושומשום ולאפות בחום 180 מעלות ל45 דקות/ עד שמשחים מעט.

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.