• נצח שבנצח – לנצח את מעגל החרדה • דבר המומחה

    הגדלה

    "אם יש לכם נטייה לדאגה, מחשבה כזו מהווה עבורכם איום. אתם מתחילים לתהות, איך דימוי כזה עלה בראשכם? מה המשמעות של כך? אולי אתם מתחילים לחשוש שתאבדו שליטה, והחרדה ממלאת אתכם. כעת מתחיל מעגל הקסם..." • לקריאה

    בס"ד

    שירה פולון

    תקציר השיעור: ספירת נצח היא מלשון ניצחון, רצון להתגבר על משהו אחר ולשלוט עליו. אבל לא תמיד הדרך של לחימה היא זו שתוביל לשלום ארוך טווח. היא עלולה להוביל דווקא להתנצחות מעייפת ומתישה. מספירה נצח שבנצח אנחנו רוצים ללמוד דרך חדשה של הנהגה עצמית. בהמשך לשיעור של אתמול בו דיברנו על כך שמנצח במקהלה מדריך ומכוון אותה כדי לבטא את מלוא הפוטנציאל באותו אופן נרצה להנהיג את מחשבותינו בדרך שתהיה מקדמת ויעילה. בהתאם היום נלמד כלי נוסף איך להתמודד עם מחשבות מטרידות שמגבילות אותנו בכלל ועם מחשבות אובססביות בפרט.

    מהי הפרעה טורדנית כפייתי (OCD)?

    בספר "די לאובססיה", של פרופ' עדנה פואה ופרופ' רייד וילסון (2019), מוסבר כי הסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית (OCD), מתאפיינים בחשש בפגיעה בעצמם או באחרים בעקבות התרשלות במילוי חובותיהם. ככל שתחושת האחריות האישית גוברת, יש יותר הזדמנויות לערוך שגיאות שתוצאותיהן עלולות להיות חמורות. המתמודדים עם ההפרעה נוטים להגזים בסבירות הופעת השגיאות ובחשיבותן. רובינו חווים פחד חולף של איבוד שליטה, כגון הפלה לא מכוונת של תינוק, אך נוטים לבטל מחשבה זו, לראות בה ערעור חולף, ולהמשיך הלאה. לעומת זו, אם יש לכם נטייה לדאגה, מחשבה כזו מהווה עבורכם איום. אתם מתחילים לתהות, איך דימוי כזה עלה בראשכם? מה המשמעות של כך? אולי אתם מתחילים לחשוש שתאבדו שליטה, והחרדה ממלאת אתכם. כעת מתחיל "מעגל הקסם": ככל שאתם מובהלים יותר מהמחשבה האובססיבית, אתם מנסים להילחם בה יותר. הלחימה והתנגדות למחשבות רק מחזקת את עוצמתם. לדוגמא: נסו להימנע כלל יכולתכם ממחשבה על פיל לבן. אבל, ככל שתתאמצו להימנע מלחשוב על הפיל ככה יותר תחשבו עליו.

    ההפרעה קשורה גם עם דימוי עצמי נמוך. בעלי דימוי עצמי גבוה, מבינים שאנשים טועים לפעמים, לא רואים בטעות אסון, ולכן לא צריכים לעבוד כה קשה כדי למנוע טעיות. לעומת זאת, עבור אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך, יסבלו מעוצמת מצוקה גבוהה כתוצאה משגיאה. כלומר, אם החלטה מסוימת הובילה לתוצאות שליליות, במקום לראות בזה מטרד הם יפרשו זאת כהרסני. לכן, הם ישקיעו מאמצים רבים על מנת למנוע שגיאות. במצבים כאלה, יש אנשים שמפתחים דפוסי התנהגות מיוחדים (טקסים), אשר מסייעים להם להפחית את החרדה והמצוקה.

    מהו טקס כפייתי ומה מטרתו?

    דפוס ההתנהגות נקרא "טקס כפייתי", כאשר הוא מורכב מרצף פעולות קבוע (לרוב בסדר מסוים), מתבצע באופן חזרתי, בתדירות יומיומית, במטרה להפחית חרדה. הטקס, לרוב, אכן מאפשר הקלה זמנית של החרדה. אך, אינו מהווה פתרון ארוך טווח. במוקדם או מאוחר המחשבה הטורדנית תצוץ שוב, ויהיה צורך לחזור מחדש על הטקס. למשל, אם אתם חוששים שתשאירו את הגז דולק והבית יעלה באש. או שמכשיר חשמלי יגרום לקצר בזמן שאתם לא בבית. יתכן שתפתחו דחף לבצע טקס שיכול להראות כך: לפני כל יצאה מהבית, יש להוציא את כל המכשירים החשמלאים מהשקעים, לבדוק את תקינות כל השקעים החשמלאים ברחבי הבית על ידי נגיעה בהם באצבע, סיבוב כל המתגים של הגז, שלושה פעמים, כולל סגירת ברז הגז בבית ובחוץ.

    קיום הטקס מאשר הקלה זמנית, ותחושה של "מחיקה" של המחשבה הטורדנית. בכל פעם שהמחשבה הטורדנית תחזור, הסובל מההפרעה ישתמש באותו הטקס כדי לבטל את תחושת המצוקה, ולהקל על החרדה, הפחד, הבושה ותחושת האשמה שמתלווים למחשבה הטורדנית. קיום הטקס נותן תחושת ביטחון יחסי, היות שהתחושה נשמרת לטווח קצר בלבד. תחושת ההקלה היא שמעודדת לבצע את ההתנהגות הכפייתית שוב ושוב.

    המתמודדים עם ההפרעה, יסבלו לרוב מבדידות חברתית, מבוכה ותחושה שאף אחד אינו מבין את בעיותיהם. אם אתם חושבים "אף אחד אינו מודאג כמוני" או "אני היחיד בעולם שסובל מבעיות כאלו" כנראה שאתם לא לבד. אנשים רבים סובלים מהפרעה טורדנית כפייתית. היכרות עם הבעיה היא הצעד הראשון לפתרונה. ישנם שבעה סוגים עיקריים של OCD : רוחצים ומנקים, בודקים, חוזרים, מסדרים, אוגרים, חושבים כפייתיים, דאגנים ואובססיביים. מה שמשותף לכולם הוא "מעגל הקסם".

    מעגל הקסם

    מהלך "מעגל הקסם": אירוע (מחשבה, או גורם אחר) שמעורר תחושת חרדה > מתחילים לחוש מוטרדים ולחוצים > המחשבה לא עוזבת אתכם ומתחילים לחוש מצוקה ואי נעימות > עולה הדחף לשים לכך קץ > בעבר גילתם שפעולה כפייתית מסוימת (טקס) יכולה להפחית את עוצמת המצוקה > נכנעים לדחף לבצע את הטקס > תחושת הקלה זמנית עד למפגש עם אירוע אחר שמעורר חרדה.

    הטיפול בטקסים

    המטרה היא לשבור "מעגל הקסם". בטיפול נלמדים כלים שונים לסיוע הפסקת הטקסים הכפייתיים. דרך אחת, להפטר מהתנהגות כפייתית, לשבור את מעגל הקסם ולשפר את איכות חייכם היא לחשוב בצורה שונה על הדאגות.

    1.במקום לחשוב: "הבעיה תמיד תשלוט בי" > אמרו: "אני נחוש בדעתי להתגבר על הבעיה".
    2. במקום לחשוב: "הדאגות האובססביות שלי אמיתיות" > אמרו: "האובססיות שלי מוגזמות ולא הגיוניות".
    3."הטקסים הם הדרך היחידה להפחתת המצוקה שלי" > אמרו: "יש דרכים נוספות להפחתת המצוקה".
    4. במקום לחשוב: "אני חייב להפסיק את המחשבות הטורדניות" > אמרו: "אני משלים עם האובססיות שלי".

    מקור: פואה, ע', וילסון ר' (2019). די לאובססיה. תרגמו: אילנה אדלר, רעיה אביבי. מודן.

    בברכה,

    שירה פולון |M.A. בייעוץ חינוכי

    מתמחה בטיפול CBT

    050-652-4599

    [email protected]

    אם את מרגישה שיש לך מחשבות שמטרידות אותך ולא נותנות לך מנוחה, את רוצה לנצח את מעגל הקסם שקובל אותך, אבל את לא יודעת איך לעשות את זה. אני מזמינה אותך לשיחת ייעוץ אישית איתי. לתיאום מועד בו נוח לך לקיים את שיחת הייעוץ לחצי על הלינק: https://bit.ly/2Y1jmg4 וכתבי "שיחת ייעוץ+ את שמך".

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.