• תניא – מתנת חיי

    הגדלה

    הסיפור האישי מאחורי שיעור התניא הביתי המתקיים כבר אחת עשרה שנים בסלון ביתה של סמדר אסקפה מקהילת חב"ד ברחובות > תניא כקטורת . מאת: שרה יוטא גופין. לקריאה  

    לכבוד חג הגאולה י"ט כסלו ביקשתי לשוחח עם הגב' סמדר אסקפה מקהילת חב"ד ברחובות שמקיימת בביתה שיעור תניא מאלף עם הרב דרור כהן כבר אחת עשרה שנים, וזכיתי להימנות על המשתתפות בשיעור:

    "איזו השגחה פרטית שבדיוק היום חידשתי את השיעור אחרי החגים והתפרצות המלחמה", היא מספרת בהתרגשות. "כשחזרתי בתשובה גיליתי את סוד החיים, שבעצם כל רגע בחיינו מושגח, תוכנן מראש ומדויק עבורינו ועבור תיקון העולם".

     

    בזכות אמא שלי

    ביתה של סמדר חם ונעים, והיא משתפת אותי בגלוי לב במסע האישי שלה. "גדלתי באור יהודה בבית מסורתי. עשינו קידוש, היו סעודות שבת וחגים, ואחר כך יצאנו לבילויים. תמיד האמנתי בבורא עולם, אבל בכלל לא ידעתי מהם תורה ומצוות!

    "יש לי שני אחים, ואני בת הזקונים. לא היו מותרות בבית ילדותי, הסתפקנו במה שיש, ובאמת לא היה חסר לנו כלום. הפשטות גרמה לנו להיות ענווים וצנועים, ולהעריך את החיים האמיתיים".

    תוך כדי שיחתינו הפלאפון צלצל ואימה של סמדר הייתה על הקו. הן מחליפות כמה מילים חמות, ואז סמדר אומרת לי בערגה, ״כל מה שיש לי בעולם זה בזכות אמא שלי״.

    "הייתי ילדה מאוד טובה ושקטה, שכל מורה הייתה רוצה אחת כזאת בכיתה שלה. כשהייתי בת שתים עשרה אמא שלי שלחה אותי לחוג תיאטרון, ושם גיליתי את כישוריי במשחק. נבחרתי להיות חלק מלהקת אור יהודה, הקמנו מחזמרים ועלינו על במות. בזמנו שאפתי להיות שחקנית, אבל לאחר השירות הצבאי הייתה לי תחושה שזה לא בשבילי. התחלתי להבין שכל התחרותיות בעולם הזה לא נקייה ולא אמיתית. חיפשתי ערכים ואז החלטתי להשלים תואר בחינוך. אצל ילדים מצאתי את הרוך, הכנות, התמימות, האמיתיות ואת האהבה ללא תנאי.

    עדיין הייתי מאוד מונחת בגשמיות, ועבדתי בשלוש עבודות כדי לממן את רמת החיים שלי. הייתי מורה, מסרתי שיעורים פרטיים, וגם הופעתי כליצנית. עבדתי מצאת החמה עד צאת הנשמה, כמו שאומרים, ממש 24/7".

     

    "להשתתף בשיעור תניא"

    סמדר עוצרת רגע וממשיכה, "כשהייתי בת שלושים אבי ז"ל נפטר, ועולמי התנפץ ונשבר. בזמן הקבורה, ברגעים שכיסו אותו בעפר, אמרתי לעצמי, 'אפילו את הגרביים אבא לא לוקח איתו!' תמונה זו שינתה לי את תפיסת העולם המעוותת שהייתה לי. סוף סוף 'נפל האסימון' שחיי הפכו לריצת מרתון ושמשהו אצלי לא תקין.

    "בשנת האבלות על אבא החלטנו, אני והאחים שלי, לשמור שבת לעילוי נשמתו. השנה הסתיימה, ואני המשכתי לשמור שבת. מצאתי את עצמי על פרשת דרכים. לא רציתי להמשיך בנתיב שאינו מוביל לשום מקום.

    "באותו זמן גרתי בגן יבנה, ובהשגחה פרטית פגשתי שני חב"דניקים שסיפרו לי על המרכז לאגרות קודש ברחובות. התקשרתי אליהם, ויעלה בן ארויה היקרה הייתה על הקו והנחתה אותי איך לכתוב לרבי. התשובה שקיבלתי מהרבי הייתה ברורה: 'להשתתף בשיעור תניא'.

     

    "בכלל לא ידעתי מה זה חב"ד, מהו ספר התניא, ומהו 'רבי'! בכל זאת, התעניינתי איפה יש שיעור תניא באזור, וסיפרו לי שיש שיעור קבוע עם הרב יאיר כלב בקראוון מול הספרייה העירונית ברחובות. נכנסתי לשיעור עם ג'ינס ותלתלים ארוכים, וקיבלו אותי מאוד יפה. ראיתי רב שמנגן בגיטרה ואומר, 'לכל יהודי יש נפש בהמית ונפש אלוקית בקרבו. הנפש הבהמית מחפשת תענוגים, וכשהיא מתוסכלת, היא כעוסה ועצובה. אולם רצונה של הנפש האלוקית הוא להידבק בקב"ה, וזהו האושר האמיתי בחיים.

    ׳אדמו"ר הזקן מגלה את הסיבה האמיתית למה מצבי רוח הפכפכים פוקדים אותנו מעת לעת. זה טבעי, זה נורמלי, זה מה שקורה כשמאפשרים למכשולים של הנפש הבהמית להוריד אותנו למטה. הקרב שלנו, בכל רגע, הוא להקשיב לנפש האלוקית׳.

    "נפתחו עיניי וכל ההסתכלות שלי על החיים השתנתה. הבנתי שכל הרגשות השליליים – עצב, כעס, קנאה, דכדוך – עולים בעקבות חוסר מודעות בקשר למה שאנו עושים פה, מי מנהל אותנו, מהי משמעותו של העולם הזה ועוד הרבה שאלות קיומיות.

    "ספר התניא הוא מתנת חיי. זה כאילו קיבלתי חבר הכי טוב, פסיכולוג וגם מנטור אישי שמלווה אותי צעד אחר צעד ומראה לי את הדרך לחיים מתוקנים ואלוקיים. התחלתי לדון אחרים לכף זכות, לחמול ולמחול".

     

    שיעור לנשים מכל קצות הקשת

    "לא עבר זמן רב והחלטתי שאני רוצה לשתף עוד נשים בכל הטוב שגיליתי", סמדר אומרת. "הכרתי את הרב דרור כהן משיעור פרקי אבות, ושמחתי לא ידעה גבול כשהוא הסכים למסור שיעור תניא קבוע אצלי בבית. הרב דרור וצופיה כהן הם שלוחים של הרבי בשכונת אושיות ברחובות. הרב דרור כהן מגיע ללמד ולחזק, בחורף ובקיץ, וגם בקורונה ובמלחמה הוא לא עזב אותנו! לארח שיעורי תניא והתוועדויות בביתי זה התענוג הכי עוצמתי בחיי!

    "הגענו ל–104 משתתפות בשיעור שלנו! נשים מכל הסוגים וכל קצוות הקשת באות לשיעור ומגלות שלכל יהודי יש שתי נפשות מנוגדות, ועצות לתת לשכל לתפוס את המושכות.

    "לרב דרור כהן סגנון מיוחד משלו. הוא משלב את לימוד התניא עם המון דוגמאות מהחיים האישיים שלו וחולק איתנו את הניסיונות וההתמודדויות שלו כמחנך. הוא נותן לנו להרגיש שכל אחד נמצא באותו קרב מול הנפש הבהמית. הדוגריות שלו והאמת שלו מעוררות אותנו להתבונן פנימה בלי לפחד. כל מי שמתמידה להגיע לשיעור, מרגישה היטב את השפעת התניא על עבודת המידות. אין לי ספק שאף אחת אינה נותרת כפי שהיא הייתה לפני כן".

    כמשתתפת קבועה בשיעור חשוב לי להוסיף שסמדר מתמסרת כל כולה לשיעור. היא תמיד מקבלת את כל אחת שמגיעה במילים חמות וחיבוק מכל הלב. זאת בנוסף לשולחן ערוך ומושקע של עוגות טעימות מעשה ידיה ועוד הרבה פינוקים. אין מילים, פשוט אין מילים! היא מבשלת ואופה את כל המטעמים לאחר יום עבודה כגננת. סמדר מדגישה, "זו הדרך שלי שכל אחת שבאה תרגיש את אהבתי אליה. בחב"ד גיליתי שהמשמעות האמיתית של אהבת ישראל היא – לאהוב כל יהודי כפי שהוא, על מעלותיו ומגרעותיו. לאהוב אותו כי הוא יהודי, אח!"

    סמדר מספרת בהתלהבות, "כשהגיע לאוזניי שהדפסת ספר תניא בכל מקום מזרזת את הגאולה הפרטית והכללית, התרקם אצלי חלום נוסף, להדפיס ספר תניא בביתי. לפני שלוש שנים הגשמתי את חלומי וקיימתי את רצונו של אדמו"ר הזקן. ההרגשה הנפלאה מהדפסת ספר התניא מלווה אותי תמיד ונותנת לי המון כוחות".

     

    הקליפות נשברות

    סמדר מסיימת את השיחה שלנו בנימה גאולתית, "מצד אחד, יש צער מאוד גדול על האובדנים. זה פרדוקס שהמצב השורר בארץ הקודש מביא להתעוררות רוחנית אדירה. כרגע מתגלה אצל כל יהודי החלק הכי נעלה, ה׳יחידה׳ שבנפש, שפועלת את הביטול העמוק לקב"ה.

    "יש קליפות בעולם שמתחילות להישבר, אני נמצאת בשטח ורואה את זה. לאחרונה לקחתי על עצמי להיות חלק בפרויקט שמטרתו לחזק את מצות טהרת המשפחה. מאז המלחמה יש לי גאווה גדולה והרבה יותר אומץ להשפיע על נשים לקיים מצווה זו. היום הלבבות יותר פתוחים לשמוע, וב"ה הצלחתי כבר עם האישה השלישית! זיכוי הרבים ממלא אותי בשמחה ובאנרגיה להמשיך!

    "כל אחד ואחת מאיתנו מהווה חלק מתוכנית גאולתית מופלאה שמתחוללת מול עינינו. תפילותיי שתבוא כבר הגאולה השלימה, בחסד וברחמים, נאו ממש!"

     

    באדיבות מגזין עטרת חיה

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.