• מאחורי הקלעים • האומנית ג'ואל מלקי

    הגדלה

    בתקופה האחרונה שיתפה אותנו האומנית החב"דית ג'ואל מלקי בביצועיה המדהימים בפסנתר לניגוני חב"ד. כעת נוכל להכיר את האישה שמאחורי הניגונים וכיצד הגיעה לחב"ד • לסיפור המלא

    ג'ואל מלקי, מצרפת נולדה לתוך המוזיקה. אמא שלה הפסנתרנית לימדה אותה את השיעורים הראשונים בפסנתר, ואביה רשם אותה לשיעורים פרטיים בפסתנר. בהמשך היא הלכה לקונסרבטוריון שנים רבות שם היא למדה ממוזיקאיים גדולים.
    בגיל 17, אמא שלה קנתה לה את פסנתר הכנף הראשון שלה.
    עם השנים, ג'ואל הלכה ללמוד משפטים, אבל תמיד היססה בין עורכת דין לבין קריירה מוזיקלית.
    המוזיקה תמיד הייתה איתה, היא לימדה ילדים, וכול מקום שהיה בו פסנתר היא ניגנה, אבל יחד עם זאת, משהו בתוכה חיפש מוזיקה אחרת.
    כשהיא פגשה את קהילת חב"ד בטולוז, זה האיר את המוזיקה שלה!
    ב1998 ג'ואל עלתה לארץ ישראל יחד עם בעלה, וילדיה נולדו בארץ.
    יום אחד היא השתתפה בכנס של הפסנתרנית חב"ד מפורסמת ושם שמעה את המשפט : ״למוזיקה קלאסית אין משמעות", זה עורר בה את הרצון לזרוק את היצירות הקלאסיות שלה, ולהתמסר לניגוני ​​חב"ד.
    במקביל התחילה ג'ואל להלחין מוזיקה משלה, שממנה נולד לפני 13 שנים אלבום בשם "ספירות".
    כיום, היא ממשיכה ללמד מוזיקה לילדים ואימהות, ברעננה בעיר בה היא מתגוררת, ומנסה לכוון אותם למוזיקה יהודית חסידית.
    לאט לאט היא חוזרת לתרבות המוזיקלית שלה, ומבינה בזכות החסידות (בין היתר היא גם מוסרת שיעורי תניא בצרפתית) שאין צורך ל״זרוק״ אלא צריך ״להפוך״.
    היא משתמשת בכישוריה המוזיקליים ביצירותיה החדשות, ודרכן נולד אלבום שני שיוצא לאור בימים אלה "מלודיץ'", בו היא גם שרה (רק בקונצרטים לנשים).
    במקביל, היא מכינה אלבום של ״סדר הניגונים" של אדמו"רי חב"ד, אותו היא משכתבת אחד אחד, ומנסה למצוא את נשמתו של כל רבי, בכל ניגון.

    רחל טל, חב"דניקית אמרה:
    ״כשאת מנגנת ניגון, אנחנו מרגישות את נוכחותו של הרבי כאן"

    ג׳ואל מנגנת בבתי חב״ד ובעוד מקומות לכבוד תאריכים חסידיים חשובים, והיא לא רוצה לפספס אף תאריך. המטרה והחזון שלה הוא לעזור לאנשים לעשות תשובה באמצעות המוזיקה שלה, היא תמיד מנסה להביא אור לסביבה שלה ולעיר בה היא נמצאת.

    משתפת אותנו ג'ואל: ״חסידות מביאה חיות ומחברת, אני מנסה לתת חיות חדשה בשיעורים שלי וזה מתבטא גם במוזיקה, כמו שהצמח צדק אומר ש״המוזיקה היא קולמוס הנשמה״,
    אז לפעמים מעבר למילים, אני מביעה באמצעות התווים ומנגנת לקהל ניגונים כדי לעורר בהם רגישות לתורה".

    מתוך המלצה על יצירותיה של ג'ואל:

    "יצירותיה של גברת ג׳ואל מרקס פורטות על מיתרי הלב וחודרות לנשמה. והיא מלחינה את יצירותיה בטוב טעם וברגש רב. המעידים על כישרון ואישיות עמוקה.

    מחד גיסא המבנה של יצירותיה מוגדר וברור, חדשני ומקורי. ששובר את המוסכמויות הקלאסיות. ומאידך גיסא יצירותיה עשירות בהרמוניות שמחברות בין עולמות גשמיים ושמימיים גם יחד. חשוב לציין שמקור ההשראה של גברת מרקס נובע מהתרבות היהודית המפוארת והחובקת עולם. וביצירותיה זה מודגש היטב.

    הנני ממליצה בחום על יצירותיה של המלחינה המוכשרת- ג׳ואל מרקס".

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.