• במשקפיים של הרבי

    הגדלה

    קורה שאנחנו בסערת רגשות, קורה. מה לעשות כדי לצאת מזה? איך אני מנהלת את רגשותיי, מתעלת אותם נכון, לא נבהלת מהם, לא נשלטת על ידם? > שרי כהן, משליחות הרבי שליט"א מה"מ באור יהודה, מנחת סדנאות ומטפלת בשיטת T.B.C יהודי, עושה קצת סדר בבלגן. מאת: אלומה שמלי • לקריאה

    שרי, תודה קודם כל. לחשוב טוב, ככה נראה לפעמים, זה רעיון טוב לסיפור חסידי, התוועדות ובטח למכתב מהרבי. אבל בפועל, כשאני נעלבת, נבהלת, דואגת או כועסת – מה בדיוק אני אמורה לעשות? איך חושבים טוב כשמרגישים פחות טוב?
    "אני חושבת שזו 'שאלת מיליון הדולר' של הדור שלנו. הרי אנחנו יודעות עד כמה ניהול הרגשות שלנו משליך על כל תחום בחיים שלנו. אחת התחושות הכי קשות היא חוסר אונים וחוסר שליטה. תחושה שדברים קורים לי בניגוד לרצון ולציפיות שלי. ואני לא מצליחה לשנות את המצב. ואז אין לי ברירה אלא: להיפגע למשך יום שלם מפרצוף לא במקום של הבוסית, לכעוס ולבקר את הילדים או הבעל שעשו אחרת ממה שרציתי, להיכנס למצב רוח נוראי מהמצב הכלכלי או ה'בלאגן' שחוגג בבית. והדובדבן שבקצפת- להיכנס לייסורי מצפון והלקאה עצמית מהמחשבה איך אני נופלת למקומות האלו שוב ושוב.
    "הידיעה הראשונה שאנחנו צריכות להפנים טוב בראש ובלב, היא שיש לנו יכולת בחירה בכל רגע ורגע בחיים. הקב"ה מנהל את חיינו בהשגחה פרטית מופלאה, הסיטואציות בחיינו הן מדויקות בתכלית. ולנו הקב"ה מעניק את היכולת העוצמתית – לבחור, איך לחוות, להגיב לסיטואציות, איך לחיות אותן. יש לי בחירה איך לחוות את החיים שלי, וכן, גם לשלוט על הרגשות שלי, לא משנה כמה הרגיזו אותי, וכמה אני סוערת בטבעי.
    הידיעה הזו שיש לי בחירה והקב"ה מנהל את חיי בהשגחה פרטית, מעניקה לי תחושה של רוגע וביטחון שכל־כך חסר ברגע של חוסר אונים".

    להסתכל פנימה
    "בנוסף, ככל שנהיה מודעות למבנה הנפש שלנו נקבל רוגע ובהירות פנימית. חשוב להבין שבדרך כלל רגש לא מגיע סתם, אני לא סתם עצובה, כועסת או מצוברחת. יש לי איזו אמונה בראש שמאכילה את הרגש הזה, מחשבות שליליות שרצות בתוכי וגורמות לרגש הזה להיות. אנחנו יודעות שיש בתוכנו שתי נפשות, נפש אלוקית ונפש בהמית. וכל נפש בנויה משכל ומידות כך שהשכל מוליד בנו רגשות.
    כשרצה לי בראש מחשבה: 'איזו מן אמא אני' / 'אני לא אצליח לעולם' / 'לא אכפת לה ממני' וכו' אוטומטית יוולדו בתוכי רגשות שליליים של אכזבה תסכול, עצבות וכו'. לכן, נקודת המפתח המשמעותית היא השינוי בראש, ברגע שאני משנה את המחשבה בראש למחשבות טובות –הרגש ממילא משתנה.
    בנוסף, אנחנו יודעות ש"אחרי הפעולות נמשכים הלבבות" לכן יחד עם השינוי המחשבתי אעשה גם פעולה התנהגותית מתאימה, לדוגמא: כשאני עצובה אשמע ניגונים משמחים, אצא להליכה, אתחיל לעשות פעולות מעשיות שישפיעו לטובה על המחשבה והתוצאה הרצויה".

    נשמע מעולה, איך עושים את זה?
    "השינוי המחשבתי הוא אפשרי, למרות שזה לא נראה כך ברגע של סערת רגשות. מה שאני צריכה זה לשבת בשקט עם עצמי, עם בעלי, חברה טובה, ולחשוב בקול, עדיף על הדף… אילו מחשבות רצות לי בראש בצורה אוטומטית? מה אני מרגישה? למה? מה זה גורם לי לעשות? לאן זה מביא אותי?
    אחרי שהוצאתי את המחשבות החוצה, אני יכולה להסתכל עליהן כאילו מבחוץ. במבט מפוכח יותר ולבדוק האם הן אמיתיות? הגיוניות? לשאול את עצמי מה הרצון הפנימי שלי שמסתתר מתחת לכל המחשבות השליליות האלו?
    יש את המציאות כביכול כמו שהיא נראית ברובד הראשוני שלה, בעיניים של הנפש הבהמית, העיניים של העולם, המחשבות השליליות האוטומטיות, ועכשיו עליי לגלות את המציאות האלוקית האמיתית".
    לגלות את הקב"ה בתוך סיפור החיים שלי, בתוך הסיטואציה העכשווית שאני חווה. לגלות את הקב"ה שבתוכי ובתוך הזולת שסביבי ובעצם בכל מאורעות חיי.
    "יצא לי לדבר עם נשים במצבים לא פשוטים מבחינה נפשית, הרבה דברים שעוצרים אותן אלו מחשבות מייסרות כמו 'איך עשיתי כך וכך?' או 'איך גדלתי במשפחה כזו?' או 'איך דיברתי לילדים שלי ככה, בטח הרסתי להם את החיים', 'אם לא.. זה לא היה קורה'.
    ברגעים כאלה, וגם ברגעים יומיומיים פשוטים שמאתגרים, האמונה בהשגחה פרטית, מצילה ממש. יש לנו את האחריות כיהודים לעשות את ההשתדלות בדרך הטבע, אבל אנחנו צריכים לדעת שכל דבר בעולם הוא בהשגחה פרטית מדויקת. עלינו להסתכל על סיטואציות דרך 'המשקפיים' של הקב"ה. דרך 'המשקפיים' האוהבות והפנימיות של הרבי – גם מה שנראה פחות טוב בצורה גלויה, הוא טוב, מדוייק ולטובתי.
    כשמכניסים תובנות אלוקיות לראש, ומתבוננים בכך, פתאום דברים נראים אחרת לגמרי, וזה נותן ממש מנוחת הנפש לאדם".

    חסידות למעשה
    יש איזו תרופת מנע? אימונים שיעזרו לנו לתרגל את השריר הזה לפני שמשהו קורה – או שזו עבודה ברגע האמת?
    "ללמוד חסידות! 'חסידות משנה את המציאות ומגלה את המהות', הנפש שלנו חייבת את זה, פשוט אין ברירה אחרת בתקופה שלנו. אם אנחנו באמת רוצות לחשוב חיובי, לחיות טוב, חייבים להטעין את הנפש האלוקית כדי שיהיה לה כוח, בצורה הכי פשוטה. שתוכל להתבטא בחיים שלנו. אנחנו חלק ממש מהשם, עוצמתיות ומלאות בכוחות אדירים, ברגע שאנחנו מחוברות לקדוש ברוך הוא ולרבי, השמיים הם הגבול. כשלא לומדים חסידות מהיכן תהיה לנו אמונה וביטחון, מאיפה יהיה כוח? מהר מאוד נגיע לכל מיני מחשבות ומצבי רוח.
    אני רואה את זה על עצמי בצורה מאוד מוחשית בתקופות שהקפדתי ללמוד חסידות, ובתקופות שפחות. יש אצלנו שיעור 'דבר מלכות' קבוע בעיר ואני ממש רואה את ההבדל, איך נראה שבוע בלי 'דבר מלכות' ואיך הוא נראה עם. הבדל עצום! כשהראש לא מוטען הנשמה לא אוכלת…
    משה רבינו הוא רועה האמונה. הוא מאיר את עצם הנשמה, מי שרוצה שהאמונה שלה תהיה בתוקף, שהביטחון שלה בה' יהיה בתוקף, מי שחפצה לחוות את החיים דרך משקפיים אלוקיות, חייבת להזין את הנשמה, להיות קשורה לרבי".

    קלפים של גאולה
    הוצאת גם ערכת קלפים לאימון אישי, זוגי וקבוצתי המבוססת על הגישה של הרבי, נוכל לשמוע עליה קצת, ואיך היא יכולה לעזור לנו לנהל טוב יותר את הרגשות שלנו?
    "ודאי. בחסד השם זכינו לפני כשנתיים להוציא את ערכת 'לבחור בטוב', ערכה שכולה על טהרת הקודש שבתוכה יש ארגז כלים מובנה שמאפשר לעבור תהליך אימון בצורה חוויתית, לתרגל את זווית הראייה המופלא של הרבי באתגרים שאנחנו חווים ביום־יום. הערכה יפיפייה ומאוד מזמינה לעבודה.
    יש בערכה מאה(!) קלפי ציטוטים עוצמתיים מהרבי מלך המשיח, מענות מהרבי לאתגרים שאנחנו חווים בחיינו. כל קלף יותר מרגש, מרפא ועוצמתי מהשני. הקלפים מרשימים ומעוצבים ברמה הגבוהה ביותר, לפי הוראה שקיבלתי מהרבי להשקיע בגשמיות. על כל קלף ישנו ציטוט עוצמתי מדברי הרבי ומצדו השני כותרת של הקטע, לדוגמא: ביטחון בה', הודיה והתקדמות, איזון, אחריות, מנוחת הנפש וכדומה, ותמונה של דרך. התמונות ממש יפות ולוקחות אותך למקום טוב ומרגש.
    עם הקלפים אפשר להשתמש בשתי אופציות מרכזיות:
    1. עם קלפי שאלות מיקוד ישנן עשרים שאלות שמזמינות לשיח המבוסס על קלפי הציטוטים. לדוגמא, איזה כוח אני רוצה לגלות בתוכי?
    2. עבודה עם לוח האימון האישי – זהו לוח גדול בו רואים את המפה הפנימית של הנפש, מודל ייחודי לתהליך מובנה המאפשר לבחון נושאים, מצבים ואתגרים משמעותיים בחיינו וליצור מולם סדר ובהירות.
    הלוח מודפס עם למינציה כדי שאפשר יהיה למחוק ולעבור את התהליך מחדש בכל סיטואציה אחרת או נושא חדש. את הערכה מלווה חוברת מהודרת, חוברת השראה והעמקה, ובה שמונה פרקים על חשיבה חיובית על פי החסידות, להעמקה. כמו כן, מלווה את הערכה דף הוראות ובו שנים־עשר רעיונות איך אפשר לשחק עם הקלפים – בפרטי, עם המשפחה, בשיעורים, סדנאות. הכל ארוז בקופסא קשיחה, נסגרת במגנט, מעוצבת בצורה מרשימה. רמת גימור מכובדת, ומאוד נשית.

    זה מדהים, איך הגעת לכל זה?
    "לפני כמה שנים עברנו תקופה לא קלה במשפחה. אחי הקטן נפטר בצורה טראגית, אני הייתי אז נשואה צעירה עם שני ילדים ואני זוכרת את עצמי מאוד נסערת, לא הצלחתי להבין את הנהגת ה', את הסיפור של העולם הזה. באחד הימים הזדמנתי להרצאה בנושא חשיבה חיובית מפי מרצה מקסימה. אני זוכרת שהרגשתי שזה לא קשור אליי בכלל. מדובר על רעיונות יפים לאנשים רגועים ושכליים. 'למנטליות הסוערת שלי זה לא שייך' חשבתי, 'אני לא מצליחה לשלוט על הרגשות הסוערים שלי, על הדאגות שלי'. מאז ממש חיפשתי סדנאות וקורסים שיעזרו לי לחיות בצורה טובה ושמחה יותר. בהשגחה פרטית מופלאה, למדתי במסגרת לימודיי, לימודי C.B.T ושמתי לב שישנם הרבה נושאים שמזכירים (כמובן לא שווי ערך בכלל) את הנאמר בתניא, בכל נושא לא יכולתי שלא לומר למרצה: 'וואי, המורה, ככה כתוב בתניא…', 'זה מה שהרבי אומר'.
    "פתאום נפלו לי האסימונים, הבנתי שגישתו ותורתו של הרבי מלך המשיח היא המענה האמיתי ביותר לנפש האדם, כלי עוצמתי לחיים טובים וגאולתיים במובן הכי פשוט של המילה. הרגשתי שחייבים לקחת את כל הטוב העוצמתי האמיתי שיש לרבי להעניק לדור שלנו ולהנגיש אותו לכל אחד ואחת בצורה הכי פרקטית וחוויתית. התחלתי לפתח את הערכה, לאסוף רעיונות קצרים וחזקים מתוך תורתו של הרבי. איך חיפשתי את המקורות? התחלתי קודם כל מהתחושות הקשות – רשימה של כאבים, פחד, חרדה, כעס – וחיפשתי להן תשובות. רציתי שתהיה תשובה לכל כאב בחיינו. דיכאון, עצלנות, ניהול זמן. חוסר אמונה וכו'. ב"ה, בהמשך זכיתי ללמוד אצל הרב ערד C.B.T יהודי, לימוד מדהים שמוסיף עומק פנימי בהכרת נפש האדם.
    צריך להבין אם אנחנו באמת רוצים להגיע לנפש של האדם, אם אנחנו רוצים להבין אותה, זה רק דרך התורה. כשלומדים על הנפש ממי שיצר אותה זה הכי אמיתי והכי פועל!"

    למי בעצם מיועדת הערכה המדהימה הזו? למטפלות?
    "כשהכנתי את הקלפים ייעדתי אותם לכל אישה. שכל אחת שרוצה לעבור אימון עם חברה, עם הבעל, או אפילו עם עצמה – תוכל לשבת ולראות את מבנה הנפש שלה, להביט על המחשבות והרגשות שלה וכיצד הן מתנהלות במבט מבחוץ. אחת המטרות של הערכה הייתה להמחיש שלכל סיטואציה בחיים יש לנו בחירה – שתי דרכים – יש את האופציה האוטומטית של הנפש הבהמית, ותמיד ישנה גם הבחירה בנפש האלוקית. לנו יש את האפשרות לבחור כל רגע בין הדרכים. אם מישהי באמת רוצה לבחור בנפש האלוקית שלה, היא צריכה בעצם לגלות אותה. לתת ביטוי לכוחות האלוקיים שבתוכה.
    איך אנחנו עושים את זה? על־ידי זה שאנחנו מקושרים לרבי, לתובנות אלוקיות. במהלך ההתקדמות עם הלוח, כשאני עונה על השאלות וקולטת את המסלול האוטומטי של הנפש הבהמית שלי, זו ההזדמנות לעצור ולבחור קלף מדבריו של הרבי, להכניס לי תובנה חדשה לראש. דרך אחרת ללכת בה.
    "הערכה עושה סדר בראש. כשיש לאישה מצב רוח רע או משהו אחר מסעיר אותה, רצות לה המון מחשבות בראש. רק אחרי שיושבים וכותבים אותן אפשר לראות בעצם מה מנהל אותך. אחר כך עוברים מחשבה–מחשבה ורואים שזה לא אמיתי בכלל, לא נכון – כל מה שבלבל אותנו. כשאישה נמצאת בתוך רגש שלילי, קשה לראות את 'האור כי טוב הטמון בספרים', הקלפים האלו פשוט נותנים לה כלי מתומצת, יפה, מושך להכניס לתוכה אור ממוקד".

    משפט לסיום?
    "לא להיבהל מנפילות הם חלק מחיינו, נפלתי? ברגע זה ממש יש לי אפשרות לבחור בטוב מחדש".

    להצטרפות לתפוצה החינמית ולקבלת קלף שבועי מתוך ערכת "לבחור בטוב" בליווי תובנה משמעותית לחיי היום יום, רשמי לשרי: 053-628-7883

     

    באדיבות מגזין עטרת חיה
    או: [email protected]

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.