• מבט של דורות

    הגדלה

    רק לנשות הגיל השלישי יש פרספקטיבה אמיתית להבחין בין המעלות והחסרונות של דורות עברו לעומת הדור הנוכחי > לא. זה לא קינת געגוע לדורות קודמים, אלא מבט מפוכח לטוב והרע שבכל דור > בואו איתנו למסע שורשים המשלב עבר, הווה ועתיד, עם שתי נשים שכבר ראו ושמעו הכל... מאת: יעל שניאורסון • לקריאה

    "הדור של היום" – אפשר לשמוע לא פעם בגאווה חסידית – "הם יותר ממה שהיינו בעבר!"
    "הדור של היום" – אפשר לשמוע לא פעם באנחה כבדה, "זה לא מה שהיה… ממש ירידת הדורות"…
    אז מי מהקולות הללו צודק יותר?
    איתנו שתי נשים בנות הגיל השלישי, שחוו כבר יותר מדור אחד, ומשתפות אותנו בתובנות שלהן.

    דור שריפדו לו את החיים
    "מצד אחד, הדור של היום יותר מפונק, רגיש ומתקשה יותר להתמודד", קובעת הגב' חנה גלנץ. "זהו דור שיותר רגיל שמגוננים עליו, עוטפים אותו ובאים לקראתו. כשאני מסתכלת על הדור של הילדים שלי, ויותר מכך על הדור בו גדלתי אני, הילדים היו הרבה יותר 'משופשפים' ופחות מפונקים. לא ציפו שההורים ירפדו להם את החיים. לא נרתעו מכל אכזבה, גערה או כישלון. ממילא יכולת ההתמודדות שלהם היתה הרבה יותר טובה. זה דבר שמתחיל בילדות ונמשך לאורך הבגרות. אפשר לראות זאת באחוז הבעיות בשלום בית אצל זוגות צעירים כפי שלא היה קיים בעבר".
    גב' זהבה חן מסכימה איתה: "לדעתי, זה גם קשור לטכנולוגיה המפותחת של דורנו הגורמת לציפייה לחיים קלים יותר. היום זה דור האינסטנט. כל דבר מושג בלחיצת כפתור. לא צריך להתאמץ. החיים הרבה יותר נוחים מבעבר. ממילא כשמשהו לא מסתדר, מיד מאבדים את העשתונות. לא יודעים איך להכיל את זה ואיך להתמודד עם העובדה שלא הכל הולך כמו שרוצים. לילדים של פעם היתה סבלנות לחכות אך הילדים של היום רוצים תוצאות מיידיות, וללא עכבות. קשה להם יותר להתמודד עם דחיית סיפוקים.
    "עוד נקודה, זה העניין של 'חוצפה יסגי' שיש לדור של עקבתא דמשיחא" אומרת חנה. "למרות שלא חובה להדר בזה… לא אנחנו ואף לא הילדים שלנו דיברו להורים ולמורים כמו שהיום ילדים מרשים לעצמם לדבר, והרבה פעמים מתוך תמימות. הדיסטנס שהיה קיים פעם – באופן טבעי – בין הורים ומורים לבין הילדים, נשחק. את מקומו תפסה התקרבות הדדית. ההורים והמורים של היום מחפשים הרבה פעמים להיות יותר 'חברים' של הילדים. לא פעם זה גורם למצב של טשטוש גבולות. מצד שני, לדור של היום יש הרבה יותר ידע, גם ידע כללי וגם ידע חסידי. הילדים שלנו לא ידעו לשיר כבר בגיל חמש פרקי תניא בעל פה, ומי מדבר על 'באתי לגני'… גם ההנגשה של החומר והמושגים החסידיים החל מהגיל הרך, קיימת היום כפי שלא היתה בעבר. פעם חת"ת היה שייך רק ל'גדולים', היום יש כבר שיעורי חת"ת מונגשים לילדים. ומי מדבר על כמות הסרטונים החסידיים שמבארים לילדים קטנים מושגי יסוד בתניא ובחסידות, דברים שהילדים שלנו למדו בגיל הרבה יותר בוגר".
    גב' זהבה: "חובה לציין שזה גם יתרון של הטכנולוגיה בימינו. כל ההפקות החסידיות הללו והשימוש בכלים מתקדמים – מאפשרים לעשות דברים שלא יכלו אפילו לחלום עליהם בדור הקודם. מצד שני, ברור שהנסיונות של היום הרבה יותר קשים מאשר פעם".

    ימות המשיח ממש
    "יש עוד דברים טובים בדור של היום" מחדדת חנה. "למשל, נושא הספרים. כשהיינו ילדים קראנו ספרות מצונזרת או את מעט הספרים החרדיים שהיו, של חלוצי הדרך בספרות החרדית: שמואל ארגמן ז"ל ויוכבד סקס ז"ל או משה פראגר ז"ל. לילדים של היום יש שפע עצום של ספרים חרדיים וחסידיים, ממש נשאר רק לבחור. כמובן יש עוד מה לשפר ולהתקדם בתחום הזה, אבל ההיצע גדול הרבה יותר ממה שהיה בדור שלנו. בכלל, הספרים החסידים מביאים את המושגים הבסיסיים בחסידות החל מגיל הרך… אין ספק שזה ימות המשיח ממש!
    "מעלה נוספת שמייחדת את הדור הזה, היא המודעות לסייע לילדים שקשה להם. אמנם אולי יהיו כאלו שיתלוננו שיש כבר אבחון יתר… אך אני חושבת שהרבה יותר ילדים מקבלים היום מענה אפילו לבעיות פשוטות וקלות שיכולות להעיב על הלמידה, כמו בעיות ראייה, מיקוד, קשב וריכוז, לקויות למידה. בעבר הילדים הללו היו מתויגים כ'עצלנים' וכ'פראים' והיו סופגים גערות ועונשים מה שהיה מנמיך אותם מאוד. היום יש מענה הרבה יותר מפותח, וילדים יכולים לקבל עזרה כבר מגיל קטן כדי למנוע קשיים בהמשך הדרך. מעטפת התמיכה שיש היום לילדים היא הרבה יותר מפותחת מאשר פעם. ילדים רבים שנפלו פעם בין הכסאות, מצליחים היום ללמוד ולהתקדם".
    "פגשתי פעם במרפאה אישה מבוגרת שאמרה לי משהו מאוד יפה" מספרת זהבה: "'כמה אני מודה לה' על שנתן בדור הזה שכל לאנשים' היא הצביעה על המשקפיים שעל פניה, על מכשירי השמיעה שהרכיבה ועל השיניים התותבות שבפיה. 'אלמלא כל זה' אמרה, 'הייתי היום יושבת בבית, אוכלת רק דייסות, לא רואה ולא שומעת ולא יודעת מכל מה שקורה סביבי. ב"ה, שהקב"ה נתן חכמה בלב בני האדם וכך אני מצליחה לתפקד כרגיל, לצאת ולבוא בין אנשים'.
    "ובאמת, כל הדברים הללו מאוד משמעותיים. כי הרבה בעיות שהיום הן קטנות, היו יכולות בעבר הלא–רחוק לאמלל ילדים ומבוגרים".

    ראה גידולים שגידלנו
    "עוד דבר שאין ספק שמייחד את הדור שלנו, במיוחד את המתבגרים, זו עוצמת ההתקשרות לרבי מה"מ.
    "לעתים קרובות אני עומדת משתאה לנוכח עוצמת ההתקשרות של נערים ונערות שלא ראו מעולם את הרבי. חוסכים, עובדים קשה כדי לממן כרטיס טיסה, משקיעים במבצעי לימוד שונים, מדברים בלהט ובחיות שכלל לא היו בדורנו. אין ספק שזו תופעה שמייחדת את הדור של היום. במובן מסוים אולי היא גם קשורה לצד הטוב של התפתחות הטכנולוגיה.
    "בזמננו היה מכשיר פקס אחד בחב"ד אצל הרב סגל מעפולה, ובכל מוצאי שבת הוא היה מקבל את תקציר השיחה שהרבי אמר בשבת. את זה הוא היה משכפל, ושולח לקהילות חב"ד בארץ ישראל, לקח זמן עד שזה הגיע…
    "לוי יצחק פריידין, היה מצלם את הרבי בתשרי ואחר־כך עורך מזה סרט, שרחוק מרחק שנות אור מהסרטים של היום, והיה מסתובב עם זה ברחבי הארץ ומקרין את מראות הקודש מחצרות קדשנו. מי שהצליח להגיע לראות, ראה, ומי שנשאר בבית החמיץ. היום יש כל כך הרבה זמינות לווידאו של הרבי: חלוקות דולרים, שיחות, התוועדויות. בלחיצת כפתור אפשר להגיע לכל דבר. כל אחד יכול לשבת בבית ופשוט לחיות עם הרבי. זה בהחלט עוזר להחיות את ההתקשרות. אין מה להשוות את ההתקשרות של הילדים של היום לפעם. אני בהחלט חושבת שכשהרבי מה"מ יתגלה, נוכל בהחלט לבוא בגאווה ולומר: 'ראה גידולים שגידלנו'".

     

    באדיבות מגזין עטרת חיה

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.