• ליל שימורים עם פיהוקי עייפות

    הגדלה

    ליל הסדר זה הלילה שבו ההתמודדות שלנו עם אחת התופעות הנפוצות ביותר מתעצמת: העייפות > את צעירה, בשיא חייך, אבל לא מפסיקה לפהק… מסתובבת חסרת מנוחה ורק חולמת להיות ערנית ואנרגטית > למה אנחנו כל כך עייפות? מהן הסיבות שהשינה לא תמיד מצליחה לרענן אותנו? האם יש מה לעשות? כל התשובות שיעירו אותך מהתרדמת.. מאת: שרה ששון. לקריאה  

    ליל הסדר.

    כמה טרחת, ניקית, הברקת, בישלת, קנית, הכנת וסידרת… ימים ושבועות טרחת כדי להגיע לרגע הזה הכי מוכנה שאפשר.

    ובסוף?

    הבית מבריק, השולחן ערוך ומסודר, בני המשפחה יושבים סביב השולחן באצילות, מחכים להתחיל בסימן הראשון אבל את במקום להתרגש וליהנות מהרגע רוצה פשוט… לישון.

    וזה לא מתחיל ונגמר ברגע הזה. העייפות הזו פוגשת אותך בבוקר, בצהריים, בערב ולמעשה המקום היחיד שבו היא נגמרת הוא בחלומות…

    למה זה קורה לנו? מאיפה מגיעה העייפות הבלתי נגמרת הזו? ואיך אפשר להתמודד איתה ולהתמלא באנרגיה חיובית במשך כל היום?

    כל התשובות בכתבה שלפנייך.

    התעוררי!

     

    שש סיבות לעייפות-יתר

    עייפות היא תופעה נפוצה ושכיחה מאוד בדור שלנו.

    סדר היום העמוס והתובעני לא משאיר לנו הרבה זמן לנשום ברוגע ולנוח, והמרוץ הבלתי פוסק סביב כל מה שצריך להספיק פשוט מעייף.

    כדי להגביר את הערנות ולמקסם את השעות שבהן אנו פעילות – כדאי להיות מודעות לכמה מגורמי העייפות הנפוצים ביותר ולהשתדל להימנע מהם.

    הסיבות לעייפות הן רבות ומגוונת, ושמירה על אורח חיים בריא יכולה להפחית את העייפות ולסייע בהרגשה ערנית ואנרגטית במשך היום כולו.

    (חשוב לציין כי ישנם מקרים בהם העייפות נובעת מבעיה רפואית הדורשת התייחסות מיוחדת. אם את מרגישה עייפות כרונית ולמרות כל הניסיונות לטפל בה, התופעה לא עוברת – כדאי לפנות לרופא המשפחה).

    הסיבות השכיחות לעייפות:

    1. מחסור בשעות שינה – זו אולי הסיבה הנפוצה ביותר. לפי מחקרים רבים מספר שעות השינה המומלצות עומד על 7 – 8 שעות בלילה לאדם מבוגר. חוסר בשינה פוגע בערנות ובחיוניות שלנו בהתנהלות היום יומית כיוון שבזמן השינה הגוף עובר תהליכים קריטיים הנוגעים להתפתחות תקינה. יותר מזה, מחקרים מוכיחים כי מחסור בשינה לאורך זמן עלול לגרום לבעיות רפואיות מתמשכות, להשמנה, לירידה ביכולת הזיכרון ובעוד מגוון יכולות נצרכות.

    אגב, חשוב מאוד לשים לב מתי אנחנו ישנות ולא רק כמה… השינה המספקת והמועילה ביותר מגיעה בתחילת הלילה. שינה במשך היום לעומת הלילה משנה את הסדר הטבעי של הגוף ופוגעת בהתפתחות התקינה שלו.

    כדי להימנע מלהגיע למצב בו אנו לא ישנות מספיק ובזמן הנכון (כמובן בהנחה שהתינוק התורן מתנהג יפה ונותן לך לישון כמה שעות ברצף במשך הלילה) כדאי מאוד להקפיד על שעת שינה קבועה ומוקדמת ככל האפשר ולהשתדל לעמוד בה כמה שיותר. במידה ואת נחה במהלך היום – עדיף לנוח בשעות הצהריים המוקדמות ולא בערב סמוך לשינה על מנת שתוכלי להירדם בשעה מוקדמת של הלילה.

    2. תזונה לקויה – חסרים תזונתיים יכולים לגרום לתחושת עייפות והרגשה כללית לא טובה. בעידן של היום, רבות מאיתנו נוטות לוותר על ארוחות מסודרות ויציבות ובמקום זה דוחפות לפה משהו קטן כדי להשקיט את הרעב. ברוב המקרים "סותמי הרעב" האלה לא מכילים את הויטמינים ואבות המזון החיוניים לגוף שלנו והתגובה שלו מתבטאת, כמה מפתיע, בעייפות.

    כדי להימנע מזה כדאי להקפיד עד כמה שניתן על אכילה מסודרת הכוללת מזון בריא, כמה שיותר טרי וביתי ולא מתועש וקנוי, ובנוסף – שעות אכילה קבועות.

    3. שתייה שאינה מספקת מחסור בשתייה (בעיקר בתקופת הקיץ) עלול לגרום לעייפות, ולכן מומלץ להקפיד על שתייה של כ–10 כוסות מים (נקיים, לא שתייה ממותקת) ביום על מנת להגביר את קצב חילוף החומרים וזרימת הדם בגוף ולשמור על רמת ערנות גבוהה.

    4. לחץ – עומס המטלות שמוטל עלינו והקצב המהיר בו מתנהלים חיינו משפיע רבות על תחושת הערנות שלנו. חוסר רוגע ומנוחה משפיע רבות על הנפש ועל איכות החיים, מה שגורם לתחושת עייפות פנימית שמקרינה גם החוצה…

    חשוב לעצור מידי פעם, לנשום עמוק ולהשתדל לא להעמיס על עצמנו יותר מידי. לעיתים הכל תלוי בניהול זמן נכון, אם את מרגישה שיש לך מה להשתפר בתחום – יש היום הרבה קורסים והרצאות שעוזרים לשמור על סדר יום שפוי ועל ניהול זמן נכון. אם את עמוסה מאוד  – נסי להיעזר ולהעביר חלק מהמטלות הלאה.

    5. עודף משקל – סיבה זו יכולה גם היא לגרום לעייפות. שמירה על אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית מתונה ושמירה על תזונה נכונה יכול להשפיע רבות על תחושת הערנות במהלך היום כולו.

    6. מחסור בתנועה – קראתי פעם משפט אירוני שאומר כך: "כמה טוב לא לעשות כלום ואחר כך לנוח מעט"…

    מחסור בפעילות גופנית נמצא גם כן כאחד הגורמים לעייפות. בעת פעילות גופנית זרימת הדם מתחדשת והגוף כולו נעשה פעיל יותר וחיוני יותר. למרבה האבסורד, אנשים נוטים להימנע מפעילות גופנית בתואנה שהם עייפים, וכך הגלגל ממשיך להתגלגל ללא מעצור… כדי להימנע מכך הקפידי על פעילות גופנית אפילו מועטה, כמו הליכה ברגל במקום ברכב, עלייה במדרגות במקום במעלית וריקוד שמח בבית שבוודאי ישפר לך את מצב הרוח ויעלה לך את רמת הערנות והאנרגיה. 

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.