• הצצה לארגונים "עדי עד" ו"לחיים...

    הגדלה

    קיומו של עם ישראל המשיך רק  בזכות הקרבתן ומסירות נפשן של נשות ישראל - גם ברגעי הגלות הקשים ביותר > הרבנית ברכה טברדוביץ׳ מעניקה הצצה לארגונים המבורכים של "עדי עד", ״לחיים ולברכה״ והמיזמים הדיגיטליים החדשניים > ויעש להן בתים. מאת: שרה'לה הרצל, עטרת חיה. לקריאה  

    מהפכה מתרחשת בחב"ד

    אולי לא כולנו מודעות לקיומה,

    להיקפה ולעוצמתה.

    מהפכה שמסייעת לבניינים עדי עד

    ויוצרת בס"ד

    שמחה,

    חיים וברכה,

    עד לגאולה שלימה.

     

    הרבנית ברכה טברדוביץ, יו"ר 'עדי עד׳ ו'לחיים ולברכה' משתפת אותנו במהפכה, ומבקשת מאיתנו לתת יד.

    "'עדי עד' ו'לחיים ולברכה', הם שני ארגונים המאוגדים תחת קורת גג אחת, תחת הכותרת של 'כלה'. הסלוגן שלנו הוא "בשביל הכלה של היום, ובשביל הכלה של מחר!"

     

    עם הכלה יד ביד: עדי עד

    'עדי עד', הארגון שמלווה את הכלות של היום, הוקם בעקבות חלום ישן שלי, שצמח מתוך השטח. בהיותי מורה במכללה ובמדרשה, נתקלתי בכלות שנזקקו לסיוע כלכלי כדי להכין את עצמן לחתונה ולאבזר את ביתן החדש – ולא הייתה כתובת לפנות אליה. חב"ד דואגת לכל העולם, אך לעצמה – פחות. כך שהיינו צריכים ממש לאסוף כסף לכלות שנזקקו לכך.

    כשאבי ז"ל, נפטר, בשנת תשס"ז, החלטנו להקים לעילוי נשמתו ארגון שיסייע לכלות. זה התחיל בקטן, רק עבור כלות נזקקות, וב"ה גדל והתרחב עד שכיום כל כלה שלמדה אי פעם בחב"ד, כל מי שאחזה ב׳קלאמקע׳ (ידית) של הרבי, ממטולה בצפון ועד אילת בדרום יכולה להנות מהארגון. המיזם פועל בעזרתו של צוות מתנדבות מדהים שלוקח חלק אינטגרלי.

    כל כלה מגיעה לכפר חב"ד, המקום לו קרא הרבי 'עיר בירה', ומקבלת מאיתנו סל נדוניה איכותי ומפנק, שכולל את המוצרים הטובים ביותר, במחיר סמלי. גם כלות מחו"ל שלמדו בארץ הקודש, ויגורו בה שנה אחת בלבד, מקבלות מאיתנו את המתנה הזו. במקרים שיש צורך ביותר מהסל הסטנדרטי, אנחנו נותנים יותר באותו מחיר, ויותר מכך. כלה הזקוקה לכך, מקבלת מאיתנו ליווי אישי ממש. יש איתנו גם פאניות השותפות למיזם ונותנות לכלות אלה את שירותן במחיר נמוך יותר. נשים מתרגשות כל כך, וזה מחמם את הלב.

     

    לכלה של מחר

    ארגון 'לחיים ולברכה' הוא הארגון עבור הכלה של מחר שבמסגרתו נעשים מיזמים רבים ושונים, על מנת לקדם שידוכי בוגרים ושאינם. ניתנת מעטפת רגשית, חברתית ורוחנית לכלות של מחר, על מנת לסייע להן לנצל באופן מיטבי את התקופה הזו בחייהן, ולחוות אותה בצורה הטובה ביותר בעז"ה.

    לצורך כך, למשל, נסענו לאיטליה עם קבוצה של למעלה משלושים בוגרות, וחזרנו כולנו מחוזקות מהביחד, מההתוועדויות המיוחדות שהשתתפנו בהן שם, מהנופים המדהימים שמרחיבים את הנפש. זמן קצר לאחר מכן, שש מבנות הקבוצה השתדכו. אני חושבת שלהשפעתו הטובה של המסע על הנפש יש חלק בכך. במהלך המסע, שיתפה אותנו בגילוי לב אחת הבנות: "תמיד הייתי אדם שמח, ולאחרונה נעשיתי עצורה יותר. עכשיו אני מרגישה שמשהו בי השתחרר. שחזרתי להיות אני". זו המטרה שלנו.

     

    מיזמים לקידום שידוכים

    יש לנו את ׳ChabadMatch' או 'חבד ליסט' לצעירים – מאגרים של בחורים ובחורות המתנהלים בדיסקרטיות מלאה.

    אנו מארגנים גם פעילות שדכניות, מפגשים בין בחורים ובחורות לשדכנים ושדכניות, כדי שהשדכנים יכירו את המשודכים והמשודכות לעתיד, ויוכלו להציע להם הצעות מתאימות יותר מאלו שהיו מציעים להם ללא היכרות מוקדמת. התוכנית היא להרחיב את קהל היעד של המפגשים הללו, וליעד אותם גם לצעירים יותר – שגם אותם, הרי, צריכים השדכנים להכיר. אנחנו רוצים לעזור לצעירים כדי לא להגיע למצב של בחורים ובחורות מתבגרים.

    בתחילת חודש אלול ערכנו קמפיין התרמה. עדן, אחת המתרימות, נרתמה במרץ מיוחד, והצליחה לגייס 100,000 ₪. כששאלתי אותה: "מה הסוד שלך?" היא השיבה: "השידוך שלי קם והיה בזכות המפגשים של בחורים/בחורות – שדכנים, אליהם הגענו גם אני וגם מי שהיה לימים חתני. אחר כך, ככלה, קיבלתי את הסל המורחב, וכל כך התרגשתי מהפעילות הברוכה של הארגון, כך שכששיתפתי בהתרגשות הזו את הנשים שמעבר לקו, וסיפרתי להן מה קיבלתי אני בזכות הארגון, נפתחו הלבבות והכיסים".

    ישנו גם איגוד שדכניות בארגון, כך שהשדכניות יכולות להיעזר זו בזו, בשונה מבעבר, כשכל שדכן פעל לעצמו. השדכניות נפגשות, מתייעצות, ונטענות בכוחות ובמשנה מרץ להמשך השליחות. לא מזמן אף הוצאנו אלפון שדכניות חדש.

    לאחרונה פתחנו גם איגוד לצעירות. בנות שכבר אינן שוהות במסגרת הלימודים החב"דית, במטרה לאגד אותן ולתת גם להן מעטפת רוחנית וחברתית של כיף, הנאה, והכנה לקראת הקמת ביתן. בח"י אלול היתה לנו פעילות והתוועדות מיוחדת בכפר חב"ד, סיור סליחות מרגש בירושלים ועוד היד נטויה בעז"ה.

    יש לנו גם מיזם שנקרא "אכפת לי במוסדות חב"ד" במסגרתו אנו שואפים שבכל בית–ספר תהיה מורה שתתעניין בתלמידותיה לשעבר, בוגרות בית הספר, ותדאג להן.

     

    מופתים מתגלגלים

    אנו זוכים לליווי והדרכה צמודים מהרבי מה"מ, עד לפרטים הקטנים. אם לא הברכה וההכוונה של הרבי על כל צעד ושעל – כלום לא היה קורה. לדוגמא, בסיום הקמפיין בשנה שעברה, שלחנו שליחים לאוהלי רבותינו נשיאנו, וכמובן, לרבי ב–770, עם שמות כל התורמות. כשהתלבטנו אם לחזור על כך השנה, קיבלנו מכתב מהרבי שעסק ביארצייט ובאוהלים, ומשכך, לא היה לנו ספק שהתשובה חיובית. כשהתלבטנו לגבי תאריכי הקמפיין, האם לעורכו בחודש מנחם אב או בחודש אלול, הרבי כתב על פתיחת פעילות/עריכת כנס ושלל ברורות את עשייתן בחודש מנחם אב, והורה לחפש יום סגולה. ואכן, התחלנו ב "יום כיפור קטן" ערב ר"ח אלול. היה מרגש לראות את אמון הציבור.

    למעלה מ–2,500 אנשים תרמו לנו. נשאר פשוט להרים עיניים לשמיים ולבקש מהקב"ה שתהיה שנת פריצת דרך, בפשטות. שיעזור לבנותיו לבנות בתים חסידיים, בתים של אהבה וקדושה, כי זה מה שהן רוצות! ואכן הקב"ה שומע תפילה, ואנו זוכים לראות ניסים, במיוחד אצל מי שלוקח חלק בארגון הקדוש הזה.

    בדינר שערכנו, גיסתי היקרה, הגב' רחל הבר מנחלת הר חב"ד, לקחה על עצמה לתרום 36 אלף ש"ח, ובעצם אימצה 20 כלות, לזכות שלושה מנכדיה ונכדותיה, ולזכות אחייניתה, שימצאו את זיווגם בקרוב. הסכום שלקחה על עצמה היה באמת מעל ומעבר… אך ב"ה, היא זכתה לראות במוחש שהקב"ה לא נשאר בעל חוב. בתוך שבועיים (!) הנכדים והנכדות השתדכו, והאחיינית נהייתה כלה ב'תשרי' האחרון, ממש בעת כתיבת השורות!

     

    יש קשיים בדרך?

    וודאי שיש, כל עוד אנחנו בגלות. אבל הקשיים כולם מתגמדים מול הזכות להכניס כלה ולהרבות שמחות בישראל. אין דבר גדול מזה. הרי, הקשר ביננו לבין הקב"ה משול לקשר בין חתן לכלה. הקושי הגדול הוא שעדיין יש בנות שמחכות.

     

    מהן התוכניות לעתיד?

    אנו עובדים כרגע על נישה חדשה בארגון שתקדם שידוכים לבעלי צרכים מיוחדים, כי גם להם מגיע להקים בית חסידי. המיזם יקום בעזרת שדכניות מסורות ובליווי אנשי מקצוע.

     

    גם את יכולה!

    הניסיון הוכיח שמרבית שידוכי הבוגרים נעשים על ידי הקהל, שפתאום חושב על החבר ועל השכנה, שעשויים להתאים זה לזה.

    שמעתי על ילדת גן שאמרה לאימה: "אולי האיש שמתארח אצלנו לסעודות שבת יתאים לגננת שלי?" האם קמה ועשתה מעשה, והשידוך קם ונהיה.

    אם ילדה בגן יכולה, כולנו יכולות. פשוט לחשוב על החברה, השכנה, בת הדודה, הגננת… להתייעץ, לדבר, להציע. אל תימנעי. אל תחשבי – 'בטח את זה כבר הציעו'. אף פעם אי אפשר לדעת. אולי יקום בית בישראל בזכותך. אנחנו עדיין תחת השפעת הרגל. לפני כשבועיים ישבנו בסוכה, הקשורה עם אור המקיף. את האור הזה איננו משאירים רק באופן של 'מקיף', אלא ממשיכים אותו בפנימיות על ידי נטילת ארבעת המינים. גם חתונה יהודית קשורה עם אור זה. זו הסיבה שהכלה מסתובבת סביב החתן, והקידושין נעשים בטבעת עגולה. אך גם כאן, אור המקיף לבדו אינו מספיק. יש להמשיך אותו בפנימיות ולהורידו למעשה בפועל. ובתרגום לענייננו – עלה בדעתך רעיון – הציעי. אל תחסכי במילים ואל תחששי לנסות. נסי, גם  בתוך שטף החיים, לעצור ולחשוב על מי שמחכה בסביבתך, ואולי את תהיי השליחה לסייע לו. כמובן, חשוב מאוד לזכור  להציע ללא שיפוטיות. בלי לקטלג ולומר: "היא בוררת", מתוך כבוד והבנה שזכותו של כל אדם לעשות את הבחירות שמתאימות לו.

    יהי רצון שהשנה הזו, שנת תשפ"ד, תהא שנה פורצת דרך. שנה של הרבה חתונות ושמחות עד לחתונה הגדולה, הגאולה האמיתית והשלימה, תיכף ומיד ממש!

     

    באדיבות: מגזין עטרת חיה

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.